{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
501 visninger | Oprettet:

hvordan syndes i at en hest skal rides {{forumTopicSubject}}

jeg har en diskotion med min mor om, om den måde triple blir redet på err fair som jeg ikk syndes den er !

min hest triple er redet i godt 1 måned og har ikk rigtig fået sat muskler eller noget endnu

men når hun drejer / stopper forgr det kun i tøjlerne ingen ben eller noget
og det er ikk lidt men virkelig tøjlerne rygget godt ud til siden og ryk ..

og når hun vil stoppe ham så rykker hun os bare har flere gange sagt at hun skal brue tøjlen meget mindre og hendes ben mere men min mor siger jeg bare skal luk for hun gør deet i og åhh ja flot
i en volte skyder han bagparten fordi hun bare drejer ham i munden ..

hesten render rundt med åben mund

jeg vil have at hun ridder ham :

blidt med tøjlen ( hvis den overhovedet skal bruges )
og dreje ham ved hjælp med hendes ben
jeg har endnu ikk prøvet ham siden hun begyndte at ride ham og jeg kan lige forstille mig at jeg ikk kan ride ham da jeg syndes kun at tøjlen skal bruges så lidt som muligt

http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/2715904_l.jpg

Link til billede hvor i kan se lidt af det jeg mener

HVAD ER JERES MENING ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvordan syndes i at en hest skal rides
  • #1   6. jul 2009 Det synes jeg godt nok er synd for en unghest at komme ud for. Det er ikke en rar måde at lære at få rytter på.

• #2   6. jul 2009 dejligt at der er flere som er enige med mig

og hesten er kun redet 1 måned

• #3   6. jul 2009 Netop derfor gør det oplevelsen grimmere.. Det kan altså give hesten grimme "ar" indeni hjernen, for livet, hvor den kan blive svær at runde, stille og decideret bare ride ordentligt når den bliver ældre. Kender en unghest som blev spændt ind fra starten, og derfor havde han roll - kür problemer, som først er ved at være væk nu .

• #4   6. jul 2009 jeg ved hvad der kan ske thor på min profil var fuldstændig ødelagt da jeg fik ham

han var sten hård i munden

• #5   6. jul 2009 Ja, også det jo..
    Kan din mor slet ikke se det frygtelige i det ? ..

• #6   6. jul 2009 overhovedet ikk
    hun ridder ham i og åhh så flot og sigerr han går pænt og at det er nogle flotte volter hun ridder på ham

ja sikke flot når han smiderr bagparten og blir hivet i munden -_-

hun ser ikk hendes fejl

• #7   6. jul 2009 altså min mor igerr at hans part ridder ham i og åhh så flot osv

• #8   6. jul 2009 Jeg kan kun sig hvordan min unghest bliver redet.. Første gang med rytter var i rebgrime.. Senere blev det så en alm. grime og i dag blev hun så redet med bid for 2 gang i de snart 7 måneder hun har været redet.. Hun fik først bid i munden da jeg kunne ride hende uden udstyr..
    Jeg synes det er en udemærket måde og den passede til hende, men min hingst har haft bid i hele vejen igennem..
    Jeg mener dog ikke at en hest og slet ikke en unghest skal skyde bagpart og gå med åben mund..

• #9   6. jul 2009 Sorry, men det er sgu sørgeligt hun ikke kan se det. Jeg ved ikke hvor meget du siger til din mor, men prøv at tilbyde hende et bid over albuen, mens hendes arm er på 90grader, og du så hiver. Det gør nas.

• #10   6. jul 2009 har prøvett at forklare hende dett så mange gange og hvergang ender det med at hun råber af mig og blir mega sur

har prøvet at vise hende billeder af heste munde som er fulde af sår
    osv hun vil bare ikk lytte

• #11   6. jul 2009 Jeg er så hverken enig med dig eller din mor, dog mest din mor.. den skal selvfølgelig ikke hives i munden.. en unghest drejes netop ved at tage tøjlen ud til siden, det gør det nemmere for den.. og benene bruges ikke ved drej, i min verden betyder de øg Sådan tilrides min også.. (se evt mine albums min hest er helt afslappet og trækkes ingen steder)
    Bare min mening smiley

• #12   6. jul 2009 Man kan ikke nøjes med at ride på tøjlen . Min hoppe troede også bare at hvis jeg pressede med et ben, skulle hun gå frem, og derfor kunne jeg slet ikke runde hende.

• #13   6. jul 2009 signe err du enig i at hesten skal hives hundt på en ridebane og skyde bagparten og åbne munden han er blevvet bange for bidet og nægter at åbne munden ?

• #14   6. jul 2009 stakkels hest

• #15   6. jul 2009 Den kunne vidste også godt trænge til en saden som passer både hest og rytter.

• #16   6. jul 2009 camilla hvad mener du ?

• #17   6. jul 2009 Hvad med at vise din mor disse indlæg?
    Så kan hun selv læse?

• #18   6. jul 2009 Men hold da op hvor er han lækker! smiley

• #19   6. jul 2009 Jeg syntes også man ska bruge benene mest, jeg er godt nok ikk så go til det selv, men med munden skal det ihvertfald ikke foregå i ryk..

• #20   6. jul 2009 Desværre ved hestene jo ikke fra starten hvad trykket fra benene betyder. Dette skal indlæres. At hun laver afstand mellem hænderne er faktisk korrekt da du hermed lægger trækket på en større flade og ikke presser hesten...
    At hesten skyder skulder er normalt, da hesten jo skal lære at forholde sig til en masse ting, og balancen er der jo endnu ikke...

Vil give dig ret i at billedet ikke er for heldigt, men det er nemt at fange hesten i et forkert sekund...
    Kan godt tænkes at hun ikke gør alt korrekt, men al begyndelse er svært... Be en underviser om at ,kigge med en dag...

• #21   6. jul 2009 Stakkels hest. Ønsker man at kunne ride hesten for helt usynlige hjælpere så skal man dreje mm. med sædet. Benene er det sidste du skal dreje hesten med, det er upratisk. Brug dit sæde istedetfor, det er også noget som hesten forstår lynhurtigt. For idet du presser dit venstre sædeben ned som trykker du på hestens venstre rygmuskel som trækker sig sammen pga. trykket. Når musklen trækker sig sammen til drejer hesten automatisk smiley

så brug ALDRIG dine schenkler til at dreje med. aldrig!

• #22   6. jul 2009 puha smiley !?

• #24   6. jul 2009 Den ligger for langt fremme og den kunne godt være størrer i sæde str. Den er ret lille til hestens ryg og til rytteren. Men skal kunne have en hånds bredde bag på sadlen også til ens røv ellers er den for lille også vil det meste af trykke ligge bag på sadlen.

• #25   6. jul 2009 Stephanie: Er det så svært at læse hvad jeg skriver ?? jeg skriver jo netop at selvfølgelig skal hesten ikke hives i munden..
    En unghest vil i starten skyde skulder og bagpart ind imellem, da den jo mangler balance og ikke ved hvad den skal..
    Man rider jo ikke på tøjlen fordi den bruges til stop og drej.. jeg rider efter læringsteorier og biomekanisk ridning.. forskning har vist at heste bliver forvirret hvis man bruger samme signaler til flere til og hvis ens signaler er utydelige.. de skal have enkle og klare signaler..
    Tøjlen kopler til forbenene, forbenene bruges til stop og drej, schenklen kopler til bagbenene, de giver fremdrift.. derfor bruger man tøjlen til stop og drej, når hesten forstår hvad den skal lægger man mere og mere vægthjælp ind så den til sidst reagere for vægten, men i en nød situation ved den stadig hvad tøjlen betder..
    Til gengæld sidder man ikke og piller, nulre, saver eller hvad folk nu kalder det hesten i munden for at bukke nakken, som rigtig mange gør.. for tøjlen kan ikke både betyde stop og bøj nakken..
    Så det er noget pjat at det er mishandling og ondt at bruge tøjlen til stop.. det er man nød til at starte med på en unghest så den får koblet forbenene til tøjlen.. har man trænet den ordentligt fra jorden, så kan det gøres uden at hive i hesten..
    Snes ikke man kan bedømme folks ridning ud fra 1 billede, ingen af os ved jo hvad der er sket..

• #26   6. jul 2009 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L

Tror nu kun at stemme signaler er forvirrende hvis man ikke bruger samme toneleje mm. ved den enkelte "kommando" smiley

• #27   6. jul 2009 Angelika C: Nu har jeg ikke skrevet noget om stemme signaler... men det er nok de færreste der kan ride deres hest rent på stemmen og ofte kræver det indlæring hvor tøjlen/schenkler bruges..

• #29   6. jul 2009 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L

ej.. det var mig der læste forkert XD DOOOH! sorry :b lalalaa

• #30   6. jul 2009 Jeg går jo ind for - når vi taler om tilridning - at man lærer hesten alle de vigtige signaler fra jorden af og så overfører dem til ridningen efterfølgende, så hesten starter ud med noget kendt. smiley Der ud over går jeg ind for, at hesten rides med vægt og ben - skal man bruge tøjlen, skal denne KUN bruges til at støtte op med. smiley Så jeg forstår godt, du ikke er tilfreds med den måde, din unghest bliver redet på.

• #31   6. jul 2009 Alle jer der synes det er så skrækkeligt.. synes i ikke det er lidt voldsomt ud fra et billede at bedømme det ? hvis i selv har redet unghest har der så aldrig kunnet tages et uheldigt billede af jer hvis hesten blev forvirret eller lignende ??
    Og til alle jer som mener det er så fy fy at bruge tøjlen, hvad bruger i til at stoppe hesten hvis den pludseligt løber eller hvis den løber løbsk ?
    Og vil i være søde at gå in og se mit sidste album og fortælle mig om min pony ser mishandlet og forpint ud..

• #33   6. jul 2009 Celia A

Bruger selv stemmekommandoer til min hest og det virker helt fantastisk smiley

• #34   6. jul 2009 Signe hvis du kigger på min profil i mit fotoalbum hvor han blir redet kan du se at han har åben mund på alle billederne hvor han har rytter på

• #35   6. jul 2009 men det er lige meget nu smiley

for har fået min mor overtalt så nu kommer han til tilridning hos en dygtig dressur rytter som har godt forstand på ungheste smiley

• #36   6. jul 2009 Celia A: Vi er så slet ikke enige.. jeg mener ikke benene har noget at gøre i at stoppe hesten, benene kopler til motoren/bagbenene og betyder frem.. hvis jeg begyndte at bruge benene når jeg ville stoppe ville min hest blive skrub forvirret da vi har arbejdet på at benene betyder frem og at hun skal reagere på små signaler..
    Min bliver bestemt ikke ked af det eller ked af at have rytter på fordi jeg stopper for tøjlen.. hun ved allerede hvad tøjlen betyder fra jorden af og stopper (for det meste) for en meget let anholdning.. nogle gange for blot sæde og stemme.. faktisk virker det beroligende på hende.. de få gange hun er blevet urolig har vi lavet lidt parade-gå-parade og så slapper hun af og sænker hovedet..
    Nemlig alle bruger jo tøjlen i en panik situation.. og det kræver jo at hesten ved at tøjlen betyder stop, ellers så skal man hive alt for meget i en sådan situation.. derfor starter jeg med at indlære stop for tøjlen og så kople vægt på (bruger også stemmen til hjælp, men den må jo ikke bruges til fx stævner).. så jeg efterhånden normalt kan stoppe for vægt men i situationer der kræver det så virker tøjlen med det samme..

Stephanie: Nu kan din mor jo sagtens have brugt tøjlen for hårdt eller for meget eller glemt at give efter.. jeg siger blot at principperne hun bruger altså ikke er forkerte men de videnskabeligt beviste nemmeste for hesten at lære efter.. men derfor kan det jo godt gøres forkert.. det vil jeg bare ikke bedømme ud fra så lidt..

• #37   6. jul 2009 signe har du set billederne i mit fotoalbum ?

jeg syndes det er synd for min hest hvis han skal gå med¨åben mund fordi det genere ham når hun hiver i ham ..

• #38   6. jul 2009 Stephanie: Ja jeg har lige været inde og kigge.. synes dog ikke der var så meget åben mund på de billeder jeg så.. men har ser noget anspændt ud.. og så bør din mor få noget hjælp med sin opstilling for hun sidder rigtig meget i stolesæde og det påvirker også hesten meget..
    Som sagt ved jeg jo ikke om hunbruger principperne korrekt.. hun skal jo fx kun bruge tøjlen når hesten skal sænke farten/stoppe eller dreje..

• #39   6. jul 2009 det er ikk min mor smiley

men vores part til hesten og sådan ridder hun ham helt tiden
    ved godt det ikk err meget åben mund men den er åben

• #40   6. jul 2009 Stephanie: Okay lød bare som om det var din mor smiley

• #41   6. jul 2009 nej min mor har igen forstand på heste

• #42   6. jul 2009 Altså, nu ved jeg jo ikke, om det lige var bl.a. mig, dine indlæg var rettet imod, Signe? smiley Men jeg mener nu ikke, det er totalt "fy fy" at bruge tøjler. Blot mener jeg, at de skal bruges mindst muligt og med meget, meget fine signaler. smiley

Løber hesten, ja så løber den jo... uanset hvor meget man forinden har trænet stopsignaler fra jorden mv. Og ja, så ville jeg også - om ikke andet pr. refleks - trække i tøjlen for at få hesten stoppet. smiley

Jeg ville IKKE bruge benene på en løbsk hest, men udelukkende holde imod med sædet og så bruge tøjlen og stemmen (alle mine heste skal lære stemmekommandoen "STOP"). smiley

• #43   7. jul 2009 Louise Lindbøg H: Nu var det ikke til nogen bestemt men bare generalt.. synes det er blevet nærmest et skældsord at bruge tøjlen.. jeg bruger den fx heller ikke til at pladsere hestens hoved, men som grundlæggende stop og dreje signal.. og ja selvfølgelig skal signalerne være så små som muligt, men en nytilredet unghest kender den jo ikke og derfor kan man ikke altid kun bruge de aller fineste signaler i starten, så lære de det jo aldrig..
    Faktisk kan man med korrekt indlæring indstallere tøjle stoppet som en refleks og nej så løber hesten faktisk ikke lige meget hvad.. den sætter af ja, men så snart den mærker signalet til stop så stopper forbenene pr refleks.. så langt var min tidligere hest på 5 år nået.. blev hun bange og satte afsted, så stoppede hun med det samme tøjlen blev strammet helt af refleks..

Kommentér på:
hvordan syndes i at en hest skal rides

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce