{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

Når føllet bliver hingst... {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg står i den lidt triste situation, at mit 4½ måneder gamle hingsteføl, Falle, pludselig blev RIGTIG hingst i går... så meget hingst, at det faktisk blev farligt, og jeg blev bange for ham. smiley

Kæresten og jeg ville hente ham og hans mor på folden for at tage dem ind og fodre dem (vi plejer at tage dem på stald under fodringen minimum hver 2. aften, og så træner vi samtidig at stå bundet, få renset hove, blive striglet osv.), og de kom da også galopperende os i møde, som de plejer... og Falle stoppede op foran mig, som han plejer. Men da jeg ville sætte grimeskaftet i hans grime, slog han ud med forbenet efter mig - noget han ALDRIG har gjort før!! Og så snurrede han ellers rundt, smækkede bagdelen i vejret og drønede rundt omkring os, mens han stejlede og bukkede. :-S

Da jeg i forvejen var en smule stresset og opkørt over, at der skulle komme gæster, og jeg var bagud, blev kæresten og jeg enige om, at kæresten for en gangs skyld skulle trække Falle ind på stalden; så kunne jeg trække hans mor. Men min kæreste kunne slet ikke få fat på Falle, som ville hoppe/stejle opad kæresten eller sparke ud efter ham, så snart min kæreste kom i nærheden af ham. smiley

Til sidst måtte vi opgive og forlade folden med uforrettet sag - vi havde jo som sagt lidt travlt. smiley

Senere på aftenen gik jeg så ud til hestene igen sammen med vores gæster, og den ene af gæsterne gik ind på folden (jeg valgte at blive udenfor, da jeg stadig var rystet over Falles adfærd tidligere på aftenen). Hun fik nøjagtigt samme tur, som min kæreste og jeg tidligere havde fået, så også hun til sidst mere eller mindre måtte "flygte" ud fra folden.

Har ALDRIG oplevet min dejlige lille følle på den måde... smiley Vi tror/"håber", det "bare" var en kombination af vejret og det faktum, at hans mor er i brunst p.t., men det laver jo ikke om på, at hans adfærd IKKE er ok - den er jo direkte farlig! :-S

Så hvad gør jeg lige??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når føllet bliver hingst...
  • #1   31. jul 2009 Har han hingstet eller bare kulret? For mig lyder det som om han bare er kulret.. Havde min hingst teet sig sådan, tror jeg at jeg havde kylet noget i røven af ham (trækketov, spand enything) og så bare gået bagefter ham indtil han opgav.. Altså så han ikke kan ramme med, men så han ikke får lejlighed til at stå stille..

• #2   31. jul 2009 det gjorde vores også altså, det med at stejle op ad folk. du skal bare skubbe ham hårdt væk, og jeg ved godt det ikke er så sjovt. men vis han bliver ved.. er du nød til evt. at skubbe ham så hårdt, så han måske vælter. for en dag kan det gå meget galt, og i tilfælde kan han gøre skade på mennesker, som andre dyr. det er vigtig du skubber ham ned, siger en hvinene lyd, og jager han væk.

• #4   31. jul 2009 camilla?
    er min idé for 'voldsom'?

• #6   31. jul 2009 camilla:
    ja det syntes jeg nemlig også det er!:) men der er nogle der syntes det at synd, vis den vælter af det, men så tænker dig bare: vil i helere komme til skade? altså det er trods alt bedre, hesten kommer til skade, end en selv efter min mening? smiley

• #7   31. jul 2009 Altså, jeg er rimelig kontant nå det gælder sådan noget.
    Måske også fordi jeg fik en 3 års hingst ind, som ikke var blevet trænet, og fandt det sjovt at stejle op ad en, så man lå på jorden mellem 4 vilde ben.
    Havde det været min baby. Havde jeg klappet den en. Kort og kontant, Dengang Shaker var baby. Ca. 1 mdr. sparkede han mig da vi løbetrænede, det var ikke med vilje så der blev ikke gjort noget. Da jeg senere på dagen gik ind til mor og føl, vendte han som din røven til og knaldede ud efter mig. Jeg har da luret ham og klappede ham en i røven, han var chokket, men han har aldrig gjort den senere. Og det har altså ikke gjort ham bange for mig, tvært imod, han fik den respekt en hest skal ha for at elske sin ejer. Og der har heller ikke været grund til at lægge hånd på ham senere.

Og kommer det en sjælden gang at han bider, så er det et smølfespark mens han gør det og så er der fred den næste måned.
    Jeg ser tit at folk behandler deres føl som små pus og ikke tør gøre noget ved dem. Men når alt kommer til alt så skulle man tage om kigge på hvordan heste opdrager føl. Der er ikke just søde ord og små klap på halsen. Det er bid, spark og jagen. Så har jeg altså heller ikke noget imod at give den lille en i røven. Så længe det er gjort på det rigtige tidspunkt og på den rigtige måde.

• #8   31. jul 2009 Allerførst; Falle får en legekammerat, der kan hjælpe ham med at få brændt noget krudt af og sætte ham lidt på plads, når han er vænnet fra. Håber på at kunne finde en plag fra sidste år - alternativt bliver det en på omkring hans egen alder. smiley Vi skal bare lige have fundet den rette... smiley

Hvad angår Falles adfærd, så skal det nævnes, at jeg aldrig tidligere har oplevet ham så voldsom, som han var i går. Og min teori er, at årsagen skal findes i en kombination af blæsevejret (den slags får jo de fleste heste op at køre) og så det faktum, at hans mor er kommet i brunst. Brunsten reagerer han i hvert fald meget på; han snuser hende hele tiden bagi, flehmer og urinerer oveni hendes urin, samt forsøger at bedække hende. Sidstnævnte får han dog ikke lov til, skal det lige tilføjes - så sætter hun ham på plads!

• #9   31. jul 2009 Hmm... Han er ikke en jeg ville holde som hingst ihf. :o(
    Hvornår er det planen han skal vænnes fra? For hvis han begynder at bedække hende kan det være at han en dag har held til at komme helt op inden hun siger fra..

• #10   31. jul 2009 Puha, Sara-Maria R, må indrømme, at jeg lige har måttet læse dit indlæg 2 gange og tage 2 dybe indåndninger, inden jeg skriver dette svar… Jeg må gøre/sige noget helt, helt forkert, når jeg omtaler mine heste, siden alle (du er langt fra den første) får det indtryk af mig, at jeg opfatter mine heste som små ”tøjdyr”, der bare skal pusses og nusses. Men jeg vil gerne understrege, at det IKKE er tilfældet.

Det er heller ikke helt korrekt, at jeg har ”givet op” overfor Falle 2 gange… Jeg var ikke selv inde i folden 2. gang; netop fordi jeg kunne forudse, at jeg med største sandsynlighed ville blive bange for ham igen, hvis han gentog sit stunt fra tidligere, men valgte blot at stå udenfor hegnet og nusse ham, da han kom hen til mig. Så mig har han kun ”vundet” over en enkelt gang… at det så også er en gang for meget, kan vi hurtigt blive enige om. Men det er jo desværre for sent at ændre på nu.

Men vi er HELT enige om, at Falle IKKe skal have lov til at ”kyse” mig én gang til. Det er også derfor, jeg har valgt at oprette dette emne, så jeg både kan være forberedt og forhåbentlig have et par gode tips og tricks med i baghånden, næste gang jeg går ind på folden til Falle.

Da han kom, var Falle lidt af en bølle… Han var SUPER tillidsfuld og selvsikker, da han flyttede ind hos mig for knap 2 måneder siden, men det kneb med respekten for de tobenede; han ville gerne nappe og kunne sagtens finde på at komme galopperende for fuld fart og ”hoppe op” eller stejle op ad os, når vi kom ind på folden. Det var dengang ubehageligt, men ikke decideret farligt (han var jo ikke så stor dengang), og så snart jeg fik underviser på og gang i træningen, forsvandt det med det samme. Faktisk har Falle - overordnet set - været utrolig nem at omgås og arbejde med indtil for ca. 2 uger siden. Det hele startede med, at han sparkede mig… første gang tænkte jeg ikke nærmere over det; grinede bare lidt af det fine blå mærke, jeg fik bagefter og tænkte, at det nok bare var pga. klægerne, som han var helt oppe at køre over den dag. Men da han så sparkede mig igen 2 dage senere, kunne jeg mærke, at der blev slået et skår i min tillid til ham. Dog havde vi et par helt problemfrie - og dejlige - dage, indtil sidste onsdag, hvor vores underviser/træner kom for anden gang…

Det var første gang, jeg for alvor oplevede en Falle, der var milevidt fra den Falle, jeg hidtil havde kendt… Han var helt fra koncepterne den dag; blev bange for træneren og bange for hegnet, fór rundt omkring mig, rev sig løs fra mig osv. Og eftersom jeg jo havde sat næsen op efter rigtigt at skulle demonstrere, hvor dygtige vi var blevet med træningen, ja så følte jeg det som en stor, personlig fiasko. Men det var også, som om den dag på en eller anden måde markerede en forandring hos Falle… siden har han virket mere ”nervøs” og anspændt i det, når jeg har arbejdet med ham. Og jeg har en mistanke om, at knækket i tilliden imellem os måske har været gensidigt.

Det hele kulminerede så ligesom i går, hvor hans vilde opførsel ikke alene skræmte mig (det indrømmer jeg blankt, at den gjorde - jeg veg ikke for ham, da han kom løbende imod mig, men jeg var virkelig bange for, han ikke ville stoppe, og jeg blev chokeret, da han slog efter mig med forbenet), men også gav mig endnu et nederlag. Og jeg hader mig selv for at blive bange og for at gå, før jeg havde fået fat på ham og bare fået ham til at stå stille.

Jeg vil SÅ gerne det her… og jeg vil i den grad også Falle!!! Trods den sidste tids nederlag og skuffelser, så er jeg stadig overbevist om, at Falle ER den rigtige hest for mig. Det er måske bare ikke helt så nemt og romantisk at forme og skabe min egen drømmehest, som jeg først havde forestillet mig.
    I øvrigt nytter det jo heller ingenting bare at give op, sælge og købe en ny hest, hver gang jeg støder på lidt udfordringer. Det er jo ikke hestene, den er gal med - det er MIG!!! Det er også derfor, jeg i denne omgang har valgt at hyre en træner til at komme og hjælpe os og lære mig nogle øvelser, der giver mig bedre kontrol over hesten, samtidig med jeg arbejder meget aktivt med mig selv for at lære at kontrollere mine nerver og blive bedre til at være mere konsekvent. Tror simpelthen, at trods mine anstrengelser for at virke bestemt og sætte Falle på plads, når han gør noget, han ikke må, så er mit kropssprog stadig for ”vagt”. Det der med at være bestemt og kontant er jo ikke noget, jeg på nogen måde bryder mig om, og derfor er det heller ikke noget, der falder mig naturligt, men som jeg må ”tvinge” mig selv til. Og så har man jo efterhånden også snart fortalt mig for mange gange, at jeg ikke dur til at være bestemt, at det nok er gået en smule ud over min selvtillid og troen på, at jeg kan… Set i lyset af det, kunne jeg såmænd godt selv forestille mig, at mit kropssprog ikke er så overbevisende, som man kunne ønske sig… og heste opfatter jo desværre lynhurtigt den slags.

Men det, jeg har brug for lige nu og her, er simple teknikker, der kan hjælpe mig med at vise Falle, at den opførsel, han lagde for dagen i går, IKKE er i orden. For jeg VIL dette her! Jeg VIL Falle! Og det SKAL lykkes!!!

Jeg har lige snakket lidt frem og tilbage med min kæreste, og vi har aftalt, at han går ind til Falle i dag, og at han IKKE giver op, før han har fået fat i ham (han får hjelm på og en pisk med, så det ikke bliver farligt). Når han så har fået fat på Falle, skal han nusse ham og få ham til at falde til ro og slappe af, hvorefter han skal rose ham og give slip på ham igen som belønning. I morgen, når jeg har sundet mig lidt mere, og det forhåbentlig blæser knap så meget, forsøger jeg selv igen.
    Hidtil har jeg - trods hans store kærlighed til hestene og villighed til at hjælpe mig - mere eller mindre afvist min kærestes hjælp, fordi jeg selv ville håndtere Falle. Han er jo min hest, og dermed mener jeg også, at det er mig, der skal kunne håndtere ham først og fremmest… uanset hvad han finder på. Men episoden i går har fået mig til at tænke over, om jeg måske ikke skal lade kæresten hjælpe mig en smule mere, indtil jeg selv bliver mere sikker. Kæresten har jo bl.a. den fordel, at han ikke bliver bange, når Falle opfører sig i går (selv om han opgav at indfange ham), og der ud over har han sin størrelses fordel (han er 198 cm høj - jeg er kun en bette spirrevip på 157 cm., så det er måske ikke lidt underligt, jeg ind imellem har lidt svært ved at sætte mig igennem), plus han jo i kraft af, at han er en mand, generelt er fysisk stærkere end mig. Vi skal jo ”bare” klare bøllestregerne, indtil Falle bliver vallak til foråret - det er jo ikke meningen og har på intet tidspunkt været det, at han skal forblive hingst.

Og så lige et PS. til ”Gør Livet til en Fest - Rid islandshest”: Falle er altså ikke en ”vildhingst” - han plejer normalt at være meget sød og velopdragen og har været i hænder lige, fra han blev født. Så det, jeg står i, er altså en helt ny situation for os. Derfor tror jeg med al respekt ikke, det hjælper særlig meget at sætte mig ud på folden og nusse ham. smiley

• #11   31. jul 2009 Cawani, vi begynder stille og roligt fravænning nu... dvs. vi lader dem stå hver for sig om natten fra nu af, således Falle faktisk er mere eller mindre helt vænnet fra, når han skal kåres i september. smiley Og så snart, det er muligt (men det vil angiveligt først blive, når han er et år pga. kulden), skal han kastreres.

• #12   31. jul 2009 der vil oftes komme en periode hvor de prøver grænser af og det er rigtig vigtig han ikke finder ud af hvo stærk han er. jeg ville som derogså er nævnt oppe over skubbe til ham hvis han stejler op af jer, gerne så han vælter så han lærer det ikke er ok opførsel. og så er det barerigtig vigtig ikke at "krybbe" sammen når han gør det og ALDRIG gå fra ham når han gør det så lærer han at han bare skal gør det så han kan slippe for det han ikke gider.

• #14   1. aug 2009 Pyha... der er godt nok mange ting at kommentere på efterhånden. smiley Men jeg vil prøve at nå omkring det hele, så godt jeg kan.

Allerførst; alle har ret til deres mening, og I må derfor gerne synes, jeg er uegnet til at have med føl at gøre eller med Friesere at gøre, eller hvad pokker det nu er, I synes. Men jeg oprettede IKKE denne her tråd for at blive belært om, hvorvidt jeg skal have en Frieser eller ej, eller hvorvidt jeg er egnet til at have med føl at gøre. Jeg oprettede denne her tråd, fordi jeg kan forudse, at jeg muligvis kommer til at stå med en udfordring og derfor gerne ville have nogle gode råd til, hvordan jeg håndterer den udfordring bedst muligt med størst mulig succes og størst mulig sikkerhed for både føllet og mig!!!

Efter, jeg havde min uheldige oplevelse i torsdags har jeg været ude på folden hos Falle 2 gange - begge gange har jeg haft hjelm på og min stick, hvis der skulle blive mere ballade. Planen har været, at hvis han lavede flere af den slags stunts, han prøvede af i torsdags, så havde jeg mulighed for at beskytte mit hoved imod hans forhove, hvis han stejlede, og ellers havde jeg mulighed for at vifte med sticken for at afholde ham fra at løbe ind i mig - havde han sparket ud efter mig, havde han fået ét hårdt rap over bagbenene, idet han sparkede ud for at vise, at det IKKE er ok. Tror faktisk ikke, der skal meget mere til, hvis jeg skal være helt ærlig. Men når man står i situationen og er fuldstændig uforberedt (fordi Falle altså plejer at opføre sig pænt), ja så virker det sgu voldsomt, når han kommer, som han gjorde i torsdags.

Selvfølgelig skal man markere sig og vise, hvad der er ok og ikke ok adfærd... men man må altså også godt tænke en smule på sin egen sikkerhed, synes jeg. Og har man ikke noget at afværge med, så er det bedre at "trække sig" og så sørge for at være bedre forberedt, næste gang man går ind på folden.

Ponygården, angående træning kontrak ikke-træning af føl og plage er vi 2 altså bare uenige. smiley Jeg mener, det gælder om at få indarbejdet de grundlæggende ting; opdraget og trænet så tidligt, som muligt, mens føllet/hesten stadig er til at "overskue".

Det, Falle gjorde overfor mig i torsdags, var voldsomt. Og ja, det gjorde mig forskrækket/bange, fordi jeg slet ikke er vant til, han opfører sig sådan, og han i øvrigt er ved at være en ret stor dreng. Men havde han været en næsten fuldt udvokset unghest på 160+ i stang, så havde det sgu været ENDNU VOLDSOMMERE, og så var jeg blevet rigtig bange!!! Ergo handler det om at få dem vænnet af med de ting, inden de bliver for store og for bevidste om deres egne kræfter. Efter min mening. smiley

Slutteligt vil jeg bare sige tusind, tusind tak for de råd og forslag, der er kommet. Og jeg føler mig nu bedre rustet til at håndtere situationen, næste gang jeg møder en "vild" Falle.

• #15   1. aug 2009 Lige et PS (mest til dig, Camilla), så får jeg faktisk hjælp til Falle. smiley Vi har en rigtig dygtig træner, som kommer og arbejder med os 1-2 gange om måneden. smiley

• #16   1. aug 2009 Jeg håber det går godt frem over...

• #17   1. aug 2009 Tak, Cawani. smiley Det tror jeg nu nok, det kommer til... Nu er jeg forberedt på, at Falle kan finde på at være voldsom og har mulighed for at reagere anderledes og undgå at blive forskrækket/rystet næste gang. smiley

Det dejlige ved Falle er, at selv om jeg kan blive rystet/bange, når han pludselig uden varsel er voldsom, så er det ikke noget, der hænger fast ret længe. Og som sagt; når man først har prøvet det én gang, har man bedre mulighed for at være forberedt næste gang. smiley

Falle ER mit første føl, så der er en del, jeg skal lære, lige så vel som han har meget at lære, Vi må bare vokse og udvikle os sammen. smiley

Og sådan hånden på hjertet og helt ærligt tror jeg altså ikke, der findes ret mange hestemennesker, der ALDRIG har været ude i en situation med deres hest, som har rystet/forskrækket dem. smiley

• #18   1. aug 2009 Jeg kan ihf ikke sige at jeg ikke har.. Det jeg efterhånden prøvet en de gange... Jeg er ejer af en hingst (som ved hvad han kan bruges til, men som kun har været "tøjdyr" indtil jeg fik ham for 1 år siden) og en temmelig unik hoppe ( som udemærket er klar over sin styrke og går hun, så går hun.. Også selvom der hænger et menneske i den anden ende af tovet..)

• #20   1. aug 2009 Tak skal du have, Camilla. smiley

• #21   2. aug 2009 Hestehaven: Dét er jeg nu altså ikke enig i.. De fleste hingste er som en tikkende bombe.. Harmløse lige indtil der er noget der sætter homoner før alt andet... Selv min søde velopdragne dreng, blev voldsom den ene dag. Han stejlede og sprang frem mod mig med truende adfærd. Jeg er heldigvis ikke den type der flytter sig, så jeg bankede den hårde ende af pisken ind i panden på ham, men det kunne også være gået galt hvis han havde gjort et lidt mere ihærdigt forsøg og hvis ikke jeg før havde været efter ham med at han altså skal flytte sig HVER gang jeg kommer og ber om det..
    Personligt har vi lige fået vores første føl i år, men de sidste 2,5 å har jeg arbejdet med føl/plage som jeg har købt efter fravænning og før det har jeg arbejdet/hjulpet til på stutterier siden jeg var 8,9 år, så man er nødvendigvis ikke "begynder" indenfor det bare fordi man er "ung", men jeg vil give dig ret i at familier hvor forældrene ingen erfaring har og barnet har været ude ved et føl 2 gange og set det, nok skal vente med at ifole hoppen..

• #23   2. aug 2009 Tak Camilla :o) Men en del piger på 14, 15 år har bare tullet rundt på en rideskole og eg tror mest det er disse piger der bliver diskuteret omkring (ihf fra min side).. Det ville jeg selv have hvis ikke min far havde giftet sig med en der var ligeså hestetosset som jeg selv.. Men hun hjalp mig med at tømme min fars stald (16 års indsamling af rod) og bygge bokse.. Vi har nu 2 fole/gruppebokse, 1 ponyboks, 3 alm. bokse og de er alle fyldt med mishandlede heste eller plage som har brug lidt ekstra omsorg og kærlighed.. Desværre siger økonomien nej, men ellers så havde vi startet mini-stutteri og hjem til heste som havde brug for lidt ekstra op..

• #24   2. aug 2009 Sara-Maria R, jeg er helt enig med dig i det, du skriver om, at alle hingste ikke kan skæres over én kam! Jeg har både oplevet hyper-virile hingste, som bare "brænder af" så snart de TROR, de kan lugte eller se en hoppe og søde, godmodige hingste, som kunne stå lige ved siden af en brunstig hoppe uden at reagere på det, hvis de blev bedt om at fokusere på f.eks. en træner.

Snakker vi racer, er Frieser-hingstene i øvrigt kendt iblandt de godmodige... naturligvis er der også MEGET hingstede hingste iblandt Frieserne, men jeg har mødt rigtig mange Frieser-hingste, der mest af alt virkede som kæmpestore krammebamser, og som små børn kunne håndtere og ride, selv om de var i nærheden af hopper.

Hvis jeg skal prøve at "placere" min egen dreng - hvilket er svært, når han stadig er så ung - tror jeg, han ville blive en mellemting mellem de 2 yderpunkter, hvis han fik lov til at forblive hingst... men det gør han så IKKE! smiley

Og apropos Falle, så tror jeg, blot det at jeg har hjelm og pisk med ud på folden gør underværker i sig selv... måske gør det mig på en eller anden måde mere selvsikker? Ved det ikke, men faktum er, at Falle faktisk ikke har lavet ballade de seneste dage. Han har været sød og nem - den Falle, jeg normalt kender. smiley

• #25   2. aug 2009 Det kan godt være du udstråler mere selvsikkerhed når du har det på.. Jeg måtte ihf have en pisk med ud til min i starten.. Ikke fordi ham på det tidspunkt havde haft unoder, men simpelthen fordi den eneste omgang jeg havde haft med hingste var en stor DVér som smadrede alt omkring sig, så jeg var usikker i starten da han begyndte at te sig hingstet.. Men han er absolut heller ikke slem... Jeg havde en ude og ride ham som er vant til at tulle rundt på marken på sin lille vallak.. Og hun red gladeligt op i røven af hoppen foran, for det plejede der jo ikke at ske noget ved med vallakken på marken og Chico gjorde da heller ikke mine til noget, men han er jo også kun 3..

• #26   2. aug 2009 Hej Louise.. hold da op et langt indlæg det her er blevet til..hehe og ja der er godt nok mange meninger. Nu har vi snakket lidt sammen, og jeg har læst flere af de steder hvor du har kommenteret på andres indlæg, så jeg vil gerne bare lige starte med at sige at jeg tror ikke der findes mange bedre hestehjem end hos dig. Du virker simpelthen som en super rar person der bare vil gøre alt for at gøre det bedste for dine heste. Jeg forstår godt at du er blevet skuffet over Falles opførelse, sådan bliver jeg også selv når jeg synes at det hele bare kører som det skal, og hesten så "svigter" en. Men jeg tror altså bare han er en drengerøv, og som du selv siger - så var hans mor i brunst, og hans instinkt siger ham jo at han skal reagere på en bestemt måde. Jeg har selv haft en unghest som endte med at blive farlig for mig, men der var han altså også næsten 2 år. Det Falle laver nu tror jeg altså er barestreger, og det skal han bare have skæld ud for og sættes på plads. Klart at du bliver rystet, så vent nogle dage og kom dig over det, og atg så fat i ham. Selvfølgelig kan du sætte ham på plads også, din kæreste har nok højden og styrken med sig, men det er dig der kender ham og han føler sig tryg ved. Hvis i går ned på folden sammen, og du bare konsekvent afvise Falle så snart han ikke viser en ønsket adfærd, så tror jeg altså han vil komme "krybende". Klart han vil savne jeres samværd lige som du gør, nu lige har han bare fundet ud af at han kan styre showet lidt, og det skal han ikke have lov til. Vend ryggen til ham og brug dit tov som en hale - ligesom hesten gør, så sving med halen som hestene gør for at vise at de ikke gider snakke med de andre. Kommer han alligevel til dig, så bak tilbage ind i ham, og spark om nødvendigt efter ham... altså ikke hårdt, bare løft foden mod ham, mens du står med ryggen til dig. Din kæreste skal på samme måde ignorere ham.. medmindre selvfølgelig at han opfører sig ordentlig.

Jeg håber i finder ud af det sammen, det er jeg helt sikker på at i gør - så længe du har den indstilling du har.

• #27   3. aug 2009 Tusind tak for dine søde ord, Glenna B - de varmer. smiley Jeg anser det som mit ansvar som hesteejer at sørge for, at mine heste har de absolut bedst mulige forhold og betingelser; både i forhold til pasning, pleje og træning. Og jeg tror også på, jeg ved at give mine heste de bedst mulige forhold, får gladere, sundere og mere harmoniske heste sådan helt generelt. smiley

Men nok om det. smiley Jeg har jo erfaring fra tidligere med ungheste, men Falle er det første føl, jeg har skullet arbejde med helt på egen hånd. Derfor kommer hans adfærd ind imellem bag på mig... og ja, i den situation, jeg omtaler i tråden her, blev jeg decideret forskrækket. Dog har der intet været siden, og når jeg har pisken med, føler jeg mig tryg, fordi jeg ved, jeg vil kunne "forsvare mig", hvis han pludselig bliver voldsom igen. Alene dette er jeg overbevist om, at Falle kan mærke. smiley

I hvert fald har han været helt sig selv hele weekenden... et overkærligt nussehoved, som nærmest står på tæerne af mig for at blive kløet og nusset. smiley

• #28   3. aug 2009 årh hvor dejligt at hører - det har bare været drengestreger, men klart at man bliver mere på vagt efter sådan en oplevelse. Men så går det vel bare fremad igen med træningen.

• #29   3. aug 2009 Har taget den lidt med ro med træning i et par dage efter episoden i torsdags, men vi starter op igen fra i aften. smiley I aften skal han strigles og have renset hove, og så skal han for første gang prøve at stå i sin helt egen boks og spise... det er jeg spændt på, hvad både han og mor siger til. smiley

Kommentér på:
Når føllet bliver hingst...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce