409 visninger
|
Oprettet:
Kræsenhed - psykologisk ? {{forumTopicSubject}}
Her forleden kom jeg til at tænke på noget, i oktober / november var jeg på island hvor en veninde mente at det at jeg var kræsen bare psykologisk, det har jeg så gået og tænkt en hel del over.
Jeg kom så frem til det spørgsmål i min hjerne om det er rigtigt og om det så har noget at gøre med psyken - for hestenes vedkomne, for nogle heste kan lide bananer - andre kan ikke, nogle kan lide én slags hø - mens andre foretrækker noget andet?
Er det bare psykologisk, noget vi bilder os ind? Og hesten i så fald ?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Kræsenhed i ekstreme grene er psykisk, men på en måde også tillært adfræd. Hvis forældrene ikke har spist kød og har fået afvide at det smager grimt, så vil barnet jo også mene det gør det.
Min kræsenhed er ikke psykisk, selvom folk oftest påstår det. Men nej, jeg kan ikke klare hverken lugten eller smagen af ketcup og lassange, kan heller ikke fordrage kartofler eller frikadeller.
Der er ganske enkelt noget mad jeg ikke kan klemme med, overhovedet.
Hos heste vil jeg også mene det har noget og gøre med smagsløg, kattene foretrækker jo heller ikke det samme alle sammen, det kommer an på smagsløgene
jun 2007
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 114 Svar: 636
Det kommer jo også an på smagsløg hos mennesker
Jeg kan fx. ikke lide tomater, har intet imod duften eller noget, kan bare ikke klare smagen af det, men så er jeg jo kræsen ( Det er ikke kun tomater jeg ikke kan li' xD ) - men stammer det at smagsløgene ikke kan lide smagen (xD) måske fra noget psykologisk, det er det jeg vil frem til
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
Vi er jo (og heste) forskellige - og kan derfor lide vidt forskellige madvarer.. Nogle heste foretrækker f.eks. kløver fremfor mælkebøtter. Nogle ville aldrig røre kanel, mens andre elsker det. Og nogle elsker bananer mens andre bare snuser til dem, og ser meget fornærmede ud =)
Nogle mennesker kan ikke klare bitter eller sur mad f.eks - og så er der jo en stor gruppe mad der er udelukket..
jun 2007
Ja, det ved jeg godt
Men det jeg mener er om det er psykologisk, stammer det måske helt tilbage fra barndommen af, helt fra små af, noget man får indprintet og så det ligger der uden egentlig at vide det..
sep 2007
Det er jo tillært adfærd hvis man får det indprintet fra barndommen, altså noget man har lært af eks. ens forældre.
Men er det sq ikke ved mig, eftersom jeg åd alt og er blev indtroduceret for divese og alverdens ting ad mad og åd glædeligt alt til jeg var 6år cirka så begyndte jeg at nægte og spise forskellige ting.
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
jun 2007
- Da dette jo egentlig er gruppens område
Hvordan kan det lige hænge sammen ?
sep 2007
Det er deres smagsløg, ligesom mennesker også kan have forskellige og katte for den sagsskyld eller kaniner.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Men jeg tror også, det handler meget om tillært adfærd... Jeg har jo Kaspian; min ene miniaturehingst, som er MEGET kræsen. Da jeg fik ham som underernæret og misrøgtet ville han KUN spise brød og hø, og jeg kunne slet ikke få ham til at spise det gode foder. Det var, som om han slet ikke var klar over, det var mad. Det har jeg så - med møje og besvær - nu fået ham til at spise, men typiske hestelækkerier som gulerødder, æbler og des lige rynker han bare på mulen ad, når jeg kommer med det. Han vil IKKE spise det!! Og jeg tror, det er, fordi han ikke har været vant til det fra føl...
Derfor forsøger jeg også at introducere mit Frieserføl, Falle, for lidt forskellige godter, så han kan lære, at frugt smager godt osv.
jun 2007
Så det vil sige at I ikke mener at det er tale om noget psykologisk i det?
aug 2007
jun 2007
Okay, det er jeg godt klar over, men det var bare noget hende min veninde sagde
Men det kunne da være smart at undersøge det, videnskabeligt mener jeg. ligesom for at få det afklaret 100% - måske ikke 100% , men 90%
aug 2007
Kræsenhed - psykologisk ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside