{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
477 visninger | Oprettet:

Kræsenhed... {{forumTopicSubject}}

Så er det juletid - med mange lækre ting! Men hvis man er mig, så er man kræsen - meget kræsen!
Hvilket irritere mig skide meget ind i mellem... Jeg kan gå og dufte til ting, syntes de lugter noget så fantastisk og når det står anrettet ser det simpelthen så lækkert ud.

Men i det øjeblik jeg får det ind i munden har jeg lyst til at spytte det ud omgående og skylle munden med det samme.

Min kæreste hader mig for min kræsenhed og mener det er fordi jeg er vant til at spise ting der ikke smager af meget.. Imens andre mener det bare er psykologisk.
Heldigvis kan jeg sagtens tage "ansvar" for min kræsenhed - ber' aldrig om noget andet mad hvis jeg ikke kan lide det der er.

Men suk, kræsenhed er da belastende når man syntes det ser super lækkert ud - men smagen er en helt anden smiley

Andre kræsne mennesker derude? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kræsenhed...
  • #1   3. dec 2010 Det lyder ret problematisk..... smiley ..
    Er heldigvis ret "glad" for det meste mad, men ting såsom champignoner og rejer... det er bare slet ikke mig smiley . Men er heldigvis også det eneste, som sådan smiley

• #2   3. dec 2010
    Spiser ret mange "underlige" ting som kræsnefolk tit ikke kan li' - men tilgengæld er der helt normalt ting som de fleste folk betragter som dejlig mad noget jeg ikke kan få ned..

• #3   3. dec 2010 He he har det præcist som dig og min kæreste siger det samme. Han laver stort set maden hver dag, da jeg er en katastrofe i et køkken smiley Og klager ofte over min kræsenhed, da han mener jeg ikke har sans for god mad. Har faktisk altid været utrolig kræsen. Ligesom dig er der mange ting, som bare dufter fantastisk, men når man så putter det i munden, tænker man bare fy for py for... Og andre grimme ord smiley

• #4   3. dec 2010
    Jeg har ikke altid været kræsen smiley - min mor har fortalt at jeg indtil jeg var 6år spiste alt der blev proppet i min mund men derefter nægtede jeg at spise flere og flere ting.

• #5   3. dec 2010 Ja du er bestemt ikk den eneste smiley

Det er rigtig træls at have det sådan, har dog ikke altid været så kræsen som jeg er nu men tager bare det jeg kan lide og lader resten være.
    Mine forældre siger altid, jamen Katja spiser nærmest kun ris, kylling og salat og ja det passer næsten også smiley

• #6   3. dec 2010 Ja okay, må nok også indrømme at da jeg var barn, spiste jeg også de underligste ting smiley For eksempel i børnehaven fik vi blodpølse og kærnemælk. BVADR, siger jeg bare i dag smiley

• #7   3. dec 2010 Lyder ikke rart (:

Jeg er ikke kræsen, dog er der nogle ting jeg ikke kan lide at spise.
    Et problem for mig, er når der er grillsæson - for jeg kan ikke fordrage grillpølser, og pølser generelt. Jeg aner ikke hvorfor.

Fisk smager fantastisk - men rejer, muslinger, krabber mv. - Det hører ikke ligefrem hjemme blandt mine yndlingsretter (:

Min tidligere bedste veninde havde det på samme måde som dig, og jeg kunne af og til heller ikke forstå hende helt smiley

Men alt i alt .. det ER jo bare mad (:

• #8   3. dec 2010 kender det kun alt for godt.. jeg er desværre også MEGA kræsen, og kan ikk lide andet end varmt leverpostej når jeg er ude til julefrokost som regl. men jeg ber heller ikk om andet da jeg er opdraget med at jeg skal spise det på bordet eller gå sulten i seng... jeg har været så møg kræsen siden jeg var 1½ år gamle, og er mega flov over den, og den er skyld i at jeg sjældent gå ud og spiser

• #9   3. dec 2010 Kræsenhed er en opdragelsesting smiley So blame the parents smiley

• #10   3. dec 2010 Trist at der ikke er en "Synes godt om" knap, her på HG. Den sætning dér CM, den var geniel smiley

• #11   3. dec 2010 Jeg er ikke sådan ekstrem kræsen, men der er da ting jeg ikke kan li. Men jeg er blevet opdraget til at man spiser hvad der bliver serveret og man smager på det hele/det meste og så når man har smagt så kan man lade det ligge for ellers ved man ikke om man kan li det eller ej..

Jeg har fx.- aldrig kunnet li brokkoli men jeg blev ved med at smage og ´smage på det og nu kan jeg rigtig godt li det - men dog kun koldt.

Men når vi er ude og der bliver serveret noget hvor jeg måske ikke er vild med det mad der er, spiser jeg så meget af det jeg kan li eller det jeg kan og så siger jeg bare at jeg ikke kan spise mere. For jeg synes ikke man kan være bekendt når andre har lavet mad ikke at spise ihvertfald omkring halvdelen af en portion! smiley

• #12   3. dec 2010
    CM - Min kræsenhed har ikke noget som helst og gøre med mine forældre.
    På ingen overhovedet måde skal de have skylden for det. Det er mit problem - ikke noget de har givet mig!
    Jeg har spist alt til jeg blev 6år. Jeg er i mit liv blevet præsentere for et bredt udvalg at alt mulig mad - har ikke kun fået en slags mad.
    De har forsøgt at proppe mad i mig og de har tvunget den i mig.

Men når man IKKE kan lide det man får i munden, så forstår jeg ikke hvorfor man skal spise dette med stort ubehag for at behage andre hvis man bare lader være med at klage over det.

Mine forældre vil ikke kunne få mig til at lide noget selvom de tvang det i mig. JEg har smagt på nogle af de samme ting 117 gange men det smager lige ækelt hver gang.

På ingen måde og min kræsenhed kan være mine forældres skyld.

• #13   3. dec 2010 Kan heller ikk li halvdelen af det man spiser til jul smiley Lidt træls.. Jeg elsker fx selv at lave konfekt, men plejer at give det meste væk, da jeg ikke kan li det smiley

• #14   3. dec 2010 Krikken: Lige netop mht. til at spise det, selvom man ikke kan lide det: Jo, man kan lære at acceptere den pågældende madvare og med tiden måske endda lide den. Jeg kunne ikke fordrage ris, da jeg var lille og min lillesøster kunne ikke fordrage kartofler. Min mor tvang os gentagne gange til at spise det, på trods af vi ikke kunne lide det. Og ja, ville vi ikke have det, så fik vi skam bare det samme dagen efter og efter, indtil vi var trætte af at komme sulte i seng xD Og jeg lærte bestemt at acceptere ris, idag kan jeg faktisk lide det. Og det samme med min lillesøster.

Jeg hadede min mors hårde holdning til, at vi skulle spise op og skulle spise det, der blev sat på bordet, når vi var i byen. Men den dag i dag er jeg da lykkelig for det og er på ingen måde kræsen. Kom ikke komme i tanke om nogen madvarer, som jeg siger nej tak til i dag.
    Og nej, jeg synes egentlig, at det er ligeså uopdragent ikke at spise det, der er sat på bordet, selvom man ikke brokker sig, når man er i byen. Det siger ligeså meget at lade tingene være.

En af de mest absurde ting, jeg kan huske, var da kæresten og jeg havde inviteret (pap-)svigermor på besøg første gang. Til forret en lækker rejeroulade, som hun ikke vil røre, fordi der var rejer i. Til hovedret div. tærter og lækre salater, hvor hun ikke vil røre en eneste, fordi der var afarter af løgfamilien i alle (f.eks. purløg, porre osv.), og til dressert pannacotta, som der altså var fløde i og det gik ikke an. Hun brokkede sig ikke på noget tidspunkt, men det var da dybt pinligt, at hun ikke kunne spise noget af det, så jeg måtte finde rugbrød og pålæg til hende. Og så ville hun smutte tidligt, fordi de skulle hjem og fodre hunde - awhat? Er du mon sulten, fordi du ikke har spist noget?

Jeg synes, at kræsenhed er dybt uopdragent, og det irriterer faktisk mig, når folk skaber sig og ikke vil spise det, ser er sat på bordet, når man er i byen. Men ja, det kommer nok af, at jeg selv er opdraget til, at det gør man altså, da det er almindelig høflighed.

Min holdning er, at kræsenhed afhænger af opdragelse!

• #15   3. dec 2010 Altså folk er jo forskellige, og jeg mener at have hørt at den måde man smager på godt kan ændre sig med alderen... Så det er ikke altid forældrenes skyld :o)

Jeg kan ikke spise kød-pålæg, altså hamburgerryg og rullepølse og sådan. Ikke kun smagen, men også konsistensen der er problemet. Eller de der kødboller man køber til suppe? Eller pølser, smager egentlig ok, men får det dårligt i maven af dem. Pu ha ikke godt. Pu bad!. Men en stor saftig bøf kan jeg sagtens spise, så det er ikke kødet der er problemet. Ja, jeg er mærkelig :o) Og det er først inden for de sidste 5 år jeg har fået den sådan.

Og jeg er 32 nu. Jeg er bare blevet mere kræsen gennem mine voksne år, og det har da ikke noget at gøre med forældre?

Helene

• #16   3. dec 2010
    CharDotte x D - Jeg skaber mig aldrig, jeg klager aldrig over at der er noget jeg ikke kan lide men siger pænt nej tak da kræsenheden er mit problem og ikke folks. Så er der intet jeg kan lide spiser jeg heller intet.

Nej - jeg har ikke lyst til at spise ting jeg ikke vil, jeg vil ikke kunne klemme det ned. Det er jeg meget glad for at mine forældre har accepteret. Jeg er glad for at de har opdraget mig som de har da jeg har erfaret af de gange de har ændret "opdragelsesmetode" har jeg reageret negativt på det og tingene har gjort mere skade end gavn.

Selvom jeg er kræsen så kan jeg selv tage initativ til at spise ting og til at prøve dem men kun når jeg selv vil det. Det har gjort at der er nye ting jeg over årene har smagt og syntes om.

Havde mine forældre valgt metoden spis op havde jeg ladet være. Jeg er en person som hvis man forsøger at få noget igennem med tvang og ved at proppe regler over hovedet på mig - så kommer man ingen steder og jeg bliver umedgørlig. Men lader man mig prøve selv og finde vejen frem selv, så er jeg bare dejlig og opføre mig pænt.
    Så derfor havde jeg undladet og spise og mine forældre og jeg ville ikke have fået noget andet ud af det end kæmpe skænderier og en masse dårlig stemning.

Mange tak til mine forældre til at de har tacklet tingene som de gør og tackler min lilesøsters påbegyndende meninger om hvad hun vil spise.
    Noget jeg vil tage med videre.

Forældre kan gøre meget men de er ikke helte og kan ikke al ting.

• #17   3. dec 2010
    Helene S - Præcis, der er også folk der igennem voksen årene vælger en masse ting fra som de ellers har spist fint som børn.

• #18   3. dec 2010 Hæhæhæ, elsker CM's kommentar xD

• #21   3. dec 2010 kræsenhed kan også have noget med og gøre om man har fået moder mælk eller ej så bare fået det der andet noget hvor man tilsætter vand

og hvorfor det jo for moren spiser noget forskæligt staves så bøf den ene dag og så grøn kål den anden

og det gør den falske mælk ikke der er der kun bøf hver dag

kan være derfor jeg er kræsen
    kunne være anderledes hvis der ikke var en der havde kørt ind i min mor den gang

• #22   3. dec 2010 jeg kan godt spise kartofler men jeg vil helst ikke spise det da jeg synes man bliver så tør i munden så jeg får spagetti jule aften og samme nytår

så min jule mad ser sådan ud
    spagetti
    steg svin den med noget knas oven på
    sodavand
    og det jule slik jeg kan lide

så sider jeg og jakke i en fugl ved ikke om det er en and eller kylling
    kan ikke smage forskæl når den er lave på den måde i ovnen

nytår
    spagetti
    hakke lidt i noget hamberryk staves
    hvis der er jule slik tilbage (det er der næsen altid )
    cola
    børne campnage

sidste nytår fik vi pizza fordi min sted far ikke var hjemme og vi vidste ikke om søs var hjemme så derfor ville vi have det

• #23   3. dec 2010 Jeg kan ikke lide alt hvad der har med fisk at gøre, jeg kan ikke lide det meste kød, næsten kun kylling.
    Dog elsker jeg kogte grønsager, og MEGET varme kartofler.. hvis de er kolde, kan min mor lige så godt smide dem væk..

Jeg er MEGET knæsen.
    - kan jeg se det mindste lyserøde i mit 'kød' (som jeg næsten aldrig får) så spiser jeg det simpelthen ikke.. heller ikke hvis det er meningen det skal være rødt kød..

Jeg bliver aldrig taget med på restauranter, fordi jeg normalt ikke kan lide maden..

• #24   4. dec 2010 Jeg har også hørt om det med modermælken, at mælken smager forskelligt alt efter hvad moderen har spist. Så det kunne jo godt passe på nogen mennesker? men stadig, min kræsenhed er kommet indenfor de sidste 5 år og jeg er 32 så tror også det kan have noget at gøre med at kroppen simpelthen forandrer sig med tiden...

Og så er der sådan nogen som min kæreste der ikke vil prøve noget han ikke har smagt før... Det eneste grønne han spiser er ærter og agurk. Han kan godt lide smagen af vindruer og banan f.eks., han spiser det bare ikke. Hvorfor har jeg aldrig fundet ud af :o) Og hvis man steger frikadellerne så der bliver er lidt hård skorpe vil han heller ikke have dem. Han er vokset op i et hjem med den samme slags mad altid, og hvor salt og peber var de eneste krydderier.

Kommentér på:
Kræsenhed...

Annonce