{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
359 visninger | Oprettet:

Fra-venning HJÆLP !!! {{forumTopicSubject}}

Hvor tidlig kan man tage et føl fra sin mor?

Den er født d. 26 april.

Men den har pattede alt næring og energi ud af sin mor!!!
HUn gå ellers på græs, få foder tre gange om dagen, og masser af halm. hun er også tjekket orm.

Føllet spiser pænt, både fuld foder og græs og drikker også.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine indtag af vand 750 kr.
  • Udskiftning af armatur 800 kr.
  • Washing machine Siemens iq300 E21 900 kr.
  • Nedtagning af skinner med lyskilde spots 550 kr.
  • Murer, skal have udskiftet fugerne på ca. 1 m2. 2.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra-venning HJÆLP !!!
  • #1   6. aug 2009 Som 4,5 mrd. så om en uges tid.
    den kan sagtens klare sig selv, det du kan gøre er feks. at sætte føllet i egen boks for natten så den ikke dier der og så give lidt følfoder til den så den ikke er så sulten.

• #2   6. aug 2009 ups om en mrd. tid

• #3   6. aug 2009 så meget for at læse ordentligt. =0)
    den får jo det foder den skal have, men så ville jeg sætte den i boks for natten, for sig selv, så hoppen får fred der. =0)

• #4   6. aug 2009 Ja det kan jeg prøve at sige til min veninde.
    Så må vi finde et sted hvor vi kan ha dem opstaldet, for både hun og jeg har kun løsdrift.

• #5   6. aug 2009 Det er en rigtig god idé det med at sætte dem i hver sin boks om natten og så fodre føllet inden de bliver lukket på fold, så den ikke er så sulten.

Dette gør det også nemmere at vænne føllet fra når det kommer til den tid smiley

Mht. at i er nødt til at skifte opstaldningsted, så ville i nærmest være nødt til dette uanset (i hvert fald med enten hoppe eller føl), da hoppe og føl jo er nødt til at stå fuldstændig adskilt i noget tid indtil hoppen stopper med at producere mælk smiley

• #6   6. aug 2009 Føllet skal hjem til mig når den er klar til det da det jo er mit, så det er jo intet problem.
    Og hoppen skal blive ved min veninde, da hoppen er hendes.

• #7   6. aug 2009 Man må ikke tage føllet helt fra før det er 6 måneder gammelt.
    Du kan starte når det er ca. 5 måneder, med at putte dem på hver sin fold i løbet af dagen, men gerne folde der går op til hinanden så føl og hoppe ikke stresser.
    Det optimale er at starte med at lukke dem på hver sin fold en time, så to timer osv osv, indtil de kan gå hele dagen hver for sig.
    Så bliver stressfaktoren så lille som muligt.

• #8   6. aug 2009 ELKÆR´S HESTE : Du må først tage føllet hjem, til dig når det er 6 måneder gammelt.
    Prøv evt. at give hoppen noget foder med mere kraft i (man kan få foder specielt til diegivende hopper) og hvis ikke der er nok græs skal hun have hø eller wrap og ikke halm.
    Halm fylder i maven, men næringsværdien er minimal.

• #9   6. aug 2009 Jeg mente også selv at de skal være seks mdr før de må fra vendes helt selv.
    Men min veninde bliver ved med at presse på for at få ham væk.
    det er så slemt at det er ved at gå ud over vores venskab, så ved jeg jo bare at sådan nogle aftaler skal man ik lave mere!!!

Jeg vil selvfølgelig gøre alt hvad der står i min magt for at føllet og hoppen får de bedste betændelser overhovedet!!!

• #10   6. aug 2009 Jamen man fravænner ikke føl før de er 6 måneder, så det kan du sige til hende.
    Og det bedste er helt sikkert at gøre det gradvist, så føllet ikke får et traume.
    Det stresser også både føl og hoppe mindre på den måde.

Sidste men ikke mindst er det bedre for hoppen hvis føllet fravænnes langsomt, da risikoen får at hun får yver-betændelse så er mindre.

• #11   7. aug 2009 Sikke noget pjat - man kan sagtens vænne fra ved 4,5 mrd. hvis hoppen virkelig lider under det. og det gør hun jo hvis hun bliver alt alt for tynd.
    Så gavner det jo hverken føl eller hoppe længere.

Ja, under normale omstændigheder siger man 6 mrd. men dette er jo ikke under normale omstandigheder.

• #12   7. aug 2009 Jeg er enig med Linda T.

Vi fravænner også først når føllet er et halvt år gammel, men nu har vores hoppe overhovedet heller ikke tendens til at tabe sig når hun går med føl. Hvis dette var tilfældet ville vi ikke have noget imod at tage føllet fra før tid. Så længe føllet kommer til at gå med mindst en voksen hest som kan opdrage og lære fra sig, ja så kan jeg ikke se det store problem smiley

• #13   8. aug 2009 Hoppen hænger slet ik sammen længer, og normalt er hun en rigtig smuk hoppe.

Føllet spiser pænt og normalt.

Den vil komme til at gå sammen med mine andre tre heste.
    Men den første mdr vil den gå sammen med triton, så den lige kan vende sig til en, og så gå de andre plag også stadig på sommergæs.

• #14   8. aug 2009 Er det længe siden hoppen har fået raspet tænder? Og af en hestedyrlæge (ikke bare en alm. dyrlæge)? (:

Vi har nemlig en gammel vallak gående, som havde fået raspet tænder af en "allround-dyrlæge" som havde speciale i køer, men som også kunne det væsentlige ved heste (vaccinere osv.). Men vallakken begyndte ligeså stille at tabe sig, og vi fik tilsidst en hestedyrlæge til at komme, og han kunne så konstatere at han trængte meget til at få raspet tænder, og derfor kunne han ikke tygge sit mad ordentligt og udnytte alle næringsstofferne osv.
    Umiddelbart efter begyndte han at tage på igen smiley

• #15   9. aug 2009 Nej det er kun et halvt år siden, og han er kun heste dyrlæge :o)

• #16   11. aug 2009 Når føllet er 5-6 måneder gammel. I dit tilfælde er det tidligst sidst i september...

• #17   12. aug 2009 kan man ikke nøjes med at adskille dem i boks om natten?

regner med mit føl skal sendes væk på græs når hun er gammel nok,

• #18   13. aug 2009 Jeg starter med, at vænne dem fra kun om natten (i hver deres boks)... Efter nogle dage, kommer de også hver for sig på folden om dagen...

Kommentér på:
Fra-venning HJÆLP !!!

Annonce