{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
793 visninger | Oprettet:

Hvad mangler Napoleon? Ingen energi! {{forumTopicSubject}}

Min lille show-pony Napoleon er fuldstændigt slukket. Det gik for alvor op for mig her i weekenden, hvor vi skulle lave opvisning. Napoleon plejer at være en SATAN at have med i byen. Vrinsker, stejler og stritter med dilleren konstant. Når han så er 'on stage' leverer han bare varen 200% og tager så mange kegler.
Her i weekenden, var han bare fuldstændig cool da vi ankom. Han gik igennem en stald, fyldt med heste og gik i opvarmningahallen uden overhovedet at blive hingstet eller vild. Jeg burde ha' lugtet lunten, men tænkte, at han måske endelig var ved at være så garvet, at han kunne tage det med ro, når vi var i byen. Vi kom på... Napoleon var is kold. Jeg kunne ikke få ham til noget som helst (ikke helhjertet) Han luntede bare lidt rundt, og udførte da sine tricks, men slet ikke med den energi han plejer at ligge for dagen.
Jeg har så tænkt tilbage, og her de sidste par uger, har han faktisk ikke rigtig haft nogen energi, når vi trænede. Jeg har bare tænkt, at han nok trængte til en pause fra al træningen, og da han jo kan sine ting, har jeg faktisk kørt ham helt ned på 3x træning i ugen, for ikke at kede ham - samt træning af andre ting så som lange liner mm. i stedet for show-træning.
Nå, men det passer egentlig med, at der ikke er mere skrald i græsset, altså, hans ringe energi. Så jeg tænker, om det kan være det der er grunden til hans pludselige slukkede energi-niveau....
Tror I, det kan være foderet?
Kan jeg hjælpe ham gennem foder?
Kan det gøres uden at han bliver fed? Han er jo en lille shetter der ikke så godt kan tåle meget...
Er der evt noget, der kan gives lige inden træning som energi? Og som ellers ikke skal gives?
Kan han mangle andet?

Han får nu:
1/2 summerfit brik fra Pavo
5 gulerødder
4 kg wrap/hø
Græs på døgnfold.
Lidt urter og ikke mindst, echinea.

ÅHHHH, hjælp!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad mangler Napoleon? Ingen energi!
  • #1   14. dec 2009 foderet lyder helt fint Pauline, men jeg ville nok tjekke hans blod der finder du sikkert et svar, så behandler/fodrer du ham heller ikke i blinde
    Kh. K


  • #2   15. dec 2009 han er ikke dækket ind med summer fit vitamin brikker her om vinteren...

    de er lavet efter at hestene er på sommer græs... der er intet i græsset nu, som støtter op om den vitamin brik...

    er hesten meget overvægtig??? (tænker bare siden den får så forholdsvis lidt)...

    hvis den ikke er meget overvægtig, ville jeg nok give den et muesli foder, regnet ud fra hestens vægt og hvad den laver.. så den er dækket ind med vitaminer...

    alternativt hvis du ikke har lyst til at give den nyt foder, kunne du prøve med en jern kur.. blue horse laver en god jern kur, men den skal bruges sammen med E vitamin (mener jeg, kan sku ikke lige huske om det er E eller D vitamin, men spørg i forretningen)... sløvhed hos heste ses tit pga jern mangen


  • #3   15. dec 2009 ang. summerfit kiksen så får min frieser også kun sådan 1 om dagen og så gulerødder og hø, det er nok siger de fra pavo... men han var også godt i stand og nu er han fin,,,, men han lever fint kun på det..

  • #4   15. dec 2009 Karina: Ja, det tror jeg, er en god idé.

    Sandie: I følge div. foderplaner og Pavo, så skulle han være dækket ind med wrap, gulerødder og summerfit+de urter han får..? Han er godt i stand, men ikke så tyk, som han var i sommers hvor han var rumle fed. Mit profil-billede viser ham egentlig som han ser ud nu minus 10 kg ca. Müsli kan han slet slet ikke tåle. Han fik 1/2 lille håndfuld 'islænder og ponyguf' om dagen sidste vinter, og vi har kæmpet til nu, med at få ham ned i vægt igen. Jeg har selv tænkt lidt på det med jern... Men som Karina skriver, er det måske en god idé at få det checket med blodprøve først...

    Stutteri Bjørnholm: Han har fået ormekur her for et par måneder siden og er derefter blevet rykket på ny fold. Men han har selvfølgelig været i byen siden - dog ikke på fold... Orm? Han skal stadig tabe 5 kg ca (vil jeg tro, men det er godt nok svært at se for alt det pels! - han er i fuld bjørn). Jeg har faktisk tilsat lidt linemix her de sidste par dage, og når vi klikkertræner, får han linamix som godbidder. Men jeg var bekymret for, om det feder for meget? I foderlageret sagde 'damen' bare, at linamix kun var til at fede op med. Jeg bruger det til min anden lille pony, som jeg bare ikke kan holde huld på - overhovedet. Han har fået en lille håndfuld af det her de sidste par dage - er det passende? Han må simpelthen ikke tage på - han bliver så let tyk - selvom at han er i træning 3-4 gange /ugen (kørsel, lange liner, tricks, Horsemanship).



  • #5   15. dec 2009 Hvordan kom du på det? Det syns jeg lyder spændende! Hvor meget vil du mene, at Napoleon skal have? Han vejer vel 120

  • #6   15. dec 2009 OK... tusind tak. Det prøver jeg. Ej hvor har du altså hjulpet mig mange gange efterhånden!

  • #7   31. jan 2010 hej ved godt det er lang tid siden det her indlæg er oprettet men nu har jeg fundet ud af at hestene er slet ikke dækket ind med pavo kiks.. de mangler kobber og zink mener jeg og det kan godt resulterer i meget energi eller det modsatte så nu vil jeg skifte til salvimin grøn der skulle de var dækket ind med de forskellige vitaminer og mineraler;)

  • #8   31. jan 2010 er de ikke dækket ind?! Hvordan har du fundet ud af det???

  • #9   31. jan 2010 ja puha det har været svært men heldig at komme i snak med en der havde samme problem med hendes frieser;)... så er der en side der hedder dressage in harmony der står kanon mange gode ting og derinde fandt jeg en der er foder konsulent mener jeg det er og jeg skrev alt om mine heste og det er rigtigt der er ikke nok i pavo så hun skrev den biligst løsning for mig var palvimin grøn der er de dækket ind;) så det skal jeg have fat i... jeg aner nemlig intet selv om foder synes det er en jungel men jeg vil jo det bedste for mine drenge og desværre har jeg ikke penge til det skal være dyrt.. ham den ene har lige koste 2500 kr i dyrlæge osv så nu skal der være styr på deres foder så der ikke kommer skader som følger af mangler på vitamin og mineraler

Kommentér på:
Hvad mangler Napoleon? Ingen energi!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce