{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
670 visninger | Oprettet:

Hjælp til et bedre venskab? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil utrolig gerne have noget hjælp med at komme i gang med noget bidløst.

Jeg har længe gået og tænkt over at jeg gerne vil prøve at ride noget bidløs med mig pony Mister.
Han er en ret vågen pony, som nogle dage kan finde på at blive bange for de mest åndssvage ting som han er vant til normalt. De sidste par gange han er blevet redet, har vi været ved at lære ham at gå til bidet, men jeg har fået hjælp fra et par veninder som jeg syntes har taget meget hårdt ”fat” i ham. Da jeg selv skulle ride ham, smed han mig af i vild jorde galop, første gang fordi han blev ”bange” for en cykel, anden gang uden grund. Så jeg tror at han måske har prøvet at flygte fra smerte, lige så snart han følte kontrollen var svagere end han var vant til.

Han er blevet leder på folden efter vi har flyttet ham, og dermed prøver han også at dominere mig engang imellem. Så jeg vil gerne lære hvordan vi kan blive lige, så han ikke hele tiden skal gå og være på vagt, men kunne slappe af i mit selvskab fordi han er tryg ved at jeg er ”lederen”.
Han skal lære at respektere mig, da jeg føler at han nogen gange bare ”skider” på mig, når der er noget han hellere vil (undskyld mit ordvalg).
Man kommer absolut ingen vegne ved at bruge styrke overfor ham, da jeg tror han godt ved han er stærkere end mig.

Har kendt ham siden starten af 2005 tror jeg det er, og syntes at vi stoler fint på hinanden, men så pludselig når det virkelig gælder, er det ligesom han ikke "Tør" alligevel, og vælger at stole på sig slev (flygte evt.) Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal vise ham at han godt kan stole på mig, og det vil jeg virkelig gerne.

Når man rider ham uden at prøve at samle ham, stikker han hovedet HELT i vejret, og bare løber afsted, så jeg er lidt bange for at han måske bare vil rende med mig så snart han finder ud af at en rebgrime (sjovt nok) ikke er lige så kraftfuld som et bid.

Jeg vil rigtig gerne have hjælp til en ”opskrift” på hvordan jeg kan arbejde mig hen imod et bidløst, respektfuldt venskab.
Kom meget gerne med nogle øvelser som jeg hver dag kan lave, og nogle tips. Håber i forstår hvad jeg mener, ellers endelig spørg.

Håber ikke i har fået det indtryk at jeg bare vil styre og kontrollere min hest, da det langt fra er det jeg vil. Jeg håber bare på at han måske vil kunne lære at slappe mere af, under al håndtering.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til et bedre venskab?
  • #1   27. dec 2009 Det lyder jo ikke helt godt, og det kan jo også blive farligt for dig i længten smiley
    Jeg fik part på en skøn shagay araber i feb. måned 09. Han var utrolig nærvøs, og så var han også 3½. Han hoppede og sprang og nogle gange ville han slet ikke gå, ellers vænnede han rundt og gik sin ejen vej, og mange ting som din også gør.
    Jeg gik så en MASSe ture med ham. Først havde jeg bare normalt trækketov i ham, men så en dag begyndte han bare at løbe med mig og hev mig med. Han fik hevet i min skuldre så den stadig gør ondt nu, og nogle gange kan jeg slet ikke løfte den.
    Og jeg syntes ikke han skulle ha lov til bare at stikke af med mig, og jeg bryder mig ikke om at være "hård" mod andres heste, men jeg blev nødt til at vise ham hvem der bestemte smiley
    Jeg begyndte derefter at gå med kæde på ham. Så hvis han prøvede på noget makerede jeg lige med kæden ved at tage lidt fat og rykke i den, ( DET ER VIGTIGT AT LØSNE KÆDEN NÅR HAN HAR FORATÅET DET)
    Det gjorte vi i laaang tid, indtil han fandt ud af han ikke kunne løbe fra mig. Når han fandt ud af det, var han jo stadig nærvøs og bange, og så når jeg gik ture med ham, og han blev bange for en bænk, gik vi stille og roligt hen til og han fik lov til at snuse og gøre ved, og jeg satte mig på den og det gjorte vi så med alle ting. smiley
    Og til sidst var han helt rolig med alle ting (:

    - Prøv evt det (: Alt det hjalp, på bare 2-3 måneder (: Og samtidig begynder han også at stole på dig, ved at du viser ham ting som han tror der er farligt, men hvor du viser de ikke har (: - du kan også lave nogle øvelser, når i går hvor du stopper op, og går. Går lidt hurtigere, og langsomt. hvor han jo så skal følge med dig, så han ved DU bestemmer tempoet (;

    Håber du kan bruge mit svar, og undskyld det var så langt (:


Kommentér på:
Hjælp til et bedre venskab?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce