{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
666 visninger | Oprettet:

Hjælp til et bedre naturligt venskab? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil utrolig gerne have noget hjælp med at komme i gang med noget bidløst.

Jeg har længe gået og tænkt over at jeg gerne vil prøve at ride noget bidløs med mig pony Mister.
Han er en ret vågen pony, som nogle dage kan finde på at blive bange for de mest åndssvage ting som han er vant til normalt. De sidste par gange han er blevet redet, har vi været ved at lære ham at gå til bidet, men jeg har fået hjælp fra et par veninder som jeg syntes har taget meget hårdt ”fat” i ham. Da jeg selv skulle ride ham, smed han mig af i vild jorde galop, første gang fordi han blev ”bange” for en cykel, anden gang uden grund. Så jeg tror at han måske har prøvet at flygte fra smerte, lige så snart han følte kontrollen var svagere end han var vant til.

Han er blevet leder på folden efter vi har flyttet ham, og dermed prøver han også at dominere mig engang imellem. Så jeg vil gerne lære hvordan vi kan blive lige, så han ikke hele tiden skal gå og være på vagt, men kunne slappe af i mit selvskab fordi han er tryg ved at jeg er ”lederen”.
Han skal lære at respektere mig, da jeg føler at han nogen gange bare ”skider” på mig, når der er noget han hellere vil (undskyld mit ordvalg).
Man kommer absolut ingen vegne ved at bruge styrke overfor ham, da jeg tror han godt ved han er stærkere end mig.

Har kendt ham siden starten af 2005 tror jeg det er, og syntes at vi stoler fint på hinanden, men så pludselig når det virkelig gælder, er det ligesom han ikke "Tør" alligevel, og vælger at stole på sig slev (flygte evt.) Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal vise ham at han godt kan stole på mig, og det vil jeg virkelig gerne.

Når man rider ham uden at prøve at samle ham, stikker han hovedet HELT i vejret, og bare løber afsted, så jeg er lidt bange for at han måske bare vil rende med mig så snart han finder ud af at en rebgrime (sjovt nok) ikke er lige så kraftfuld som et bid.

Jeg vil rigtig gerne have hjælp til en ”opskrift” på hvordan jeg kan arbejde mig hen imod et bidløst, respektfuldt venskab.
Kom meget gerne med nogle øvelser som jeg hver dag kan lave, og nogle tips. Håber i forstår hvad jeg mener, ellers endelig spørg.

Håber ikke i har fået det indtryk at jeg bare vil styre og kontrollere min hest, da det langt fra er det jeg vil. Jeg håber bare på at han måske vil kunne lære at slappe mere af, under al håndtering.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til et bedre naturligt venskab?
  • #1   27. dec 2009 altså alle heste er forskellige og det r fra hest til hest om de arbejder bedst ude eller med.
    så jeg er ikk helt enig med * den lykklige hingsteejer *
    ikk alle heste bliver bedre af det. men mange heste får mere selvtillid og tro på deres rytter af at folk ikke altid har fat i munden af dem.
    nu vil jeg siger at man kan ikke være venner med en hest som sådan.
    du kan ikke være venner med en hest som din bedsteveninde eller bedste ven.
    heste er flok dyr. du kan enten være leder, flok kammerat eller under hesten. jeg foretrækker at være leder overfor de fleste, specielt hingste.
    men duchess, min hoppe. hun ser ingen som leder. da hun selv er leder. men hun prøver aldrig at lede over mig fordi hun ved det er mig der bestemmer i sidse ende, og duchess kan ikke lide andre mennesker end mig, hun kan lige tåle den hun kan mærke jeg kan li'.
    jeg synes ikke du skal bruge join up sm monty roberts da jeg syns det er uetisk, men synes du skal lade ham mærke du overhovedet ikke bliver bange når han prøver at tage røven på dig. han skal mærke du faktisk er røvligeglad med hans små sidespring.
    han skal mærke du stoler på ham.

    når du skal samle ham er det en øvelse om at give nok schenkel med stadig holde ham tilbage, med lårene. du skal egentlig ride frem og tilbage på samme tid. hvis han er en "hidsigprop" der stikker næsen i vejret, så skal du lade ham slappe af først, og du må for alt i verden ikk tage på tøjln når hovedet ryger derop. har selv redet et arabermix der lyder lidt som ham, jeg var bare afslappet og så brugte jeg kun fingrene til at ride hende ned. nu er hun bare en rigtig dygtig pony alle kan stole på smiley
    de heste der straks løfter hovedet er enten meget følsomme i munden, og folk har for meget kontakt på tøjlen.
    eller så har hesten fået lov tl at slippe af med for meget, så den vil hele tiden se om den kan flytte grænsen og slippe af med mere.

    nu kender jeg ikke din hest, men det er bare hvad jeg har oplevet med sådanne heste.

    engang var jeg også nød til at klappe en hingst sådan en på skalden, ford den blev ved med at slå mig med sit forben eller sit hoved. den har aldrig gjort det siden.
    jeg longerede også engang en hest der var for flabet, den havde sluppet af med alt siden den var 4 år (den var 7 år da jeg longerede den)
    også løb den bare lige pludselig ind mod mig og ville løbe mig ned, så lige da den så jeg ikke løb stoppede den bare op og jeg lossede den faktisk en på bringen med benet, og siden har det ikk gjort mig noget ihvertfald. så blev den sat på plads. jeg synes ikke det er ondt at "sparke" hesten fra jorden, for jeg kan jo ikke losse ligeså hårdt som en anden hest.
    men bruger absolut kun vold som sidste udvej!
    jeg bed også engang en pony i næsen fordi den blev ved med at bide mig i skulderen når jeg trak den. xD den så virkelig forbavset ud bagefter xD


Kommentér på:
Hjælp til et bedre naturligt venskab?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce