{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

hej med jer... {{forumTopicSubject}}

jeg vil gerne lige byde mig selv rigtig meget velkommen. Jeg er helt ny og meget grøn her inde. Jeg har netop købt min første shetlænder med stamtavle,- selvfølgelig skal jeg jo så vide alt om avl nu.
Jeg vil gerne undskylde på forhånd. Jeg er virkelig meget nybegynder, og håber på, at I vil tilgive mig for alle de lavpraktiske lav-niveau-spørgsmål jeg kommer til at fyre af her inde. Jeg glæder mig til at lære jer at kende og glæder mig til at dykke ned i denne nye del af hesteverdenen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hej med jer...
  • #1   6. jan 2010 Velkommen og tillykke med at have fundet verden i de små smiley

  • #2   6. jan 2010 Velkommen til, du er altid velkommen til at stille spørgsmål og mangler du en at følges med til skuer, eller har du lyst til at tage med og se hvordan plagskuerne foregår skal du bare sige til. Vi bor som sagt ikke så langt fra hinanden igen, og det er altid hyggeligt at have nogle at følges med smiley

  • #3   6. jan 2010 Man bliver da helt nysgerring, hvad hedder din shetlænder? Jeg synes ikke jeg kan finde den på din profil?


  • #4   6. jan 2010 Det er Vadehavets Cendi jeg har købt. Og jeg vil RIGTIG gerne med til plagskuer mm. Jeg er blevet anbefalet at tage hende med ud, allerede i år, men jeg kan simpelthen ikke helt lure hvilke skuer jeg skal tage med til etc. Jeg skal have det fordelt lidt, så jeg ikke skal have alle heste med til de samme ting. Jeg har jo også opvisninger med Napoleon og skue/skuer med Tinkeren.

  • #5   6. jan 2010 Uh ha, hende har jeg også kigget på, hun er dog lige lille nok for min avl.

    Jeg vil klart anbefale Vestbirk d 3. april, der skal jeg selv have en 1 års hoppe og en 2 års hingst med, så der er faktisk plads i traileren til en mere. Så er der jo et par stykker mere længere nordpå, og en på fyn, men jeg plejer altid at nøjes med ét skue her i foråret. Hun er 2 er hun ikke? For så kan du jo tage hende med til dyrskuerne også, og så er der nogle plagskuer igen til efteråret


  • #6   6. jan 2010 Og ja, jeg kender godt det med at det skal gå op det hele, jeg synes det hele har det med at falde sammen i efteråret. Jeg ville have kåret min haflinger sidste år, og været til skue med min barockpinto, men det faldt sammen med de to plagskuer jeg ville med det. Barockpintoen var så ikke muligt alligevel, og jeg droppede at kåre haflingeren af andre årsager, så bliver det spændende at se hvordan det går op til efteråret

  • #7   6. jan 2010 Stutteri Bjørholm* (Labaniet): Hun fylder tre i år... så kan hun ikke komme til Vestbirk vel? Er det ikke kun op til 2 år?


  • #8   6. jan 2010 Hun kan godt komme med til vestbirk i foråret, men det er ikke muligt at tage hende med til efteråret, det er muligvis også det eneste plagskue hun kan komme med til i foråret, jeg har ikke styr på de andre.
    Og hvad angår dyrskuer, så er der ikke andet for end at tage listen, og vælge ud hvilke der passer ind i dit program, og for en afstand du vil køre.
    Der kan Aulum klart anbefales, der er lidt langt, men der er mange shetlændere og to shetlænderdommere


  • #9   6. jan 2010 Jeg vil rigtig gerne med i traileren til Vestbirk! Ihh... du er (også her) meget hjælpsom!

  • #10   6. jan 2010 Det er meget hyggeligere at komme afsted når man har nogle at følges med synes jeg. Og så ved jeg selv hvor svært det er at komme afsted de første mange gange når man er ny og endnu ikke kender nogle smiley For slet ikke at snakke om at man aldrig har udstillet før, men det har du vel styr over når du udstiller tinkere

  • #11   6. jan 2010 ..og ja, hun bliver 3 til sommer. Jeg håber ikke hun bliver større. Jeg vil gerne have de små banditter smiley
    Panikken breder sig jo hos mig... Jeg har jo mulighed for at ifole hende nu til sommer, så jeg skal jo også have fundet et passende parti til hende. Man kan jo ikke lade være, når man nu har muligheden! Og så skal jeg jo lige pludselig til at sætte mig ind i en helt ny avlsverden. Jeg havde lige fået styr på Tinkerne, og så viser det sig, at shetterne er om muligt endnu mere spændende!


  • #12   6. jan 2010 Ja det er en utrolig spændende verden med shetlænderne, især med alle de udstillingsmuligheder og arrangementer. Jeg tænker faktisk på at tage med til Klargørings og mønstringskursus på fyn d. 24. januar, det kan være du vil med?

    Uh ha ja, det store spørgsmål om hingst til hoppen, jeg sidder selv i det lige nu, men jeg tror nu jeg har bestemt mig, en lækker red dun til min sortbrogede hoppe. Lille Puk har altid voldt mig store kvaler, da jeg gerne vil have dem lidt større som hende, men samtidig gerne vil have lidt anderledes farve, og hingsten ikke må blive for stor (ja, ved godt at jeg er vanskelig) så jeg har luret hingstelisten igennem mange gange for at se om der skulle være noget.

    Hvad har du af krav til hingsten? Det kunne jo være der var nogle herinde der kunne hjælpe med at råde


  • #13   6. jan 2010 Nej, jeg har IKKE styr på det der med at udstille - overhovedet! Jeg har været på mønstringskursus i efteråret med Tinkerne, men jeg kunne forestille mig, at der er højere niveau-krav til shetlænderne. Det er en ældre og mere professionel forening. Tinkerforeningen er kun på vej og har ambitioner, men er der altså ikke helt endnu. Og der er nok stor forskel på, hvordan kåringerne foregår og hvad mønstrer skal gøre for at få lille vs. stor hest til at se godt ud. Jeg kan også se, at brugsprøven hos shetterne er noget mere krævende end Tinker-brugsprøven!

    Jeg er pt på krykker, men vil gerne med til mønstringskursus alligevel. Mon ikke man kan slippe for at skulle rende med hesten selv, og bare være tilskuer og 'hende der stiller alle de dumme spørgsmål' fra en stol...?

    Anna F er i FULD GANG med at hjælpe mig i en anden tråd med det med hingst. Hun har og er GODT NOK meget hjælpsom og overbærende! Jeg føler mig ikke helt klar til at stille krav til hingsten, andet end at han ikke må være for stor, da jeg gerne vil have små ponyer. Jeg vil gerne have en speciel farve men alligevel bevare den Dun-farve hun har... Øhhh... Måske en mørk dun med lys man kunne være ønske barnet - eller en gul Dun med mørke ben og man med hvide stænk... men jeg kan ikke helt finde ud af hvad det hedder endnu, og jeg tør ikke vove mig ud i at prøve at sige farvebetegnelserne i 'forum'... Og så kan jeg godt li', når de ligner en my little pony lidt. Masser af man, runde former og fine hoveder. Cendi er lige grov nok i hovedet til min smag. Min egen Victoria er helt perfekt i mine øjne. Men hun er så gammel og syg, at jeg ikke kan eller vil avle på hende - og så er jeg vildt facineret af Cendi's farve og vil gerne arbejde med den. Så, Victoria/Cendi-klon, med lidt farve-omlægning... Og så er jeg jo også hysterisk angst for, at lave avls-tilbagegang i stedet for fremgang. I Tinkerverdenen, er der jo mange, der ligger stor vægt på at avle nye farver frem. Jeg kender ikke shetetr-avlen så godt, at jeg ved, om det er det samme her, men jeg vil nødig fucke avlsarbejdet op, med en træls beslutning!


  • #14   6. jan 2010 Det kan være en fordel at vente med at vælge hingst til efter plagskuet og/eller Mountain og Morland showet, da du har får nogle karakterer og en beskrivelse at gå ud fra, så kan du se hvad der ønskes forbedret, og vælge hingst efter dette.

    Det er også vigtigt at bestemme dig for hvor langt du vil køre efter hingsten, vil du tage helt til sjælland, er der mange gode muligheder for små hingste i flotte farver. Ellers har du jo selv dun farven på hoppe, som der er 50 % chance for at hun giver videre, og så er det bare baggrundsfarven du skal gå efter. Jeg ved at stutteri refstrup har et par lækre små hingste, de bor nær give mener jeg.


  • #15   6. jan 2010 Får du hende cendi ikke oprettet herinde så man kan se hvordan hun er ud?

  • #16   6. jan 2010 Jo, Sælger har lovet mig billeder i dag, når hun kommer hjem fra arbejde. Jeg har ikke hentet Cendi endnu, fordi jeg er på krykker. Jeg vil gerne være med, når hun skal ud og møde de andre. Min 'ulykke' skete faktisk, da jeg var nede for at kigge på Cendi første gang, så sælger er ret large med at beholde hende til jeg er klar. Jeg gled i noget is i deres gårdsplads og smut så sad knæet på siden af mit ben og underbenet var 'knækket' ud til siden i en 90 graders vinkel. Men sælger er virkelig sød og hjælpsom og har sagt at det er HELT OK at jeg opretter hende selvom at jeg ikke har hende på min mark endnu.

  • #17   6. jan 2010 Skulle jeg avle mini og havde en dun farvet hoppe, så brugte jeg ham her:
    (link fjernet)

    Jeg har set ham IRL og han er virkelig lækker og har et godt sind. Han har vundet en del efterhånden


  • #18   6. jan 2010 Stutteri Bjørholm* (Labaniet): Ja han ser rigtig fin ud, ham tror jeg ikke jeg er stødt på før... men mærkeligt han slet ingen afkom har endnu, når han blev kåret i 2006?
    Og lidt vildt en forskel der er på hans to kåringer:
    I 2004 var han 76 cm og blev afvist til kåringen med: 77656
    To år senere er han 80 cm og får 98889 og ryger i 1 kl.
    Der kan man da tale om positiv udvikling!!!
    Flot af ejerne at de kunne se potentialet og lod ham prøve igen smiley


  • #19   6. jan 2010 Jeg mener at han var afsted som 2 eller 3 års første gang, men kan ikke lige huske det på stående fod. Jeg mener bestemt også at de har afkom efter ham. Hvis ikke er det fordi de ikke selv har nogle der passer til ham, og jeg tror næppe at de kan nænne at sælge ham.

    Han var med til landsskuet og fik en ret flot placering, og blev skuets bedste hest i Aulum så vidt jeg husker. Begge dele i år. De har desværre ikke nogen hjemmeside hvor man kan læse ydereligere om ham, men han er uden tvivl en lækker hingst


  • #20   6. jan 2010 Jo, han er fra 2002, så i 2004 blev han afvist som 2 års, det gør de fleste, jeg synes faktisk at det er ret flotte point i forhold til hvad jeg ellers har set de har givet 2 års hingste. Så er det vel ikke så mærkeligt at han er vokset 4 cm til han blev 4 år, og har fået en helt anden beskrivelse

  • #21   6. jan 2010 Nå ja det er måske også tidligt at stille som to års... men flot udvikling alligevel smiley

    Der er ihvertfald ingen registrerede afkom på Hestedata.... lidt ærgeligt for han virker da til at være en super fin hingst!! Og lille er ham også smiley


  • #22   6. jan 2010 Der er registreret 3 bedækninger i 06 og 2 i 07, og så en i 09. Jeg ved faktisk ikke om de undlader at registrere hingsteafkom, eller om det blot er fordi der ikke er blevet noget ud af det. Men de må da ikke have opgivet ham helt siden de har ladet ham bedække i 09. Jeg har i alt fald deres nummer, hvis han skulle have interesse, så er det i alt fald til at høre ad.

  • #23   6. jan 2010 Jamen så bliver det jo spændende at se om der kommer et afkom efter ham i år.
    Ja der er jo desværre en del der ikke registrerer hingsteføllene... lidt ærgeligt smiley


  • #24   6. jan 2010 Får helt lyst til at skrive og spørge om de slet ingen afkom har efter ham. De har også en lille lækker sort minihingst, vil da lige prøve at se om jeg kan finde afkom efter ham

  • #25   6. jan 2010 Ja det er da lidt mærkeligt ellers....

  • #26   6. jan 2010 Ja... det kunne da være spændende... Er det svedfuks han er?? Og hvordan ville det falde ud med Cendi??

  • #27   6. jan 2010 Ja, det vil jeg mene. Da han er rød, vil det udelukkende være Cendi der bestemmer farven, da rød ikke dominerer over noget, han kan dog gemme et brunt gen. så det kan altså give dun i de 3 farver, altså med rød, brun eller sort bund, og de samme farver uden dun, da der kun er 50 % chance for dun. Jeg kan ikke lige huske hvad farven er på Cendis forældre

  • #28   6. jan 2010 Pauline P: Samme udregning som den jeg lavede for Chivas, med mindre han er bærer af brun. (det kan jeg ikke se ud fra hans info)
    Hvis han er bærer af brun vil regnestykket se således ud:
    25.00% - Cream Dun
    25.00% - Rød
    12.50% - Blue Dun
    12.50% - Sort
    12.50% - Golden Dun
    12.50% - Brun


  • #29   6. jan 2010 Anna F
    Hedder det ikke Red dun når det er rød, jeg har lært at Cream dun, betyder at den er bærer af Cream genet også, og det vil ikke være muligt


  • #30   6. jan 2010 Nej
    Red Dun = Cream Dun
    Men ja det er lidt forvirrende når de bruger cream, da det minder meget om creme genet.
    Hvis den er rød dun + creme gen, kalder man det en dunalino smiley


  • #31   6. jan 2010 Det er det mest bøvlede ved de farver, betegnelserne er forskellige alt efter hvilket avlsforbund du kommer i, men også alt efter hvor i landet det er.
    På stående fod kan jeg ikke huske præcis hvordan det er, men snakker man islænder er dun vist dem med cream gen på brun grundfarve, og det vi kalder dun hedder blak (er dog ikke helt sikkert at det lige er sådan, er bare sikker på at der er en betegnelse som bliver brugt til én farvet et sted, og en andet det andet)


  • #32   6. jan 2010 Nej dun betegnelsen bruges ikke hos islænder... de har deres helt eget farvesprog.
    Buckskin kalder de for moldott (det er nok det du tænker på)


  • #33   6. jan 2010 Men ja meget forvirrende...
    I England kalder mange også buckskin for dun, selvom det jo intet har med dun genet at gøre...
    Og i USA kalder de farverne noget helt andet end i europa.


  • #34   6. jan 2010 Det var nok det med England jeg tænkte på så, kunne i alt fald huske at der var noget med buckskin og dun

  • #35   6. jan 2010 Velkommen smiley

Kommentér på:
hej med jer...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce