{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
701 visninger | Oprettet:

Vacc af hoppe. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en kæreste, som lige har købt hest... Han siger at det ikke er nødvendigt at vacc en hoppe før drægtighed.
Jeg har forklaret ham at man vacc for bla. stivkrampe. hertil påstår han at en stivkrampe for mennesker holder i 10 år, derfor behøver hesten ikke at blive vacc hvert år. Hans egen dyrlæge har sagt at hans hund heller ikke behøver at blive vacc. hvert år, så derfor mener han at hesten heller ikke bør.
Når føllet er født, mener han at den får de antistoffer for moreren (som ikke er vacc.) derfor behøver den heller ikke blive vacc.

Nu til mit sprøgsmål... HVORFOR vacc. vi heste hvert år..?
Er det noget vi "bare" gør eller er heste i mere risiko for at få stivkrampe..??
Hvad præcis er det vi vacc for??
Og hvorfor gør vi det..?
Her er IKKE tale om virusabort vacc.

Lad være med at skrive at man vacc fordi hesten skal have en vacc...
Kæresten er stor modstander af medicin/ pennecillin/ vacc... (sjovt nok har hans hund lige været hos dyrlægen og fået renset øre pga en sprængt trommehinde og fået pennicillin og morfin..).
Men vil meger gerne have noget KONSTRUKTIVT på hvorfor hesten SKAL have en vacc

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vacc af hoppe.
  • #1   8. jan 2010 Hejsa,

Grunden til man vaccinerer hesten hvert år er fordi den skal vaccineres hvert år for hesteinfluenza. I mange vacciner er denne lagt sammen med stivkrampen for at spare penge. Så selvom en hest ikke behøver stivkrampe vacc hvert år, får de det ofte alligevel i firbindelse med influenza vacc.
    Dog er det alligevel en god ide at hoppen er stivkrampe vaccineret inden for et år inden hun skal fole, idet man derved sikrer sig at hun har tilstrækkelige antistoffer til at overføre til føllet.
    Føllet behøver man ikke vaccinere det første stykke tid, da det rigtig nok er dækket af moderens antistoffer, som føllet optager via colostrum (råmælken) i dens første levedøgn.
    Hvor længe disse maternelle antistoffer holder er lidt forskelligt. Nogle vælger at vaccinere føllene allerede som 6 måneders når de tages fra moderen, andre når de er 1 år. Andre igen vælger at vaccinere når føllet er helt lille, men hvis moderens vaccinationer er i orden, burde det ikke være nødvendigt.

MVH Anna

• #3   8. jan 2010 Virus abort vacc. virker også kun hvis hele heste flokken er vacc. herfor. De andre behøves dog kun en vacc. hvor hoppen skal have 3.

• #4   8. jan 2010 det er ikke vrøvl drægtige hopper vaccineres mod virusabort i 5. 7. og 9. drægtighedsmåned. Sådan er det, hvis man vælger at vacc. mod virusabort.

• #5   8. jan 2010 Hvis du læste teksten kan du også se at jeg ikke skriver man SKAL. Men at den vaccine KUN virker hvis hele hestebestanden er vaccineret.!

• #6   8. jan 2010 Anne F: takker, jeg prøver at "overbevise" ham.

Hestehaven, CNN amatør-fotograf: Nu er det sådan at vores heste står hjemme, så derved er der ingen "staldregler".. smiley
    Og igen det er ikke min hest, eller mig der bestemmer over den... Hans holdning er at når vilde heste klare sig fint uden at blive vacc. hvorfor skal hans tamhest så...??

Camilla - Med Barock'er - vejl. i trickstræning.: 1000 tak, det vil jeg nærlæse og se om jeg kan overbevise ham, når min egen skal vacc.

• #7   9. jan 2010 Nej, han mener de burde slide dem på folden... Han kan dog godt se at hans hest ikke bevæger sig så meget som en vildhest, så smed få den da...
    Men ja, en typisk mand.

• #8   9. jan 2010 Tro mig... Han har både set den Sorte Hingst og Clint Eastwood... Så han mener han ved alt om heste... ha ha ha...

• #9   9. jan 2010 Virusabortvacc. giver man kun til de drægtige hopper, og de virker på den hoppe som har fået den selvom man ikke giver resten af flokken. Rigtigt nok så vælger man selv om hoppen skal have den vacc. men hvis man har haft en hoppe som har kastet sit føl pga virusabort, så gør man klogt i at vacc de drægtige hopper hvert år. Ellers er faren stor for at en af hopperne kaster sit føl. Jeg har haft en hoppe opstaldet, som gjorde det, og nu vacc jeg mine egne hopper for det.
    Nancy: Jeg må indrømme, at jeg er glad for, at jeg ikke er din kærestes hest, med den indstilling han har. Han burde lære lidt mere om heste før han fik en.

• #10   9. jan 2010 Hestehaven..: Jeg har før fået raske føl uden at hopperne har været vacc mod virusabort,( men så fik jeg en hoppe på stald, som havde virussen). Har man først fået virussen ind i stalden(hvilket man først finder ud af når hoppen foler) så er det mest sikkert at vacc sine drægtige hopper, for at man ikke risikerer at de kaster føllet. Man bestemmer jo selv om man vil tage chancen.

• #11   9. jan 2010 Det kan man ved at hoppen foler ca 1 mdr for tidligt, Føllet er kun skind og ben(vejer ikke særlig meget- kan bære det ene mand) også dør føllet indenfor det 1 døgn uanset hvad du gør. Føllet vil ikke på benene og selvom man prøver at hjælpe det. Har ingen balance og er meget sløv.
    Vi prøvede alt hvad vi kunne, men som dyrlægen sagde, man kan intet stille op.

• #12   10. jan 2010 Den er både chippet og har pas... Så ingen problem der... *S*

• #13   10. jan 2010 Det har passet, det er fra sverige... Men takker for det..

• #14   10. jan 2010 Ja alle mine hollandske pas har også medicin sider... det er kun danskerne der har været så dumme ikke at indføre det fra starten, så nu skal alle danske pas laves om smiley

• #15   10. jan 2010 Hehe, ja men det løber jo også op i en lille slat når man har 25 pas der skal udskiftes... smiley

• #16   10. jan 2010 Og mener vist det er lidt over 100,- når momsen lægges til smiley
    Var det ikke 90,- + moms eller sådan noget... kan ikke huske det.

• #17   10. jan 2010 Hestehaven, CNN amatør-fotograf .: NÅ så har de da sat det ned... det var da dejligt. Da vi først fik brev ud, kan jeg huske vi regnede det ud til hunderede nogle og tyve mener jeg.

• #18   10. jan 2010 Prøv at tjekke om ikke der er medicin sider i... alle dem jeg er stød på fra udlandet: England, Holland osv. har alle haft dem og skal derfor ikke opdateres....

• #19   10. jan 2010 Åhh det ved jeg ikke... har ikke sat mig ind i det med de nye farver.
    Hvad farve pas har du nu? Og er det med stamtavle osv, eller bare sportspas?

• #20   10. jan 2010 Vi kører jo kun med røde pas, så har ikke rigtig gidet sætte mig ind i det andet...

• #21   10. jan 2010 Jeg har liger skrevet til Landskontoret for heste, med samme spørgsmål... Venter på svar... For jeg har en med Hollandsk pas og en med Dansk... Skriver når/ hvis de svare tilbage..

• #22   10. jan 2010 Jeg ved ikke, men kunne forestille mig at de blå i har fra Østrig må svare til de røde vi har herhjemme. Det er jo reg. haflingere med fuld tavle.
    De pas vi har fra Holland og Englang er røde ligesom de danske, men der er medicinsider, så dem skal vi ikke sende ind, siger Landskontoret.

Nancy & Sundy og Agent 00E (Ledige bokse) -: Hvis du har rødt pas fra Holland, burde du ikke skulle sende det ind. Der burde være medicinsider i smiley
    Det røde fra DK skal sendes ind hvis ikke det er fra 2009.

• #24   10. jan 2010 Det svenske er gråt..?? Der er medicin sider i... Det jeg også har spurgt LH om er hvordan man kan starte konkurencer med udenlandsk pas, og hvordan hun vil blive opført som ukendt eller med navn i føllets pas.

Kommentér på:
Vacc af hoppe.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce