Kan hun lide af vinterdeprission? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en dejlig hoppe, som jeg er meget glad for. Jeg købte hende for et år siden (faktiak præcist i morgen ;).)
Da jeg købte hende var hun lidt opmærksom og sådan, meget håndsky overfor fremmede mennesker og ville ikke rigtig fanges på folden.
Så kom foråret, og hun blev simpelthen bare dejligere og skønnere i løbet af de lyse tider, og vi har fået et super forhold til hinanden - hun begyndte at komme mig i møde på folden, og jeg kunne gøre ALT med hende. Hoppe, kravle under hende, grine og lave pludselige bevægelser ovenpå hende når vi var på tur, have hende med til stævner uden problemer - det gik alt i alt bare super godt, og jeg blev overbevist om at det her ER min drømme hest !
Men..
Så kom de mørke tider! Efteråret var ikke så slemt, men da vi kom hen i november begyndte det rigtigt:
Hun blev pludselig meget "opmærksom" igen og håndsky for fremmede (heldigvis ikke over for mig)!
Begyndte at spænde op under ridning ved den mindste lyd, og sådan noget som at jeg spændte en lynlås kan få hende til at fare sammen.
Har i november oplevet TO gange at hun stak afsted med mig, og ikke var hverken til at stoppe, berolige eller dreje ind. Faldt af begge gange :s den ene gang med hjernerystelse da jeg landede på hovedet.
Det skræmmer mig lidt, og jeg bliver lidt utryg af det! Jeg har aldrig være sådan en bange type, men en hest der stikker afsted, og man intet kan gøre det er SÅ respektløst som noget kan være, og det gør mig utryg ved at ride hende alene.
Før havde vi jo super tillid og hun fulgte mig i tykt og tyndt! Så troede faktisk at vi havde tillid og respekt iorden. Men hun stoler jo åbenbart ikke nok på mig når hun bliver bange
Efter faldene har vi gået 2 skridt tilbage, og var igang med en masse skridt arbejde, jordtræning og det der run rein stop eller hvad det hedder, er min ridelære ved at træne med mig - og det går rigtig godt! Men tanken om at jeg ikke ved om det så virker næste gang hun stikker afsted med mig, piner mig!
Så slog det mig med at hun jo også var lidt sær sidste vinter da jeg købte hende, og tænkte om det kunne være en form for vinter depri, eller hvad hulen kan det være? Og hvad kan vi gøre ved det?
Håber virkelig nogen kan hjælpe (: !
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 5 Emner: 142 Svar: 1.290
Altså har godt nok hørt at en hest godt kan blive deprimeret, men det er der vel også delte meninger om fra dyrlæge til dyrlæge.
Ja det gør jeg (:
Men det er jo bare træls hvis man ikke kan træne ordentligt hele vinterhalvåret ;/ Men det er der selvfølgelig ikke noget at gøre ved, hvis det er sådan min hest er. Så må jeg jo bare glæde mig til foråret (:
apr 2008
Følger: 53 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 10 Svar: 883
jul 2008
Så det er i hvert fald ikke defor
Hmm jeg har også tænkt lidt over med det der mørkeræd, for det var mørkt den ene gang hun stak afsted med mig.
Men var det ikke noget med at der var blevet lavet en undersøgelse, og man har fundet ud af at heste ser næsten ligeså godt i mørke?
Det har jeg i hvert fald hørt..
apr 2008
jul 2008
Jeg er bare ikke så vild med hvis han siger at hun skal ha et eller andet møg medicin i hendes foder, for prøver så hvidt muligt at undgå sådan noget så godt som man nu kan /:
apr 2008
jul 2008
Har også overvejet at begynde at give hende en lille slat foder hver dag evt? Kunne det hjælpe på hendes humør?
Hun får nemlig ikke noget fordi at de har wrap ad libitum, og hun er så fed så fed :b Men kunne det være en idé?
apr 2008
apr 2008
jul 2008
apr 2008
jul 2008
feb 2006
Følger: 322 Følgere: 367 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.876
Hvis man sammenligner hestens hjerne med mennesket er det er stor forskel, speciel på det emotionelle og følelses mæssige plan.
Hesten føler og mærker ikke sine følelser som os. Hesten er langt mere primitiv i sin måde at føle på.
Jeg kan sagtens komme med en forklaring med fine ord og beskrivelse af hvorfor og hvilke hjernedele som er forskellige osv, men ingen vil fatte et kuk, uden at man har viden om hestens hjerne.
Men nej, en hest kan bare ikke få deprissioner. Det er den ikke "klog" nok til at få. Med det siger jeg IKKE at hesten er dum og mindre begavet. Det er den ikke. Hestens hjerne er bare sat anderledes sammen.
Dette er den højst sandsyndeligt fordi hesten engang var et vild dyr, som kun overlevede via sine instinkter - flugt - kæmp eller spil død. '
Traumer kan en hest som bliver fastholdt i en flugt situation hvor det ikke lykkedes hesten at flygte. Nogle vil derfor gå i spil død stadiet.
Nogle heste lever år i dette stadie og dette vil give traumer.
I naturen ville hesten ikke kunne spille død, i længere tid end pumaen er smuttet sin vej igen.
Her vil dyret ryste nær død traumet af sig, og leve videre uden et eneste men.
Fastholder man en hest længe nok i flygt eller spil død, og den opgiver at kæmoe i mod, så vil den langsomt bygge et traume op og lide af dette resten af sine dage.
Har man i denne grad aktiveret flugt i SÅ lang tid at det giver et traume, kan flugt ALDRIG deaktiveres. Hesten vil have dette nærmest som en hjerneskade.
Når man begynder at sammenligne hestens egenskaber og funktion med menneskets - så er det fordi man har manglende viden og forståelse for sin hest.
Dette fører til mystisk adfærd og ikke mindst uønsket adfærd.
Husk hesten spejler sig i sit menneske, ofte skal man lede hos sig selv for at finde fejlene.
Din hest har ikke en deprission, langt fra. Deprissive mennesker bliver ikke voldsomme eller får udadrettet adfærd, de graver sig inde i sig selv og bliver SELVDISTRUKTIVE.
Din hest er ikke selvdistruktiv. Ud fra det du beskriver.
Din hest viser tydelig adfærd, fordi det enten er noget som gør ondt, noget den ikke forstår eller noget du uden du ved det, pludselig har ændret i din måde at ride/omgå hesten. Det kan være pga. for store krav, at man hopper over hvpr gærdet er lavest og glemmer basis signalerne.
Når det er en hest som i forvejen er vågen, opmærksom og har et veludviklet flugt beredskab skal det MININALER til at bærget pludselig vælter.
Det kan være for meget tøjle tag og ben signal på samme tid, og til sidst vælter bærget og hesten aner ikke hvad stop eller gå betyder, da signalet give på samme tid. (man kan jo ikke gå og stoppe på samme tid).
Med dette siger jeg ikke at DU er ond, dum eller forkert mod din hest.
Men jeg prøver at fortælle at hestene altså ikke bliver problemet helt alene, man skal være to til at skabe et problem.
Diagnoser som deprissioner osv, er meget mennesklig at stille, så kan man lette sin samvittighed og bare trøste sig med at hesten jo bare er deprimeret, det er langt nemmere end at turde erkende sine egne fejl og dårlige vaner.
Husk hesten er et vane dyr, den bruger HELE sit liv på at læse, lære og forstå sit menneskets vaner og signaler.
Bruger DU lige så meget tid på at lære din hests vaner, signaler og adfærd?
Netop HER ligger 99% af alle hest og rytter problemer.
Vi tar og tar, men giver ikke altid lige så meget tilbage.
Håber du tør tage min viden og ord til dig, de er hårde, men et generalt problem hos mange heste ejere.
feb 2006
Hesten ser næsten lige så godt i dagslys som mørke.
Dette er der forsket i for mange år siden og blevet fastlangt at hesten ikke ser dårligere i mørke end i lys (med mindre de er halv blinde).
Hesten er jo altså at dyr som har skulle overleve tigere, løver og pumaere. Kunne de ikke se i mørke, ville de aldrig overleve og havde været udryddet for længst.
feb 2006
Mange dyr går i vinter dvale, taber sig lidt og søver længere og spiser på en anden måde.
Nu har vi jo taget hesten til os og lavet meget om i dens natur.
Vi har smittet hesten med denne voldsomme trang til at man helst skal fungere maximalt året rundt, og kunne yde optimalt.
meget uvirkeligt, når man tænker sig om.
Om ikke dette også giver udspil i hesten adfærd i de hårde vinter tider.
Kulden og frosten er MEGET hård mod hestens muskler, de bliver stive og ømme.
Jeg tror dog ikke din hyp lider af dette. Det lyder mere som en god gang signal kaos forvirring, og måske lidt brug af tillærthjælpeløshed.
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
den hest er måske bare lidt ude af træning når det gælder dine signaler. Det ville helt sikkert være en ide at at starte forfra, med stop, bak, frem.
feb 2006
http://www.heste-nettet.dk/forum/5/541492/541492/
http://www.heste-nettet.dk/forum/3/360106/360106/
feb 2006
Skal en hest lide af traume, vil den (og dette fænomen er super sjældent) have været udsat for fastholdelse i flugt i lang tid.
Denne hest ville udvise en helt anden adfærd end det hun beskriver.
Pas på med at give hestene mennesklige diagnoser, vi er langt fra ens.
Et traume er altså ikke noget man bare sådan lige får pga. vinter vejr eller kulde.
Vil i vide mere om traumer hos mennesker kontra dyr, så læs væk tigeren, af peter levine.
Let læselig, hvis man altså tør.....
jul 2008
Det med signalerne synes jeg bare lyder så mærkeligt. Altså det lyder utrolig logisk osv. hvis det er tilfældet. Men hun plejer at reagere ekstremt nemt på alle mine signaler (og gør det stadig)
Og de 2 gange hvor hun stak afsted med mig har der slet ikke været nogle signaler. Den første gang var vi igang med at skridte af - stille roligt og afslappet, og løse tøjler! Og 2. gang var vi kun igang med at skridte igang for løs tøjle og jeg var slet ikke begyndt at forlange noget af hende endnu. Så jeg synes at det skulle være meget mærkeligt hvis dét skulle være problemet
Jeg er enig i at der skal 2 til at skabe et problem, men jeg kan bare virkelig ikke forestille mig, hvad det er jeg har gjort anderledes
Så skulle det da kun være at jeg ikke rider lige så tit som i sommers?
jul 2008
Jeg forstår ikke helt din sidste sætning?
feb 2006
Prøv at læse det første link, der er to (super kloge personer), som forklare en masse godt.
Nogle gange spiller der nemlig andre, lidt mere uforståelige ting ind,
jul 2008
jul 2008
feb 2006
Man kan ofte komme til at belønne sin hest for uønsket adfærd, uden man selv aner det.
Det er virkelig så klassisk og udbredt. Vaner er FARLIGE....
jul 2008
Jeg synes at det var meget interessant at læse !
Nu er det en islænder jeg har, og så har man det jo tit med, at når tölten er dejlig og behagelig, så kommer man somme tider til at sidde og nydde det i stedet for at arbejde ! Så jeg tror sku jeg skal igang med de basis signaler alligevel ! (:
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
feb 2006
Hestene bruger HELE deres tid sammen med sit menneske, på at lære at læse OS!!!
Derfor vil resultatet ofte blive at hesten viser vores fejl, gennem dens adfærd. Det kan være små fif til store problemer.
Som Camilla skriver behandler vi alle vores forskelligt, taler til dem på forskellig vis og omtaler dem forskelligt, dette kan også have en betydning for dens adfærd.
Jo bedre hesten lærer at læse sit menneske og dets vaner, desto større smitter menneskts sindstilstand af på hesten.
Også selv om vi prøver ikk at lade det "gå ud over hesten".
Faktisk kan det omvendte også være gældende, dog er dette ikke noget vi mennesker giver så meget udtryg for. Vi han jo nemlig følelser på et helt andet plan end hestene.
jul 2008
feb 2006
jul 2008
aug 2009
Følger: 47 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 64
jul 2008
Så som jeg har skrevet længere oppe - det kan ikke være grunden :b
Men tror jeg prøver med de basis signaler, og hvis det ikke er det så må jeg ta det til den tid.
feb 2006
Den skal kunne vide om den i dag skal søge læ, ellers holde sig stille for ikke at bruge for meget energi på at bevæge sig, da energien skal bruges på at holde den varm.
Det der er vigtigt, som Camilla også skriver, at man ikke sammenligner hestens måde at påvirkes af vejeret på, med menneskets.
Et menneske kan blive påvirket af vejret fysisk og psykisk.
Fysisk er at vi går uden for uden for meget tøj, fryser og går ind og tager mere tøj på. Omvende med varme.
Psykisk er via ubehag ved varme/kulde, påvirkning af sol og ikke sol rige årstid.
Dette er hjernen som styrer dette, og det er der meget forskning om.
Nu er jeg en af de her mennesker, som ikke tror på at sindsyge og deprissioner eksistere hos hverken mennesker og dyr.
Læger, mennesker og forskere kan godt lide at give diagnoser, for at holde orden på div. tilstande et menneske kan lide af.
Diagnoser sætter desværre grænser og begrænsninger, og det syntes jeg er forkert.
Jeg er i mod diagnose givning, udelukket fordi at gennem viden om traumer og en syg mor, ser en tydelig sammenhæng ved diagnosegivning af specielt sindsyge og depri.
Katja og musse:
Jeg studere det ikke sådan uddannelses mæssigt. Har en mor som har nogle voldsomme traumatiske oplevelser, som har sat sine spor.
Og en hest som har været fasthold i sit flugt stadie, i år.
For at forstå disse to, bliver jeg nødt til at vide.
Men selvfølgelig interessere det mig også. Specielt alt dette om instinkterne: flugt, kæmp og fastfrysning (spil død), hos mennesker og dyr, er lige pt. noget jeg har kæmpe interesse for.
Og traume tilstande hos heste.
Bullerballer... hahahahahhaah ja det er rigtig. Men jeg er også vældig glad for psykologi, hjerne forskning og ikke mindst traume stadierne.
Kan hun lide af vinterdeprission?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside