{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.568 visninger | Oprettet:

Tilgiv mig, Araber-fans... men {{forumTopicSubject}}

Altså, Kalle som stod her syns jeg jo, var en flot araber. Han havde smukke øjne og masser af charme. Jo, han VAR da lidt af en 'fims' (som Karina kaldte ham), med løftet hale og mange mærkelige ideer, men Kalle var sku en fin hest, syns jeg.
Nå, men jeg sidder så, og surfer lidt på Vilhelmsborg-hjemmesiden, og var inde og kigge på deres galleri, hvor der var billeder fra Araber-kåring eller show eller hvad det nu er... Og jeg syns altså godt nok, at der er meget lidt Kalle over de heste og rigtig meget noget, som jeg ikke helt syns er andet en fremavl...
Specielt ser den her rigtig syg ud:
http://gallery.me.com/dilbjerg#100016/IMG_1600&bgcolor=black
Ej OK.. dte var en dårlig joke... Sorry...
Men her: http://gallery.me.com/dilbjerg#100016/IMG_1681&bgcolor=black
Syns altså ikke den er så pæn, med det der alt for fine hoved med konkervt forhoved... Og mærkelig.. hmm.. jeg ved skisme ikke... kan bedre li' en araber der ligner Kalle Klump, syns ikke det der show-araber look er andet end fremavl...
http://gallery.me.com/dilbjerg#100016&bgcolor=black&view=mosaic&sel=0


Kommentarer på:  Tilgiv mig, Araber-fans... men
  • #1   2. mar 2010 *LOL* Pauline, altså!!! Der gik sgu lige et par sekunder, før det gik op for mig, at det var en lama/alpaca-tingest og ikke et meget abnormt araberføl på det første billede. *LOL*

    Nå, bortset fra det (jeg påberåber mig træthed som undskyldning for min sløve opfattelsesevne), så vil jeg give dig helt ret. Indenfor araberne, såvel som indenfor andre hesteracer, finder der desværre en - efter min mening - overdreven forædling sted. Nogle af de helt moderne arabere ligner søheste i hovedet, snarere end "rigtige" heste....

    Rigtig mange arabere er rene glansbilleder at se på, men flere og flere bliver også for ekstreme efter min smag.

    Men det er selvfølgelig smag og behag... smiley


  • #2   2. mar 2010 Hej Pauline,
    Ja, jeg bliver altså NØDT til at blære mig lidt! smiley Vi har nemlig avlet DK's bedste araber indenfor dressur (Undertegnede tilred den smiley ), og han er bare SÅ smuk!! Typisk araber, men ikke ekstrem. Den eneste araber i DK/Europa med så gode gangarter at den kunne slå selv de mest gennemavlede dressur sportsponyer til landsstævner. Han var til EM i dressur for arabere, men var i den ene klasse lettere uren og måtte udelade flere øvelser men blev alligevel nr.3, kun 4 point fra nr. 1 (og han havde ikke bestået den klasse han var uren i).

    Åh ja, jeg blærer mig, men jeg ELSKER det. ;D Her er den smukke fyr, som er solgt til USA for 2år siden, men HELDIGVIS kommer hjem til DK igen denne sommer, og skal ride show/opvisning ved vores stævne på Troldhøjgaard i år. smiley

    (link fjernet)

    http://www.karmdal.dk/images/29102005-Amir&Sissel03.jpg

    http://www.karmdal.dk/images/29102005-Amir&Sissel01.jpg

    (link fjernet)

    I kan se hans mor på min profil, Farah Fadia. smiley

    Puha, det var længe siden jeg sidst har snakket om ham, så I fik da lige en masse billleder og en masse blær! smiley


  • #3   2. mar 2010 Ha ha... ja, Barbie Heste passer altså godt. Nej, jeg syns altså, at de ligner mere og mere noget, der ikke er helt sundt... Men det KAN jo være fordi jeg er sådan en håbløs Koldblods-snob smiley
    Jeanette: Den abrikos-æder du linker til er også mere 'Kalle-typen' som jeg godt kan li'... Ikke så mærkelig former, men med de pæne araber-præg smiley
    Lækker dreng! Vidste ikke, du også gjorde det i Araber-avl?
    Og hvad er det for et stævne? Skal jeg komme med mine ponyer? HA HA


  • #4   2. mar 2010 Da det nu er min Kalle-hest som er nævnt tillade jeg mig at komme med lidt indskydels...

    Kalle er avlet efter galopheste, hvor man ikke avler direkte efter eksteriør, useende mm... Selvom både hans mor og far har gået løb, har de dog fungeret som rideheste de sidste mange år...

    Gennem mine seneste år i arabergalopfaget, har jeg redet rene fuldblodsarabere, som ikke det mindste lignede ox'er, udover når vi trænede hurtig løb, ellers de var ekstra friske. Så kommer halen en tand ekstra op, og næseborerne bliver ekstra udspilet i forhold til andre racer...

    Jeg ved ikke om denne udvikling eller fremavl af udseendet har nogen betydning... Ellers er det en smagsag...

    Meeeeen,jeg er nu også mere til Kalle lille klumpede, små dellede krop, det minimerede knæk på næsen, store dejlige behårede mule, de bedårende store mørkebrune øjne, og hans spændte bøjede hals, som når han "gør" af postbudet.... Ja, det er altså rigtig.... Bare spørg Pauline...

    Og swå lige lidt blær fra min side.... Kalle er efter den første sorte importede hingst Shah Noir - det er hans morfar - wuhu.. lidt blær...;-)... Han har faktisk en fantstisk fin stamtavle...


  • #5   2. mar 2010 Tja, om vi gør i araber avl, tror jeg ikke man kan kalde det. smiley Vi havde jo bare dejlige Farah, som desværre gik tidligt på pension (i 1995) og så valgte vi at sætte hende i fol ved den araberhingst én af vores venner havde gående (Kajor OX). Og så kom denne prins altså ud af det. smiley At han skulle blive så unik og så god, var der ingen der havde forestillet sig.

    Jamen vi forsøger jo at holde vores perfekte lille begynder-hygge-heste-rytter-dressur-spring-ringridnings-stævne én gang om året i August. Der er super hyggeligt og vi har i år 10års jubilæum. Vi har faktisk så mange starter, at vi hvert år må sige nej til op til 15-25 ekvipager. Så det er en stor succes. smiley Og du skal da være mere end velkommen. Skal lige se hvordan vores program kommer til at se ud i år, men man ved jo aldrig. smiley

    Karina: Shah Noir?? Jeg er liiiiiige ved at tro vi også fik et afkom efter ham.. Men jeg kan simpelthen ikke huske det. Det eneste jeg ved, er at han på det tidspunkt var den eneste i DK som var efter den sorte araber, eller sådan noget lign. Måske var han den eneste sorte hingst. -Pas! Jeg husker det ikke. Men er der et sted hvor man kan finde ud af det? Hoppens navn er Farah Fadia og føllet (en hingst vi døbte Troldhøjs Fighter, men som nu hedder Fighter Al-Farabi) blev født i 1998 eller 1999 (hold da fast hvor kan det være svært at huske...)..


  • #6   2. mar 2010 Whauw, Jeanette - den dreng, du har avlet, er virkelig smuk. smiley Men han er også araberpræget uden at være ekstrem på nogen måde. smiley

    En araber må såmænd - efter min mening - gerne være lidt typet, men ind imellem, ja så bliver de bare for ekstreme og "søhestelignende" (eller Barbie-heste-lignende, om man vil *gg*). smiley

    En smuk OX'er efter min mening er Falkhan Expresso.... han er moderne og typet, men efter min mening ikke ekstrem, og så har han jo den der "den sorte hingst udstråling", som ikke rigtigt er til at komme udenom. smiley


  • #7   2. mar 2010 I får lige et link til den smukke Falkhan, nu jeg er i gang: http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=86007

  • #8   2. mar 2010 LOUISE: Din betegnelse 'søhesteagtige' er altså LIGE I ØJET. Du har fuldstændig ret, det er også der jeg ikke kan li' dem. Ham du linker til er jo Gude smuk. Sådan kan jeg også rigtig godt li' dem. Man kan se spirit og stolthed. 'Søhestene' syns jeg mere ligner skabede porcelæns-heste... Men altså, det ER jo synsning. Men KORS hvor SYNS jeg, at de kan være smukke - og så åbenbart også meget grimme og unaturlige (eller undervandsnaturlige om man vil smiley )

  • #9   3. mar 2010 Jeanette.... Det er lang tid siden Kalle's mor kom til verden... omkring 16 år, Og hun var ikke det mindste sort... hun var chestnut, med lidt vide aftegn, og Kalle ligner mest sin far, Sansal Ox...Og så vidt jeg husker, blev Shah Noir, solgt til udlandet igen...

    Ved Kalle har et par halvsøstre efter samme far, og de ligner alle hinanden på en prik... Lidt sjovt.. Jeg gør ikke så meget inden for stamtavler mm. specielt ved Kalle, da han er vallak, kan han jo ikke bruges til meget.. Lidt mere inde i galopsportens araberavl....


  • #10   3. mar 2010 Louise og Pauline - Jeg giver jer begge fuldstændig ret! De skal simpelthen ikke være for spinkle. Den sorte er helt fantastisk synes jeg, og så har han masser af hår!

    Det er ikke tit man ser det hos araberne (OX'erne).


Kommentér på:
Tilgiv mig, Araber-fans... men

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce