{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
556 visninger | Oprettet:

Det med klikkertræning. {{forumTopicSubject}}

Hej....

Jeg har før i sin tid, lavet og lært jordarbejde, som visse også kalder for HMS.

Nu har jeg så set den efekt der er med at klikkertræne, og da bogen er udsolgt, tænkte jeg at jeg vil prøve at spørger jer herinde.

Hvad er de bedste øvelser at starte op med?
Er det bedst at adskille signalerne, så hvis hesten ex. gør noget på staldgangen som minder om en klikkerøvelse, at hesten så ikke får en godbid, fordi man netop ikke træner.
Elller hvordan hænger det hele sammen.

Hvornår skal man stoppe med at give godbider, altså når hesten kan øvelsen. Altså hvor længe skal man give godbider?

Og så til sidst, kan I henvise til nogle gode videoer eller hjemmesider, hvor man kan læse og se lidt mere om den positive efekt klikkertræning har?

Og til sidst, hvordan opfatter du selv klikker træning, bruger du det selv?

Hilsen Dorthe

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det med klikkertræning.
  • #1   8. mar 2010 Klikkertræning er overhovedet ikke noget bøvl.. !

Jeg har brugt klikkertræning i forbindelse med adfærdstræning fordi min hest har været meget styret af at væve når han blev meget stresset - fordi han han var død seprationsangst.
    Derfor så kontaktede jeg en meget dygtig træner, der vidst hvad det ville sige at klikkertræne i forbindelse med adfærd og det er simpelthen det bedste jeg har gjort for min hest - og jeg slipper ALDRIG min klikker igen !

Jeg går ALDRIG i stalden uden min klikker
    Jeg mangler den simpelthen hvis jeg ikke har den og hesten er simpelthen så glad for at tilbyde adfærd, at jeg er nødt til at have den med.

Den simpleste øvelse du kan lære heste er at trykke på et target. Det vil sige at du lærer hesten at gå hen til noget og "trykke" på den med mulen.
    Jeg har både en spand, en lang pind med bold på og sådan lidt forskelligt. Det er yderst brugbart. Du kan time dine signaler endnu mere præcist.

Jeg giver intet hvis jeg ikke har bedt om noget given adfærd medmindre jeg er ved at indlære det.
    Hesten tilbyder mange forskellige ting og det er ikke altid lige ønskeligt det hele skal jeg lige hilse at sige, så man skal virkelig være obs på hvad du forstærker for hesten kan altså godt lære noget uheldigt meget hurtigt.
    Omvendt så er det videnskabeligt bevist at positiv forstærkning giver en bedre og mere velovervejet indlæring end negativ forstærkning gør det, hivs man er meget opmærksom på det.

Hesten tilbyder mange forskellige former for adfærd og fx når man skal op så kan man godt risikere at hesten lige skal tilbyde alle mulige forskellige ting først.
    Det er naturligvis ikke det vi ønsker af den og derfor så skal du kun belønne det du gerne vil se igen smiley

Der er flere gode indslag på Epona.TV om det og jeg har aldrig nogensinde fået undervisning i det men jeg har undervist flere i at komme i gang med klikkertræning og kunsten er at man lærer at bruge target først.
    Det er simpelthen alfa og omega at hesten lærer hvad klikket betyder - og det er godbid - derfor bruger jeg klikket og godbidder i stedet for at give godbidder i tide og i utide.

Men du kan ikke klikke uden at give en godbid - fordi det er klikket der betyder godbid.
    Når man betinger klikket bruger man ofte et target eller en given øvelse så hesten lærer at forbinde klikket med at den skal tilbyde adfærd og ikke med at tigge - og tigger hesten så er det en fordel at lære hesten at kikke væk eller sådan noget, så den ikke går i lommerne på dig konstant.
    Det kan man hurtigt løse - lige pt. så står min med hovedet i jorden eller sådan noget når han tigger eller forsøger at bide i alting - han puffer faktisk aldrig.

Vil du vide mere så skriv endelig..
    Jeg har god erfaring med klikkertræning til mange forskellige situationer.

• #2   8. mar 2010 jeg er sammen med min søster også lige startet med klikkertræning med min søsters Herta. De er begge sådan lidt specielle såvel hest som rytter smiley så jeg kom til det resultat at vi skulle prøve det og SIKKE EN SUCCES!! Det vi gjorde var først og fremmest at sætte nogle grænser for OS. vi skulle være fuldstændig klar over hvordan trainingen skal opbygges, og det ville jeg meget stærkt anbefale. Hesten kan lige så nemt misforstå klikker og blive forvirrert og man kan ødelægge en masse, som man kan gøre gavn med den smiley Fx har mig og min søster bestemt os for at Herta skal have en bestemt grime på når vi træner og at min søster skal have en bestemt strigle med som vi bruger som target osv osv. Det er altid det samme ritual. vi har også bestemt at klikkeren IKKE må bruges i stalden ELLER fra heste ryggen, da det senere kan give problemer for andere ryttere. Så lav nogle regler først smiley

• #3   8. mar 2010 Det er videnskabeligt bevist at klikker fremmer hestens indlærings process. Det kan også berolige.
    Jeg bruger klikker til min, jeg bruger ordet "tak" som klikker ord.
    Det er utroligt godt tiol at holde motivationen og man får tit en hest der er gladere for arbejdet. Vis man bruger den rigtigt..
    Timingen skal være der, og man må aldrig lære hesten at tigge, det er det der er problemet for mange - at hesten tigger.

Søg på nette, der er rigtig mange artikler med det smiley

• #4   8. mar 2010 Jeg bruger klikkertræning og synes det er fantastisk godt!
    Du kan se/læse mere om klikkertræning og øvelser på www.klikhesten.dk
    desuden er der:
    (link fjernet)
    og
    http://www.cfc-foto.dk/side4.html
    der findes også mange andre gode sider, som du kan finde frem til på google..
    God fornøjelse! Håber dig og din hest bliver ligeså glade for det som vi er.. smiley

• #5   8. mar 2010 har aldrig selv lavet kliktræning, men min veninde gør det.
    hun havde nogle problemer med hendes heste og har fået en hel ny hest efter kliktræning, deres forhold er SÅ meget bedre end det var før! smiley
    så tror man bliver knyttet til hesten på en helt anden måde, end bare det at svinge sig op i sadlen, ride, og så ind i boksen.
    man bruger jo en masse tid på at træne hesten, hvor man lære hinanden at kende på lidt andre måder end ellers.. smiley ja, jeg kunne rose kliktræningen til skyerne! for synes det er en genial opfindelse, som både hest og rytter kan have det super sjovt med...
    men det kræver jo træning, og kan jo som sagt ikke hjælpe med hvordan og sådan, jeg kan kun rose det til skyerne smiley

• #6   8. mar 2010 Det er bevist ved forskning at det er den hurtigste Heste-indlæringsmetode ^.^ Jeg synes, du skal købe bogen også som ekstra til kommentarene herfra. smiley (Kan anbefales!!)

Kommentér på:
Det med klikkertræning.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce