{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
588 visninger | Oprettet:

Klikkertræning {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Er startet på lidt jordtræning og har brugt godbidder som ros hele tiden, men det fungerer ikke, da han bliver meget ivrig og napper efter en. Derfor har jeg fået købt mig en klikker og har læst lidt om hvordan man træner med den.

Der er dog en ting jeg ikke helt forstår. Er der ikke et tidspunkt hvor man stopper med at give godbidder efter klik? Synes ikke jeg har læst om det, kun at man lærer hesten at klik = ros, når man giver godbidden efter det.

Så en lille forklaring på det kunne være rart smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klikkertræning
  • #1   27. dec 2013 Nej et klik betyder en godbid, så derfor skal den have sin godbid ellers kan den godt blive forvirret og klikkets virkning vil med tiden forsvinde fordi det man lærer dem er at klik=godbid.

Og du skal huske at især i starten skal du være hurtig til at give godbidden, dette kan man se LIDT mere slapt på med tiden men godbidden skal den have smiley

• #2   27. dec 2013 jeg bruger klikkeren uden godbidder.., sådan næsten..

de første gange til træning med klikkeren bruger jeg klik og godbid samtidig, så går jeg over til at bruge vejledende klik, sådan at hesten undervejs i opgaven ved at den gør det rigtigt, her klikker jeg uden godbid. når opgaven er fuldført tilfredsstillende får hesten en godbid (og evt også et klik) smiley

Ned tiden skal godbidderne helt ud, da klikket i sig selv bør være belønning nok smiley

• #3   27. dec 2013 Okay tak Tenna, lige den forklaring jeg manglede smiley

• #4   27. dec 2013 Hvis du ikke vil træne med godbidder skal du ikke klikketræne.
    Efter et klik skal der altid komme en godbid. Man kan selvfølgelig også indlære at klik er lig med klø ell. lign. men det tager lang tid og mange kræfter.

Jeg ved ikke hvor folk har ideen fra med at fade godbidderne ud? Så mister klikkeren sin betydning, og dem der gør det ved ikke hvad de laver.

Når du giver hesten en godbid i al almindelighed, så bliver der frigivet dopamin oppe i hjernen (et endorfin) og når klikkeren er indlært så bliver dopaminen allerede frigivet ved klikket, og det er jo derfor man bruger klikkeren. Hvis man så fader godbidderne ud vil hesten opleve at efter et klik kommer der ingenting, så klikket bliver en neutral stimulus, og så kan du ligeså godt lade være med at bruge klikkeren. Ligesom det er ligegyldigt kun at give en godbid engang imellem.

Enten så bruger man sin klikker ordentligt, eller også lader man være.

• #5   27. dec 2013 Tema, så er det ikke det samme som klikkertræning fordi at klikkertræning handler om at et klik ALTID er et løfte om en godbid, jeg skal ikke sige at det andet ikke virker da jeg ikke har prøvet! men det er IKKE klikkertræning! smiley man skal ALTID give sit dyr en godbid når man har klikket det, også hvis klikket var en fejl, for dyret har stadig hørt sit klik...

• #6   27. dec 2013 Haha, kan se jeg har fuldstændig misforstået konceptet i klikkertræning smiley

• #7   27. dec 2013 Haha, sådan kan man jo komme galt afsted smiley jeg har ikke prøvet med hest, men min hund er klikkertrænet og det tar lidt tid og komme igang, men derefter er det genialt smiley men ja klikkertræning er altid med godbid efter klikket ellers er det ikke klikkertræning smiley

• #8   27. dec 2013 En var så sød at sende en video, hvor jeg måske kan finde løsningen på mit egentlige problem, tiggeriet. Så den må jeg få set og så komme ordentligt igang smiley

• #9   27. dec 2013 Det bør ikke tage ret lang tid at komme i gang med det, nogle dyr opfatter det efter 2 - 3 gange, andre efter 30, men det burde ikke tage flere træninger af komme i gang med det smiley

Jeg kan anbefale bogen "klikkertræning af heste" af Alexandra Kurland smiley

• #10   27. dec 2013 Prøv evt. at google klikkertræning. Der kommer en masse gode artikler op om emnet. Det gør ikke noget at det er hundtræning for princippet er fuldstændig det samme. Der står også hvordan man motiverer hesten/hunden til at fortsætte den ønskede adfærd uden brug af klikker, når øvelsen altså er indlært.

• #11   27. dec 2013 Linette, det er heller ikke selve det at de ved hvad klikket betyder, men også alt det udenom, det tar ihvertfald lidt tid med hunde smiley

• #12   27. dec 2013 min teori er bare at hvis klik og godbid altid hænger sammen, så er der ingen ide i klikkeren, derfor gør jeg som jeg gør og det duer!

Min teori er at hesten lærer at se klikket som en belønning, og derved tager klikket som en belønning ligeså vel som den kunne tage et klap eller en opmuntring med stemmen som en belønning..

for mig fingerer det, hesten bliver absolut lige så tilfreds med klikket som med et klap eller en stemme opmuntring..

• #13   27. dec 2013 "min teori er bare at hvis klik og godbid altid hænger sammen, så er der ingen ide i klikkeren, derfor gør jeg som jeg gør og det duer!" - Din teori? Hvad er det for en mærkelig teori at have, når det modsatte er bevist, og "din teori" er noget som rigtige trænere tager afstand fra?

Du ville kunne se ideen i at bruge klikkeren hvis du læser mit første indlæg.
    "Hvis man så fader godbidderne ud vil hesten opleve at efter et klik kommer der ingenting, så klikket bliver en neutral stimulus, og så kan du ligeså godt lade være med at bruge klikkeren."

Hvis du først betinger klikkeren korrekt og derefter undlader den, så giver din træning ingen mening, for så bliver klikkeren en neutral stimulus, og så har den ingen effekt, derfor kan du ligeså godt lade være hvis du ikke har tænkt dig at gøre det korrekt.

Sæt jer nu for pokker ind i hvad I udsætter jeres dyr for - Det kan ikke passe at der er så meget viden om det, men at folk undlader det og prøver sig frem, sæt jer ind i stoffet inden i går ud og forvirre jeres heste med noget i tydeligvis ikke ved noget om.

• #14   27. dec 2013 Jo der er en ide i klikkeren istedet for stemmen, for 1. hvis din hest har været rigtig langsom og træls og uopmærksom til og lave en øvelse som den godt kender og du er ved og være lidt træt af det, vil det stadig være samme "begejstrede" dygtig med klikkeren fordi den ALTID lyder ens. 2. du kan rose hesten MEGET mere præsist og dermed vil hesten have nemmere ved at lære det smiley

• #15   28. dec 2013 Linette, du kan vel godt tage ordenligt til mig frem for at tale nedladende?

Jeg bruger klikkeren som jeg gør, og det fungerer fint for mig..

Men vil du ikke lige igen forklare mig hvorfor du bruger klik OG godbid, hvorfor ikke udelukkende godbid?

Og så skal du da slet ikke fortælle mig om jeg "udsætter" mit dyr for noget, eller om jeg forvirrer det, du kender ikke dyret, og hvis træningen kører for os, så gør vi det vel rigtigt..

• #16   28. dec 2013 Tenna, grunden til man bruger klikkene som et løfte om en godbid er at på den måde kan du rose voldsomt præcist og det vil være nemmere at indlære en adfærd, fordi du vil kunne klikke PRÆSIST når hesten gør hvad den skal, og så er godbidden selve belønningen, men den er rigtig svær og gøre PRÆSIST alene, derfor klikkeren som et løfte om en godbid smiley

• #17   28. dec 2013 det er vel i bund og grund det samme det er når jeg træner.. godbidden for mig falder bare først når vi er igennem øvelsen, og klikket som en guide undervejs i øvelsen, for ikke at tage hestens fokus med en godbid.. smiley

• #19   28. dec 2013 Ja "klikkertræning af heste" eller" don't shoot the dog" af Karen Pryor kan virkelig anbefales.

• #20   28. dec 2013 Synes nu jeg har forklaret det så letforståeligt som overhovedet muligt. Grunden til man ikke kun giver godbid, er fordi at du kan præcisere din ros så nøjagtigt med en klikker, fordi dopaminen bliver frigivet ved klikket. Hvis du vil lære din hest at stejle og vil rose den for at ligge vægten på bagparten, er det stortset umuligt at give den godbidden i det splitsekundt den gør det, og med sådan en forsinkelse går indlæringen langsommere. Derfor bruger man klikkeren.

Fint at det fungere for dig, men du skriver et svar på et indlæg om klikkertræning, og når du ikke klikkertræner korrekt, hvorfor så svare når du jo så er klar over at du gør det på egen måde? Det er jo ikke det ts spørger om. Der er mange der bruger et "ja, det er rigtigt men jeg vil have lidt mere"-ord, men det du forklare har intet med principperne i klikkertræning at gøre, så forstår ikke at du velvidende forvirre ts.

• #21   28. dec 2013 Man bruger klikkertræning under indlæring. Klikket er den præcise indikator på at "det du gør PRÆCIS lige nu er det rigtige" Godbidden kommer bagefter og er den positive forstærkning/motivation, der gør at hesten vil prøve at opnå klikket for NETOP at få en godbid. Derfor hænger klikker og godbid sammen:)
    Når øvelsen er indlært bruger man ikke klikker mere og der kan man nøjes med kun at give godbid indimellem og give et verbal signal som eks "Dygtig"

Kommentér på:
Klikkertræning

Annonce