588 visninger
|
Oprettet:
Klikkertræning {{forumTopicSubject}}
Hej
Er startet på lidt jordtræning og har brugt godbidder som ros hele tiden, men det fungerer ikke, da han bliver meget ivrig og napper efter en. Derfor har jeg fået købt mig en klikker og har læst lidt om hvordan man træner med den.
Der er dog en ting jeg ikke helt forstår. Er der ikke et tidspunkt hvor man stopper med at give godbidder efter klik? Synes ikke jeg har læst om det, kun at man lærer hesten at klik = ros, når man giver godbidden efter det.
Så en lille forklaring på det kunne være rart
mar 2013
Følger: 11 Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 611
Og du skal huske at især i starten skal du være hurtig til at give godbidden, dette kan man se LIDT mere slapt på med tiden men godbidden skal den have
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
de første gange til træning med klikkeren bruger jeg klik og godbid samtidig, så går jeg over til at bruge vejledende klik, sådan at hesten undervejs i opgaven ved at den gør det rigtigt, her klikker jeg uden godbid. når opgaven er fuldført tilfredsstillende får hesten en godbid (og evt også et klik)
Ned tiden skal godbidderne helt ud, da klikket i sig selv bør være belønning nok
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.945
feb 2009
Følger: 549 Følgere: 593 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.587
Efter et klik skal der altid komme en godbid. Man kan selvfølgelig også indlære at klik er lig med klø ell. lign. men det tager lang tid og mange kræfter.
Jeg ved ikke hvor folk har ideen fra med at fade godbidderne ud? Så mister klikkeren sin betydning, og dem der gør det ved ikke hvad de laver.
Når du giver hesten en godbid i al almindelighed, så bliver der frigivet dopamin oppe i hjernen (et endorfin) og når klikkeren er indlært så bliver dopaminen allerede frigivet ved klikket, og det er jo derfor man bruger klikkeren. Hvis man så fader godbidderne ud vil hesten opleve at efter et klik kommer der ingenting, så klikket bliver en neutral stimulus, og så kan du ligeså godt lade være med at bruge klikkeren. Ligesom det er ligegyldigt kun at give en godbid engang imellem.
Enten så bruger man sin klikker ordentligt, eller også lader man være.
mar 2013
jan 2009
mar 2013
jan 2009
feb 2009
Jeg kan anbefale bogen "klikkertræning af heste" af Alexandra Kurland
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 23
mar 2013
dec 2009
Min teori er at hesten lærer at se klikket som en belønning, og derved tager klikket som en belønning ligeså vel som den kunne tage et klap eller en opmuntring med stemmen som en belønning..
for mig fingerer det, hesten bliver absolut lige så tilfreds med klikket som med et klap eller en stemme opmuntring..
feb 2009
Du ville kunne se ideen i at bruge klikkeren hvis du læser mit første indlæg.
"Hvis man så fader godbidderne ud vil hesten opleve at efter et klik kommer der ingenting, så klikket bliver en neutral stimulus, og så kan du ligeså godt lade være med at bruge klikkeren."
Hvis du først betinger klikkeren korrekt og derefter undlader den, så giver din træning ingen mening, for så bliver klikkeren en neutral stimulus, og så har den ingen effekt, derfor kan du ligeså godt lade være hvis du ikke har tænkt dig at gøre det korrekt.
Sæt jer nu for pokker ind i hvad I udsætter jeres dyr for - Det kan ikke passe at der er så meget viden om det, men at folk undlader det og prøver sig frem, sæt jer ind i stoffet inden i går ud og forvirre jeres heste med noget i tydeligvis ikke ved noget om.
mar 2013
dec 2009
Jeg bruger klikkeren som jeg gør, og det fungerer fint for mig..
Men vil du ikke lige igen forklare mig hvorfor du bruger klik OG godbid, hvorfor ikke udelukkende godbid?
Og så skal du da slet ikke fortælle mig om jeg "udsætter" mit dyr for noget, eller om jeg forvirrer det, du kender ikke dyret, og hvis træningen kører for os, så gør vi det vel rigtigt..
mar 2013
dec 2009
mar 2012
feb 2009
Fint at det fungere for dig, men du skriver et svar på et indlæg om klikkertræning, og når du ikke klikkertræner korrekt, hvorfor så svare når du jo så er klar over at du gør det på egen måde? Det er jo ikke det ts spørger om. Der er mange der bruger et "ja, det er rigtigt men jeg vil have lidt mere"-ord, men det du forklare har intet med principperne i klikkertræning at gøre, så forstår ikke at du velvidende forvirre ts.
mar 2012
Når øvelsen er indlært bruger man ikke klikker mere og der kan man nøjes med kun at give godbid indimellem og give et verbal signal som eks "Dygtig"
Klikkertræning