{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

må ikke længre ride med bid {{forumTopicSubject}}

i dag havde jeg dyrlæge til jeppe han skulle have raspet tænder og vac han har længe gået rigtig træls med hoved han bliver nemt meget sur på bidet og hidser sig om og det fik jeg så forklaringen på i dag godtnok skulle trængte hans tænder til at blive gået efter men hvad jeg ikke lige var klar over var at hans tandkød der hvor bidet lægger på fylder rigtig meget nærmest hævet i begge sider så når han har bid i så går det ind over tænderne og det vil sige han bider sig selv i tandkøbet når han har bid i så kan jeg da bedre forstå han skaber sig sådan når jeg bevæger hans bid for det gør meget ondt på ham dyrlægen har aldrig før set sådan et tilfælde før fik af vide af ham at jeg ikke længre må ride med bid måske gummibid men aller helst helt uden han snakkede om hackamore vil kunne bruges også bruge den i 4-6 måneder og er det stadig ikke blevet bedre så skal han i behandling med bionymakomon (staves) det er forde tandkødet er hævet skal det siges og at det mulig vis blive bedre men er ikke sikkert så nu vil jeg gerne høre jer kloge hger er der nogen af jer der har prøvet det og nogle der har erfaringer med hackamore eller gummibid har virkerlig brug for nogle gode råd så hans tandkød eller skind ikke hæver sådan igen dyrlægen kunne ikke finde årsagen til at det var hævet

undskyld det blev lidt langt men det er svært at forklare i små beskeder


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  må ikke længre ride med bid
  • #1   18. mar 2010 Oki det var da trist =/

    Men jeg ville mene Hackamore ville være det bedste, da der jo ikke er noget i munden på ham så . For gummibid er da også godt, men der har han jo stadig noget i munden =)


  • #2   18. mar 2010 ër bare bangne for jeg ikke ville kunne holde ham tilbage han er en fjordthest med krudt i rumpen så ville være lidt bange for at han stikker af med mig har ingen erfaring med den ved ikke engang hvordan det skal sidde

  • #3   18. mar 2010 kig med

  • #4   18. mar 2010 Det kan du jo lære og sætte den på. Det er ikke så svært igen,. Og du ville sagtens kunne holde ham, da det virker nøjagtig som et bid. Det "stopper" lige så godt. =)

  • #5   18. mar 2010 En ridekapsun (:
    Fungere totalt meget som en almindelig trense :b


  • #6   18. mar 2010 du kan sagtens holde den i en hackamore, det skal du ikke bekymre dig om. og med det du beskriver ville jeg bestemt ikke lægge noget i munden på den.

    god bedring og held og lykke


  • #7   18. mar 2010 okej er den nem at sætte på var i horze i dag og kikke på en men hende der har butikken var ikke klar over hvordan den skulle sidde kender du et sted med nogle bileder af det så jeg ikke gør det forkert det kunne var rigitg godt vis den kan holde ham ved ikke hvad jeg elers skal gøre
    en ridekapsun er også en mulighed er den lige så god som den anden
    nu hvor jeg skal til stævner her i april hvad kan jeg gøre har fået lov at dyrlægen at give ham bid på de få gange det er nøsvendig men sefølgelig helst undgå det


  • #8   18. mar 2010 Jeg vil væde med du sagtens kan sætte den på. Og ellser lære du det rigtig hurtig=)

  • #9   18. mar 2010 Ditte: det er ikk alle heste den stopper på (; for jeg har før redet med hackamore på min fjordhest og jeg kunne bestemt ikk holde hende(: kan jeg så næsten heller ikk med bid. så droppede det hurtigt smiley


    Team ræsser: det lyder ikk så godt.s; håber bestemt din fjordbolle kommer ovenpå igen(:


  • #10   18. mar 2010 Denise:

    Hmm okay. Men det er da værd at prøve synes jeg.,


  • #11   18. mar 2010 hackamore er et meget stærkt "bid" det skal side rigtig for ellers kan du bræke hestens næseryg.

    min gamle pony kunne jeg ikke holde med stangbid. men godt med hackamore


  • #12   18. mar 2010 hvis du vælger hackamore skal du bare være opmærksom på at der ikke skal rives i tøjlerne pga trykket på næseryggen smiley og ellers prøv med rebgrime smiley

  • #13   18. mar 2010 jeg har aldrig oplevet ikke at kunne holde en hest med hackamore......

  • #14   18. mar 2010 rikke:

    Nej det har jeg bestemt heller ikke. Tvært imod lige omvendt .


  • #15   18. mar 2010 kan sq ikk holde min med hackamore(: hehe.
    -men selvf. skal man da forsøge.(;


  • #16   18. mar 2010 det er pga trykket på næseryggen og det er lige præcis derfor(til dem som der rider meget med tøjlerne normalt) man ikke må rive i tøjlerne! (jeg er dog ogs¨å imod at rive til daglig)

  • #17   18. mar 2010 Tag det som en udfordring. Jeg foretrækker rebgrime, og ærlig talt så er det næsten det samme som med bid. Hvis din hest er trænet ordentligt, dvs. altid lytter til dig, så vil du INGEN problemer have med det.

  • #18   18. mar 2010 rikke tak så er jeg mere rolig vil helst undgå at få noget i munden på han den stakel tak

  • #19   18. mar 2010 min erfaring er at de heste der er svære at holde, er vant til at blive redet med meget hårde hænde, og netop en rytter der hiver i tøjlerne og ikke giver efter. ved godt det er farligt at skrive og at jeg nu får på puklen. men det er nu en gang min erfaring.

    og jeg har stadig ikke mødt en hest der ikke kan rides eller holdes med en hackamore


  • #20   18. mar 2010 rikke:
    hvad mener du?:)


  • #21   18. mar 2010 kan man bruge den i springning springer nemlig en gang om ugen på ham
    hvordan styre man ham til siderne vis han løber uden om eller sådan

    han er ikke for god til at lytte efter mig det har han for travlt til

    ved i om der findes et sted på nettet hvor man kan se og læse hvordan man sætter den rigtig så jeg ikke ødelægger hans næseryg vil jo det bedste for ham havde aldrig troet jeg skulle stå i den sitioation

    jeg har en rebgrime men den tror jeg ikke jeg kan ride med ihvafald ik i nu


  • #22   18. mar 2010 Enig Rikke ..
    Jeg står på din side på det punkt, så kan vi tage det der kommer tilbage sammen, hvis det går helt galt.


  • #23   18. mar 2010 Det staves "binyrebarkhormon" smiley

    Ville være nemmere at læse det du skriver, hvis du satte "et par" punktum - og evt. lavede et par linje-skift. Bare til en anden gang.

    Synes det er en god idé at prøve med hackamore. Når du lægger den på, skal du først sørge for at næsebåndet ikke ligger på den bløde del af næseryggen - den skal ligge deroppe hvor der er "knogle". Og øverst ved hackamoren, hvor den sidder fast på remmen der går over nakken - der skal du være opmærksom på at metallet ikke kan ramme imod den "knogle" der stikker ud på siden af hestens hovede. Prøv og se om du kan finde ud af det - ellers tegner jeg gerne et billede.


  • #24   18. mar 2010 du kan bruge den til alle typer ridning.

    jeg har redet jagt,ridebanespring,dressur,skovtur og kørt med min hackamore, der er ikke en disiplin den ikke kan bruges i

    men stævner kan det være et problem


  • #25   18. mar 2010 ja ved godt alle har forskellige erfaringer og sårn. men nu er det sårn at stjerne aldrig rigtig er blevet "opdraget". så da hun kom hjem til os for 1år siden var hun stor set skide (undskyld sproget) ligeglad med mennesker. jeg kunne ikk trækker hende ind fra fold, eller i skoven eller noget andet.. og hun reagere knap nok på biddet, selvom jeg rider med 3ringsbid. og jeg kan virkelig ikk holde hende i en hackamore hvis jeg rider mer end skridt? har heller ingen bane så rider kun i skoven, og der er hun meget frisk..? og jeg giver også efter i hende. men hvis man ikk ta' lidt fat også får man hende ikk stoppet.. for har forsøgt mange gange. og vil gerne kunne ride hende uden bid. det bar ikk så nemt.

  • #26   18. mar 2010 han er ikke hård i munden det har han aldrig været han har bare sin mening om hvad tempo han skal gå i det er der vi ikke er enige omså kan han finde på at stikke af i galop når vi er på tur også bukke vis ikke jeg tager hårdt fat i han så ryger jeg ganske simpelt af har prøvet det elers er han okej nem at styre han elsker at galopere vis han får lov

  • #27   18. mar 2010 Denise>> ja har også haft sådan et dyr.

  • #28   18. mar 2010 Hvis jeg skal være ærlig ville jeg ikke springe i hackamore i starten. Hvis du kommer til at rykke for hårdt, risikere du at ødelægge noget. Så hvis jeg var dig ville jeg starte ud med ridebanespring i rebgrime eller ridekapsun .

  • #29   18. mar 2010 rikke: okay?

  • #30   18. mar 2010 enig med mia jensen omkring det med springning :9

  • #31   18. mar 2010 hackamoren ødelægger ikke mere end bid

  • #32   18. mar 2010 nej.. men man skal kunne finde ud af hackamore mener jeg fordi det kan ødelægge næseryggen..

  • #33   18. mar 2010 Jeg vil klart anbefale hackamoren, hvis ikke man vil ud og investere i en stor bidløs. Hackamoren er præcis med de signaler den skal give, og er meget let at give efter med igen (vigtigt!). Hvis den bliver sat rigtigt, som Einfari forklarer, kan jeg ikke se hvorfor der er så mange der er bange for den. Men en almindelig kontrolleret hånd, tror jeg simpelt hen ikke på at man kan brække næseryggen. Du kan også slå tænder ud på hesten, hvis du rykker for meget i biddet - men det gør man jo heller ikke? Alt med måde.
    Hvis det er første gang med en hackamore, og hesten lige skal lære det, så skift den jernkæde (som sidder under nogle) ud med en blødere læderrem, eller et bredt stykke magen til det over næsen. Hvis hesten først skal lære det, nytter det ikke noget at signalerne bliver så knivskarpe med det samme. Hesten skal lige have en chance. smiley
    (Jeg bruger selv en hackamore til at ride islænder med, så ja, folk har ret i at den kan bruges til alt. smiley )
    Held og lykke.


  • #34   18. mar 2010 Tilføjer:
    Man kan også vælge en hackamore med korte stenger som en start. smiley


  • #35   18. mar 2010 Nu var det i det tilfælde at man kan risikere at brække næseryggen på hesten. Så hvis man ikke er vant til at ride med hackamore, ville jeg ikke anbefale at springe som det første.



  • #36   18. mar 2010 enig, men har hørt et eksempel på at den sad forkert og hesten brækkede næseryggen.. og har hvis du ikke rider med en "ikke hård" hånd kan der altså også være risiko for at der vil ske noget smiley

  • #37   18. mar 2010 Nu ikke gøre det værre end det er. Selvfølgelig er bid også mindst lige så skadeligt, det hele kommer meget an på hvordan man bruger det.

  • #38   18. mar 2010 ja og du kan brække kæben med et bid.......

    der er ikke noget at være bange for med en hackamore, ej heller veed springning


  • #39   18. mar 2010 ved ikke lige om det er mig i hentyder til..

    men jeg skriver jo også at jeg har hørt ET eksempel på at det er sket smiley så det er jo heller ikke noget jeg ville tag mig af..
    men hvis man rider med hård hånd må det jo være yderst ubehageligt og det må det jo også hvis man rider med bid med en hård hånd smiley


  • #40   18. mar 2010 altså min hest fattede heller ikk ben og sådan og kunne heller ikk rides bidløst...i 3-4 mdr nu har jeg næsten kun skridtet og så har jeg øvet at han skal lytte til mig ...det skal lige siges at han er en kylling og hvis man siger bøh! så kan han finde på at flygte!! så det var oss et stort spring...har heller ikk ridehus...det kunne du jo oss gøre? nu kan jeg trave og skridte han i rebgrime smiler

  • #41   18. mar 2010 jeg hentyder ikke til nogle bestemt......

    siger bare at hackamore er hverken mere eller mindre "farligt" end bid.


  • #42   18. mar 2010 Det jeg egentlig mente var at hun ikke var vant til at ride med hackamore, og derfor ikke havde helt styr på hvordan hun skulle gøre (selvom det jo i det grove træk er det samme som bid), og derfor ville jeg ikke anbefale spring som det første. Det gælder i det hele taget for at begynde på det bidløse.

  • #43   18. mar 2010 okay..

  • #44   18. mar 2010 tak for alle jeres svar går ud og køber en i morgen også går jeg i gang med at træne ham med den så han kan vende sig til de så må vi se hvor lang tid der går inden jeg får helt styr på det det kan jo være han bliver en helt anden hest det kan man da håbe lidt
    har kun et problem skulle enlig til at køre ham til her i foråret men nu må jeg helre få styr på alt det her først og se hva der sker håber det bedste for ham


  • #45   19. mar 2010 tak maibritt det vil jeg prøve det må kunne lykkes

  • #46   19. mar 2010 Personligt foretrækker jeg en sidepull:-) Men bidløs ville nok være det bedste til det er afklaret hvad der er i vejen. Vi har ikke haft problemer med vores da vi har givet dem sidepull på, de reagerer rigtig fint. Men de er også meget øvede i stopsignalet, så det kunne du måske starte med at træne lidt i grimen:-)

  • #47   19. mar 2010 Jeg har gode erfaringer med hackamore til en ilter fjordhest--

  • #48   19. mar 2010 opdatering
    jeg har købt en hackmore i dag og har prøvet at ride med den over i hallen
    det gik bedre end forventet forlangte nu helller ikke noget af ham da vi begge lige skal lære den af kende også var han rolig i dag hvilket ikke sker så tit jeg trænede nogle små parader i skrdt og trav det gik super godt meget bedre end jeg havde turde håber på også i galoppen var han sød ikke noget med at hidse sig op eller noget det var bare dejligt men nu forsætter vi ligeså stille og rolig tror faktisk han godt kunne li ikke at skulle have noget i munden han fant ud af man kan spise græs selv med den på han er jo en fjordhest smiley
    var faktisk over rasket over hvor lidt der skulle røres ved tøjlen før han regerede så ser posivtivt på det
    hilsen maria
    ps. tak for alle svarene det har gjordt mig meget mere rolig


  • #49   21. mar 2010 Udfra det du beskriver ville jeg lægge en hackamore på.. Og du vil sagtens kunne holde ham OG sætte den på.. Den skal sidde fuldstændig som n grime med med en stang på hver side af hovedet. Eller er det bare op over mulen også derud af..

  • #50   21. mar 2010 *Ellers er det bare op over mulen og så derud af.. Det er slet ikke så svært..

  • #51   21. mar 2010 det er netop fordi du nu er så forsigtig i dine hænde at din hest reagere så positivt... bliv ved med det.

  • #52   21. mar 2010 jeg har fået at vide at den er for lille den jeg har købt men fik afvide der jeg købte den at den kun findes i en str det er det stykke under hagen der er for strem faktisk også det der går over næsen nogen der ved om den kan fået større har redet med den på i dag på ridebanen og det gik faktisk godt tog nogle få små spring for at prøve om jeg kunne styre ham men skal have fundet ud af om der findes end er er større for en sikkerhedsskyld

    tak rikke jeg er meget forsigtig og han regere ganske fint synes jeg har dog lidt svært ved i starten med at holde hans tempo nede er jo bange for at rykke for meget i ham men det skal jeg nok lige lære helt præsis
    vis jeg tager et biled af ham med den næste gang jeg er der ude også lægger her ind kan i så se om den sidder som den skal



  • #53   22. mar 2010 ja tag et billede så skal vi nok fortælle dig om den sidder rigtig.

Kommentér på:
må ikke længre ride med bid

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce