hjælp Åring doven - bandager? {{forumTopicSubject}}
Hej gruppe
Har lige et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe lidt med?
Jeg har en lækker lille åring fra marts 09, hun er godheden selv, elsker at nusse og kæle, kommer løbene og vrinskende imod mig når jeg henter hende fra fold, alt i alt en KANON dejlig baby hest.
- hun er bare doven! ..
Vil så gerne have hende til at vise sig lidt frem, løbe og lege lidt, men kan ikke få hende til det (og vil abselut ikke slå eller stresse hende) hår prøvet at løbe sammen med hende, både med og uden torv i hende, hun går med, men gider slet ikke løbe
Vi har prøvet at lukke hende i ridehuset med en anden åring, ikke engang her gad hun lege eller løbe, kun en lille smuke galop ..
Jeg vil gerne have hende med et store hest dag til vinter, og der skal hun jo kunne løbe
HVORDAN kan jeg træne dette med hende?
Min andet spørgsmål er måske lidt underligt, men tager sådan en lille en skade af at få lagt bandager?
- vi snakker slet slet ikke tit, men bare prøve det engang i mellem når vi hygger?
Håber at få nogen gode svar og vejledning.
Mvh. Natasha & Codia.
jan 2004
Følger: 189 Følgere: 188 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.691
sep 2006
Følger: 50 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 110 Svar: 261
*Nina Nielsen *
Nemlig for at lære hende at have noget på sine ben, og jeg kan godt ligge bandager
shannie A
Så går/løber på siden af hesten, og når den ikke vil trave så berøre du bare bagparten med pisken?
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.220
først i skridt, læg tryk på grimen og sig kliklyden - slip trykket på grimen når hesten rykker sig..
Det skal trænes indtil det sidder på rygraden af hesten - tilsidst vil lyde, UDEN brug af pisk eller tryk være mere end rigelig, osse til temposkift.. - og helt stoppe hesten igen
okt 2008
sep 2006
Kan du forklarre mere om dette tryk?
jeg er nemlig heller ikke så meget for at bruge pisken, selv om man ikke slår, men jeg syntes jeg bruger min stemme MEGET, uden nogen fart reaktion fra hende, stop kan hun, og skridt
Line&Lille Hjalmer
Jeg kan røre hende over alt, osse hendes ben, hun er bare 100% cool
Havde osse tænkt at købe nogen pony bandager eller bare klippe lidt af dem jeg har
okt 2008
Trykket skal slippes med det samme den bevæger sig (selvom det er 1 skridt!) - hvis den stopper med det samme er det et tryk igen
Det tog laudino 1 uge at lære det (nu er magtkampene der lige engang imellem) - men så træner vi 15 min.. og vupti
sep 2006
forstår stadig ikke hvor det tryk er? i grimen eller?
okt 2008
der er ikke noget hokus pokus - det er såre simpelt - og alle heste kan lære det hvis man har tålmodighed i starten
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 785
held og lykke
sep 2006
Jamen det har jeg prøvet
intet sket .. jo hun går meget hurtigt
jeg opmuntre hende jo meget med stemmem osv ..
ninna J
Hvad skulle den høje musik hjælpe?
Men kan være vi skal have gang i en sjov "leg" i ridehuset
okt 2008
Hun mener nok høj musik og mønstring hører sammen, men intet kan forberede hesten på stævnepladser - andet end erfaring..
Evt træn med nogle flag - det gør jeg med laudino, dem er han ikke fan af
sep 2006
havde tænkt en dag at fylde ridehuset med "underlige" ting ..
Men hun er nu ikek typen der kigger på noget som helst
hihi ..
okt 2008
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Jeg kan så fortælle eftersom jeg har opfostret hende, at tryk på grimen gavner ikke, da hun er oplært modsat, til gengæld kan hun sagtens løbes med, hun er trænet til at gå skulder ved skulder, netop som man går til kåring, og hun er trænet til at sætte i trav, når jeg sætter i løb og klikker med tungen.
Dog sætter hun ikke i løb, hvis du er foran hende Natasha, så skal hun "slæbes" afsted, hun gør det kun, hvis du holder dig skulder ved skulder.
Reagerer hun ikke, som hun plejer, så afprøv teknikken med dressurpisken, da det netop er den, man benytter ved mønstring, og da jeg har lært hende det på den facon.
Ang at gasse hende, så kan hun ikke gasses ved siden af dig i løb, da hun er opdraget til ikke at koge op, når jeg går/løber med hende, men tag da en longepisk med ind i ridehus og smæld lidt med den, Codia er ikke typen, der bliver bange af den grund.
sep 2006
Tak søde pia.
Jeg løber nu osse på siden af hende, men kan være hun skal opmuntres lidt mere
Tak for det gode svar søde, ville bare ikke stresse hende med pisken, tror vi prøver idag
feb 2007
Hun er ikke sådan lige at stresse
sep 2006
Vi "trænede" lidt idag
og det gik super, hihi og ændrede min lyd også kom hun lige så stille i løb på min side . Jubii
feb 2007
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 785
hjælp Åring doven - bandager?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside