{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

Hævet og halt {{forumTopicSubject}}

I søndags kom min hest ind fra folden, med et forholdsvist stort sår på venstre forknæ. Han var meget hævet og haltede på vej ind. Såret var ikke dybt.

Jeg har vasket hans sår i almindelig vand og smøret Helosan på i tre dage nu, samt skyllede hans ben i koldt vand. Jeg har trukket med ham en times tid hver dag og han har gået løs i hallen en lille halv time.

Hævelsen er blevet mindre, han halter ikke i skridten, men stadig i traven og såret er så småt ved at hele.

Er der andet jeg kan gøre? Er der noget jeg gør forkert? Bør jeg tilkalde dyrlæge?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hævet og halt
  • #1   14. apr 2010 er der infektion i?

ellers så er hesten jo i bedring så ville give det lidt tid er det stadig galt efter 1 uge ville jeg få min dyrlæge ud og tjekke op.

var det jeg gjorde da min havd efået en skramme pp benet ved senen da han efter 1 uge stadig var halt så ud med dyrlæge og få tjekket alt var ok

• #2   14. apr 2010 Ok.

Der kommer lidt gul væske ud, men jeg vasker det væk og smører nyt lag på igen. Altså jeg sørger for at holde såret forholdsvist åbent så infektion kan komme ud, men samtidig så såret kan hele.

• #3   14. apr 2010 Når en hest har et snit i benet eller lidt dybere sår så må man ikke behandle det selv men skal have dyrlæge ud. Såret kan se ud til ikke at være dybt men alligevel have gjort skade på noget. Samtidig at hvis hesten ikke er vaccineret skal den have en vaccine mod stivkrampe. Når knæet var hævet så var såret ikke overfladelig.

Så ring til dyrlægen at få det tjekket. Jeg har lige taget medicinkurset og ved hvad jeg snakker om. det var nemlig et af emnerne

• #4   14. apr 2010 Ok. Jeg ser lige på det, når jeg kommer derud idag.

• #5   14. apr 2010 Jeg har lige haft en hest med et snit på benet og jeg havde dyrlæge på det.
    Hestens sår skal vaskes med mediscrub fra apoteket og du må aldrig nogensinde smørre noget på et sår. Så vask og skyld og lad det være. Og sørg for at hesten står pinligt rent i boksen, dvs du muger i bund 1 gang dagligt til hesten har det bedre. Det sår min havde var ret slemt så jeg mugede i bund hver morgen (fejede endda boksen ren) og fjernede klatter om aftenen.

Når hesten er halt vil jeg være bekymret. Det betyder som regel at der er noget galt: betændelse, flis slået af knoglen, seneskade osv. En hest er normalt ikke halt af et alm sår. Hvis der er betændelse i skal hesten have antibiotika.

• #6   14. apr 2010 Min hest står på halm piller, jeg taget i forvejen klatter inde hos den - staldpersonalet muger i bund om morgenen.

Jeg kigger på det når jeg tager derud idag, og alt efter situationen, vil jeg tilkalde dyrlæge.

• #7   14. apr 2010 Jeg ville få dyrlægen ud... Der er jo betændelse. Rens det hellere i en jodblanding. Det desinficerer...

• #8   14. apr 2010 at den er halt ville pt ikke bekymre mig i første omgang. skrammen sidder jo på et led og dey ved jeg fra mig selv at det så kan være ømt.

plus det er beskrevet som overfladisk altså en hudafskrabning

• #9   14. apr 2010 Kan der gå betændelse i en hudafskrabning?

• #10   14. apr 2010 Det er da ikke beskrevet som overfladisk hudafskrabning.

• #11   14. apr 2010 stort sår som ikke er dybt. lyder på mig som en hudafskrabning. eller sår hvor det yderste skind er slået og og derfor er det "blodigt"

• #12   14. apr 2010 Ja men man må ikke selv vurdere om det er dybt. Det er jo forskelligt hvordan folk ser på såret om det er dybt eller ej

• #13   14. apr 2010 Enig med Stald Haven. Man kan ikke selv se om det er dybt. Det min hest har her ser da ikke dybt ud (grumme billeder): (link fjernet)

Men det sår på billedet er altså 4 cm dybt ude i højre side hvor der ligesom er bobler. Dyrlæge stak en steril pind ind for at måle dybden.

Og det at det sidder i et led er netop noget bæ for hvis skaden går ind i ledet så er der ret stor chance for at hesten ikke kommer sig uden en operation..

• #14   14. apr 2010 Som sagt må man ikke behandle dyr selv længere eller vurdere selv hvor slemt det er....dyrlægen skal tilkaldes så der kan stilles en rigtig diagnose..og da hesten var/ er halt og er hævet skal der medicin til. Efter det jeg fik læst skal man handle hurtig når et dyr ikke har det som det plejer at have.

• #15   15. apr 2010 Min hest er i fuldstændig bedring. Han halter ikke mere, intet betændelsen og ingen hævelse idag. Han er frisk og ømmer sig overhovedet ikke længere! Han er 99% rask (:

- Men tak for jeres svar/råd, og det her hjulpet mig meget! (:

Kommentér på:
Hævet og halt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce