{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.485 visninger | Oprettet:

Dyrlæge efter foling {{forumTopicSubject}}

Har I haft dyrlæge til at tilse Jeres hoppe efter foling - hvad gør de hos Jer?

Jeg fik dyrlægen ud samme dag, han tilså lige hoppen bagtil uden anmærkninger, han så lige efterbyden og var tilfreds da den var komplet.

Han gav føllet en sprøjte som er forebyggende behandling mod følsyge og stivkrampe. Det tog max. 2 min.

Derudover hjalp han med at få føllet til at die, dvs. jeg holdt hoppen og han skubbede føllet til og lokkede den hen til patten med lidt mælk på hånden, og så gik det helt af sig selv.

Ovenstående har jeg så lige fået en regning på og jeg er måløs:

Tilset hoppe kr. 102,00
Honorar følsprøjten + medicin kr. 468,00
Hjælp til at die kr. 245,00
moms kr. 203,75
Total kr. 1018,75

Er det bare mig der syntes dyrlægen er ublu og tager sig betalt for at hjælpe med at die eller oplever I det samme hos Jeres dyrlæge??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlæge efter foling
  • #1   15. apr 2010 Syntes ikke det er fair, men igen det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge. Min ville aldrig tage betaling for det. Han hjalp med en navle sidste år og det tog han ikke noget for.
    Plejer nu ikke have dyrlæge ude medmindre de ikke gør sig selv "rene" så får de gerne en udskylning.
    Han får også altid lige lov at tjekke hvis der er noget jeg er i tvivl om når han alligevel er udem det tager han heller ikke noget for.
    Kun det hestene får af evt medicin, ormekur osv... og kørsel.


  • #2   15. apr 2010 Vil det sige at den sprøjte føllet fik slet ikke er nødvendig?

    Dyrlægen sagde nemlig bare at han regnede med at føllet så skulle have en følsprøjte og jeg sagde bare jo ja da jeg formoder han ved bedst og følger det program føllet skal igennem??



  • #3   15. apr 2010 Da jeg fik mit føl sidste år havde vi ikke dyrlæge.
    men det er forskelligt fra person til person hvor beskyttende de er ved deres føl.
    min hingst er nu 1 år og er kommet god igennem det hele.
    jeg fik at vide at jeg bare skulle sørge for at moderkagen var helt ude og hvis den ikke var det skulle jeg tilkalde dyrlægen.


  • #4   15. apr 2010 ØV hvor kan det irritere mig at jeg stolede sådan på min dyrlæge der sagde det var nødvendigt at komme ud og tilse hoppen og føllet senest dagen efter foling og så kom han lige en sprøjte oveni og hjælp til at die ØV ØV, har ham mistænkt for at tjene penge på os stakkels hesteejere.....der bare prøver at gøre det bedste for vores dyr!

  • #6   15. apr 2010 det er dyrt med dyrlæger... vi sørger for at vaccinere vores hopper mod influenza og stivkrampe, så er føllet dækket ind, og følsprøjten er derfor unødvendig... folingen klarer de selv, og har følle problemer med at die, så malker vi hoppen af og fodrer følle, så har den kræfter til næste kamp mod patten... vi har også 20 års erfaring med føl, så vi ved hvornår det er nødvendigt med dyrlæge..

  • #7   15. apr 2010 Sjovt du skriver at I sørger for at hoppen bliver vaccineret, min får den også den årlige vaccination men fik ekstraordinært også en vaccination en måned før foling.

    Så burde dyrlægen jo også vide at føllet var dækket ind, og ikke stå og sige at føllet vel så også skal have en følsprøjte.......jeg ved jo ikke bedre og forventer nok lidt naivt at dyrlægen har mere styr på hvad de skal have og jeg følger desværre bare hans råd af hensyn til dyret.

    Nå men jeg er da blevet lidt fattigere og klogere til næste gang og vil da se mig om efter en lidt mere ærlig dyrlæge tror jeg smiley


  • #8   15. apr 2010 når man snakker om fattigere, en rutine kastration af plag og 3x vaccinationer, løb for mig op i 3500kr... jeg troede jeg skulle give 1100-1300 for kastrationen ligesom sidste gang.. snydt... så nu er jeg fattig...

  • #10   15. apr 2010 Fy for den ja så skal jeg ikke klage..............

    Det var dyrlæge man skulle have valgt at blive....... smiley


  • #11   15. apr 2010 Vores fik ikke en følsprøjte da han ikke mente det var nødvendigt hvis bare føllet var kvik og glad behøvede han ikke at se den.
    Vi havde ikke vores dyrlæge ude han så godt nok efterbyrden som vi sendte et billede af og det var nok.

    Han har først set hende nu som 8 månders


  • #12   15. apr 2010 Dyrlæger er som andre mennesker, nogle er ude på at tjene så meget som muligt, andre bliver ens venner og mange er virkelig interesserede i dyrenes velfærd. Normalt hjælper dyrlægen ikke med at få føllet til at drikke men normalt er der også kørselspenge med på regningen,
    Jeg mener at et godt hestehospital som Ansager tager ca. 600 kr. for blot at se på (ikke optage) røntgenbilleder og komme med en udtalelse.
    Moralen er, spar på dyrlægebesøgene.


  • #13   15. apr 2010 da min hoppe havde fået sit føl fik hun en skyldning bag i.. hun skulle have 3 af dem fordi hun havde haft noget betændelse i livmoderen som vi havde prøvet at stå ned ellers det samme som dig.. de tog godt nok ikke penge for at hjælpe med at få føllet til at die.. men hver gang jeg har dyrlæge koster det 2000 eller derover.. synes de er alt alt fordyre de heste dyrlæger.. men vi behøver dem jo..
    hehe mine tager penge for 5kr for engangs hansker, det er dyrt smiley da en kasse engangs handsker koster omkring en lille 5oér hvis det kan gøre det..


  • #14   15. apr 2010 Vores sidste regning lød på: 1080 kr.
    får 4 vacciner + tandtjek + tjekning at ponyerne er sunde og raske
    kørsel er også med i prisen.. det synes jeg ikke er dyrt..


  • #15   15. apr 2010 Haabendal :
    hvor boer du i nordjylland?? jeg kommer nemlig også fra nordjylland.. og hvis du er fra samme distrakt som mig vil jeg meget gerne have et fif om hvem du bruger så jeg kan spare nogle pende på den konto der hedder dyrlæge smiley


  • #16   15. apr 2010 Jeg bruger Søren Slettebo
    Jeg er rigtig glad for ham for han intressere sig for hestene og han skynder sig ikke som de gør i lendum rigtig behagelig mand..


  • #17   15. apr 2010 okay slår ham op på krak smiley tak for det

  • #18   15. apr 2010 Var da så lidt:)


  • #19   15. apr 2010 Da min naomi blev født havde vi dyrelægen ude og tjekke både mor og føl (Naomi blev født ude da kianti gik ude hele døgnet. han sagde at hvis føllet var født ude sku den ikke ha den der sprøjte mod følsyge men derimod sku den ha den hvis den bar blevet født inde.

  • #20   16. apr 2010 jeg fik da jeg fik sunshien men det var forde jeg var bangefor at hoppen var sprunget men ellers så ved jeg at de tjækker at hoppe og føl har det godt og at alt er som det skal være

  • #21   17. apr 2010 Nu min far landmand og få ca 150 kalve om året så han tjekker altid moderkage osv og hjælper føllet til at die, hvis det ikke selv finder ud af det indenfor nogle timer.. men vi plejer nu at få dyrlægen ud alligvel til at give stivkrampe/vacc når de bliver født inde..:)

Kommentér på:
Dyrlæge efter foling

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce