{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
745 visninger | Oprettet:

Hmm, kunne godt bruge noget hjælp ... {{forumTopicSubject}}

Min islænder hoppe fødte et lille hoppeføl d. 22 maj..

Men problemet er at vi ikke kan få fat i hende, Skyssa bliver ved med at gå væk med hende..
Og vi ved ikke hvordan vi skal få fat i hende hun skulle nemlig meget snart have en grime på, men det er en smule svært for hun spræller meget når vi prøver på det også kan jeg ikke lide at se hende sprælle også slipper jeg hende igen...

Men ville hører om der var nogle der havde nogle ideer om hvordan vi kan få fat i hende ?? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hmm, kunne godt bruge noget hjælp ...
  • #1   26. maj 2010 Tag fat i hoppen og så stå med hende ved siden af føllet imens (;

  • #3   26. maj 2010 Er helt enig med Sara-Maria. Det tager lige lidt tilvænning, men de vænner sig rigtig hurtigt til det.
    Nu ved jeg ikke hvor kontaktsøgende og tillidsfuldt dit føl er, men jeg gjorde Djarfur helt mennesketam (jeg ville have lov at røre ham overalt osv.) og ville have ham til at stole på mig inden jeg kastede mig ud i det med grimen, men så tog det heller ikke længe før han var vænnet til grime, at blive trukket med og stå bundet smiley


  • #4   26. maj 2010 TAK for alle de gode råd, dem vil jeg prøve at bruge smiley

    Men det der med den spræller ser lidt voldsomt ud, men så længe det ikke er forkert at gøre, så kan jeg godt blive lidt mere tryg ved det smiley

    Så må grimen bare på snart .. for hun bliver jo stærker for hver dag der går ....


  • #5   26. maj 2010 Et lille trick til at give følse grime på: sådan gjorde jeg bl.a. med Djarfur: Jeg stod på venstre side af ham (min højrehofte tæt på hans venstre skulder) med grimen i venstre hånd tæt ved mine ben. Jeg lagde højre hånd over manen og kløede ham på højre side af halsen. Grimen spændt op i nakken og lukket med karbinhagen på ”kæbestykket”. Så kunne jeg roligt lade min venstre hånd med grimen bevæge sig under halsen på ham. Så nussere højre hånd fortsat mens man med dén hånd får fat i nakkestykket (det med hullerne i). Så er følse jo ”fanget”. Brokker han sig kan man ”nemt” følge med og de lærer at det intet hjælper. Når de står stiller kan man uden den store risiko for at tabe grimen / mistet ”taget” i føllet føre grimen (som jo endnu ikke er sat på eller spændt om halsen) over mulen og man har stadig fat og kan følge med, hvis den begynder at brokke sig igen. Så er det bare at spænde grimen når man får et sekund til det og VUPTI følse har grime på.
    Svært at skrive metoden ned, men mine erfaringer med ikke menneskevante heste og /eller føl, har vist mig, at den er super god, hurtig, smertefri osv. Jeg gjorde så det de første gange at jeg bare tog grimen af når de har været på i få sekunder (de skal lige have vænnet sig til den / skal slappe af). Og så er det jo bare at gøre det senere på dagen igen. Synes de lærer det hurtigt. Skriv til mig, hvis jeg har skrevet det uforståeligt.


  • #6   26. maj 2010 jeg ville sætte hoppen ind på staldgangen.. også få en til at hjælpe mig med at fange føllet når de er der inde smiley

  • #7   26. maj 2010 vi har ikke stald eller noget !!

    Heidi B. D : Jamen problemet er jo at vi overhovedet ikke kan få fat på hende da Skyssa(moren) går væk med hende hele tiden, ved godt at vi så skal holde hende, men alligevel kan vi stadig ikke få fat på hende ..


  • #8   26. maj 2010 det er helt normalt de beskytter deres føl i starten, men efter et stykke tid ændre det sig som regel.

  • #9   26. maj 2010 Jeg synes, du skal satse på at lære dem at stole på dig (det gælder både hoppe og føllet) så hoppen ikke går væk med føllet samt føllet kan lære, at I ikke gør noget, og at det er hyggeligt at blive kløet. Hvis ikke hoppen vil blive med føllet, er der jo en, som må holde hoppe, så man kan lære føllet at stole på jer, for så bliver det ikke noget problem at lægge grimen på. smiley

  • #10   26. maj 2010 Altså jeg har aldrig haft de problemer med føl?
    men det er nok også fordi jeg sitter mig et mål, og det er det jeg går efter men jeg gør INTET vis følet er anspænt eller bange Fx vis et føl er bange eller sky, sitter jeg mig bare ud på folden og venter på at dens nyskerighed spiller den et pus, og sådan bliver jeg ved og efter 4-5 gange kommer den løøbene hen til mig på folden.
    Så dan gør jeg også med grimen og lige så snart følet bliver anspent står jeg bare helt stille og når føllet så er rolig fortsætter jeg mit arbejte osv. (:
    Derfor er alle heste jeg arbejter med så kontakt søgene (:
    Og jeg har selv kun fået 1 føl og hun er den sødeste rareste og mest tilidsfuldé i hele verden blot fordi jeg istædet for at sige, DU SKAL. så siger jeg vil du ikke nok så for du en godbid(:


  • #11   26. maj 2010 You are simply the best!: HELT ENIG. Føl er af naturen nysgerrige og dét kan man nemt udnytte. Små føl skal jo være forsigtige, men sidder man i græsset på marken - kan de bare ikke lade være med at komme smiley

  • #12   27. maj 2010 Jeg er såå enig med Heidi B. D!! :b

    Helle Hougaard: jeg ville aldig gøre det på den måde du beskriver! I har bestemt ikke haft nok tolmodighed eller også har i bare ikke "ventet" nok på føllet.
    Jeg har bestemt ikke noget imod dim metode, jeg forsøger bare at få flere til at forstå min (:


  • #13   27. maj 2010 sådan en hoppe har jeg også lige så snart hun fornemmer at vi vil snakke med hendes føl er hun langt væk og hvis vi går til hende og om på den side føllet er på drejer hun så hun kommer imellem.
    vi gør det at vi sætter hende i boks, og det har du ikke men har du så ikke et læskur, eller et indvendigt hjørne af to huse og så 3 -4 hjælpere


  • #14   27. maj 2010 jamen har i så ikke et lægskur da dette er lovkrav?? så kan du jo binde hoppen derinde og fange føllet, så du bedre kan komme til at lægge grimen på.. er det fordi gøre den tam, så fang den hver gang nus den og giv den små revne gulerødder, alt efter hvor gammel den er.. så når du slipper den så snynd dig at vend dig om og gå din vej, uden at kigge tilbage.. til sidst vil den vænne sig til at du kommer hver dag og giver den en godbid og går igen..lad være med at bruge mere end et min. de par gange og sæt tiden op langsomt som den er klar til dette.. har i ikke et lægskur har jeg ingen løsning..
    held og lykke med føl og hoppe


  • #15   27. maj 2010 Jeg havde engang et føl, der ikke var særlig tam. Hoppen kom altid når man kom. Føllet var svært at fange og kom ikke hen lige meget hvor lang tid vi sad på folden.
    Det ændrede sig totalt som 4/5 mdr, da vi kunne lokke føllet med gulerødder.


  • #16   27. maj 2010 Ninna:
    Læskur er kun lovkrav i vinterperioden samt november og marts, hvis der er vinterlignende vejr, hvis hesten er ude i mere end 12 timer.

    Islændere og Shetlændere er dog undtaget dette, hvis følgende er overholdt:
    § 1. Islandsheste og shetlandsponyer kan uanset § 19 i lov om hold af heste holdes ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr i mere end 12 timer i døgnet uden adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje, hvis de holdes på meget store arealer:


    1) hvor naturlige forhold, som tæt beplantning, lavninger eller lignende, yder hestene en høj grad af både læ og beskyttelse mod nedbør, og

    2) hvor der findes et lejeareal med en veldrænet bund som f.eks. et tykt lag grannåle.


    Stk. 2. Stk. 1 finder anvendelse på islandsheste og shetlandsponyer af rene racer med stambog, eller dyr som dokumenterbart er mindst 7/8-rene racedyr. Hestene skal endvidere have udviklet et kraftigt og tæt hårlag og være ved godt huld.
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114653


  • #17   27. maj 2010 camilla:
    1) hvor naturlige forhold, som tæt beplantning, lavninger eller lignende, yder hestene en høj grad af både læ og beskyttelse mod nedbør, og

    2) hvor der findes et lejeareal med en veldrænet bund som f.eks. et tykt lag grannåle.

    tak for den oplysning:) men det er ikke ofte man ser heste man ser der står på en mark hvor de kan søge ly under tæt beplantning..
    og har aldrig set nogle der bruger grannåle som dræning.. det er mere alm. at grave lange render der kan ligges drænings rør ned i med musklingskalder..
    men tak for et godt indlæg smiley


  • #18   27. maj 2010 smiley Giver dig helt ret..

  • #19   28. maj 2010 smiley

Kommentér på:
Hmm, kunne godt bruge noget hjælp ...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce