Klikkertræningskursus?? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg er netop gået igang med at læse Alexandra Kurlands bog om klikkertræning af heste og kom i den forbindelse i tanke om det klikkertræningskursus hos Pauline, der var planlagt tidligere på året, men som blev flyttet - vist nok pga. Paulines besøg hos Hempfling, hvis jeg husker rigtigt... Der var, så vidt jeg husker, snak om at kurset skulle flyttes til senere på året... er der mon kommet en ny dato?
For jeg tror nok, jeg måske kunne gå hen og få STOR glæde af klikkertræningen til mine madglade heste, men jeg føler mig ikke helt tryg ved bare sådan lige at "kaste mig ud i det" uden forudgående undervisning, idet jeg gerne vil være sikker på, at min timing er OK, før jeg går igang.
Og så var det jo lige, jeg om i tanke om ovennævnte kursus...
Hvad er status?
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
dec 2008
Følger: 84 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 184 Svar: 612
aug 2007
Videoerne på Epona er dog et godt sted at starte, indtil der dukker en mulighed op for kursus, og så tror jeg, jeg starter ud med at prøve at "klikkertræne min kæreste", før jeg går igang med hestene. Jeg vil jo meget nødigt komme til at ødelægge noget.
Men jeg tror som sagt, klikkertræningen vil være god til både Stuntman og Falle.
dec 2008
Følger: 84 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 184 Svar: 612
jan 2009
Følger: 136 Følgere: 144 Heste: 7 Emner: 470 Svar: 2.517
Ja, mange har stor glæde af træningen, og jeg bruger det også ofte, når jeg er ude og læsse heste eller lærer dem 'farlige ting'. Jeg har dog ændret lidt mening omkring klikkertræningen på det sidste, efter at jeg er kommet så langt med andre træningsformer. Jeg holder meget af, at hesten har fokus på mig og vores samarbejde, og ikke så meget på præstation for godbid. Men, der er mange områder, hvor jeg stadig bruger det som ekstra forstærkning hvis noget skal gå stærkt. Men det er et faktum, at hestes læring sidder bedre fast, ved eksempelvis brug af negativ forstærkning (som ikke er negativt) og eftergivelse og ro. Men, klikkertræning er stadig bedre end traditionel læring - meget bedre.
Men altså... jeg hørte en historie fra Ute som havde været oppe at diskutere med 'the queen og klikkertræning - kan ikke huske hendes navn, men hun har vist skrevet en bog om det. Nå, men 'The Queen' fortalte Ute, at når de skulle træne, så var hendes heste så ivrige efter at træne, at de sprængte indhegningen, for at komme ud til hende og træne. Personligt, vil jeg ikke have en hest, der finder så lidt ro ved træning og finder så stort fokus efter belønning via mad. Jeg er lidt mere til den tunge vej, som hedder læring via ro og eftergivelse og timing. Det viste sig for øvrigt også, at hestene var sukker-afhængige, men det er en helt anden debat.
Men, i rette situation, i klart afgrænsede situationer: Fantastisk.
Sidste år til Stævnet i Hestevelfaerd, beundrede jeg meget de, der kunne få deres heste til at følge dem rundt (ja, OK, jeg kunne jo ikke se, hvor gode Napoleon og jeg var på det tidspunkt)... Men, de fulgte en godbid... Napoleon optrådte for en godbid... Men altså, jeg syns ikke det er negativt, man skal bare vre klar over lærings og samarbjdsaspektet i arbejdet.
Og som sagt, så underviser jeg GERNE i det.
aug 2007
Min plan er primært at bruge klikkertræningen til tricks... samt eventuelt som støtte i nogle situationer med tilvænning. For jeg er sådan set meget enig med dig i, at hestene ikke skal blive mere fokuserede på maden, end på træneren. Men jeg kan se fordelen ved den sekundære forstærker i nogle sammenhænge. Og der ud over har jeg den oplevelse, at hestene godt kan lide lidt afveksling i træningen... i hvert fald oplever jeg mine egne drenge som værende mest opmærksomme og smarbejdsivrige, hvis jeg f.eks. veksler mellem øvelser fra jorden den ene dag og så en gåtur den næste.
Lige for tiden går vi dog mest tur, fordi jeg føler, jeg er "kørt lidt sur" i det øvrige jordarbejde. Jeg er lidt træt af "bare" at træne gå, stop, bak, flyt forpart og flyt bagpart... har så leget lidt med lidt plastikposer og et forsøg på at indlære groundtying, men føler alligevel, jeg sidder lidt fast og mangler noget seriøs sparring for at komme videre. Men det kan jeg - forhåbentlig - få lidt af, når jeg får startet op hos LittleMule, hvor jeg forventer, at noget af undervisningen kommer til at foregå fra jorden også.
jan 2009
Følger: 136 Følgere: 144 Heste: 7 Emner: 470 Svar: 2.517
aug 2007
Men bortset fra det er jeg heller ikke nået at kigge på Epona efter klikkertræning endnu. Skal nemlig først have mig meldt ind som "kunde" på sitet, og så har mine tanker også været meget fokuseret på, at jeg var kørt sur i min træning.
Så lige nu er fokus for mit vedkommende mest på at "komme igang" igen, og først når jeg er kommet lidt tilbage på rette kurs mht. selvtillid osv., går jeg videre med projekt klikkertræning.
aug 2007
Men faktisk fik jeg et RIGTIG godt skub i den rigtige retning i går... fra ingen ringere end mine egne skønne heste!!
Jeg havde egentlig vældig meget lyst til at træne med dem, da jeg vågnede i går, men jeg skulle jo på arbejde, og da jeg kom hjem, var jeg bare så bombet, at jeg ikke orkede. Men så besluttede jeg mig for at tage kameraet med ud og knipse lidt nye billeder af krudtmulerne (de små)... Desværre var de bare slet ikke indstillet på at blive fotograferet... næh nej; de ville da MEGET hellere nusses og kløes, og det er altså bare ikke spor nemt at tage gode billeder af en pony, som står helt oppe på tæerne af en og puffer med mulen for at sige: "Kom nu mor, nus mig!"
Så jeg hentede Bo (min kæreste) og bad ham finde noget plastik at skralde lidt med... Det gjorde han... men gad de små banditter blive tilstrækkeligt "bange" for det til at krudte rundt, som de skulle??? Næh nej; de synes da bare, det var vildt spændende. Måske kunne det spises? Så de traskede rundt oveni det, gumlede på det osv., som om at sådan et stykke plastik havde de da set mange gange før. *LOL*
Deres reaktion gav mig den idé, at det måtte vi også prøve med de store drenge... De var dog LIDT mere skeptiske... ja, Falle var faktisk en direkte kylling, som lige var henne at snuse til det én gang, hvorefter han åbenbart fik øje på nogle skjulte monstre og savtakkede hugtænder, vi andre ikke kunne se, sprang væk med et fnys og absolut IKKE skulle tæt på det der farlige stads igen. *GG* Stuntman og Futte tog det lidt mere cool; de var henne for at snuse og nappe... men berøres med det ville de altså ikke. Så der er altså noget at arbejde videre med... og vupti har jeg et mål og noget at arbejde med igen.
Det er dog heller ikke utænkeligt, at klikkertræningen på Epona kunne give god inspiration til at komme videre. Så måske jeg bare skulle kaste mig ud i det og få tegnet abonnement, så jeg kan komme ind at kigge?
Angående kombinationen nervøs hest + nervøs menneske, har jeg også mange gange hørt, at det er en dårlig kombination. Men jeg tror faktisk, det allervigtigste er, at man har en indbyrdes kemi og VIL hinanden. Så er jeg overbevist om, at man kan arbejde og træne sig ud af resten.
Klikkertræningskursus??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside