4. sep 2007 Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 190 Svar: 608
Ingen interesse for kærtegn,rigtigmand {{forumTopicSubject}}
Lidt fjums med overskriften men.. er ikke så opfindsom
Min hæster Picasso er fyldte 3 i maj hvor han også blev kastaraeret. Jeg har selv kun haft ham i 2½ månede +/-. Han er meget hingstet, altså han er virkelig en førehingst, der opføre sig som en vild hingst i naturen med sin egen flok. ( Det er faktisk meget intressant at se hans adfærd, men den gemmer vi lige til en anden god gang..) Han er så stolt og modig.. Og problemet er.. det er meget svært at forklare når i ikke har set ham, men altså.. han er ligeglad med berøring, det rager ham nada! Han klør ingen steder, han gider ikke stå og blive aeet f.eks. og han syntes ikke det er synderligt beghageligt at blive gnubbet eller striglet. Det er kun mad der er lidt intressanet, han er på en måde for stolt til alt det andet "puslerig".. Christina holmbæk, kursus holder og underviser, har også sagt at han ikke forstår meningen i det. Og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal blive "god venner" med ham når han er sådan.. Han kommer måske når jeg kalder, men så for han sin belønning (i form af en lækkerbisken), og hvad skal jeg så gøre? Bare puttet grimen på og begynde arbejdet? Det virker bare så underligt og føselsløst, men hvad skal jeg ellers lave med ham? Han virker så meget som en vildhest, der bare gerne ville vogte over sin flok, og være..fri?
Jeg håber i kan se min problem, og har idéer. Han har et utroligt stærkt, vildt sind, alle hestefolk jeg har snakket med, gamle som unge, siger de aldrig har set så stærkt et sind!
Hvad skal jeg gøre efter en øvelse? Han ser jo ikke kærtegn som en ros eller noget dejligt, men nærmer bare som en..flue?
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Godbidder ville aldrig være mit førstevalg som belønning under træning, og jeg bruger det ikke selv, undtagen til tricks og lignende, men for overhovedet at kunne træne en hest, er man nødt til at kunne motivere den, og som du beskriver din hest, ja så lyder godbidder som noget af det eneste, han vil føle som en belønning... udover friheden, selvfølgelig.
sep 2007
Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 190 Svar: 608
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
Altså hiv en stor selvlysende bold frem er raslende pressinning, som han måske kan dimse over og så skal du bare være helt cool og ae og rose ham, og prøve at få ham til at forstå at de ting ikke er farlige og evt hjælpe det med godbidder.
^ på den måde kan han måske lære at berøring er roliggørende og samtidig at du faktisk er modigere end ham
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Synes ikke du skal udsætte ham for alt for "farlige" ting, hvor du måske står i situation, som du ikke kan tale ham ned fra, fordi han netop, kun stoler på sig selv, og ikke ser dig som støtte endnu..
Tror mere det er i det daglige arbejde du skal finde de små glæder..
I starten skal du nok bruge lidt flere godbidder end normalt, men det er jo kun midlertidigt, så fat mod
Men små tillidsopbyggende øvelser, små tricks, hvor han skal hører lidt efter dig, evt nogen hvor han skal vige for dig, feks bak øvelser, sidebevægesler og sådan lidt, og berøringsøvelser, hvor du rører ham overalt, hvor han får ros, og mad når du får lov, så vil han jo hurtigt forbinde det med noget rart..
Berøring er jo en stor del af hestenes hverdag, så mon ikke det kommer
nov 2006
Følger: 526 Følgere: 561 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 1.445
sep 2007
Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 190 Svar: 608
Ingen interesse for kærtegn,rigtigmand
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside