{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.217 visninger | Oprettet:

nyreslag - forvirret! {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke hvilke dyrlæger jeg kan stole på - og har ingen erfaring at trække på. Så nu vil jeg høre jer ad ang. nyreslag.


Min 8 års vallak fik for 14 dage siden nyreslag.

Han er i god form (har lige gået bla. military) og normal foderstand lidt mod det tynde. Han er blevet flyttet i ny stald for en måned siden, men har virket meget tilpas mere end han plejer faktisk.
Han får foder 3 gange dagligt, meget lidt korn og noget musli blandning. Han havde stået stille to dage da det skete (det har han ofte gjort før, uden noget). Jeg ville så ride i skoven, jeg skridter ham varm med tæppe (han er ikke klippet, men går med dækken) og tager det der efter af, og skridte i skoven. Efter to km, kan jeg mærke han ryster, bliver helt stiv og VOLD-sveder. (jeg har stadigvæk kun skridtet). Jeg aner ikke hvad der sker og tager ham tilbage til stalden hvor jeg tilkalder dyrlægen. Han siger nyreslag, giver ham smertestillende og en anden sprøjte jeg desværre ikke ved hvad var. Dagen efter får jeg taget blodprøver og hans muskelværdi er så høje at dyrlægen ikke kan måle dem, selv med fortyndet blod. Jeg får af vide han skal stå i boksen en uge (det har han gjort) og så må komme på fold. Men jeg må ikke ride i en måned og så skal han have nye blodprøver. Min hest virker helt som han plejer, han træder fin over sig og er ikke stiv mere, idag var han på fold første gang og løb rundt og pjattede som han plejer. Jeg ringer så også til Ansager dyrhospital for at høre deres mening. De siger så at jeg skal skridte ham fra i morgen, så han ikke står og bliver stiv + at det med hans muskelværdi var så høje skal jeg ikke tage så tungt når han virker SÅ frisk. Nu står jeg så og er ret forvirret over hvad jeg skal gøre ?? Og er også en anelse rystet over han overhovedet fik nyreslag. Dem fra stalden mener det er fordi jeg red uden dækken - men det vil jeg bare ikke tro. Det har jeg ofte gjort før.

Min hest får nu muskelopbyggende kur, men hvad skal jeg ellers gøre? Skridte ham eller lade ham stå.

Hilsen Josefine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nyreslag - forvirret!
  • #2   25. okt 2010 Nicoline - kan bare ikke forstå det da han jo var varmet op inden :S

  • #3   25. okt 2010 Tja hvorfor det kommer ved jeg ikke. Jeg var hestepasser for en dressurhest der gik M-dressur, og den fik det også en dag midt under en almindelig træning. Sjovt nok også midt på efteråret. Ikke at det var koldt og han var ikke klippet ell. noget. Så kulde tror jeg ikke på her.

    Hesten var godt redet, særdeles god kondi og smiddig. Stod hos ejer på en gård, og ingen foderændringer. Og så alligevel fik han det. Vi trak ture med ham de første 14 dage og derefter langsom genoptræning og en del blodprøver undervejs for at holde øje. Faktisk lidt samme genoptræning som når hesten har været halt.

    Han fik det i øvrigt aldrig igen, og hvorfor den ene gang? Ja, ikke godt at vide. Om det var maden. træningen, kulde, noget andet.... Tja.

    Jeg håber at din hest bliver frisk og at det også kun er en engangsoplevelse du aldrig kommer ud for igen. smiley


  • #4   25. okt 2010 Forstår godt du er forvirret!
    Min pony har haft det 3 gange nu, og jeg var rimlig lost de første 2, da alle kommer med forskellige meninger

    men jeg synes du skal prøve at ringe til falk rønne, han er virkelig god og hører hans mening! han er nemlig super super dygtig!

    jeg håber at din dyrlæge har fortalt dig at den intet foder må få, heller ikke gulerødder, roepiller mm kun hø?



  • #5   25. okt 2010 og heste der har tendens til at få det ligesom min, skal have e-vitamin og elektrolytter dagtigt.

    og har ikke godt af en fridag eller at stå inde.
    da de når de bliver taget i gang igen kan få nyreslaget.
    så din havde evt ikk fri dagen før?


  • #6   25. okt 2010 (link fjernet)

  • #7   25. okt 2010 Min erfaring siger at de på Ansager er yderst kompetente. Så hvis de siger det tror jeg godt du kan stole på at det er det rigtige.
    Kan godt forstå du er chokeret. Jeg hentede min hest en vindstille solskinsdag med sne og frost, og der stod den på folden med nyreslag.


  • #8   25. okt 2010 tror ikk du har gjort noget forkert.
    ingen rigtig ved hvorfor det kommer.
    der nogle råd man kan følge hvilket jeg synes du har smiley


    ja hvis ansager sige du gerne må skridte så ville jeg også begynde.
    stoler 100% på dem smiley


Kommentér på:
nyreslag - forvirret!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce