{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

Tillade jeres hest at blive slagtet? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg..

Jeg sidder nu med de nye parpire om ansøgning om udstedelse af hestpas, ved siden af mig.

1 af punkterne går udpå : Er hesten udelukket fra slagtning til kunsum?.

- sagt på "dansk" betyder det om man tillader om hesten af evt. fremtidige ejer slagter hesten, og at den bruges til diverse, i form af fx hundemad

Nu er mit spørgsmål så: Hvis i skal ha nyt hestepas.. Svare i ja eller nej til dette? Og hvorfor / hvorfor ikke.

Jeg er selv meget i tvivl, da jeg helst ikke ser mine hest nogensinde bliver slagtet, selv efter hun er solgt.
Men samtigdig vil det måske have nogen negativ virkning, altså i form af videresælgning?..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tillade jeres hest at blive slagtet?
  • #1   29. okt 2010 Har ikke noget imod min hest bliver slagtet. Det er ikke ubehageligt for hesten. Har selv set hvordan det forgår.

  • #2   29. okt 2010 Jeg ville ikke udelukke den... det kan jo være en anden ejer vil have den slagtet og så har du taget beslutningen, men men men...

    Du skal også tænke på om du har det medicin håndterings kursus, for hvis ikke og hesten bliver syg og du selv skal give den medicin, så bliver den alligevel udelukket


  • #3   29. okt 2010 Pony med Pletter: Selve slagtningen foregår sikkert fint, men det er mere transporten.. men kan aldrig være helt sikker på om det er under forhold der er til at acceptere..

    Stald hyppelyt: Tjo, det er selvfølgelig rigtig..:) - men igen tænker jeg meget over selve forholdene og det rent "mentale" med at man VED:) at hesten måske bliver slagtet en dag..:)


  • #4   29. okt 2010 Team Blondie: Transporten forgår som enhver anden. Så er det vel også synd for alle de heste det tager til stævner uden "ordnede forhold" i transporten..??
    Man kan jo vælge selv at køre sin hest til slagteren.. smiley


  • #5   29. okt 2010 Jeg vil intet have imod at min hest bliver slagtet.. Dog vil jeg aldrig have det gjort i udlandet..

  • #6   29. okt 2010 Du skal ikke tage stilling til om din hest må slagtes, men om den harfået medicin som gør at den ikke kan bruges til menneskeføde!!
    Det er det punkt 1. går ud på!!
    Hvis den har fået medicin som gør at den ikke må bruges til konsum, så er det registerert på en chip, som hesten skal have ved dyrlægen samtidig med medicinen!!

    Self. må mine sendes til slagter. Vi plejer selv at afleverer dem og trække dem ind til slagteren og se dem blive skudt!! Så kommer de jo ikke ud på lange transport turer!!


  • #7   29. okt 2010 Pony med pletter: Ja, man kan selv vælge at køre hesten til slagteren.. men nu tænkte jeg nu på evt. fremtigdige ejere, Jeg kan jo ikke styre hvordan de vælger at transportere...:)

    Birgitte B: Ja, jeg læste lii nærmere ind på det..:) og kan derved konstatere at hesten godt kan slagtes. men debatten om slagtning er meget god liige at få vendt..:)
    - men tak for oplysningen..:)


  • #8   29. okt 2010 Jeg har ikke noget imod slagtning. min gamle hoppe blev slagtet. min mor kørte hende derhen og det gik stille og roligt de lod endda hesten stå som den vil. og min mor har ikk fortrydt hun valgte slagningen. fordi det gik stille og roligt og hun ikke blev sendt videre med skudt med det samme.
    og jeg vil heller ikke ha noget imod at mine heste skal slagtes.


  • #9   29. okt 2010 ja jeg vil da også mene det betyder at man afkrydser om hesten må bruges til konsum (altså slagtes, spises)

    men der kan være noget senere hen som gør det kan ændres, pga medicin eller lign.

    min plag er chippet (det skulle han i forbindelse med et pas inden for det forbund, inden de nye regler) her blev han selvfølgelig ikke udelukket for konsum da det ikke var pga medicin.
    Og jeg ville heller aldrig gøre det hvis jeg selv kunne vælge, syntes det er en god måde at bruge hesten til noget i stedet for at den bare skal kasseres.

    har selv fået aflivet to heste inden for et par år og det blev af dyrlægen med sprøjte.
    ville ellers gerne have slagtet men det var ikke så nemt her og har ikke mulighed for transport.
    man kører selvfølgelig selv ud med sin hest til slagteren og ser den bliver skudt (har læst mange gode historier om forløbet derude)

    så nej jeg ville bestemt ikke fravælge slagtning. det må være op til ejer når den tid kommer hvordan hesten skal bort herfra, syntes jeg.
    at give dem til zoo eller lign er jo også en god ting, så er der da nogle der får glæde af kødet.


  • #10   29. okt 2010 Hm.. har ikke noget i mod folk der vælger at slagte deres heste..:)

    - men personligt synes jeg det er en lidt "barsk" at man slagter en hest som man har haft så mange minder med.. måske arbejdet hårdt og kommet langt med.. ikke er mere værd en lidt hestebøffer.. hm.. selvfølgelig gør det nytte for andre.. meen, alligevel..:)

    Obs.. igen ligger jeg vægt på rideheste som har betydet noget specielt for en person engang ..


  • #11   29. okt 2010 mine må IKKE slagtes, fordi de er cippet(Y)
    jeg ville heller ikke kunne klare taken om, nogle sad og åd min elsked hest!


  • #12   29. okt 2010 FHG: man kan nu godt få slagtet en hest selv om den er chippet. det kommer an på hvorfor den er chippet.

    er det eksempel som min som skulle chippes i forbindelse med pas (det forlanger det forbund han er i) så bliver de ikke udelukket fra konsum.

    efter de nye regler med pas og chipning af alle heste (uden dem med læselig nummer/brændemærkning) så betyder det jo heller ikke de bliver udelukket fra konsum. det er noget man selv vælger


  • #13   29. okt 2010 nej, det må de ikke nej... de må få noget andet medicin, som gør at kødet ikke må spises. tro mig, jeg har snakket om netop dette, med min dyrlæge idag

  • #14   29. okt 2010 jeg har det ligesom FHG .
    Jeg kan heler ikke klare tanken om nogen skal sidde og spise min(e) hest(e), den tanke synes jeg er ret barsk og ret forkert (min mening!)


  • #15   29. okt 2010
    Atli Foto - Amatørfotograf -
    ikke for at være flabet eller noget, men kan du ikke lige så godt gøre det selv, jeg skal ikke overbevises(; ?
    - man vælger selv om sin hest til slagtes eller aj, så jeg syntes det er nnoget fis at komme med at ville få, underskyd, vor herre bevares, så spis dog gris eller ko


  • #16   29. okt 2010 Man kan altså godt selv køre sin hest til slagtning!! Vi hart fået slagtet nogen heste... IKKE nogen af mine, men nogen andre og vi (ikke lige mig) har holdt nogen af vores venners hest. Og det sker stille og roligt! De får bare en stor "bøsse" fro hovedt og så slår der en kulde i panden...

    MEN, hvis hesten kommer tilsakde og skal have noget medicin, spørger de og de må chippe den... Så man kan se på den chip at den har fået noget medin så de ikke må slages, da det er "giftig" eller ikke sundt for dyr eller mennesker at spise...

    Men jeg ville sige ja.. Ikke fordi jeg måske selv vil have mine heste slagtet...
    ---_ Men også hvis man nu sælger hesten, kan man jo sige at, hvis dem der har købt den ikke har penge til at få den aflivet (Gået helt konkurs) og hesten er meget syg eller lignende. Og så den bare går og har det dårligt!! (IKKE fordi jeg siger at det er sådan!! Men vi har engang solgt en hest, hvor de ikke lige havde tænkt på det der med der koster mange penge!! :| )
    ---> Man får jo penge få at sende en hest til slagtning...

    -- De må gerne blive slagtet med almindelig chip!

    ---> Den chip dyrlægerne spørger om de må chippe dem med, den viser eller kan hvis om de har fået det medicin, og hvis der er en ny ejer der der ikke ved det (Hvis det ikke er skrevet i medicin siderne) kan de lige skane (staves?) den over og se om den har det!! :]

    Sorry hvis jeg har gentaget nogen, har kun lige læst dem hurtigt igennem!! :]


  • #17   29. okt 2010 Jeg synes det er op til en selv, men jeg synes også at man skal tænke på om hvis man skal sælge hesten, det kan jo være at næste ejer vil have den slagtet den dag den ikke kan mere..

    Jeg havde selv den holdning at mine skulle slagtes når den tid engang kommer... Dette skyldes at jeg ikke ønsker at have en død hest liggende til daka kan hente den, fordi vi har børn som hverken ville kunne forstå eller klare den


  • #18   29. okt 2010 Jeg har fået chippet 2 af mine og de må gerne slagtes.. så længe jeg ikke selv giver dem medicn...

  • #19   29. okt 2010 klamt alligevl, jeg ved ikke om du har hørt om det der katte mad i dåser som består af fisk, og alt muligt andet, hvor 75% af det er vand?(; det kunne man også give sin kat i stædet for at give dem det, finest af det fineste.... katte æder næsten alt, så mon ikke danmarks katte kan overleve uden at spise hest, jeg tænker også bare hvis de var vild, tror jeg nu heller ikke katten kunne nedlægge en hest hahahaxD!
    mine må i hvert fald ikke slagtes når de har fået den chip der. så er den ikke længere puktum


  • #20   29. okt 2010 Kan man stadig køre dem til zoo hvis de er udelukket??

  • #21   29. okt 2010 okay så blev jeg heldigvis lidt klogere

  • #22   29. okt 2010 Atli Foto - Amatørfotograf -

    Er det mig du spørger: :}

    ---> Nej, jeg siger bare at de kan få en chip, vi kan kalde den, medicin chippen, så bliver det nok lidt lettere! :]
    Hvis de kommer tilskade og skal have noget specialt medicin, eller noget der ikke er sundt at spise, spørger dyrlægerne om de må give dem medicinen, eller om vi regner med at den skal slagtes. Hvis ikke kan man sige at den ikke skal slagtes, så giver de hesten medidin chippen, så der nu er "bevis" på at hesten ikke må blive slagtet! Fordi det medicin den har fået ikke er sundt at spise!! Så kan man ligsom med en almindelig chip (som alle heste nu har eller skal have (efter nye regler!) sporer efter medicin chippen og hvis de har den, kan man sige, nej den må ikke blive slagtet, og hvis hesten ikke har medicin chippen, må den gerne slagtes! :]

    Det er lidt svært at forklare!! :]


  • #23   29. okt 2010 FGH. din dyrlæge har vidst ikke sat sig helt ind i reglerne så!

    som atli foto skriver så ring og snak med landscenteret hest. de kender reglerne.
    man kan nu også finde dem her på nettet.

    men det siger jo lidt sig selv at man ikke kan udelukke ALLE heste i danmart fra at bliver slagtet bare fordi de nu skal registreres og have pas.

    ellers ville trådstarter jo slet ikke have den mulighed at kunne vælge hesten må slagtes. og havde jo ikke behøvet lave denne tråd, for det ville slet ikke stå på papirene så smiley


  • #24   29. okt 2010 maja l
    jeg forstår ike hvad du skriver, kan du ikke omformulere det tak?


  • #25   29. okt 2010 Mine heste er alle registreret "udenfor konsum". Det handler dog mest af alt om, at jeg gerne selv vil kunne give ormekure m.v. uden at skulle have dyrlægen med ind over. smiley

    Jeg er heller ikke "varm" på tanken om at få mine heste slagtet - jeg foretrækker aflivning.


  • #26   29. okt 2010 De må gerne blive slagtet selvom de har fået ormekur!! smiley

  • #27   29. okt 2010 hmm ved ikke lige hvordan jeg så skal skrive det smiley

    ring og snak med landscenteret hest. de kan forklare det hele og hvordan reglerne er.

    har ikke lige et link til reglerne men de kan nemt findes, prøv at søge på det.


    men når trådstarter (hende der har spurgt om dette) har den mulighed på sit papir til passet (hun kan jo skrive at hesten GERNE må slagtes hvis det er tilfældet) så siger det jo lidt sig selv at selvfølgelig er ikke alle heste udelukket fra at blive slagtet lige pludselig.

    (Som din dyrlæge siger)

    håber det gav mening


  • #28   29. okt 2010 maja l
    det er det sidste jeg ikke helt forstår.


  • #29   29. okt 2010 *Trine kjersgaard*, selvfølgelig må de det! Men hvis du IKKE registrerer din hest udenfor konsum, må du ikke have lov til selv at give den nogen former for medicin - heller ikke ormekur - uden et medicinkursus.

    Derfor syntes jeg personligt, det var lettere blot at registrere mine heste udenfor konsum, da jeg i forvejen går ind for aflivning.


  • #30   29. okt 2010 Nåå.. Ja ja :] Hvad lige fatte det på den anden måde!! :] Hihiii...

  • #31   29. okt 2010 jeg snakkede med en fra landcentert lige igår og spurgte om det samme spørgsmål som du stiller her. hun svarede at jeg skulle svare nej den er ikke udelukket fra konsul, hvis hesten ikke havde indtaget medicin paperater (staves??) som sidder i hestens krop for altid som fx nogle homoner og anden medicin gør, for det er enlig det de vil vide.. har den indtaget nogle af de stoffer der bliver i kroppen skal du svare ja den er udelukket fra konsul ..
    håber det kan bruges til noget..


  • #32   29. okt 2010 ps chippen hestene bliver registeret med udlukker ikke hesten fra koncul det er en skrøne som jeg også troede på

  • #33   29. okt 2010 Har inte imod at mine heste bliver slagte på slagteri, da de dør med det samme og mærker ingen smerter eller skræk..
    Og når de bliver hente af Daka, så ryger de os brug af en masse.. Og har hørte hvordan døde dyr bliver slynge rundt med inde ved Daka, det synes jeg er lige så slemt, faktisk være..
    Går nemlig i skole med en der har arbejde ved Daka for ikkke så længe siden, så..


  • #34   29. okt 2010 har sagt nej til mine må slagtes...

  • #35   29. okt 2010 Med hensyn til transporten, man kan jo selv køre sit hest hen til et dansk slagteri og få det gjord med det samme, og mange steder kan du os enden selv se det, eller får en anden til og se at den bliver slagte, så du er sikker på at den har fået fred..

  • #36   29. okt 2010 jaa og man kan også holde den selv eller få en ven til at holde den!! Ihvert fald de steder vi har fået dem slagtet!! Kunne man!!

  • #37   29. okt 2010 Og ikke for at sige noget om DAKA, men hvis hestene har sko på når de bliver aflivet og hentet får de skåret bene af!! :[

  • #38   29. okt 2010 kan se der er flere der har skrevet lige før mig inden jeg så det. som du kan se skriver de også at man kan vælge at få sin hest slagtet.

    (også selv om den er chippet, hvis det ikke er fordi den har fået en chip der gør den IKKE må slagtes)

    men det ved du bedst selv hvorfor din(e) hest er blevet chippet?

    kan huske det var meget "populært" på et tidspunkt at bare chippe sin hest fordi der kom nye regler med medicin håndtering, at man ikke selv måtte give medicin og skulle registrere hvad foder ens hest fik. så hvis det er derfor hesten har fået chip så kan den ikke slagtes.


    men hvad er der galt med at spise hest? det er da det samme i mit hoved som en gris eller en ko. man ved HESTEN har haft det godt.
    men alle de dyr der bliver lavet til at spise har det da ikke super, og de er sku da alle dyr der skal behandles godt uanset art (læser tit om heste folk der spiser hest og med velbehag, det skulle smage glimrende. de undrer sig over der ikke er flere der sælger det da det er ret svært at få fat i, og de har selv hest)

    her kan jeg dog ikke være med da jeg er vegetar, men ville uden at blinke gerne servere hest for min kæreste hvis han ville have det smiley

    der vil han så ikke. syntes da det ville være fint hvis min hoppe kunne være spist istedet for at bare blive til sæbe, hun fejlede intet der gjorde hun ikke kunne spises og blev kun 9 år smiley

    syntes det er en underlig hodning mange kødspisere har til dyr og kød. så længe man ikke kender dyret eller ved hvordan det har haft det er det helt fint at spise, men når det så er et dyr man har gået og nusset og kælet med så kan man slet ikke spise den dyreart overhovedet (kan godt forstå hvis man ikke kan spise sin egen hest)

    hvad hvis det var en kælegris eller kæleko man havde. opgav man så også helt gris og ko på bordet?

    Dette er ikke ment på nogle bestemte personer, bare noget jeg undrer mig over generelt, og så lige der blev skrevet lidt om det smiley


    for mig er det vigtigste selve aflivningen, det skal være hurtigt og så smertefrit som muligt. og uden stress for hesten. hvad der så sker efter med hesten er ikke det vigtigste.


  • #40   30. okt 2010 Har lige fået slagtet en med chip... Faktisk vil slagteren ikke have dem UDEN chip.
    Man kan jo alid få fortaget en hjemme slagtning, så slipper man for transporten.


  • #41   30. okt 2010 pony med pletter.
    nej slagteren vil ikke have heste/ponyer uden chip da ALLE heste nu skal være mærkede (de ældste har dog et års tid endnu at løbe på, har selv en på 19 som først skal være chippet til næste år)

    Men hvis en hest/pony har en tydeligt brændemærkning med tal så den kan indentificeren så SKAL den ikke nødvendigvis være chippet. chippen gør jo bare at man kan identificere hesten/ponyen i forbindelse med pas.


  • #42   31. okt 2010 Maja L: Om hesten er 19 eller 21 er ligemeget. Hvis hesten skal slagtes skal der være chip, selv om hesten er over 20...



  • #43   31. okt 2010 ok, var ellers ret sikker på at når det ikke er et lovkrav at de skal være chippede endnu at de så heller ikke nødvendigvis skulle have hvis de så skulle slagtes inden de fik chip.

    (syntes jeg læste om nogle som ville vente til sidste øjeblik med chipningen hvis der skulle ske noget og hesten så skulle slagtes, så man ikke lige havde ofret penge på chipning)

    kan ikke se hvorfor der så er det længere løbetid på de ældre heste med at få dem chippet, hvis man ikke kan få dem slagtet før de har chip.


  • #44   31. okt 2010 Jeg har sagt nej til at nogen af mine 3 heste må slagtes.

Kommentér på:
Tillade jeres hest at blive slagtet?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce