{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.061 visninger | Oprettet:

Nederlag med SS {{forumTopicSubject}}

Denne gruppe er jo ikke kun for at vi kan dele ud af hvor fantastisk et foder vi fodrer med, nej, den er jo også for, at vi kan dele erfaringer, og i dette tilfælde nederlag.
Følgende er kun tænkt som erfarings- og fejl- fortælling. Det er ikke får at være negativ overfor SS: Håber der er nogen der kan bruge mine fejl til noget og ikke begå de samme.
Jeg har jo brugt SS i et år til Januar. Det betyder, at mine opstaldere også har været kørt på SS, og det er netop med opstalderne, at det er gået galt i beregningerne.
I august, havde jeg SS ude, og kigge på alle hestene og ikke mindst, checke mine foderplaner. Jeg har i år også købt hø hjem, ud fra anbefalede doseringer (1,5% pr 100 kg hest). Det gav en total på lidt over 40 kg om dagen til hestene af hø. Der ud over, har jeg frøgræs som de så har ad libitum.
Af SS foreslg, at den lidt tynde DV'er skulle op i grovfoder, fordi han skulle lære at udnytte sit foder. Han kom på:
500g pellets
200g cobs
200g bluebag
400g stalks
400g green gold
1,7 kg
fordelt over 2 måltider

Den meget tynde Oldenborger kom på:
600g pellets
200g cobs
400g stalks
400g green gold
1,6 kg
Hende her fik lidt mindre, fordi hun kun blev fodret een gang. Det er kun med i opstaldningen, at vi fodrer om aften. Morgenfodring skal man altså selv stå for, og vil man ikke det, så er det altså deres eget problem. Efter SS havde været her, var jeg ret tryg ved, at det her var det rigtige, og der ville bare gå lidt tid, så ville bøtten vende.
Hestene blev tyndere og tyndere - her kan I se dem for 14 dage siden: http://gallery.me.com/paulinepreston#100129&bgcolor=black&view=grid
Jeg har haft sendt foderplanen frem og tilbage flere gange, og fået at vide, at alt var godt. Da jeg sendte billederne som I har set her, blev der alligevel taget fat i SSltd UK. Svaret rystede mig. Jeg har sultet hestene.

SVARET FRA UK ER HER:

Thank you for getting in touch with regard to these thin horses. The photos are very dramatic! A good photographer – but sticking out bones are clear to see!

Melissa is getting a total of 1.6 kg of feed in her manger and with the 9 kg of hay, this is the reason why she is under weight. She is not being fed enough! It is as simple as that. An Oldenburg may weigh around 600 kg; her normal intake at 2.5% of body weight would be 15 kg of dry matter. Even at a restricted intake of 2% this horse should get at least 12 kg of dry matter. 1.5% is generally considered a safe level at which to get a fat horse to lose weight; this is 9 kg of dry matter of food per day.

I suggest this horse gets more to eat.

As a guide, we can estimate that a horse needs 10% of its full diet (2.5% of its correct body weight) in its manger for maintenance, and the same again to gain a little weight, more to gain more weight; this amount can also be used for growth and for each hour of work (not counting walking). This mare needs maintenance, weight gain and probably an extra feed on the days she is worked. Her manger feed on this basis should be 1.5 kg for maintenance, 1.5 kg for weight gain as a minimum. The balance of the diet is made up with hay/lage/grazing.

We have now established she needs 3 kg in her manger. The present feed is made of lots of tiny amounts of different feeds. I think it is helpful to owners to make the feed a little more simple than this, and make sure the horse is first of all getting enough.

My suggestion for this horse could be:
LucieNuts: 2kg         14,-
Green Gold: 0.5kg    6,-
Total Eclipse: 150g 4,6
LucieCobs: 0.5 kg.   8 i alt 32,6 pr. dag

Some grass pellets could be used on days when the horse is worked, but as she is getting hay, it is not in my view essential to use them and also Warmbloods seem to do very well on the lucerne-based feeds. LucieStalks is not a suitable feed for horses that are in any way underweight. Until the weight is back on these amounts could even be increased. Big horses require lots of feed! I know that some breeds, types or individuals are very good doers. Often these are heavy, hairy types with good insulation against the weather and who take very little voluntary exercise.

The commonest cause of horse being underweight is that they have not been fed enough and this mare is no exception!

Now to Camaro: he is getting 2.35 kg in his manger and 7 kg of hay which is a total of 9.35 kg which once again is just not enough! Big horses need big feeds! And he is getting less overall than the mare. He needs more hay and more in his manger. If giving more hay is a problem in any way, then he will need even more in his manger. My suggestions for him are the same, but as he is just as underweight, and is on more manger feed, make the LucieNuts 3 kg and keep him on the extra Instant Linseed.

If hay is generally a problem, this can be supplemented with soaked LucieCobs, (good as it is green) soaked PuraBeet (good as it is very economical) or, once in good condition, LucieStalks (a good, high fibre, low calorie chew).

I hope this helps! The percentages and so on for calculating rations are only a guide but they are a good starting point and can be very helpful when explaining things to owners. The same figures apply whatever the feeding system – it is not just for Simple System Ltd. Owners sometimes forget that as the colder weather comes, more feed is needed to maintain body temperature. Energy is also used bring cold food, air and water to body heat and at the same time, growing a thick winter coat adds to demands. If horses are well fed in the autumn, then their good condition and a good coat will help through the winter, but a thin horse with a thin coat as well will be very hard to keep looking well and performing well.

If you need any further info do get back to me. Try to keep feeding plans simple, with enough of the right sort of food, rather than lots of small amounts of different feeds that are insufficient. Even now, the suggestions I have made include more ingredients than is really needed!

SLUT

Der har selvfølgelig været efterfølgende dialog mellem SS og mig. Det springende punkt er faktisk ikke, at SS har sagt at min foderplan var fin. Nej, det der er gået HELT GALT er, at JEG har været en klovn.
JEG har troet, at jeg kunne regne med de anbefalede 1,5% pr 100 kg hest. Når jeg har snakket med SS, har jeg højest sandsynligt sagt: de får ud fra anbefalingerne+frøgræs+halm... Jeg har ment 1,5% og SS har tænkt 'Fint, de får 2,5% hø'.

Summasummarum:
: Fejlberegning i mængde hø
: Høet har været i hø-hæk, frøgræsset har været i stalden=besværligt hø, let frøgræs=to tynde heste vælger det, der kræver mindst energi at fortære.
: Frøgræsset har i dette tilfælde været et stort minus, i det det bare har været tomt fyld.
: Mudderet udenfor løsdriften, har krævet alt for meget energi af de store dyr og har toppet op
: Dybstrøelsen i løsdriften har krævet meget energi for de store heste at balancere i.

Vi har nu omlagt løsdriften til tørv
Hestene er blevet sat meget op i hø og får nu hø i stalden OG i høhækken.
Jeg skammer mig over min uvidenhed. 1,5% er bare ikke nok hø!
Håber I kan bruge det her til noget. Jeg poster gerne efterfølgende dialog med SS hvis det er til nogen hjælp for nogen.
Jeg håber inderligt, at I alle siger 'dohg - hvor har du været dum, Pauline', for så er der ikke andre der begår min fejl.

De 2 opstaldere er nu taget af SS. Med de doseringer de 2 skal have, ja, så spiser de for mere end dobbelt så meget som de betaler. Ingen af opstalderne er interesseret i at få fordoblet staldlejen. Så møllerens hestespark er introduceret. Jeg har det AD HELVEDE TIL!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nederlag med SS
  • #1   24. nov 2010 Den store vom, tror jeg skyldes frø-græsset. De lange seje stængler giver 'vomme-baktusser'. Der er en biologisk forklaring om, at baktusserne kan lide forskellige flader. Lange stængler giver god vækst for dem, der giver vommethed...
    Nej, SS giver faktisk alt andet end vommet-hed... Specielt Stalks'ene har den biologiske struktur der gør, at når de splintrer i munden, har mange af de gode bakterier en perfekt flade at sætte sig fast på.... Det er faktisk lidt som et filtersystem. Der er også mange forskellige flader, fordi baktusserne ikke sætter sig på de samme strukturer...


  • #2   24. nov 2010 Udregningen med 1,5% af kropsvægten (pr 100 kg) er den officielle vejledende. Jeg har både fået den fra foderlageret, i foderplaner og så skulle det også være det, der er officielt anbefalet. men som en af foderudviklerne fra Unitron siger så 'er der jo ikke nogen der kan sælge foder, hvis der bliver anbefalet 2,5 - derfor er den officielle 1,5'.
    Set i bagklogskabens lys, kan jeg sku godt se det... men jeg har virkelig stolet på dem jeg har fået rådgivning af - specielt min veninde, som er super foder nørd.... Det er hende der har avet beregningen til mig, da jeg skulle købe hø hjem. Hun sagde endda, at man skulle regne med lidt mindre når det var hø.
    Men nå, fejlen er rettet... Nu er der så bare det problem, at opstalderne giver underskud. *SUK*


  • #3   24. nov 2010 jeps... de officielle er for lave smiley

Kommentér på:
Nederlag med SS

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce