{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

løber fra mig :( hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

hej hg.
Jeg står så i et pænt stort problem!
Min pony løber nemlig, når jeg fx. skal trække ham ind fra folden, kan han pludselig finde på bare lige pludselig, at vende hovedet en lille smule til den ene side, og så bare løbe. Det er VILDT træls, men jeg bliver jo selvfølgelig ved med at prøve, til han til sidst enten opgiver og går med, eller får hele flokken så meget op at køre, at det er umuligt at komme tæt på dem '-.- Nå, men så fik jeg så sådan en grime af min ridelærer (der også træner på hestenes præmisser) der gjorde at han fik meget svært ved at løbe fra mig.
Så hvis ikke han kom ind med den almindelige grime første gang, hed det altså den anden grime.
MEN det hjælper bare OVERHOVEDET ikke! Eller jo, det hjælper når han har special grimen på, men ellers løber han bare. Det er rigtigt irriterende, men også ret farligt, da han står MEGET tæt på en ret så trafikeret vej!
Dog skal det lige siges, at når han skal noget han gerne vil, er det overhovedet intet problem at få ham til at følge med. Så behøver man ikke engang at have et reb i ham, og han går bare ligeså pænt ved siden af en.
EKSEMPEL: Igår kom de lidt tidligere ind, og jeg skulle altså bare have muget ud. derfor trak jeg ham op i den store stald, og bandt ham der. Han gik pænt, og stod rigtigt fint. Da jeg så skal have ham tilbage, er det pludselig ikke mig der trækker med ham mere. Han løb godt nok bare ned i sin boks, men alligevel.
Håber virkeligt at i kan hjælpe mig med hvad jeg kan gøre!
- Ellen
(ps. Sorry det blev lidt langt)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af Philips Hue Simirue panel på soveværelse (lampe) 590 kr.
  • Nedrivning 1.000 kr.
  • rengøring 100m2 900 kr.
  • Min ene stikkontakt virker ikke 600 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Tilslutning af opvaskemaskine 510 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  løber fra mig :( hvad gør jeg?
  • #1   30. nov 2010
    Gå ud til ham på folden uden at tage ham ind men kun for at give godbidder og snakke - gerne flere gange om dagen smiley
    Så hesten ikke forbinder dig med arbejde kun og ikke forbinder dig med ind.

Træk nogle dage bare en tur med ham.

At hesten løber ned i boksen evt. fordi at boks = mad? Og boks = trygt. Ligesom heste der får travlt på hjemvejen fra en tur og går langsomt på vej væk.

Udover det - kommer han så meget på fold eller lidt?

• #2   30. nov 2010 AV av smiley den var ikke god smiley held og lykke !

• #3   30. nov 2010 Krikken: Ja, han kommer på fold hver eneste dag smiley Jeg har også tit bare stået på folden for at snakke med ham, og han kommer hver gang, når jeg kalder på ham smiley
    Team freedom: Ja, det har jeg også gjort et par gange, men så er der bare det ved det, at han for det meste bliver træt af det, og så er det, at han bare lægger kræfterne i, og bare løber. Så går jeg selvfølgelig hen og skælder ham ud, og trækker med ham igen.

team bidløs: ja den er ret slem smiley

• #4   30. nov 2010
    Har du prøvet at holde hans opmærksomhed med godbidder fx. ? smiley
    Altså imens du går ind fra folden så hele tiden fx. stoppe op - reagere han - så give godbid. Bakke, give godbid. Så gå lidt frem, stoppe igen også give godbid.
    Altså bare holde ham fokuseret ved dig.

Også ku' man efterhånden nøjes med at give godbidder færre gange på turen ind i stalden og til sidst måske nøjes med at give den når man kommer ind? smiley

• #5   30. nov 2010 uha det har jeg skam prøvet! og det virker faktisk for det meste. Den anden udgave jeg prøvede, var at holde en foran ham, og så hver gang han havde gået nogle skridt, så fik han den, osv. smiley

• #6   30. nov 2010
    En anden ting jeg lige tænkte på er måske lidt "voldsom" men det virker til han ikke kan få fold nok og nok af sine foldkammarater.
    Er han den samme om sommeren hvor han evt. går på døgnfold - hvis han ikke gør så er spørgsmålet urelevant.

Men ville lade ham gå på døgnfold ( hvis du bor et af de steder sneen ikke er så voldsom igen ), slf. med en kammerat også bare komme, give godbider, gå igen mm.

Tænkte også på om han generelt ikke bryder sig om fx. at være på tur alene?

• #7   30. nov 2010 Personligt ville jeg bruge "special" grimen på ham hver dag i en længere periode. Så han ikke får flere succeser (staves), med at løbe fra dig. Jeg ville kun give ham godbidder hvis han gik fint. Der er det jo meget oplagt at bruge en klik lyd efterfulgt af en godbid. Altså kommando, stå, gør han det, er det klik og godbid i skuffen:) På længere sigt kan du så gå over til den alm. grime. Hvad er det for en grime du har lånt?

• #8   30. nov 2010 jo, han har intet imod at være på tur- tværtimod!
    han har gået på døgnfold før men det er det samme.
    Han er komplet ligeglad med stortset alt, men min ridelærer siger, at han bare gør det for at irritere en, men det kan jo selvfølgelig også være?
    Han ER en meget speciel hest, der for det meste kun gør det han selv vil (eller sådan har det ihvertfald været, men efter mange timers træning, er det efterhånden blevet LANGT bedre!) men det er fx. KUN mig der må læsse ham i trailer - Ellers nægter han ganske simpelt (dette er dog også blevet bedre).
    Men for at svare på dit spørgsmål om sneen, så ligger her op imod en meter smiley

• #9   30. nov 2010 Da jeg havde fået min pony ud til det nye opstaldnignssted var han meget oppe og køre. Han løb fra mig på vej ud til folden og stoppede op og ville ikke gå når vi skulle ind i stalden. Han havde det simpelthen så hyggeligt med de andre heste på folden (;
    En af de andre opstaldere havde haft samme problemer med sin hest.
    Hun gav mig råd. Jeg skulle prøve at stoppe ham, bakke ham og derefter gå videre.
    Selvfølgelig kan det være svært når ens hest løber fra en, men bare gør det når du har mulighed for det. Også når han er sød og går pænt. Både til og fra fold.
    Jeg gjorde det ikke andet end et par gange, så fattede min pony pointen. Der gik et par uger inden jeg kunne få ham til at blive stående i et stykke tid, men i det mindste løb han ikke længere fra mig.
    Jeg tror simpelthen han mangler noget respekt for dig (:

Nu har du fået mit råd, så kan du jo selv vurdere om du kan bruge det eller om det intet har med dit problem at gøre (;

• #11   30. nov 2010 han keder sig, når du har ham med inde.
    Begynd og lav noget andet med ham og lav meget forskelligt med ham.

• #12   30. nov 2010 Er helt enig med HEGNSGÅRDEN. Lad det ganske simpelt blive en "vane" ikke at løbe væk, som det nu (umiddelbart) er en vane at han da bare kan løbe væk. - Som AS . jo også siger er det noget han er blevet tillært, ikke med vilje, men i hans hovede har de handlinger jo givet pote! smiley
    Og det vil sige der ikke skal være nogle smuttere, der kan du evt bruge den special grime hvis du har det godt med den. Og så selvfølgelig massere af ros når han bare går med dig smiley Hvis det lykkedes ham en gang, gå evt. tilbage fra hvor han løb og ta gå turen en gang til (igen og igen og igen) til du opnår ønskede.Btw. der er altid en dybere grund. Ja han har fået det indlært nu her, men i udgangspunkt er der en grund til enhver handling i hestens verden - og den hedder ikke at være fræk - så langt tænker de sgu ikke smiley

• #13   3. dec 2010 hej! smiley
    det har faktisk allerede hjulpet smiley
    han er blevet rigtig sød at gå med allerede (: tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
løber fra mig :( hvad gør jeg?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce