hjælp min hest løber fra mig {{forumTopicSubject}}
jeg har for 1 mdr siden fået ny hest. en 5 års pinto. han har været meget vågen i starten og har haft svært ved at være alene men dette er han efterhånden blevet god til.
han er super sød i longe samt under rytter. men når jeg skal trække med ham frem og tilbage til ridehuset, går det galt. han reagere meget voldsom overfor ting, som jeg ikke altid kan se. og så river han sig løs og løber væk. han er ved gamle ejer trænet en del i horsemanship og er generalt godt opdraget. det er ligesom om hans flygtinstink er meget stærkt. og så glemmer han at man går lige ved siden af. jeg har selv trænet en del horsemanship i ridehuset og der er han sød og rar, gør alt hvad man beder ham om. han glemmer det bare når han kommer udenfor.
når han løber , løber han ret langt væk og jeg er bekymret for han sikkerhed. der er både landevej samt motorvej ikke så langt væk. jeg vil derfor gerne finde en løsning på problemet. sidst han gjorde det var i tirsdags og der kom jeg lettere til skade. jeg fik brændsår i begge hænder samt en fibersprændning i højre over arm. ( jeg prøvede at holde fast men han er en stor og stærk hest så det var ikke muligt).
er der nogle som kan komme med nogle ideer om hvad jeg kan gøre for at løse problemet?
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 15
han får :
2,5 fiberpiller
500 g lucerne
100g pavovital
1 mål hvidløg
samt 10 kg hø
jun 2008
Følger: 47 Følgere: 40 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 190
jul 2008
Følger: 167 Følgere: 156 Heste: 7 Emner: 154 Svar: 1.147
Tillykke med din nye hest, kender ham fra majken.
Når du trækker med ham, har du ham så i rebgrime? eller hvordan?
jul 2010
Følger: 49 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 48
apr 2010
det er bare ret svært udenfor . da han reagere meget voldsomt og så er han bare smuttet. han er ikke til at holde, da han jo en en stor og stærk hest.
han har løbet fra mig 2 gange udenfor, og i vores selvpasser weekend har har han løbet fra 2 fra vores stald. i alt 3 gange den weekend.
han der ejer stalden steen, der løber han ikke fra ham.
jeg er sikker på at problemet ligger i at han ikke stoler på mig endu men jeg mangler gode til hvordan jeg løser problemet. da jeg selvfølgelig efter i tirsdag ikke er særlig tryg ved at gå med ham. det var mørkt og han forsvandt bare ud over markerne. jeg vaer kun 3 meter fra stalden. døren var åben og der var lys derinde. alligevel valgte han at købe væk ud over markerne. puha det var ret ubehageligt. jeg var så bange for at der skulle ske noget med ham. heldigvis var steen i stalden og kunne kalde på ham( han kalder altid på hestene når de skal ind fra fold), så kom han tilbage.
apr 2010
han går ikke foran mig, men han kaster sig tilbage og vender der efter om og løber. jeg tror at bliver bange for noget. jeg ved bare ikke hvad. det er nemlig ikke samme sted det sker. jeg vil gerne nå frem til at han bliver hos mig når han bliver bange for noget og ikke løber væk.
jul 2008
Følger: 167 Følgere: 156 Heste: 7 Emner: 154 Svar: 1.147
Men prøv at læg mærke til om han giver nogle små siganeler inden han løber, det bare at det skal helst stoppes nu. så det ikke udvikler sig til at være under rytter os. Det har min ene nemlig haft gjort. Så jeg lavede ikke andet et år end at træne fra jorden alle mulige lydigshed øvelser og gå en h....... masse turer. Tror at folk fra mit område troede at jeg var skør når jeg bare blev ved med at gå ture med den hest.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.471
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Held og lykke med det, håber i får løst det.
Min gamle koblede også hjernen helt fra, men jeg lærte nogle fif til at tackle ham, og til sidst så opgav han alle sine fjollerier.
apr 2010
han stak igen i dag, af fra en fra stalden. en mand, der kan holde fast med det lykkes ikke.
min træner kom så her til eftermiddag for at hjælpe mig med ham. jeg kan ikke selv trække med ham da jeg ikke selv kan , pga min arm.
hun lagde hingstekæde på ham, for hendes egen sikkerhed. hun lod ham vide at kæden var der, og så gik hun ellers en del gange frem og tilbage uden for. han forsøgte lige lidt at stikke af men hun fik taget i kæden så stoppede ham og gik ellers pænt resten af vejen. det kan bare ikke være rigtigt at man er nød til at tage noget så hårdt som hingstekæden i brug for at kunne trække med ham. det er en rigtig skidt vane for ham at få. jeg har aldrig haft en hest som gør det i den grad han gør. jeg har ellers haft mange rå heste, osse hingste som kunne være spændende at gå med. men de løb ikke væk. jeg har intet imod at de hopper/danser ved siden af mig, bare de bliver hos mig. det andet der er for farligt.både for den der trækker med ham men osse for ham selv der er flere i vores stald som har sagt fra overfor at trække med ham når vi har selvpasser weekend,
jeg er ikke for meget for rebgrimen, da jeg er bange for jeg ikke kan holde ham i den. jeg har ikke den vilde erfaring med arbejde i sådan en grime. så det er måske derfor.
jeg aner ikke mine levende råd for hvordna jeg løser problemer. jeg er efterhånden nået til det punkt hvor jeg får helt ondt i maven ved tanken om at jeg skal trække med ham.
det er bare noget rigtig møg for han er en ret sød hest i stalden, ridehuset samt under rytter.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Kan sende dig hans nummer, så kan du jo altid ringe og snakke med ham om problemet. naturligvis er det ikke optimalt med hingstekæde osv. men jeg ville klart bruge det, som skulle til. for min egen skyld. Man kan jo altid drosle ned igen, hvis han ikke laver problemer.
Men ja suk det ikke sådan nogle ting man lige regner med at skulle slås med.
Min gør det modsatte den stopper, og står så bare, mindre farligt end at løbe men heller ikke fedt, når vi så er på tværs af en stor vej.
Men vi arbejder på det og skal nu nok få bugt med det, der altid noget at arbjede med når vi snakker heste, og jo en grund til vi elsker dem. De er som os altid i udvikling
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 43
apr 2010
en veninde jeg har, spurgte til hans foder. måske jeg har fodre for kraftigt på ham. jeg giver jo nag fiberpiller og har læst på en anden hesteside at de godt kan give hesten unødlig energi. er der nogle der har erfaring med det?
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 43
hjælp min hest løber fra mig
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside