851 visninger
|
Oprettet:
hvor lang tid er ? {{forumTopicSubject}}
Ja hvor mange timer om dagen er jeres føl/plage ude ??
jul 2010
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 483
Til ca. 16.00 / 17.00
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 19 Heste: 6 Emner: 133 Svar: 490
Men han er også kun ude 2 timer om dagen og så går jeg også ture med ham
sep 2007
nov 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 9
mar 2010
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 5 Svar: 194
men forår/sommer er de ude alle døgnets lyse timer fordi der elsker de at være ude.
mar 2010
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.220
feb 2009
Følger: 87 Følgere: 87 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 109
mar 2010
mar 2010
Vores hegn som 1m10 højt er begravet af store sne dynger og det er hårdt nok til at han nok kunne finde på at gå ud i gennem ,
i de 2-2 ½ timer han er ude ordner jeg stald og diverse udendørs ting .
jan 2009
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 176 Svar: 1.166
maj 2009
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 545
okt 2009
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 25 Svar: 157
har en 1års plag.. synes de timer er nok.. de står jo bare og glor ude på folden, og venter på at komme ind efter 2 timer
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 92 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.738
sep 2007
mar 2010
men så er jeg en af de uforsvarlige. synes bare at det er træls at se på en flok heste stå og vrinske ved ledet fordi de ikke kan lide når det sneer.
mar 2010
så må jeg bare se imellem fingre at mine dyr ikke har det godt.
okt 2008
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 44 Svar: 293
Mine/vores går ude i et par timer dagligt i denne tid, de VIL ikke være ude i længere tid, uanset hvor meget hø og halm der ligger på de store folde de har at boltre sig på. og vil da sige, jeg vil hellere have en tilfreds hest som står på stald MEN STADIG kommer ud HVER dag.... end en hest som bare står og glor i mange timer på folden, ikke vil spise hverken hø eller halm derude, bare fordi andre siger den SKAL være ude i mange timer.....
mar 2010
mine heste har en kæmpe mark. halvdelen af en lade med masser af halm og selvfølgelig hø de kan spise. men alligevel står de bare ude ved ledet og står og vrinsker efter mig. og det kan jeg tydeligt se at der er fordi de vil ind i en varm boks og bestemt ikke synes at det er sjovt at stå ude og glo.
fik det bare vildt dårligt over det *Line J* skrev, ligesom om at man ikke er god ved sine dyr når man lukker dem ind igen efter kort tid.
men jeg er da rigtig glad for at der idet mindste er en som forstår mig.
mar 2010
mar 2010
nov 2010
mar 2010
Holda op
Ja men jeg kan kun sige jeg gider sku heller ikke være ude i det her vejr , og det gider mine heste heller ikke ,
mar 2010
men Ida jeg kan kun give dig ret
okt 2008
mar 2010
jeg gad da godt ha så meget plads
hi hi
Det stormer og hver gang de bare høre mig så vrinsker de og kommer løbene så godt de nu kan i sneen , og så nænne jeg bare ikke og lad dem gå der ude
nov 2010
Men de nyder også at være udenfor der er massere af læ steder
sep 2007
okt 2008
Ikke alle heste er lige hårdføre, og jeg har haft ham fra han stadig var våd af fostervand, så det er en adfærd han altid har haft.. - og han stiller sig ikke ved leddet når han vil ind.. - han hopper over/løber gennem hegn.. når han vil ind, derfor er det nemmere at at lukke ham ind når han begynde at søge efter udveje..
mar 2010
men i det omfang de er vandt til at komme ind kan de ikke udvikle den hårfør hed så heste i naturen har
okt 2008
mine heste var ude 1½ time i dag, de ville SÅÅÅÅ gerne ind, og da jeg gik rundt og strøede bokse, bragede den store traver hoppe igennem hegnet, nu ville hun fandeme ind.... og helt ærligt, det var sku fordi hun frøs....( på trods af hun går med bucas dækken som går ned til minus 20 grader) så ind med hende, og de andre.. og så få ordnet stalden færdig..
mar 2010
Ergo kan vi ikke gi de samme forhold som de har i naturen ,
vi kan sætte dem i løsdrift , men det er stadig ikke det samme , så kan de jo ligeså godt komme ind i stald og ud igen om morgenen ,som de kan stå i løsdrift og stå i deres skur om natte og så gå ud om morgenen , man skal bare ikke trække dem ind og ud som os boks ejer gør hver eneste dag .
okt 2008
Ja hestens bedste dækken er en god solid vinterpels.... men en traver (hende vi har i stalden) sætter ingen pels, og dette er grunden til hun går med så godt og solidt dækken... oveni det, er hun svær at holde huld på.... så konsekvensen bliver, hvis jeg tager hendes dækken fra hende, at hun bliver ulidelig tynd, skælver både ude og inde.. og det vil jeg simpelthen ikke være med til....
det med heste adførd. er bare en lille ting jeg skrev, fordi du sagde hestene er vane/rutine dyr... ergo sammenlignede jeg de vaner man nu tillægger hesten, at rider man et program om og om igen... ja så burde den jo i "realiteten" kunne programmet uden ad af sig selv LOL.......
men jeg gør hvad jeg gør, kigger på mine heste, ser hvad de trives med og ikke trives med.. folk er forskellige, og det er heste også !!!!!!!!!!!!!!!!!
mar 2010
Bare ikke helesmøren ??
okt 2008
Laudino stod ikke med dækken før han var så syg min dyrlæge tilrådede mig det - og det var et regndækken til at starte med - derefter måtte jeg trappe op, indtil dyrlægen sagde god for det og han ikke frøs.
Nok er heste udedyr og natur og bla bla bla.. men heste har udviklet sig - specifikt sportsheste. Det er noget lidt andet med en islænder, de er lavet til et andet formål, og de har ALTID kæmpe pels. - En DV har jo fra "naturens" side ikke kæmpe vinterpels..
sep 2007
Jeg fodrer dem ikke på faste tidspunkter, netop fordi de er vanedyr af rang, og gider ikke stresse hvis jeg en dag er der en time senere end normalt..
Jeg kan fortælle en sjov historie om en hest der ikke "gad" at være på fold.. Jeg mødte en fuldblodsvallak på lige knap 8 år, pensioneret fra en succesfuld galopkarriere, han vadede frem og tilbage langs hegnet, og leddet, konstant, selvom der var masser af græs og en legekammerat.. Hver dag, samme rutine... Vadede frem og tilbage... Folk tænkte, han da vist ikke kunne lide at være på fold siden han udviste denne adfærd ganske kort efter han var kommet ud....
Nu som 12 årig "pensioneret" skovturs/western hest, elsker han at være ude.. Han går i løsdrift og stortrives med det, fordi jeg giver ham optimale forhold... Han sætter ikke meget pels og taber sig let når han fryser, derfor har han dækken på.. Så mere hellig er jeg heller ikke, rideheste der bruges eller ikke selv sætter nok pels, skal hjælpes til optimale forhold, sved kontra kulde..
De heste der brager gennem hegn for at komme ind, er selvfølgelig ikke hensigtsmæssige i deres adfærd... Men igen, hvad tilbydes disse heste af liv på folden, siden de hellere vil ind end være ude?? Vi har forfinet hesteracerne voldsomt de sidste mange år, og derfor er det ikke alle der kan leve livet som barfods hest i løsdrift uden dækken, men jeg vil vove at påstå at 95% af alle heste kan tillæres et liv på fold i maaaange timer hver dag, både sommer og vinter, under de rette hestevenlige forudsætninger....
sep 2007
Og heste bliver tit forkølede, ofte fordi de ikke har læmuligheder på folden og nu taler jeg ikke bare om et par træer langs den ene foldside, hvor de kan gå i ordentlig læ for heldagsregn og stiv vind med chillfaktor...
Men igen, det er ikke en undskyldning at have sin hest minimalt på fold, fordi den har været forkølet/syg en gang pga den frøs.. Så må man give den et tykkere dækken på, hvis den som min, ikke sætter nok pels selv naturligt... Faktisk er det sundt for heste at blive forkølede en enkelt gang, da immunforsvaret husker denne invasion i kroppen og næste gang sådan en banker på døren, går forsvaret igang INDEN den bliver syg.. Hvis hesten vel at mærke er korrekt dækket ind med vitaminer og mineraler....
okt 2008
I solskin og det meste af foråret står han gladeligt ude flere timer.. så uanset hvad i siger, tror, mener og argumenterer for. Heste er forskellige, og der findes heste der hader regn, blæst, kulde..og det danske vejr sådan generelt.
okt 2008
Jeg beskylder ikke dig for noget omkring dine heste, så lad vær at udtale dig om et emne du aner intet om, specifitk Laudino.
Og tillykke at dine har sat vinterpels, men spørg enhver, med forstand på heste, og de vil give med ret i heste er forskellige, også hvad der angår vinterpels
sep 2007
Jeg har jo selv haft begge dele
Men du skal ikke begynde at sige jeg ikke aner noget om dette emne, så begiver du dig ud på meget dybt vand søde ven =)
okt 2008
"DV sætter ligeså fin tyk vinterpels som enhver anden hesterace, hvis den har fået de rette forudsætninger fra føl til at udvikle et normalt immunsystem... " - citat dig selv
og søde ven, du ændrede dit udsagn, fra at forudsætninger fra føl var definitivt det afgørende med hensyn til vinterpels, til det kan være der afgørende.
Men faktum er lukker jeg laudino ud, og tager afsted, vil han i dårligt vejr stå i stalden, selv, efter 3 -4 timer.
okt 2008
Men ja, kunne da godt stille ham i løsdrift igen, og håbe han satte vinterpels, men det ville nok bare give sygeforsikringen overarbejde .. igen. - og synd for mig og min hest?- fordi han skal have dækken på.. naaarj, jeg kunne nok ikke være mere ligeglad..
okt 2008
Selvfølgelig kunne jeg have bygget hans immunforsvar op, og så havde det måske set anderledes ud, men stod med en syg hest, som kunne gøres rask ved et dækken - så det gjorde jeg
sep 2007
Selvsagt er gener fra forældredyr også en vigtig rolle, men troede ikke jeg behøvede at skære det helt ud i pap =)
Og der er vist ingen der siger det er synd din hest får dækken på??
sep 2007
Og virker det ikke, så må den jo have dækken på og komme ud i den friske luft =)
okt 2008
og helt ærligt, forstå dog at folk holder hest på hver deres måde.... selv har jeg en fjordvallak som har mega tyk vinterpels, og ville ku klare daglig snestorm... men da hestene kommer ud som en FLOK.. og vi ikke har løsdrift, kan jeg ikke lade ham gå ude alene i mange mange timer... det ville være i strid med mine værdier, og også lovgivningen, hvis han sku gå ude alene... ( det ville han nu heller ikke gå med til) man er vel flokdyr !!!!
okt 2008
okt 2008
vores heste har store lækre folde.... masser af Halm og hø på folden som HVER dag bliver lagt ud så snart de er kommet på fold.... og i flere bunker, så ALLE heste har mulighed for at spise... de har ydermere selvfølgelig frisk vand.. og gode læ muligheder.. så vil mene de ting vi tilbyder vores heste, er naturlige ting man tilbyder sine heste, når man har valgt at have sådanne dyr.... at du så ikke mener det er et GODT hesteliv siden de gerne vil ind... ja det må du sådan set selv om.
og hos os bliver der ikke fodret på samme tid hver dag... netop fordi at hvis man sover 1 time længere om morgenen, eller kommer 1 time senere hjem fra job, så skal der være plads til det... maden får de.
sep 2007
Jeg prøver bare at forklare at der ofte er en menneskelig tillært adærd, til grunde for en hest ikke "gider" være på fold mere end et par timer.. Og skriver at det især forudsætter ordentlige forhold på folden, og selvfølgelig er knæhøj sne over det hele, så de knap kan bevæge sig og hegn der nærmest er dækket af sneen, ikke optimale forudsætninger.. Vi er jo ikke herre over årstidernes rasen =)
okt 2008
jul 2007
Følger: 77 Følgere: 69 Heste: 7 Emner: 106 Svar: 452
Uanset verjet, jeg er faktisk slet ikke tilhænger af "inde heste" men viu har dog en der er nød til at komme ind (-:
mar 2010
lige et link til bla. noget med hestens temperatur.
Jeg holder med *Meldgaard* hvis man kan sige det sådan, jeg forstår 100% godt hvad hun mener. mine 2 dv'er er dem som helst vil ind og de er dem som har mest pels. min haflinger lader jeg blive ude fordi hun vil godt være ude og hun er den som har mindst pels.
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=927/sprog=1/grp=7/menu=4/
der står bla.:
Temperaturintervallet mellem den fysiske øverste og laveste zone kaldes den komfortable zone. Det betyder, at hesten befinder sig bedst inden for dette temperaturinterval. Der kan mellem hesteracerne være en betydelig variation f.eks. har islandske heste og shetlandsponies en lavere grænse end mere tyndhårede heste, som f.eks. fuldblods heste.
mar 2010
Det var været mange snestorm her over på Bornholm så de har ikke kunne komme ud pga af at hegnet har været tynget ned af alt sneen
de store har heller ikke stat lige så meget som sidste år .
mar 2010
hvor lang tid er ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside