{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

Opgir ham snart :( {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
jeg er så færdig lige nu og i må undskylde når det bliver lidt langt men har brug for nogle råd.

Jeg har min dejlige Haflinger som jeg købte sidst i oktober i 2008. Han blev solgt til mig da forrige var dressur rytter men det er ikke noget Aron synes er så fantastisk sjov så han blev solgt som springhest. Jeg er rigtig glad for ham og det super godt i starten, da han lige pludselig begyndte at slå med hovedet i galop det var ca midt i 2009. Min daværende underviser som har hjulpet med at tilride Aron sagde det havde han gjort ved gamle ejer også og han mente vi skulle tage indspændinger på og det gjorde jeg så og efter to gange med indspændinger var det væk igen. I 2009 kvalificerede vi os også til EM for Haflinger hvor vi så skulle ride Ungheste Dressur Aron var 5 år der. Det gik meget godt til EM selvom den lange rejse og Aron tog det hele meget godt. MEN efter EM startede hoved kastningen igen, jeg ville ikke tage indspændinger på igen men da det tilsidst blev for farligt, da hans hoved næsten kom op til mit gjorde jeg det alligevel det hjalp ikke og gjorde det hele kun værre. Nu blev det ikke længere ved hovedkastningen men han begyndte at springe op i luften med forbene. lige et link så i ved hvad jeg mener http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=222694#2
Vi fik tandlæge til Aron og fandt ud af Aron mangler en Kind tand og at den anden tand nu var vokset så meget ud så den fyldte det hul den hvor den anden manglede. Jeg troede så han ville stoppe med hovedkastning men nej det gjorde han ikke i august 2010 tog vi så til centreret ridning ridelejer ved Tabita (hvor jeg har været et par gange) og efter 3 dage kunne vi galopere uden han gjorde noget, dog med løse tøjler. derefter har vi arbejdet på den måde Tabita har vist os og det er gået fantastisk godt men for nogle uger siden ville jeg starte med at samle ham i galoppen igen men det resulterede i at han eksploderede fuldstændig igen, så snart jeg løsnede tøjlerne galopperede han som om ingenting var sket. Jeg blev meget frustreret og ked af det da jeg nu har arbejdet så meget for det og det bare ikke ville lykkedes. Jeg besluttede så for en uge siden jeg vil ride western på Aron i stedet da det at han skal gå samlet åbenbart betyder det rene stress for ham. Tabita mente nemlig at det han slår med hovedet er hans måde at udtrykke stress på som han har haft ved tilridning og som blev fremkaldt igen efter EM.
I tirsdags have jeg så min første western undervisning og det gik super godt, underviseren mente det ikke var min fejl han slår med hovedet men at han har super sarte gummer (der hvor biddet ligger) og på en måde kæmper Aron så med sig selv. Og så mente han det også kunne være et sadel problem men har ikke lige penge til en ny sadel så skal ride med en bareback næste gang. Men idag red jeg så også alt var som altid og han var også bare super fin i skridt og trav, men da jeg ville slå i galop gik han virkelig amok, han løb sindssyg hurtig og når jeg vil tage i tøjlen for at dreje eller får ham til at gå langsommere slog han så meget med hovedet som han ikk har gjort i længe jeg prøvede alt for at få ham til at stoppe, slippe tøjlen helt men så løb han virkelig stærk, ride i let sæde ride volter men intet hjalp så jeg stoppede før det endte i noget bøvl. Jeg begyndte så at græde da min mor hentede mig fordi jeg er så ked af det. Aron er den eneste af mine heste jeg selv har betalt og jeg har oplevet mange gode ting med ham men i al den tid jeg har haft ham har jeg kun kunne ride galop uden problemer i ca 6 mdr, resten af tide har han været i kanten af farlig og uridelig. da jeg red ved min gamle underviser var han meget imponeret over jeg kunne holde mig på og stadig sidde så pænt når han gik sådan amok og at han ikke ville ride på ham. Alle jeg kender har sagt at de længe havde opgivet ham hvis det var deres hest. men jeg ikke opgive ham for der må være en forklaring på at han nogen gange bare går total afslappet i galop og den næste dag er mere eller mindre skut i låget.
resultatet efter hans galop i dag er at jeg har fået en fibersprængning i højre side som gør vildt ondt.
Aron skal snart have kiropraktor og er blevet tjekket af både tand og dyrlæge.

skulle bare lige ud med det.
vis i har nogle råd så skriv endelig
og hvis i har onde eller dumme kommentar så kunne det være super hvis i holder dem for jer selv for det hele er ikke særlig let for mig, og jeg ved jeg måske har gjort ting forkert men har også lært af det.

mvh. Annika



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgir ham snart :(
  • #1   2. feb 2011 som der står skal han snart have kiropraktor

  • #2   2. feb 2011 Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at ride med enten ridekapsun eller en sidepull (bidløst hovedtøj). Så undgår du at "tænde hans knap" ved at berøre tænder og lader. Jeg ville iøvrigt også undgå galop i flere måneder. Du har været ved at bygge noget nyt og godt op, men måske er gået for hurtigt frem. Frem med tålmodigheden og se ham som en ven og samarbejdspartner:) Hvad er det du/I skal nå? Det hele er ment som en opmuntring til dig og kan godt høre du vil din hest det bedste:) Håber det bedste for jer begge to:)

  • #3   2. feb 2011 Nå kan se på hans profil at du har redet med hackamore, men sidepull og kapsun er noget mildere:)

  • #4   2. feb 2011 Pauline: har indlært ham alle signaler godt, og han har været en smule signal forvirret da jeg købte ham men startede med at lære ham tingene fra nyt, så tror ikke det er problemet.

    Hegnsgården: rider for det meste bidløs (: har kun hyggeredet og ikke forventet noget hårdt af ham de sidste 6 mdr så ved ike hvordan jeg skal gøre det langsommere?


  • #5   2. feb 2011 rider med hackamore til stævner (: ellers med sidepull eller rebgrim (:

  • #6   2. feb 2011 Jamen skriver du ikke at du lige har været til undervisning i western hvor træneren mener det er gummerne der gør ham vild?
    Jeg ville holde biddet væk fra hans mund for altid, men du ved jo bedst om din hest:)


  • #7   2. feb 2011 Jeg ville sætte min lid til kiropraktoren smiley
    Ved ikke hvem du får ud, men Rikke Andersen www.ryet.dk er helt fantastisk!
    Og så har hun tjek på sadler.. Hun ville kunne vurdere din sadel samt fortælle dig præcis hvilken anden sadel(type) du skal på udkig efter smiley


  • #8   3. feb 2011 Som du selv skriver, kommer der nu kiro og tandlæge på igen. Det må siges at være første skridt på vejen. Hans reaktionsmønster tyder rigtig meget på smerte.

    Når du har haft dem ude og tjekke og ordne hvad der ordnes kan og skal, kan du igen begynde at tænke træning. OG du kan desværre ikke regne med at det hele bare er væk ved et trylleslag. Heste husker og mange laver autoreaktion. Dvs. når jeg bliver bøjet, lagt til bidet, samlet m.m. så gør det ondt. Hesten skal lige finde ud af at det gør det ikke længere. Hesten skal selv finde ud af det.

    Står med en hoppe, hvor jeg selv har haft en masse at kæmpe med også pga tænder og en skæv nakkehvirvel. Så husk at tålmodighed er en rigtig vigtig træningsven fremover, hvis du vil din hest det bedste.

    MEN hav lige i baghovedet, at hvis ikke kiro og hestetandlæge hjælper, så bør du nok overveje en scanning hos en dyrlæge, da der så kan være noget galt i knogler, led, sener. Det kan en scanning afsløre. Håber du finder ud af hvad der trykker ham.


  • #9   3. feb 2011 ved du hvad en scanning ca koster?

  • #10   3. feb 2011 Uh, jeg gav omkring 4000,- for min gamle hest. Og jeg er glad for jeg gjorde det. Gav svar på en masse ting/problemer. (har også været grædefærdig, så kender godt følelsen).

    Men find et dyrehospital i jeres område med en dygtig dyrlæge inden for området med hals, nakke, ryg og nervebaner. (Forhør dig evt. herinde og google det på nettet) Nå du har fundet det, så ring og spørg hvad det koster på det sted. Hvis du har dyrlægeforsikring kan det også være at de dækker en del af behandlingen.


  • #11   3. feb 2011 Jeg har en dreng der gør nøjagtig det samme, han er efterhånden tjekket med tandlæge (hans tænder var dog rigtig slemme, så måske husker han bare at det har gjort ondt og reagerer på det endnu), nyt tilpasset udstyr af proff., massør, dyrlæge gange flere, foderstand, bl. prøver osv.
    (han har været mishandlet i groveste forstand, presset og været fejlredet, så der mange ting der spiller ind)
    Jeg har bestilt tid til scanning af hans ryg, kryds - hvorefter kiropraktoren som også er dyrlæge skal have fingre i ham.

    Så håber vi finder løsningen der.

    Vil bestemt råde dig til også at få ham scannet - hvis det ikke ophører.
    Håber du finder ud af hvad der er i vejen, så i kan komme videre.
    Men det er rigtig svært at finde ud af hvad der er galt og en hård proces for os, når vi vil vores dyr det bedste.


  • #12   3. feb 2011 Jeg synes det super flot at du ikke har opgivet ham endnu. For der er sikkert rigtig mange, som ville have solgt ham videre og det ville jo også have været synd for ham. For han kan jo ikke gøre for vi ikke forstår ham. Så jeg synes virkelig det er flot at du er blevet ved med at tro på ham.

    Jeg håber virkelig du finder en løsning. Og jeg synes dig meget held og lykke. smiley


  • #13   3. feb 2011 Kan dog godt forstå din hest reagere sådan...

    Du skal jo også tænke på, hvordan den har haft det før dig, når din undervisers løsning har været at putte indspændinger på den lige så snart, den viser tegn på ubehag, så er det nok også noget der er sket før...

    Nå skal han så ud af det der er blevet lært ham, det tager tid smiley
    Synes det er så flot at du tager kampen op, selvom man nogen gange har lyst til at lave hamburgere ud af dyret smiley

    Keep up the fight! du er helt klart på rette spor og du skal ikke give op!


  • #14   3. feb 2011 jeg tror næppe det er fysiologisk ondt.. det lyder som om det er træningsrelateret.

  • #15   3. feb 2011 Fleur og hvad tror du jeg kan gøre ved det da jo problemet næsten kun kan være mig eftersom jeg er den eneste der har redet ham de sidste 2½ år?


  • #16   3. feb 2011 Præcist, og når det har stået på så længe samt før dig også lyder det til, og det bliver være og være. Måske er han i starten trænet forkert og man har ikke været lydhør og for hans tænder. Men det er kommet så vidt nu, så hold fast i at få ham gennemtjekket af kiropraktor og dyrlæge. Smerterne og de fysiske skavanker skal klares først, før du kan begynde at tænke træning. Du skal vide hvad der giver ham smerte, før du kan sætte ind træningsmæssigt.

    Forkert riding og træning giver spændinger og skævheder, ja. Men han kan have en gammel skade der giver disse problemer. En foldskade f.eks.

    Min Calle havde sådan en skade i ryggen, fra før han blev tilreddet. Måske et spark ell. rullet over en sten. (scaningen viste at det var en gammel skade/kronisk betændelse). Jeg prøvede alt undervejs, han blevet redet i akademisk dressur, jeg var meget lydhør over for ham, trænede HMS. Men han blev mere og mere plaget. Så uanset hvordan jeg trænede ham, ville det eneste der kunne have reddet ham, at han var blevet scannet langt før end at jeg gjorde det. Han blev kun 9 fordi han blev scannet alt for sent, efter jeg havde prøvet massør, kiro, div. sadler og sadelmager, akupunktur, div. træningsmetoder m.m. og to knap så gode almindelige dyrlægetjek.

    Helt sikkert du skal overveje ride og træningsmetode, men får ham tjekket først. En hest gør kun sådanne ting som din gør, når det gør rigtig ondt på dem et eller andet sted i kroppen.


Kommentér på:
Opgir ham snart :(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce