{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
917 visninger | Oprettet:

Når hesten bliver forskrækket. {{forumTopicSubject}}

mange heste har det lige pt. nemt at blive forskrækket har jeg læst omkring på hg. min egen bliver også selv, så undgår at gå ture lige nu da jeg ikke vil risikere noget :s men jeg vil altså gerne igang igen, koste hvad det vil.

så tænker jeg her, når hesten bliver bange/forskrækket over noget, skal man så vende hjem eller fortsætte. jeg vil selv sige man skal fortsætte, men hvad nu vil hesten bliver ved med at være bange og bliver lidt tumlet (vild)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten bliver forskrækket.
  • #1   5. feb 2011 Så stopper jeg hesten hver éneste gang den bliver forskrægget, giver en godbid og står stille et par minutter indtil der er ro på.
    Hvis ikke det er holdbart i længden, stopper jeg hende, får ro på, hopper af - og går en tur med hende i stedet smiley


  • #2   5. feb 2011 Jeg ville aldrig lade forskrækkelser stoppe mig i at gå tur med min hest, jeg gør det at vis hesten bliver bange så stopper jeg helt op, snakker med den og nusser den indtil den er faldet ned igen. Og så for den en godbid, så er opmærksomheden rettet 100% på mig.

  • #3   5. feb 2011 okay smiley tak

  • #4   5. feb 2011 At stoppe med at gå fordi hesten bliver forskrækket, giver i følge mig hesten grund til at være bange. Hvis hesten bliver bange, skal du fortsætte - vise den at den ikke har grund til at være bange.
    Jeg har selv i dag lige været ude og trodse den kraftige vind, simpelthen for at øve med den unghest jeg har i træning at den ikke skal være bange, uanset vejret. Jeg har gået forbi plastik, biler og alt hvad der kunne være farligt. Når han så er blevet bange, de få gange han blev det, lader jeg ham aldrig "flygte" fordi så går han i flugt-mode og lader sig selv hidse sig op. Jeg trækker ham altid tilbage til stedet, lader ham gå forbi det indtil han ikke længere er bange.


  • #5   5. feb 2011 Jeg fortsætter altid. Bare lige en lille smule, afhængig af hestens sindstilstand, så det er <b>mig</b> der bestemmer hvor og hvornår vi går smiley

  • #6   5. feb 2011 Jeg plejer at fortsætte forbi det "farlige" uden at stoppe, og når vi så er kommet forbi, vender jeg om og tager hesten med hen for at undersøge det, den blev bange for, så den kan se, at det ikke er farligt. smiley

    Det har fungeret rigtig godt for mig og mine heste. smiley


  • #7   5. feb 2011 Jeg vil altid ride videre som de fleste andre har svaret smiley

    Men hvis der er en dag hvor hesten bare bliver bange for alt, og er blevet forskrækket 'nok' gange, så vil jeg, når den går forholdsvis pænt og afslappet, vende rundt og ride tilbage. Eller jeg vil hoppe af og trække resten af turen, fordi turen skal heller ikke bare være en lang kamp for ens hest, hvilket det bliver hvis den hele tiden føler sig truet af et eller andet smiley


  • #9   6. feb 2011 nu er der ikke tale om problemet når jeg rider, men går tur. der er en væsentlig forskel på at stå ved siden af hesten og sidde på den smiley

  • #10   6. feb 2011 <b>Lotte D</b>:
    Nu er det jo sådan at hesten har en utroligt dårlig <i>kort</i>tidshukommelse. Derfor...
    Når hesten bliver bange / nervøs stopper jeg den - altså, jeg afbryder den uønskede adfærd som i dette tilfælde nemt kunne føre til flugt.
    Når hesten står stille fjerner jeg fokus fra det hesten er bange for - og enten klør hesten i panden, eller giver en godbid. Hesten har nu glemt alt om flugten og fokuserer i stedet på mig, og vi kan ride videre i et roligt tempo, fordi hesten har fået ro på og ikke længere har fokus på det den blev bange for, men i stedet har rettet fokus på <b>mig</b>.
    - Altså roser jeg hesten når den er rolig og ikke foukserer på andet end rytteren der sidder på ryggen.

    <i>Hvis</i> hesten er SÅ bange, at det ikke er til at få hesten fokuseret mod mig er det selvfølgelig klart, at den hverken ros eller godbidder får. Så vil jeg gøre mit bedste for at få hesten stoppet, så jeg kan hoppe af og trække den forbi det "farlige" - på jorden er det nemmere at få fokus rettet mod mig (i hvert fald med min egen hoppe - med nogle heste vil det klogeste nok være at blive siddende).

    Hvis man bare rider videre på en nervøs hest, så øver man jo netop den uønskede adfærd - med mindre hesten bliver mere rolig, jo flere skridt den tager, ja, så vil jeg helt bestemt mene, at hesten får øvet at spænde op når den skal forbi noget den ikke bryder sig om.


  • #11   6. feb 2011 <b>F&F - Tålmodighed er visdommens ledsager. </b>
    Det var jo så ikke den rækkefølge du skrev det i den første besked smiley


  • #12   6. feb 2011 Okay, kan godt se at det er mindre uddybet først og at det måske kan misfortolkes.. Men jeg vil nu alligevel mene, at rækkefølgen i begge mine beskeder er:
    Stop - fokus på mig (da hesten stopper er fokus jo rettet mod mig - ellers ville hesten ikke stoppe) - godbid / ros - stå stille lidt tid.

    Om ikke andet er det i hvert fald det jeg mener smiley


  • #14   6. feb 2011 Så var det jo godt vi lige kunne få ryddet misforståelserne af vejen :b

  • #15   6. feb 2011 ja som alle andre siger så forsætter jeg.

    - dog hvis det er en ny hest jeg rider på og jeg kan mærke det bliver værre og værre, så får jeg den til og slappe af, gå bare 2-3 skridt længere frem og vender den om og rider tilbage inden den selv stopper igen og bliver bange. på denne måde kommer vi hjem igen så hesten ikke flipper mere ud, men det er stadig mig som bestemte det(:


Kommentér på:
Når hesten bliver forskrækket.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce