{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
726 visninger | Oprettet:

Årh suk det led der.. {{forumTopicSubject}}


Jeg har vist haft oprettet en tråd om noget ligende på et tidspunkt - men kan ikke finde den i nogen gruppe så nu prøver jeg at skrive et nyt..

Når.. Men sagen er den at Maja har en forkærlighed for ledet på banen...
Dette vil sige at hun søger ned imod det når muligheden er der. Hun kan fint trave rundt efter mig eller gå, hun kan også bare stå og glo.
Men forsøger jeg at drive hende ud på en volte om mig så går hun sin vej ned til ledet..
Rider jeg uden optømning kan jeg ok. kontrollere hvor hun går og undgå at hun går ned til ledet - men i trav og galop søger hun der ned af også, uden jeg har mulighed for at indvirke og bestemme hvor hen vi skal.´

Med trense på laver hun samme nummer men kun når hun får løse tøjler. Eller faktisk gør hun det ikke altid.
Hun gør det typisk når hun bliver træt ( dårlig kondi ) og ignoere jeg det tilpas længe begyndte hun at stoppe op når vi rider forbi - dog længe siden hun har gjort det.

Og hvis i så tænker " hold en pause med banen " - så kan jeg fortælle at kære Maja var første gang på bane i flere måneder i denne uge og reaktionen var den samme..
Hun har også haft pause på 1år - samme reaktion..

Jeg er så så "ond" at jeg gerne vil ha' hende til at blive der. Selvom jeg godt ved at det er Majas udtryk for " nu gider jeg sku ikke mere ".
Meeen når den reaktion kommer 2min efter man er landet er det lidt argh..

Jeg tænker godbidder - men ved ikke lige hvordan jeg skal gøre det. Måske proppe en gulerod for enden af en pind.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Årh suk det led der..
  • #1   11. feb 2011 Ganske simpelt..! smiley Ikke lade hende slippe, og vise hende, at hun får intet ud af det.... tværtimod, for den tid du skal bøvle med det, den tid trækkes i den anden ende.
    Så vedholdenhed, for tror ikke du får et langvarigt resultat med belønninger, i denne situation. Der tror jeg det er negativ forstærkning der skal til.


  • #2   11. feb 2011
    Og hvordan undlader jeg at hun slipper?
    Eftersom problemet jo kun er der i trav og galop m. rytter og når jeg vil drive hende ud på volte fra jorden.

    Kan sagtens drive hende væk fra ledet - det brugte jeg hele tiden sidst på at gøre og hun lytter da også efter lidt overtaling.


  • #3   11. feb 2011
    Det gør Maja nu ikke - hun tuller bare afsted, har slet ikke travlt..


  • #4   11. feb 2011 Om hun kun gør det i trav og galop, skal du jo stadigvæk være vedholden... Vil foreslå at du rider i modsatte ende, og holder hende der nede, for du burde have mulighed for at sætte hende på plads inden hun når leddet. Det er i hvert fald starten.
    Derefter skal der jo kræves mere, hvor hun ikke må stoppe og hun skal kunne ignorere leddet osv.

    Så hold igen og drive, så hun ikke får muligheden for at slippe afsted med sit foretagende.


  • #5   11. feb 2011
    Holder jeg hende i den anden ende - duer ikke, så snart jeg skal drive af for at ride rundt på en volte så lytter hun i kke.
    Kan heller ikke stoppe hende så længe hun er i trav, i skridt kan jeg heller ikke hvis hun har øje for ledet - dreje af kan jeg måske.

    Udover det gør dyret det jo både fra jorden og rytter.
    Forstår ikke det sidste med at holde igen og drive?


  • #6   11. feb 2011 †Aladar DeCoyit† A important piece in my life! smiley I - Problemet opstår når jeg rider helt uden noget ergo kan jeg ikke holde igen..

    *Christina&Lady* * - Det rager hende at jeg sidder og vifter med en pisk uden for hendes øje fx og hun forstår den ikke når jeg ligger den på skulderen.
    Problemet opstår jo også uden udstyr på - det er der jeg ikke kan kontrollere hende jo. Også når jeg vil have hende ud på en volte fra jorden.


  • #7   11. feb 2011 Problemet ligger vel i bund og grund, at hun ikke lytter til dig.
    Så du er nød til at få hende til at lytte.
    Det er en hest der ved at hun kan tage magten, og det er respektløst.

    Men du er nød til at holde igen, altså vise hende anden vej, og drive hende den vej. Hun er nød til at blive vist og vejledt.


  • #8   11. feb 2011 husk på at hestens tidsfornemmesle er meget præcis. dvs, at hvis du altid stopper efter 15 minutter, så ved hesten det. og tror den hjælper dig ved at fortælle det, med rattere ord, så er det indlært adfærd. jeg ville drive hesten, inurere at jeg ved hun vil stoppe der, tænke kun på at komme frem. også stoppe hende på den anden side, væk fra ledet.

  • #9   11. feb 2011 Kort et lille stykke af banen smiley med noget reb agtigt noget så du spærre for ledet. smiley

  • #10   11. feb 2011 hestene har en fantastisk tidsfornemmelse, de ved også hvornår de bliver fodret.

  • #11   13. feb 2011
    †Aladar DeCoyit† A important piece in my life! smiley I - Det er muligt. Men det er hun ret ligeglad med. Problemet er der som sagt kun uden udstyr og der har jeg ikke nogen chance for andet end at drive hende væk fra ledet - hvilket hun også fint reagere på.
    Men kan ikke styre hende imens hun er på vej ned til ledet - det er lidt svært når der ingen tøjler er og hesten ikke lytter.

    Er der tøjler, så ingen problem.

    FHG . - Stopper aldrig på samme tidspunkt smiley
    Stopper når jeg selv føler at nu er det nok - der kan gå 10min og der kan gå 1 time.
    Hesten kan sagtens drives videre når hun stopper op ved ledet - mit problem ligger i at i trav og galop kan hun ikke styres rundt på banen, der søger hun til ledet.
    I skridt er der ingen problemer.


Kommentér på:
Årh suk det led der..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce