{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.004 visninger | Oprettet:

Læderbid {{forumTopicSubject}}

Under opfordring af Charlotte, kommer dette indlæg om Læderbid:)

Jeg har lige købt det og har kun nået at ride med det to gange, så jeg har endnu ikke de vilde erfaringer med det:)

Jeg har i flere år redet bidløst (ridekapsun de seneste par år) og rider akademisk. Nu rider jeg med kapsunen og biddet sidder fast i selve kapsunen. Jeg har kun tøjler i selve kapsunen, men med tiden skal jeg have et sæt ekstra tøjler i selve biddet.
De to gange jeg har haft biddet på, har jeg haft den mest vidunderlige smidige hest, og som jeg kunne styre med sytråd. Hun har virket tilfreds med biddet og kan sagtens spise godbidder med det på.


Her kommer lidt teori bag biddet, jeg har fået anbefalet bidet af en, som har brugt det i mange år på flere forskeliige heste:

* Tungemusklen har knogleforbindelse til kraniet, hvirvelsøjlen og den vej ned i HELE kroppen gennem de rigtig dybe muskler.

* Den "stilhed" via tungen er jo især god på følsomme heste, der er meget sansende. Biddet ligger meget roligt i munden, pga det ikke er leddelt og remmens funktion.

* Det er en slags løsgørring af tunge-musklen der gør at andre muskler i kroppen løsner op.

* Kun lægger signalerne på tungen, et delt bid kan gå op i ganen og lægge tryk på laderne hvor der er tynd slimhinde, lige oven på knogle = ondt, hvis man tager (for) hårdt.

* Pga læderemmen bagom underkæben ligger signalerne samme sted hver gang= meget godt indlæringsmæssigt.

* Hesten kan ikke så let flytte biddet rundt i munden med tungen pga remmen bagom kæben, den skal ikke være stram, bare støtte- så det er suverænt til korrektionsheste som har dårlige oplevelser med bid, mens de vænner sig til at det ikke er farligt eller væmmeligt.

* Blødt, aldrig koldt.

* Biddet skal lægges i blød i olie inden anvendelse og det former sig efter hestens mund med tiden.

Indianerne red faktisk også med læderbid og intet hovedtøj, men kun tøjler i biddet. Det kan man også med dette bid og det er der en springrytter der gjorde for nyligt i en stor konkurrence. Men jeg kan ikke lige huske hendes navn:S


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Læderbid
Kommentér på:
Læderbid

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce