{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.019 visninger | Oprettet:

Hest er bange {{forumTopicSubject}}

Hej.
Nu har jeg siden efteråret pralet af at have en hest der var 'iskold' i nærmest alle henseender - dvs med rytter, omkring biler osv osv.

Igår gik det så desværre galt da vi gik tur.
Han var meget vågen og travede unormalt meget fremad og ville ikke finde ro...
På et tidspunkt var der så to biler der skulle forbi samtidig. Den ene holder tilbage, bag ved os og lader den anden passere. Da bilen bag os så skal til at køre (føren af bilen var meget forsigtig) og må have kendt til heste for hun var ihvertfald klar over at Anton var oppe at køre.
Pludselig kommer en border Collie snigende gennem hækken og skræmmer livet af Anton der springer til siden og næsten lander på bilens køler.
Heldigvis skete der ikke noget med nogen.

På vej hjem kom den samme *** hund og råbte af os, Anton blev meget bange for der var bare en lille hæk der skilte os fra hunden.

Idag var han desværre tydeligt anspændt og jeg har aldrig set ham så bange som da vi stødte på en stor hund i en indkørsel... Han hoppede også ved en enkelt bil.

Når vejen var fri stod jeg bare stille med ham og lod ham falde ned for løst reb - det virkede rimelig godt.
Ellers øvede vi stopsignal samt bak men bryder mig ikke om at træne når han er så højt oppe i stressniveau, det bliver bare en kamp.

Lang forklaring, kort spørgsmål:
Hvad ville i gøre? Han er simpelhen så bange for hunde, især hvis de gøer, men kigger også meget på hække for at se om der er hunde.
Skal jeg fortsætte med bare at stå stille med ham så han kan kigge eller?

Mange tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest er bange
  • #1   2. mar 2011 Gå ture, og forsøg at give hesten så positive oplevelser som muligt. Kender du nogen med en meget rolig hund som kan hjælpe din hest til at vænne sig til hunde?

    Har haft den samme oplevelse med en lastbil der bare pludselig kørte alt for tæt og alt for hurtigt forbi. Det er nu over et halvt år siden, og Jódís er først nu ved at slappe helt af overfor de store maskiner igen.


  • #2   2. mar 2011 Find en hund som er sød og rar og en masse mad, få ejeren af hunden til at tage den i snor og få hesten til at forbinde hunde med noget positivt! smiley

  • #5   2. mar 2011 Jeg tænker også, at det måske vil kunne hjælpe jer, hvis du kan finde en sød og rolig hund, der er vant til heste, og som din hest kan hilse på under trygge forhold, så han kan lære, at hunde som udgangspunkt ikke er farlige.

  • #6   2. mar 2011 OKay flot klaret af mig!
    Glemte at nævne at der på gården bor 4 schæfere og 1 cutton så han er vant til hunde og plejer godt at kunne lide dem. Nu så jeg ikke hvordan han var med staldhundene i dag men normalt er han meget opsøgende og ved godt at de trækker sig hvis han lægger øre.

    Men tak for råd alle sammen smiley


  • #7   3. mar 2011 det er ikke hunden han er bange for, men den situation at hunde "rovdyret" kom ud af hækken, det er jo der rovdyr gemmer sig, så de nemmere kan overfalde lille stakkels hest...

    fortsæt som du gør, med at lade ham se og snuse til de forskellige ting og få det gjort til en god oplevelse....
    men hvad du endn gør så kast dig aldrig ud i noget du ikke kan styre, når du har overblik og er rolig har din hest ikke grund til andet end at tro på at du har styr på det og at du passer på den.

    hvis du er blevet forskrækket da hunden kom, så har din hest opfattet at selv du er bange, og så er gode råd dyre i hestens øjne.


  • #8   3. mar 2011 Tak Rikke smiley
    Jeg er meget rolig og bliver utrolig sjældnt forskrækket så tvivler stært på at jeg har lavet nogen uhensigtsmæssige bevægelser eller andet.

    Er det en dårlig ide at stille sig mellem hesten og det farlige?
    Hvis vi nu siger det bare var en farlig sten ville det typisk være min metode til at få ham forbi og så måske vende ham igen når han havde passeret og det burde være nok til at han ikke er bange mere.

    Men er det dumt at gøre noget ud af det ved at stille sig imellem?


  • #9   3. mar 2011 det ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige til, for både og.

    det viser hesten at ok har jeg har forstået at stenen er farlig, men samtidig viser du også at du passer på den.



  • #10   3. mar 2011 Præcis... hmm.. må nok prøve mig lidt frem.. Nu tager jeg derud lidt tidligt så vi undgår biler og så går vi ud og står på vejen..

  • #11   3. mar 2011 god ide

Kommentér på:
Hest er bange

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce