{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.804 visninger | Oprettet:

"Min hest har næsen forrest" {{forumTopicSubject}}

Har lige læst Gerd Heuschmann: ”Min hest har næsen forrest!” og i den forbindelse er der dukket et par spørgsmål op hos mig:

1. Kan tegninger overhoved bruges? Synes at den hvide pony på side 29 ser meget håndholdt og anspændt ud hvor han siger at den er i balance og med samling.

2. Hvad er det for en klassisk ridekunst han henviser til? For mig er klassisk = akademisk så jeg er forvirret smiley

3. Hvad synes i om hans udsagn at der går 1½-2 år før man må samle den nytilredne hest op fra remonte? I alt den tid skal den have lov at gå i ’den naturlige holdning’ som er med sænket hals.

4. Og hvad med følgende citat:
”Heste, der rides med lange, slappe tøjler, kommer hurtigt til at løbe uden rygsving og de begår taktfejl. Men i reglen lider de ingen skade, når man rider dem sådan.”

5. Han har en figur der viser hvad hesten skal lære først og hvad der så følger. Den er her:
Takt, løsgjorthed, forbindelse til biddet, sving, ligeudretning og til sidst samling.
Jeg troede at ligeudretningen lå langt tidligere?
Ved i om han arbejder med hestene fra jorden inden ridning? For det virker også til at versaden fx ligger langt henne i forløbet i hans øjne, hvorimod jeg egentlig synes den bør arbejdes med allerede før tilridningen fra jorden af (lidt akademisk tankegang).

6. Er der nogen der vil vise mig et billede af en alm. Ridepony af sportstype der går (i jeres øjne) rigtigt ’til biddet’? Synes ikke hans illustrationer afspejler min ide om holdning – men de har også en meget kort hals de små tegneserieheste smiley

7. For en kompakt og korthalset hest som Anton hvad vil i så mene er korrekt holdning? Jeg synes han er bag lod og stiver sig her: http://hestegalleri.dk/uploads_large_wm/2173373.jpg?20-02-2011 hvorimod han her går mere løsgjort og taktfast men måske for langt foran lod? http://hestegalleri.dk/uploads_large_wm/2129315.jpg?20-02-2011
Har desværre ikke andre billeder taget vinkelret på – de andre er taget forfra og så er det svært at se.

Generelt god bog smiley Og fedt at den bringer lidt tanker og spørgsmål frem!
Tegningerne af anatomi er især rigtig gode – alle børn burde læse/have læst op af den bog før de begynder at ride ’seriøst’!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Min hest har næsen forrest"
  • #1   5. mar 2011 En kort bemærkning: Jeg tror måske at dele af bogen er ukorrekt oversat - uden at være helt sikker.

    De egentlige spøgsmål du stille, må jeg vente med at svare på, til jeg kommer hjem igen - engang i eftermiddag.


  • #2   5. mar 2011 Det har jeg også tænkt over flere steder i bogen.. ikke super heldigt smiley
    Så vil jeg vente i spænding smiley


  • #4   5. mar 2011 Tak for kommentaren af billederne smiley Det er virkelig rart at få kommentarer på ens egen hest, især fordi han er så anderledes bygget end de heste man normalt ser på når det kommer til bæring osv.

    Synes det var rart i denne bog at han netop ikke virker som om at han sidder med sandheden modsat af Klaus Hempfling og Monty Roberts.


  • #6   5. mar 2011 Klassisk og akademisk er -ikke- det samme. smiley

  • #7   5. mar 2011 Bogen er mest bygget op over anatomi og self med hovedbudskabet at hesten skal op med ryggen men det skal være på den rigtige måde og med næsen foran lod. Og anatomi gælder jo de fleste smiley

    Disturbia: Vil du så evt forklare det?


  • #8   5. mar 2011 Og ifølge mig skal samling med en kort og kompakt hals se sådan hér ud: (link fjernet)
    Pento havde i øvrigt også luftvejsforsnævring, og var uddannet til start piaffe/passage (på trods af drejet hovben)

    For mig er klassisk dressur det, de flere steder praktiserer i Portugal, og dét, de gamle ridemestre praktiserede i Tyskland (såsom remonte)

    Akademisk dressur er det gammeldags/krigsalderlige dressur såsom Bent Branderup; og dét, de praktiserede på den portugisiske rideskole, når det er øvelserne over jord.

    Jeg plejer at sige forskellen er, at akademisk er en "eponasadel og énhåndsbetjening" og klassisk dressur er "fordringerne og de gamle værdier i nymoderne sadler" smiley


  • #9   5. mar 2011 ”Heste, der rides med lange, slappe tøjler, kommer hurtigt til at løbe uden rygsving og de begår taktfejl. Men i reglen lider de ingen skade, når man rider dem sådan.”

    Jeg (tror) måske at han mener, at heste der bliver redet, hvor folk "tror" de rider remonte, uden helt at have den korrekte sving, takt og bæring (men kun de lange tøjler og en nedadstrakt hals, eller måske helt uden?) og for mig lyder det logisk nok, for en hest, der ikke er i "samling" (hvad enten den er for unghest eller for uddannet hest) taber altså takt, og bæring, og sætter derfor tempoet op. Men jeg er ikke sikker - jeg har desværre ikke læst bogen.


  • #10   5. mar 2011 Altså når en hest i klassik dressur skal bøje nak, skal den have et bøj foroven, sådan som her: http://stald.teglvang.dk/images/tatoo2.jpg
    så går den korrekt (;


  • #11   5. mar 2011 Efter min mening er hverken hesten Disturbia linker til, eller hesten Pepsi linker til i bæring - men den første hest ser meget afslappet ud og har en bedre hovedpositur smiley

  • #12   5. mar 2011 En hest kan vel ikke rigtig være afslappet, hvis den er i fuld bæring? Eller hvad? Så er der jo mange muskler, der arbejder på samme tid.

  • #13   5. mar 2011 På de billeder du linker til er jeg enig - det første billede er af en anspændt hest, mens det andet er af en mere afslappet hest, men der er stadig ingen bæring smiley

    Jeg har heller ikke selv læst bogen, så jeg kan ellers ikke lige svare på dine spørgsmål, men mht. om klassisk og akademisk er det samme, så ville jeg umiddelbart også tro, at det er det samme, selvom jeg mere forbinder klassisk dressur med guld og glimmer, kandar, hvide parykker (til rytterne) og opvisninger, mens jeg forbinder det akademiske med barokke sadler, kapsun og masser af jordtræning smiley
    Jeg spurgte faktisk også i forgårs en pige, på det nye sted jeg står, hvad forskellen på akademisk og klassisk er. Der var nemlig to undervisere, hvor den ene kaldte sin undervisning for klassisk/akademisk, og den anden kaldte sin undervisning for akademisk.. Hmm? smiley


  • #14   5. mar 2011 Disturbia: Nej, det har du ret i, men der er forskel på, at hesten er anspændt, uden at det er ubehageligt for den, og på, at hesten går i en ubehagelig/forkert holdning, der gør den anspændt smiley

  • #15   5. mar 2011 Synes nu heller ikke at de 2 heste som rides vises er i bæring overhovedet.
    På begge heste, er lænden sænket og bagbenene bære ikke noget.
    Men hest nr 2 ser for mig mere afslappet ud end den først.


  • #16   5. mar 2011 Smider lige mit svar fra din anden tråd ind her også smiley

    Nu har jeg ikke selv læst bogen(men har været tilforedrag med ham og læst hans "voksen" bog) så kan ikke svare på alle spørgsmål, men vil prøve med dem jeg ved..

    2: Klassisk og akedemisk er ikke det samme, men 2 vidt forskellige ting.. klassisk er ja, den klassiske måde hvor ungheste blev redet frem og ned, efter den tyske skala og hvor det man arbejdede hen imod var en afspændt hest i selvbæring, som var taktfast og med næsen let foran lod..

    3: Med remonte menes ikke (som mange tror) næsen i sandet, men en naturlig samling, dvs som starter med at hesten er meget lang og afslappet og så langsomt arbejdes med til den har styrken til mere og mere at sætte sig hvorved halsen af sig selv løftes.. og jo 1½-2 år før hesten er klar til reel samling (her snakker vi jo altså det som ønskes i de midterste LA klasser hvis man følger reglementet) passer fint.. en hest i en LC klasse skal jo netop gå i ungheste holdning (ikke at man ser det så ofte idag)..

    4: Jeg tror det skal forståes som at den helt afslappede holdning som bruges mens hesten vænner sig til rytter og lære signalerne ikke er det der stræbes efter og det ikke gør hesten stærkere, men samtidigt gør det heller ikke skade som fx bag lod gør..

    5: Det er den tyske trænings skala du snakker om, det er den der ligge til baggrund for dressur reglementet og som burde være basis viden og ligge til grund for alt korrekt træning, idet intet trin kan opnåes korrekt før det foregående er opnået..
    Jeg ved ikke hvor meget han gør i jordarbejde.. men nu kan ting jo godt være opnået/klar til fra jorden, uden at være det fra ryggen... fordi hesten er trænet i versader fra jorden er det jo ikke ensbetydende med at den bør lave dem med rytter på..

    7: Nu er det jo svært når billederne ikke er vinkelret på.. er enig i at han spænder lidt på det første.. og er lidt for langt fremme (hvis vi snakker reel samling) på det andet... på det andet er han heller ikke (umiddelbart) helt taktfast da venstre forben er en anelse foran i bevægelsen (men sker tit når de løber løs) kan selvfølgeligt være hvinklen der snyder..
    (link fjernet)
    Hen af dette så jeg gerne min egen kom til at gå, når hun er klar til mere samling.. hun er i god selvbæring og med nakke og hoved korrekt for hendes bygning.. dog er det vist den samme minimaletaktfejl som på dit nr 2 billede (sneen kan dog snyde lidt)
    (link fjernet)
    Her synes jeg hun har en fin holdning for en tidligere grad af samling, hvor halsen er strukket mere og næsen mere fremme, men stadig i god balance.. sådan bør en unghest gå..

    Synes ponyen disturbia viser står korrekt i hals og nakke.. resten synes jeg er meget svært at udtale sig om udfra et billede.. der skal flere sammenhængende billeder eller film til..

    Pepsi: Den hest du viser har intet med klassisk ridning at gøre, den går bag lod...



  • #17   5. mar 2011 min hest er også "kompakt", dog ikke som din.. men hvis han går oppe som din gør på det første billiede, så er han også alt for spændt, mens han ved at få halsen mere ned bevæger sig smidigt.. du skal ikke altid tænkte på om hovedet er i lod, men mere se på hvordan hals og krop sidder i forhold til hinanden og som du selv siger, om den er afslappet. men pony ligger ikke dybt på biddet, men jeg lader ham søge i den korrekte holdning hvor han strækker sig. gik han bare nogle cm. højere ville han gå usmidigt og anspændt som på dit første billede...

    http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=294501
    se det album jeg lige har lavet ovenfor


  • #18   5. mar 2011 Sarah: Hvordan bedømmer du ud fra dine billeder at din hest bruger kroppen korrekt, også når den er bag lod eller slår helt fra og spænder vildt ??

  • #19   5. mar 2011 Nu har jeg ikke læst bogen, men tillader mig lige at svare alligevel :b
    (btw, fedt at du læser bogen kritisk og ikke bare lader den blive din bibel)

    3. 2 år er måske lige i overkanten. Men man kan hvert fald ikke kræve den perfekte samling før. Stadig, 2 års remonte er nok for meget.

    4. Det er jo så rimelig modsigende i henhold til spørgsmål 3 :s
    Heste der konstant går med lange tøjler, kan hurtigt komme til bare at lunte derudaf - derfor skal man netop ikke bruge 2 år på det.

    7. Synes ikke de to billeder kan sammenlignes.
    Selvfølgelig stiver han sig, når han går og leger. Jeg vil gerne vædde med at det billede er taget ud af en sammenhæng og han ikke har løbet rundt i dén holdning konstant.
    På billede nummer to har han mere fremaddrift, men han fejltakter.


  • #20   5. mar 2011 AM: Jamen nu er remonte jo ikke bare at lunte rundt for lange tøjler.. det er hele perioden/opbygningen fra første skridt med rytter, til hesten er klar til en højere samling, dvs der er jo en del forskellige stadier..

  • #21   5. mar 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Nej, men meget af det går jo ud på at hesten skal søge ned - og den bliver jo ikke savet ned eller får hjælpetøjler på, vel? smiley


  • #22   5. mar 2011 AM:Nej selvfølgelig skal den selv søge ned.. det er første stadie, når den så er afslappet og søger ned, så beder man den jo langsomt og i perioder om at bære lidt mere bagtil så den kommer lidt mere op, så den styrkes.. det er stadig remonte..
    Men det gør det vel ikke dårligt at den ikke tvinges..


  • #23   5. mar 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Nej, men min pointe er, at for at hesten ikke tvinges ned, er man jo nødt til at give den lange tøjler - og det er jo ikke alle heste der søger ned ligeså snart de får løse tøjler.


  • #24   5. mar 2011 AM: Ja i starten.. men når hesten først har lært at strække sig og selv søger imod bidet, så tager man gravist kontakt på tøjlen.. så det er ikke 2 år uden kontakt til tøjlen.. kontakten kommer når man har opnået takt og løsgjorthed.. 3 trin er kontakt..

  • #25   5. mar 2011 Signe - Er du af den overbevisning, at en hest kan samle sig, helt uden brug af tøjle? For det har jeg som rytter aldrig oplevet, heller ikke på remonteheste...

  • #26   5. mar 2011 når han bevæger sig taktfast, smidigt og op ad bakke, er der vidst ingen tvivl om det. og når han går afslappet og stabilt, bevæger sig lydigt og tilfreds.

  • #27   6. mar 2011 Disturbia: Kommer an på hvad du mener med brug af tøjlen ?? Men nu argumentere jeg jo faktisk for at man ikke skal ride rundt med slasketøjler i flere år og remonte ikke er = lange tøjler, så forstår ikke helt spørgsmålet, for jeg skriver jo netop ikke at tøjlen aldrig skal bruges..

  • #28   6. mar 2011 Du skriver, at man gradvist tager kontakt til tøjlen.
    Hvordan lærer du så hesten at søge ned i første omgang?
    Jeg havde allermest kontakt til min hests mund, da han var nytilreden, og jeg må indrømme, at det altså lyder lidt "hesten tilbyder snart piaffe af sig selv!"-agtigt, hvis du træner en rå hest med komplet løse tøjler - og ikke leder den nedad for at løfte ryggen.

    Og der kan jeg forstå Gerd Heuschmann's ord: "”Heste, der rides med lange, slappe tøjler, kommer hurtigt til at løbe uden rygsving og de begår taktfejl. Men i reglen lider de ingen skade, når man rider dem sådan.” (citat slut) - For du skriver først at man tager kontakt på et senere tidspunkt?

    Er det ikke lidt at lade unghesten sejle i egen sø, når den egentlig har brug for støtte og kontakt? For jeg er af den overbevisning, at hesten skal hjælpes, og jo bedre den bliver, jo MINDRE kontakt - ikke mere.

    Ifølge mig er remonte ikke lange, uberørte tøjler til start - og når hesten så har løbet dér et par måneder - tager man fat i tøjlen så hovedet kommer op; hesten burde nærmere selv begynde at samle sig, "for tøjlen" i remonteholdning, og derved kan man slække sin hjælp i selvsamme tøjle.
    Jeg er ikke helt sikker på at der sker noget som helst i unghestens krop, hvis du bare lader den sejle for tøsede tøjler, måske den sænker hovedet en anelse ja, men den "bærer" dig jo ikke, men sjosker bare, som den ville gøre ude på folden, hvis ikke man ved hjælp af tøjlerne leder den.


  • #29   6. mar 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Nu ved jeg ikke rigtig hvordan remonte fungerer, men vil da påstå at man skal have "gennemført" et trin, før man starter på det næste ;D

    Vil nu sige at jeg er enig med <b>DISTURBIA</b>, jo længere i uddannelsen, jo mindre kontakt smiley


  • #30   6. mar 2011 Jeg har læst Gerd Heuschmanns bog "det ømme punkt", og forsøger selv at ride min hest efter remonte-principperne.

    Jeg er enig med Signe Spider-pig. Efter dette træningssystem lærer hesten først at finde sin egen balance under rytter for helt løse tøjler. Når den kan dette, øves der gradvist på mere og mere forbindelse til biddet. Til sidst skulle det gerne ende med en helt fin, vedvarende og konstant kontakt til biddet.
    Det betyder dermed IKKE at der i starten ingen kontakt er, og at jo højere hesten kommer i sin uddannelse jo mere vægt i tøjlen skal rytteren bære.

    Man vil netop gerne have at hesten lærer at bruge sit "gratissystem" med rytteren på ryggen som det aller første skridt - dvs at hesten netop bruger de samme muskler som den vil gøre på folden/ når den i naturen skal transportere sig over lange afstande.
    De efterfølgende steps i remonteridningen er så Takt, løsgjorthed, forbindelse til biddet, sving, ligeudretning og til sidst samling.
    Under disse steps opbygges hesten så gradvist, så det hele gerne skulle harmonere - så man ikke kræver fx samling før hesten har opbygget muskler og bevægelser til det.

    Ok, det er sku lidt svært at koge en hel bog ned til ét indlæg på HG - men det er vist beskrevet i meget store træk.
    Signe: Korriger mig meget gerne hvis der er noget jeg har galt fat i.


  • #31   6. mar 2011 Du snakker imod dig selv, Greystone, for du skriver "Efter dette træningssystem lærer hesten først at finde sin egen balance under rytter for helt løse tøjler." og få sætninger efter: "Det betyder dermed IKKE at der i starten ingen kontakt er"
    - Hvad søren er helt løse tøjler så?

    Og jeg må nu indrømme at "Det Ømme Punkt" ikke beskriver remonteridningen på den måde, ej heller er den udførlig nok til at sige, at ved at læse den bog, kender man principperne bag remonte.

    Takt, løsgjorthed, forbindelse til biddet, sving, ligeudretning og til sidst samling er IKKE kun steps i "remonteridning" men i al (korrekt) ridning!

    Jeg rider hverken remonte, Bent Branderup eller Anky-hivtræk, men rider præcis efter samme punkter; dog uden at slippe min rå unghest fortil fuldstændig.


  • #32   6. mar 2011 <b>DISTURBIA - Rogue Cavalo .</b>
    Hahaha, "Anky-hivtræk" xD


  • #33   6. mar 2011 2. Klassisk og akademisk har ikke meget med hinanden at gøre. Akademisk ridekunst er definitionen på den "teori" som Bent Branderup har strikket sammen.

    Klassisk ridekunst er mest bygget på steinbrechts rideteorier, dvs. gammeldags "tysker ridning" (før rollkur mm.. helt tilbage i .. 1950)


    3. Selvfølgelig skal man ikke hæve halsen på hesten bare fordi man som rytter synes at det pynter. Er hesten klar fysisk så løfter den selv halsen.

    4. Fordi en hest som er afslappet belaster ikke sin krop på samme måde som en hest der er anspændt. Ligeledes er en hest i babystadiet ikke en typisk kandidat for "stævne livet" som kan slide meget hvis hesten bliver reddet efter moden


    5. Han har en figur der viser hvad hesten skal lære først og hvad der så følger. Den er her:
    Takt, løsgjorthed, forbindelse til biddet, sving, ligeudretning og til sidst samling.
    Jeg troede at ligeudretningen lå langt tidligere?

    Ligeudretning kan IKKE lade sig gøre uden takt, uden sving og uden at hesten "er til biddet". Hvorfor? ligeudretning = en hest der skubber ens med begge bagben og det er der ingen utrænet hest der gør! En hest er venstre eller højre benet, som vi mennesker er højre eller venstre håndet. Så det han mener med ligeudretning er at hesten skal trænes hen imod at kunne skubbe lige meget med begge bagben = man skal træne hvert bagben individuelt

    Det er meget forskelligt fra hest til hest hvornår man begynder på versaden. Det siges jo at versaden er den sværeste øvelse for hesten. Min egen fuldblod som er akademisk trænet i nu 2 år, er først nu ved at kunne overkomme opgaven. Samtidig har jeg set heste som lige er kommet igang med tilridningen, have rigtig nemt ved versaden. Det kommer an på hestens balance, motorik mm.

    6. Til biddet betyder at hesten følger hånden.


  • #34   7. mar 2011 Greystone: Helt enig smiley

    Disturbia: En afslappet hest sænker af sig selv hals og hoved, det sørge tyngdekraften nu engang for, da det hos en unghest kræver at den bruger musklerne i halsen for at bære denne løftet (da den jo ikke kan løfte den ved at sætte sig bagtil endnu)
    Hvad er det du mener hesten skal have hjælp og støtte til ? hvis du bære den rundt i tøjlen, så være den jo netop ikke at bære sig selv.. den falder modsat hvad mange åbenbart tror altså ikke på næsen fordi man slipper fortil.. hesten går jo fint uden at blive båret og så meget skulle rytteren jo nødigt forstyrre balancen at hesten ligefrem skal bæres..
    At mene at strækning af halsen frem og ned kommer fra tøjlen, er jo ligesom at mene at samlingen gør det.. det man opnår når man pladsere hestens hoved med tøjlen så er det man opnår ikke baseret på om hesten bruger kroppen korrekt men kun på respons på pres..
    Hvis du læser alle spørgsmålene så går Hauschmann jo netop ind for den tyske træningsskala og der er kontakt først 3 trin.. altså mener han også at hesten skal have takt og løsgjorthed før man tager kontakten.. er ret sikker på at det han taler om er dem der aldrig når videre og som tror at det man stiler efter er en hest med næsen i sandet og langetøjler.. han understreger blot at dette ikke er målet da hesten så ikke udvikles..
    Og det jeg mener (og Greystone skriver, men du vælger at klippe sidste linie væk så hendes ord får en helt anden betydning).. så handler det jo ikke om at ride med mere og mere vægt i tøjlen.. en korrekt redet hest skal aldrig på noget tidspunkt rides med en hård eller tung kontakt.. man starter uden indtil man når trin 3 , her indlæres kontakten, derfra rides så med en blidt ens kontakt, hvor man kun har tøjlens vægt i hænderne og kun lige kan fornæmme at hesten er der.. når denne kontakt er opnået så øges denne altså ikke i takt med uddannelsen som du gerne vil pådutte os at mene..
    Hvem har dog påstået at man efter et par måneder tager fat i tøjlerne og løfter hesten hoved med dem ?? enten læser du slet ikke hvad der skrives, eller også vil du bare gerne fordreje det.. hesten rides langsomt op fortil (ved at den kipper bækkenet, bære mere med bagbenene og derved løfter sig fortil) den løftes ikke op med tøjlen.. tøjlen bruges slet ikke til at pladsere hestens hoved.. men rides blot med en helt blid kontakt når hesten er klar til dette..
    det er den når den er afslappet og selv strækker sig frem til bidet og ikke reagere bagud for signaler i dette.. og når dens takt er redet ren og den er løsgjort..
    Og jeg har set rigtig mange heste både unge og tidligere fejlredne heste der er redet sådan og der sker rigtig meget især musklemæssigt.. min egen voksede hurtigt fra et mellem wintec copfjern til ikke at kunne bruge det bredeste (og nej den tog ikke på det var muskler) og kender flere der har oplevet det samme..

    AM: Forstår ikke helt hvad du mener.. jeg skriver jo netop at man tager trinene i rækkefølge.. men fx kan du jo ikke arbejde udelukkende med takt.. når hesten trænes korrekt, så vil løsgjortheden samtidigt blive trænet.. det kan bare ikke opnåes fuldstændigt før takten er på plads..
    Så i dine øjne starter man med stramme tøjler og giver så efterhånden som hesten uddannes mere tøjle ?? hvorfor skal unghesten tvinges i en form og bæres af rytteren ?? det eneste man opnår er da en hest uden selvbalance og risikere at den hænger på tøjlen..
    I min verden starter man med løse tøjler og indlære en blid kontakt når hesten er klar.. når man så når helt til tops og hesten er korrekt samlet i højeste samling, ja så burde man faktisk kunne slippe tøjlen og hesten burde forblive samlet gennem korrekt ridning, den skal ikke holdes der af tøjlen..


  • #35   7. mar 2011 Så vidt jeg husker (hvilket man ikke må hænge mig op på, for det er ved at være en del år siden jeg red..) så får man samlingen gennem halve parader, hvor hesten (hvis rides korrekt), sætter dig mere bagtil gennem et kip i bækkenet.
    ..... og en korrekt redet hest rides med sædet og ALDRIG med hånden.......... såe, hvor kommer tøjlen ind i billedet til at samle hesten? - just asking smiley


  • #36   7. mar 2011 Disturbia: Hvis du læser hele sætningen, så giver det nok mere mening. Jeg skrev:
    "Det betyder dermed IKKE at der i starten ingen kontakt er, og at jo højere hesten kommer i sin uddannelse jo mere vægt i tøjlen skal rytteren bære."

    Og ja, helt i starten rider jeg helt uden kontakt til biddet smiley Men det er absolut også første step.

    Jeg er til gengæld helt enig med dig i at Gerd Heuschmanns bog er langt fra fyldestgørende både mht beskrivelser af hvorfor og hvordan. Det kunne han godt have gjort lidt mere ud af.
    Og der findes vist 1000 versioner over emnet - om man så kalder det remonteridning eller noget andet.
    Jeg ved heller ikke om det jeg rider kan betegnes remonteridning... Men det er i hvert fald ridning med hensyntagen til anatomi og muskelopbygning og en hel masse mere smiley Det kunne være jeg skulle spørge min underviser hvad hun kalder det...


  • #37   7. mar 2011 Signe: Du beskriver det rigtigt godt smiley Tak! smiley

  • #38   7. mar 2011 "Hvad er det du mener hesten skal have hjælp og støtte til ? hvis du bære den rundt i tøjlen, så være den jo netop ikke at bære sig selv"
    Nu skal du stoppe med at konstatere, hvis jeg gør. smiley I øvrigt behøves du ikke at skrive en hel bog om, hvordan hesten samles - for det ved jeg udemærket godt.
    En ung hest kan -ikke- gå en lige linje, den kan -ikke- gå korrekt i hjørnerne, og ingen af mine unge heste har tilbudt at slikke ridebanebunden helt af sig selv. Der skal jeg hjælpe dem og lede dem med halvlange tøjler og åbne/brede arme. (og ben)
    Man kan ikke sætte sig op på en ung hest og så bare smide al den hjælp, den har, for hvis man bruger tøjlen 0%, hvor kommer udtrykket "at ride frem til hånden" så fra? Der skal være en vis støtte, kontakt. Der er forskel på kontakt, på at lede - og på at tvinge eller have meget vægt i tøjlen.

    Desuden bruges også tøjlen i en halv parade, for jeg mener ikke, at man kan forlange af en hest (og slet ikke en hest, der ikke er erfaren og har været veltrænet i flere år) at den skal kunne -alle- signaler med ben og sæde. Der er begrænset plads at bruge langs flankerne, og desuden har et menneske minimal kontrol over sædeben i forhold til hånd og schenkel.

    Men hvis man som remonterytter forlanger, at man sætter sig op og som rytter smider alt sit ansvar fra sig (hjælpere) kan jeg da godt forstå det tager så lang tid, før hesten tilbyder bare minimal samling af sig selv. smiley



  • #39   7. mar 2011 hvad jeg gør*

  • #40   7. mar 2011 I øvrigt - For mig virker det som om, at remonte har fået et "comeback" og det er også godt; men kan I vise nogle videoer af omskift fra "lange løse tøjler" til "at man forlanger samling" for jeg har endnu ikke set "nymoderne" remonteheste, der er kommet længere end til "støvsugerstadiet", og jeg ville gerne undersøge det nærmere, for jeg er enig i grundprincipperne, men ikke helt i udførslen.

    Fik desværre ikke så meget ud af Kirsten Hansens videoer på Epona, jeg synes hun er utrolig kedelig at høre på - og de første, hvad, 3-4 videoer er longering.


  • #41   7. mar 2011 Sikke en masse spændende læsning..
    Hvor ville det være let hvis der bare var en gylden løsning på det hele smiley Men måske også lidt kedeligt smiley
    Jeg læser ivrigt med ihvertfald og overvejer om jeg skal begynde at have mere kontakt til min unghests hoved.. det virker til at de fleste mener det virker bedst under tilridning når de bliver støttet.


  • #42   7. mar 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Nå ja, for tøjlekontakt = tvunget i holdning .. øh .

    Jeg gider ikke rigtig være med længere i debatten, da du er alt for sort/hvid at høre på nu smiley


  • #43   7. mar 2011 Jeg er enig med ©AM - venter bare på et svar, hvis folk har brug for at uddybe deres meninger og så må den vist hellere stoppe dér.

    Men nu er jeg også af den overbevisning, at den dressurhest, især denne gruppe (og en gruppe folk på HN) prøver at bygge kun findes på skrift og i teoriens verden...


  • #44   7. mar 2011 Disturbia: Så det du mener er at du starter med halvlange tøjler (som du skriver i dit nyeste indlæg at du har på ungheste) og så slutter med ingen kontakt eller hvordan ? for du skriver jo at du har mest kontakt på de nytilredne heste..
    Jeg skriver ingen steder at man ikke skal give signaler (så hvis jeg skal holde op med at konstatere hvad du gør, så skulle du måske det samme) blot at man ikke skal ride med en fast kontakt.. der er jo stor forskel på et signal og kontakt..
    Som jeg beskrev før sig rider jeg uden kontakt, men med tøjlen så jeg let kan komme ind med et signal (drej, halvparade osv) hvis nødvendigt..
    Fordi der er et udtryk der hedder at "ride frem til hånden" så er det jo ikke ensbetydende med at alle bruger dette eller finder det korrekt.. for mig at se så er "at ride frem til hånden" (det er i hvert fald det jeg ser hos dem der bruger det) at man holder igen fortil samtidigt med at man rider hesten frem for ben og sæde.. dette er ikke noget jeg bruger, da det er modstridende signaler..
    Jeg ejer ingen videoer med ridning (jo en kort skridt video efter ½ års pause, den viser jo ikke rigtig noget) da jeg ikke ejer noget der kan optage.. har et par enkelte billeder fra vi var i bedst træning og red med let kontakt.. så det er da i hvert fald ikke mulen i sandet for lange tøjler
    (link fjernet)
    Dog langtfra perfekt og hesten er kun redet i lidt over ½ år..
    At pladsere hoved med tøjlen (om det er med næsen i jorden eller oppe i høj "samling") er i min verden altid en fejl, idet man så ikke aner om man har opnået det ønskede, man ved blot at man ved pres har lært hesten at have hoved et bestemt sted.. en hest der får sænket hoved med tøjlen er jo ingen garenti for at den faktisk strækker sig hvilket det er når hesten gør det af sig selv..
    Begge de 2 heste jeg har tilredet på den måde har sjovt nok tilbudt at strække sig selv efter rimeligt kort træning..
    Men man skal jo også huske at ikke alle heste behøver have næsen helt i sandet, en utilredet hest uden indredne fejl og spændinger skal måske kun lige under vandret for at få strækket, især hvis den har en god balance og så er der jo ingen grund til at forlange at den går med næsen i sandet, da det jo ikke er der den styrkes..
    Du skriver selv tidligere at den tyske træningsskala er trin i alt korrekt ridning.. men hvorfor mener du så man skal starte med kontakt når det først er trin 3 ??

    AM: Ja det er jo også nemmere at spille fornærmet og melde sig ud end at prøve og argumentere for sine holdninger..
    Og du svare sjovt nok slet ikke på mit spørgsmål om hvad du mener med din tidligere kommentar, som jo slet ikke giver mening..
    Måske jeg misforstår.. men er det resultat vi alle stiler imod ikke at ride med en helt let kontakt ? og hvis i så mener man starter med en større kontakt og denne skal blive lettere med tiden, så må man jo starte med en ret fast kontakt, med mindre i starter med let kontakt og slutter uden kontakt..
    og en fast kontakt (især når i skriver man skal få hesten frem og ned med tøjle hjælp) kan ikke undgå at give en hvis form for tvungen holdning, især hos en unghest der ikke kan bære halsen i alle højder endnu, da tøjlen jo begrænser den..
    Men nej jeg skriver intet om at kontakt = tvungen holdning, så ville jeg jo nok ikke selv ride efter at opnå kontakt vel smiley


  • #45   7. mar 2011 Jeg er bare lidt træt i hovedet af dine (velskrevne) konstante argumentationer, når du ingen konkrete resultater har/kan vise (behøves jo ikke at være egen, selvom det var bedst)
    Jeg kan ikke bruge det billede du har linket til til noget som helst. For det er for mig hverken remonte/støvsuger eller samling.

    Og fordi jeg siger at trinskalaen er korrekt er ikke ensbetydende med, at jeg (som blandt andet du) følger den slavisk - for jeg er af den overbevisning, at det kommer så meget an på den hest, man sidder ovenpå.

    At ride frem til hånden betyder for mig en let, blød støtte i tøjlen, ikke at man rider frem til en hånd, der så holder hesten tilbage i et konstant træk. Men en hest skal have en tøjle at støtte sig til, for at kunne samle sig og have en korrekt accept af biddet - og det får den ikke, ved at man slipper helt og kun bruger tøjlen til at dreje med. Jeg rider de unge heste med brede hænder og ledende træk, men slipper trækket, så snart jeg får respons. Hvordan ville man kunne sætte sig op på en rå hest og så styre den med benene? Og hvis du siger, at du har løse tøjler, med mindre du giver signaler (lad os tage "dreje" som eksempel) er det da at smide hesten fuldstændig fra sig. *helt løs* - *trække/dreje* - *slippe*

    Desuden er der også forskel på at "placere hestens hoved i holdning" og "lede den" - som AM siger, du er sort/hvid.


  • #46   7. mar 2011 Det kan da ikke være korrekt forstået, at du mener, at samlingen kun kommer bagfra - og derved bør eftergivenheden for tøjlen fuldstændig glemmes?

  • #47   7. mar 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Hvis du nu lod være med at fordreje mine ord og "putte ord i mine hænder", så ville du se, at vi langt derhen af er enige.

    1. Jeg er ikke fornærmet, jeg synes bare diskutionen var en "dead end"
    2. Hvis det er min kommentar 3 af mine kommentarer længere oppe, så snakker jeg om, at man godt kan komme til at ride remonte (de tidlige stadier, whatever) i to år, fordi hesten jo skal nå at "gennemføre" en stadie, før man går i gang med det næste. Selvfølgelig arbejdes der med flere ting samtidig. Men som jeg har skrevet: jeg ved ikke noget om remonte, men går da ud fra at stadierne gælder hele hesten.
    - Så jeg forstår ikke hvorfor du skriver alt muligt med at jeg mener at heste skal holdes i en holding osv osv
    3. Det eneste jeg har skrevet med tøjlekontakt er, at den skal blive mildere jo længere i uddannelse - det er ikke ensbetydende med at hesten skal saves ind i den famøse "til biddet"-holdning eller at den skal tvinges til at tage hovedet ned. Jeg skriver faktisk det modsatte: at hesten nemlig IKKE kan tvinges ned og det bare ikke er alle heste der søger ned når de får lange tøjler - aka det tager tid, før den forstår at det er det den skal.
    4. Da jeg skrev tøjlekontakt, så skrev du at jeg ville have hesten i falsk holdning - dine ord, modsigende eller ej.
    Og når jeg så skriver at du er sort/hvid, så fandt du selv ud af det:
    "<i>hvis i så mener man starter med en større kontakt og denne skal blive lettere med tiden, så <b>må man jo starte</b></i>(for det er den eneste mulighed, eller hvad?)<i> med en ret fast kontakt, <b>med mindre</b></i>(nå ja, der var jo andre muligheder..)<i> i starter med let kontakt og slutter uden kontakt..</i>"

    - Have I made myself clear?


  • #48   8. mar 2011 Disturbia: Jeg går ikke ud og tager andres ting, da jeg ikke vil drage folk der måske ikke ønsker det ind i en debat de ikke deltager i... derfor kan jeg jo ikke rigtig give dig de resultater du ønsker..
    Kan du forklare mig hvorfor du ikke mener mit billede viser remonte ?? remonte er jo egentligt den tidligere betegnelse for en unghest.. og idag er det vel egentligt betegnelsen for den/de forme unghesten går i før den når til egentlig samling.. remonte er ikke kun stadiet hvor hesten strækker sig helt frem og ned, det er jo kun starten..
    Jeg er så ikke enig.. hesten behøver ikke tøjlen for at samle sig, heste kan også samle sig uden udstyr (omænd det kræver en del mere af rytteren).. accept af bidet er til dels at den reagere korrekt på bidets signaler (den del har intet med kontakt at gøre) og acceptere kontakten, dette kommer jo så først når man når til kontakt delen..
    Jeg forstår bare ikke din skræk for at slippe tøjlen.. mine heste er ikke væltet eller løbet eller faldet fra hinanden fordi jeg ikke holder fortil.. og nej jeg kan ikke se det er noget en hest har brug for på det stadie hvor den skal finde sin balance med rytter på..
    Tror du misfortolker det jeg skriver, at pladsere hoved betyder ikke at tvinge det ind i en bestemt holdning, men at lede eller føre det der hen hvor man ønsker.. og for mig er det forkert.. rytteren skal på ingen måde påvirke hvor hesten har hovedet, da hovedets pladsering kommer af hvordan hesten bruger resten af kroppen..
    Og ja for mig kommer samling bagfra.. og hesten skal ikke give efter for tøjlen (altså bukke nakken) den skal stoppe forbenene.. synes udtrykket bør ændres da det ikke skal være pga tøjlen at hesten er blød og eftergivende fortil, men fordi den bruger sig korrekt og er afslappet og løsgjort..
    Du kan jo ikke mene den tyske skala er grundlag for alt korrekt ridning og så springe rundt i den efter forgodt befindende, da intet trin kan opnåes før det foregående..

    AM: Men hvad er problemet med at ride hesten i remonte i 2 år(hvis det altså er et problem, får du det lidt til at lyde som) hvis den ikke er klar til at gå videre før det ?? den kan jo have noget fysisk eller psykisk der gør at det tager længere tid end gennemsnittet..
    Jeg har på intet tidspunkt skrevet at nogen mente hesten skulle saves ind.. som sagt går jeg blot ud fra at vi alle stiler mod at ride med en let og blid kontakt.. jeg mener så at man starter uden kontakten (som træningsskalaen, det er jo også den dressur reglementet er lavet ud fra, foreskriver) dig og Disturbia gav derimod hinanden ret i at man starter med en kraftigere kontakt som så bliver blødere med tiden.. så med mindre i går efter at ride uden kontakt (men så havde i vel nævnt dette) så må man jo starte med ret fast kontakt for at nå frem til blid kontakt som slut resultat.. og selv om det hverken er hive, save eller lignende, så er det bare for mig ikke noget jeg finder korrekt..
    AM så vidt jeg husker gav du også Disturbia ret at at hesten skulle formes/ledes til at gå frem og ned med tøjlen (ret mig gerne hvis jeg har misforstået) og det er for mig en falsk holdning, uanset om det er frem og ned eller høj samling, da hoveds holdning ikke skal komme fra tøjlen..



  • #49   8. mar 2011 Disturbia

    "For det er for mig hverken remonte/støvsuger eller samling."

    Hva faen er det så? dit billede af remonte er måske den ekstreme form hvor hesten faktisk har snuden i jorden? hmmmm.. du har misforstået hele konceptet bag remonte ridning


  • #50   8. mar 2011 Hey guys, kan vi ikke holde tråden i en god tone? Jeg synes det er en vildt spændende debat smiley

    Jeg her fulgt med i alle indlæggene nu, og jeg tror i princippet at vi er enige omkring det med at alle ryttere stræber/ bør stræbe mod at ride hesten med så fin og blid kontakt som muligt - og muligvis forveksler vi også lidt kontakt med signaler - for signalerne skulle jo gerne blive finere og finere med tiden - uanset om disse signaler så bliver givet med tøjlen eller sædet.

    Som Signe har jeg også en meget "gammeldags rideskole" opfattelse af udtrykket "ride frem til biddet". Ved det udtryk forstår jeg også holde an på tøjlen og drive bagfra - så vi har nok begge misforstået dig Disturbia da du brugte udtrykket - så godt at du fik forklaret din definition af det smiley

    Mht heste der er nået længere i skalaen end mine, så ved jeg at hos Susan Kjærgård er heste blevet redet/ trænet sådan i lang tid. Jeg ved ikke om hun har billeder af disse heste på sin hjemmeside, men ellers kan man møde dem rundt omkring til stævner. De er nået virkelig langt efter "støvsugerstadiet".
    Men jeg aner ikke om de kalder det Remonteridning, Anatomisk eller noget helt andet. Jeg kan spørge hende i eftermiddag når jeg skal have undervisning...

    Jeg synes at Signes billede viser et rigtigt godt eksempel på en remontehest! Ikke på det aller første stadie - som vist ofte betegnes støvsugerstadiet, men ret kort efter? (igen - ret mig hvis jeg tager fejl SIgne):

    Disturbia: Du beskriver ret præcist hvad aller første stadie for mig er: "*helt løs* - *trække/dreje* - *slippe*"
    Det er præcis sådan jeg rider den helt nytilredne hest.
    Jeg rider hesten med helt lange, løse tøjler med bue på, så hesten selv skal holde balance, retning mm. Når den så kommer "på afveje", så korrigerer jeg den stille og roligt ved at samle en tøjle op, og lede hesten i ønskede retning igen, hvorefter tøjlen slippes. Det tager selvfølgelig lidt tid for hesten at forstå at hvis den ingen signaler får, så skal den fortsætte i samme retning og i samme fart, men når man har det som grundlag, så er det i hvert fald min erfaring at man undgår en masse småproblemer senere hen.
    At den ikke opnår samling på dette stadie er jo netop hele pointen - men kan vel næsten sige at remonten er vejen til samlingen. Derfor forlanger man ikke samling i allerførste step.

    Mit sammenligningsgrundlag er min bekendtes hest, som er tilredet af en "rigtig" berider. Denne hest falder netop fuldstændig fra hinanden hvis hun slipper tøjlen så meget som ½ sekund. Hvis hun ikke konstant fortæller hesten hvad hun vil have, så er det som om den får det der udtryk i øjnene: "beeeeeeep!", og den ser totalt forvirret ud. Denne hest er vel ca på et LB/LA stadie. Efter min opfattelse har denne hest ikke lært det helt basale og allermest grundlæggende - men den diskussion får jeg nok ikke noget ud at tage med berideren smiley Hi hi
    (dermed IKKE sagt at det er sådan jeg opfatter den måde i rider på DIsturbia og AM - overhovedet ikke!!! Men det er for at beskrive hvad jeg ikke ønsker at mine heste skal ende ud i).

    Hvordan ser et billede af heste ud når de rides på den måde i ser som korrekt, når de er på de forskellige uddannelsestrin?



  • #51   8. mar 2011 Tror ikke vi bliver enige - og i øvrigt snakker fuldkommen forbi hinanden, så nu dropper jeg det, jeg får i øvrigt intet ud af at blive enige med jer alligevel.

    Angelika C
    Ja, jeg ser en hest, der går og har det glimrende med at bære hovedet, hvor det fysisk er nemmest, uden hverken fuldkommen ligeudretning, stilling (hvis det er i et hjørne) eller balance fra rytterens side. Når hesten er ung er du hestens eneste holdepunkt, hjælper og støtte.
    Jeg forstår at ride hesten længere end på det viste billede - og gør det selv - men det dér "mellemstadie" billedet viser viser for mig overhovedet ikke noget i nærheden af dressur.

    Synspunkter er jo objektive - så lad os ikke drage forhastede konklusioner. Kan ikke bruge en teori til noget uden viste resultater, og jeg kan da slet ikke følge den så slavisk dødogpine som I virker til at gøre.


  • #52   8. mar 2011 Disturbia

    Hvad er dressur så i dine øjne? Du får det til at lyde somom at det først er dressur når hesten kan lave galoppiruetter og piaffe.

    Selve ordet dressur betyder at fremme dyrets egenskaber igennem at "dressere" den (dressur). Og netop dét mellemstadie som billedet viser, er jo ét trin på vejen hen af hestens uddannelse/dressering. Så har svært ved at forstå hvad du mener


  • #53   8. mar 2011 Jeg synes det er lidt ordkløveri - Men dressur er for mig (udover det du har nævnt) også en engageret hest, men også en virkelig indfølende process, hvor man som rytter lige presser hesten en lille smule, på den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt. Remonte har gode principper, virkelig gode, men jeg kan ikke rigtig alliere mig med tanken om, at man skal "vente til hesten selv tilbyder piaffe"- for lige at lade overdrivelsen fremme forståelsen. Men jeg har også uddannet en helt speciel form for hest, der bestemt ikke har tilbudt noget af sig selv - hvorimod mine lusitanoer skal man "holde igen" for ikke at komme til at uddanne dem alt for hurtigt.

  • #54   8. mar 2011 Hvis jeg red Swoop som 3års for lange tøjler, i et roligt tempo, ville han aldrig komme videre. Måske han ville finde sin egen balance (gjorde han forholdsvist hurtigt) men uden at lede min hest, vil jeg aldrig kunne presse den eller komme videre. Han ville i hvertfald aldrig selv tilbyde at strække hovedet ned og træde længere ind under sig selv - så at remonte på "jeres måde" gælder for alle heste, er ifølge mig usandt.

    Min fuldkommen rå lusitanohoppe derimod søgte frem og ned allerede i longen, og også, da jeg kom på, hvor tricket så bliver at få hende op og gå stabilt, uden at hun søger derned hele tiden, da også alt, alt for dyb holdning kan få hesten ind bag lod, og i øvrigt få den på forpart.


  • #55   8. mar 2011 Jeg vil vove og påstå at din opfattelse af remonte er meget meget overdrevet.

    At din 3års ikke ville komme videre er jo ikke "remontes" skyld, det må jo være din træningsform der ikke fik ham videre i remonteformen.

    Og selvfølgelig skal hesten presses en smule, det fremgår da af ordnet dressur, altså at fremme de positive egenskaber hos hesten, det kræver udvikling, og udvikling kommer ikke af sig selv.


  • #56   8. mar 2011 Disturbia: Der er da absolut ingen grund til at vi skulle blive enige smiley
    Men det kunne jo være at man kunne blive klogere af en diskussion, hvor man får indblik i andres måder og metoder til at træne heste. Det er i hvert fald personligt derfor jeg er medlem af denne gruppe!
    Jeg gad nok ikke være medlem hvis jeg sad og var totalt overbevist om at jeg sad inde med "the one and only way".

    Ofte bliver jeg mere sikker i mine egne holdninger i sådanne diskussioner, men ofte får jeg også en "aha - nå, sådan kunne jeg måske også gøre hvis det jeg normalt gør ikke virker på den næste hest jeg skal i gang med".
    Et forum er for mig et sted hvor man går hen og lufter synspunkter/ spørger om råd/ bliver klogere på andres synspunkter - ikke en diskussionsklub hvor man skal vinde eller have ret eller blive enige smiley

    Du skriver at Swoop fandt sin egen balance forholdsvis hurtigt - det er da super! Men for nogle heste tager det bare lang tid. Det er vel ikke anderledes end at versader for nogle heste kommer hurtigt og næsten af sig selv, og at andre skal arbejde utroligt meget for at opnå det.

    Jeg ved ikke om remonte glæder for alle heste, da jeg af god grund kun har prøvet metoden på væsentligt færre heste - men min erfaring siger at med den rette opmuntring og det rette fokus kan det lade sig gøre på alle de heste jeg har trænet. Nogle er bare lang tid om at forstå at det er "tilladt" - især hvis de har været redet efter "hiv og træk" metoden.


  • #57   8. mar 2011 Greystone - Jeg er helt enig, og jeg tager altid små ting fra alle slags ridestile/metoder/overbevisninger og samler til min egen chokoladekage, derfor er det øv-bøv, når folk er sort/hvide og mener, at hvis jeg ikke helt kan se det rigtige i deres ridning/ikke rider på samme måde, ja, så må jeg jo være ovre i "fjendens lejr" (Signe skrev tidligere, at jeg tvang min hest, osv osv)
    Jeg er også med for at få "aha" - men jeg nægter at lade andre prakke mig deres ridestile på og lade dem blive ved med at prædike, at hvis jeg ikke rider sådan, så er jeg ikke god ved min hest! Det er lidt ligesom dem, der i forummet poster, at man er et forfærdeligt menneske, hvis man spiser kød - der skal være plads til deres overbevisninger - men også til éns egen.

    Føler ofte, at man bliver overfaldet, når man ikke er enige med rideteoristerne, og så bliver det lynhurtigt til at man skal sidde og forsvare sin egen ridning.

    Men jeg holder stadig på, at jeg vil se resultater af fx. remonte, for selvom jeg bruger enkelte tips og tricks fra remonteridningen, vil jeg nok aldrig helt blive solgt, før jeg ser, hvad det ligesom kan blive til.
    Derimod sværger jeg (med undtagelser) til den portugisiske ridelære - da jeg har set tonsvis af rigtig positive resultater.

    For at kunne bevise en teori andre steder end på skrift, skal der jo også være visuelle resultater. Og det er altså lidt grunden til at jeg stadig lidt går rundt og tror, at den "optimale dressurhest" (som fx "remonte-typerne" på HN har beskrevet) stadig kun findes på papiret. For deres teori lyder perfekt logisk, flot og udførlig og anatomisk korrekt; men kan den praktiseres?


  • #58   8. mar 2011 Ah, jeg kan sagtens følge dig!

    Jeg har set masser af sådanne eksempler, og har bare stået og tænkt: "Damn! Dét vil jeg også lære at gøre med min hest!" - det må være samme måde som du har det med Portugiserne. (som jeg desværre endnu ikke har stiftet bekendtskab med).
    Jeg er på den måde blevet overbevist om at det er gennem remonteridningen og gennem den omhyggelige skoling af min hest gennem flere stadier at jeg vil udvikle dens selvbæring og samling. - Det er udelukkende min overbevisning, og ikke noget jeg vil tvinge andre til at tro på smiley

    For mig er det bare vigtgt at man sætter sig ind i det basale omkring læringsteori og anatomi hvis man vil forlange samling af sin hest - og det ser man desværre kun alt for sjældent at folk gør (i hvert fald hvis man kommer på rideskoler heromkring). Om man så kalder det det ene eller andet, eller bruger den ene eller anden metode ser jeg som mindre vigtigt. Bare det hele tiden er med hestens velbefindende i fokus (her tænker jeg ikke veganer/cordeo tankegang).

    Men heldigvis ser man rundt omkring en boblen af nytænkning - eller er det måske gammel-tænkning? Det er remonten jo i hvert fald - og sandsynligvis også den portugisiske ridelære? Men i hvert fald begynder flere og flere at stille spørgsmålstegn ved mange toprytteres metoder, og søger at uddanne deres egne heste på andre måder...

    Jeg mangler i hvert fald i dén grad sparring i det daglige, og derfor søger jeg det blandt andet her på HG, hvor der især i denne gruppe er en masse ryttere der netop går ind og tager stilling og sætter sig ind i tingene inden de rider ud. smiley

    Men som du også skriver Disturbia, så ender det ofte med overfald og mudderkast... Og så kan jeg sku lige så godt tage ned på den lokale rideskole!


  • #59   8. mar 2011 Disturbia: Hvordan kan du vide noget ikke ville virke når du ikke har gjort det ? tænker på når du skriver at din hest aldrig ville være kommet videre hvis du ikke ledte den ??
    Men du har misforstået noget.. hesten tilbyder ikke selv at træde længere ind under sig, det er altså noget man beder den om.. når hesten er i balance og svinger, så driver man lidt på, er hesten korrekt trænet så løber den ikke stærkere men tager lidt større skridt og træder lidt længere ind og derved kommer hoved lidt op..
    Det eneste hesten tilbyder selv er hoved og halsens holdning, da dette afspejler hvad kroppen laver.. og jeg vil stadig mene at enhver hest der er helt afslappet og har friheden dertil vil sænke hals og hoved, den har fysisk ikke anden mulighed, da den jo ikke kan være fuldt afslappet og samtidigt holde hoved højt..
    Du skriver igen og igen at vi skal acceptere hinanden i stedet for at fordømme, men alligevel så dømmer du da rigtig meget ud fra et enkelt billede af min hest.. for den er jo åbenbart hverken engareret og går ikke noget der hverken kan betegnes som remonte, samling eller dressur i din verden..
    Du svare ikke rigtig på hvorfor du ikke mener det er remonte ??
    Hesten er på vej skråt igennem og derfor ikke helt ligeudrettet (det trin var vi ikke kommet til, hesten er altså ikke engang fyldt 4 år på billedet) men hesten er i selvbæring, søger selv bidet, er afslappet og tilfreds og bliver på billedet bedt om lige at give lidt ekstra i en kort periode for netop at "flytte dens grænser"..
    Ud over det så nej, jeg bruger ikke kun 1 princip.. jeg rider ikke blindt efter Heuschmann hvis det er det du tror (nu er remonte jo ikke hans opfindelse) jeg bruger ting fra flere metoder (bruger bl.a også meget McLean) så i indkarnerede Remonte alla Kirsten Hansen (som jeg også bruger meget fra) rytteres øjne, ja så bruger jeg tøjlen alt for meget.. og så bruger jeg de ting jeg selv har samlet op igennem 25 års ridning og som jeg stadig kan forsvare at bruge (har jo også lært meget forkert gennem tiderne desværre)..
    Nu er remonte ikke nyt.. for 50 år siden var det jo nærmest det alle red efter.. så du kan jo bare se tilbage for at se resultaterne når det betyder så meget for dig.. jeg er fx fuldt klar over at jeg aldrig når de høje øvelser og store klasser, uanset hvilken metode jeg vælger, men jeg kan ikke fysisk holde til at træne tit nok og har ikke råd til nok undervisning, samt mine fysiske skavanker gør at jeg aldrig vil komme til at sidde perfekt og nu skal jeg så også være mor.. så jeg ved at mine muligheder er begrænset.. men jeg føler samtidigt at jeg skylder min hest at det vi når opnåes på den mindst skadelige måde og mindst ubehagelige måde for hesten..
    Du føler dig åbenbart meget ramt over at der er nogle ting jeg synes er forkert.. men i mine øjne er det bare ikke korrekt at lede hestens hoved på "plads" med tøjlen.. og ja selvfølgeligt er det værre at save eller tvinge end at lede, men for mig er hoveds holdning en af de måder du kan tjekke om resten af kroppen arbejder korrekt for det stadie man er på, men går du så ind og påvirker hoveds pladsering, så frafalder dette og man risikere at kun hoved er hvor det ønskes men resten af kroppen slet ikke arbejder korrekt (jeg siger ikke at det ikke kan være anderledes).. jeg ønsker bare at hoveds holdning kommer af sig selv i forhold til hvordan hesten går og ikke skal influeres af tøjlen..
    Og som Greystone skriver så ja betyder det at ride frem til tøjlen noget helt andet for mig.. samt din kommentar om at man starter ud med meget mere kontakt på en unghest og får langsomt en blidere kontakt jo får det til at lyde som om man rider med ret stramme tøjler..
    Forstår faktisk stadig ikke helt, for du skriver du rider med mest kontakt hos en nytilredet hest, men samtidigt at du rider med let kontakt, brede hænder og kun leder.. hvordan rider du så en uddannet hest ?? altså ud fra det første du skriver så lyder det jo så som om du rider helt uden kontakt senere, hvis du skal gøre kontakten mindre og mindre ??

    Greystone: Jeps angående billedet.. det er stadiet med korte perioder med kontakt og hvor hesten for første gang er klar til at gå lidt over vandret.. hesten er knapt 4 år og redet knapt ½ år ialt..
    Ja Susan har heste der er nået dertil hvor de starter springklasser med pæne resultater, de rides dog ikke i så høj dressur mæssig samling da det er springheste, men hun har klart nogle gode eksempler smiley mener hun kalder det biomekanisk eller sådan noget smiley


  • #60   9. mar 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Af en der tit brokker sig over, at folk fordrejer dine ord, så gør du det ellers ret meget selv smiley

    Nu sætter jeg lige dit svar ind her, og skriver mine kommentarer ind med tykt, så du kan se præcis hvad der er svar til hvad.

    "Men hvad er problemet med at ride hesten i remonte i 2 år(hvis det altså er et problem, får du det lidt til at lyde som <b>hvor er det jeg skriver det er et problem?</b>) hvis den ikke er klar til at gå videre før det ?? den kan jo have noget fysisk eller psykisk der gør at det tager længere tid end gennemsnittet.. <b>Jeg har skrevet at det er nogle modsigende udtalelser (af Heuschmann). Personligt mener jeg, at to års remonte er for længe, for hesten burde kunne samles mere - men så fortalte du, at remonte bestod af flere stadier, hvilket jeg ikke var klar over. Meeen, som jeg har skrevet: hesten burde komme videre fra første stadie inden for to år ;)</b>
    Jeg har på intet tidspunkt skrevet at nogen mente hesten skulle saves ind <b>Det er rigtigt, det var bare sådan jeg forstod din tidligere besked: "<i>hvorfor skal unghesten tvinges i en form og bæres af rytteren ??" "..forblive samlet gennem korrekt ridning, den skal ikke holdes der af tøjlen" </i> - om den bliver savet, pillet eller bare holdt i en falsk holdning er sagen irrelevant. Jeg mener bare at tøjlekontakt ikke nødvendigvis betyder at hesten holdes på tøjlen, blot en kontakt - det behøver jeg ikke forklare mere, jeg tror på at du trods alt godt ved hvad jeg mener.</b>.. som sagt går jeg blot ud fra at vi alle stiler mod at ride med en let og blid kontakt..<b>Selvfølgelig!</b> jeg mener så at man starter uden kontakten (som træningsskalaen, det er jo også den dressur reglementet er lavet ud fra, foreskriver) dig og Disturbia gav derimod hinanden ret i at man starter med en kraftigere <b>kraftigere? end hvad? :s hold nu op med at skriv ting jeg ikke har talt om!</b> kontakt som så bliver blødere med tiden.. så med mindre i går efter at ride uden kontakt (men så havde i vel nævnt dette) så må man jo starte med ret fast kontakt for at nå frem til blid kontakt som slut resultat <b>Hvad er det for noget fis at påstå? Det er netop sådanne "antagelser" der gør, at jeg ikke gider blive ved med at diskuttere - ja, diskuttere, ikke debattere!
    Jeg har SÅ mange gange sagt at jeg går efter at ride med så svage midler som muligt og det ultimative er en samling uden "støtte" fortil.</b>.. og selv om det hverken er hive, save eller lignende, så er det bare for mig ikke noget jeg finder korrekt..
    AM så vidt jeg husker gav du også Disturbia ret at at hesten skulle formes/ledes til at gå frem og ned med tøjlen (ret mig gerne hvis jeg har misforstået) og det er for mig en falsk holdning, uanset om det er frem og ned eller høj samling, da hoveds holdning ikke skal komme fra tøjlen..<b>Du husker så forkert og har ikke gidet læse mine forrige beskeder, før du udtalte dig - dejligt ! smiley
    Det eneste jeg skrev var:
    "<i>Vil nu sige at jeg er enig med DISTURBIA, jo længere i uddannelsen, jo mindre kontakt :)</i>
    Ikke noget med at lede, have stramme tøjler, at samling kun kunne ske med tøjlekontakt eller noget af alt det andet du har skrevet ;)</b>"


  • #61   9. mar 2011 <b>GreyStone *</b>
    Hvor skriver du bare dejligt !
    Tak for at holde hovedet koldt her i "stormen" smiley

    - Skønt smiley


  • #62   9. mar 2011 AM: Det sidste først.. jamen når du skriver at du giver hende ret og hun lige har skrevet at hun har mest kontakt på en unghest (hvilket jo kommer til at lyde som en fast kontakt, hvis man stiler efter en blød senere) og hun skrev at den skulle ledes derned.. er det så så mærkeligt at jeg antager at du mener det samme ?? Du skrev jo flere gange at du gav hende ret.. undskylder hvis jeg misforstod og du ikke gav hende ret..
    Selvfølgelig stiler man efter meget let kontakt.. men man kan jo ikke bare sige at kontakten skal blive mindre og mindre.. for så må man jo starte ud med ret meget kontakt.. når først hesten er samlet og går får en let kontakt, så kan man derfra arbejde videre på at bruge mindre og mindre signaler og endnu finere kontakt..
    Jeg konkludere jo netop ikke at du mener det er et problem, spørger om det er, da det lyder som om..
    Remonte er som sagt hele hestens uddannelse, fra helt fri de første gange med rytter, til reel samling.. og selvfølgelig er der forskel på hvor længe hver stadie tager.. især heste der skal omskoles kan tage en del tid i starten.. men har endnu ikke mødt en hest der har gået 2 år på første trin med næsen i sandet, så har rytteren da vidst misforstået ideen, nogle tror jo det i sig selv er målet smiley
    Nej tøjlekontakt betyder ikke at hesten er forholdt eller tvunget.. det mener jeg tilgengæld det er hvis man begynder at bruge tøjlen til at bestemme eller fortælle hesten hvor den skal have hoved..
    Det med kraftigere var som sagt fordi jeg forstod det som om du gav Disturbia ret i hendes indæg og hun skrev man startede ud med en kraftigere kontakt (end senere) som så med uddannelsen bliv lettere..
    Håber det gav mening smiley


  • #63   9. mar 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Gider ikke skrive det samme igen igen, så læs hvad jeg har skrevet før.
    - alle dine antagelser og falske "anklager" er jeg lidt træt i hovedet af smiley


  • #64   9. mar 2011 AM: Tror altså lige du skal læse mit sidste indlæg igen med et par andre briller.. jeg skriver jo blot hvorfor jeg troede som jeg gjorde og undskylder at jeg tog fejl..og forklare det med remonte og de 2 år... kan ikke se hvilken antagelser og "anklager" du mener..

  • #65   9. mar 2011 <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Så skal jeg dissikere din besked til atomer igen igen og forklare dig hvad jeg har skrevet før .. øv, for en onsdag aften!

    1. "mest" er ikke lig "fast"
    2. hvis du var i tvivl om hvorvidt jeg ønsker at ende med løs konktakt eller ingen kontakt, så kunne du jo spørge istedet for at antage.
    3. jeg skrev jeg var enig med hende og så LIGE BAG EFTER, skrev jeg hvad det var jeg var enig i, nemlig: "jo længere i uddannelsen, jo mindre kontakt"
    4. jeg skrev EN GANG at jeg gav hende ret.
    5. jo, man kan godt sige at kontakten skal blive mindre - også uden at starte med særlig meget kontakt. Der er jo ingen der siger at det skal være fra den ene ende af skalaen til den anden (eller jo, du gør). Jeg kan sagtens starte ud med halvlange og ende med hel-lange tøjler.
    6. er "at konkludere at jeg synes det er et problem" og "du synes at det virker som om jeg synes det er et problem" ikke det samme?
    7. det du skriver med at ride første stadie af remonte i to år er dumt - dét var min pointe i min <i>første</i> besked..


  • #66   9. mar 2011 (Off topic af et indlæg her... AM, jeg har fundet hvad du ellers laver, udover at kigge video af heste i forskellige takter smiley )

    Generelt synes jeg i alle forvrider lidt hinandens ord og pådutter lidt ekstra mening hist pist. Eller også misforstår i bare- I don't know. Men jeg tror ikke i kommer videre i jeres ordkløveri. Hvis i selv kigger jeres sidste indlæg igennem, så er det det samme der står smiley ....... udover at der kommer mere "du anklager mig for dit" og "nu skal jeg skære dat ud i pap for dig" smiley

    Tror bare vi skal lade den ligge nu smiley


  • #67   10. mar 2011 AM: Jeg forstår simpelthen ikke hvad du hidser dig op over.. du misforstår simpelthen alt jeg skriver i det sidste indlæg.. tror bare du har fået den ide at jeg kritisere og taler dig imod så du opdager slet ikke at jeg giver dig ret..
    Som sagt prøver bare at forklare hvorfor jeg troede som jeg troede.. hvorfor hidse sig op over det..
    Og hvorfor er det dumt at svare på noget du skrev tidligere idag.. du skriver at hesten burde være videre fra første stadie med næsen i sandet efter 2 år, jeg giver dig ret og så kalder du mig dum ???
    Og ja selvfølgelig kan man starte med halvlange tøjler og slutte med hellange.. men nu regnede jeg som sagt med at vi snakkede dressur og at folk stilede efter at slutte med en let kontakt.. og det var der jo ingen der modsage..
    Og dit punkt 6, der er da en stor forskel på om jeg skriver "du mener sådan og sådan" eller "mener du sådan og sådan, for det lyder sådan ?" det sidste er et spørgsmål fordi jeg ikke helt forstår hvad du mener og derfor spørger om jeg har forstået det korrekt.. det er ikke at pådutte dig noget..
    Forstår bare ikke at du ser mine sidste indlæg med så negative øjne... de er ikke ment negativt men positivt og jeg prøver at få rettet misforståelserne ind og finde den gode tone smiley


  • #68   10. mar 2011 Synd at tråden skulle ende sådan her.. synes ellers det var en spændende debat..

  • #69   11. mar 2011 Pyyyyh så nåede jeg hele den herlige diskussion igennem. - Og hold da helt op hg! Har virkelig aldrig oplevet mennesker, der i så høj grad går op i sproglige finesser i en debat om træning. Tænk over, hvordan i taler til og dømmer hinanden, og så respekter dog hinandens holdninger som de fornuftige mennesker i er.

    Så til Katrines spørgsmål:
    1. Kan tegninger overhoved bruges?
    I min verden så er svaret nej. Tegninger og stillbilleder kan selvfølgelig godt vejlede, men kan til gengæld vildlede cirka lige så meget, fordi man ikke kan bestemme et bevægelsesmønster udfra et enkelt billede og netop bevægelsen, bæringen og muskelaktiviteten er det vigtige her. Jeg er typen, der bliver super irriteret over folk der vurderer om hesten er taktren ud fra et billede. For selv den mest taktrene hest, laver små koordinationsfejl, der aldrig ville være opdaget, hvis ikke man kiggede med loop, linjer og vinkelmåler på et fotografi. Disse fejl er uundgåelige og uden betydning.

    3. Hvad synes i om hans udsagn at der går 1½-2 år før man må samle den nytilredne hest op fra remonte?
    1½-2 år er længe, men her afhænger det fuldstændig af definitionen af remonte og naturlig holdning.Som det allerede er debatteret er remonte jo hele udviklingsforløbet, fra løs tøjle til samling. Som eksempel kunne man tage Hjalmer. Han bliver 7 i år og har været redet ca. 3 år. Indtil for et halvt år siden var hans hals og nakke heller ikke ret meget over lodret, fordi bæringen og øvelserne har kommet i første række. Det er faktisk først nu han for alvor selv byder sig til og hæver nakken. Men snakker vi om 1½ års støvsugerridning, så synes jeg det er alt for længe.

    4. Og hvad med følgende citat:
    ”Heste, der rides med lange, slappe tøjler, kommer hurtigt til at løbe uden rygsving og de begår taktfejl. Men i reglen lider de ingen skade, når man rider dem sådan.”
    Uden tvivl. Særligt en urutineret hest for løs tøjle vil selvfølgelig lave taktfejl, det giver sig selv. Når de fejltakter, mister balance og sænker hovedet, bliver rygsvinget også dårligere. Tror ikke som sådan det skader noget, men omvendt tror jeg heller ikke det gavner i længden. Det er jo fint til at lade hesten finde egenbalance, men den bør også udvikle sig fra det punkt og blive taktren og aktivt i ryg og bagpart.

    5. Han har en figur der viser hvad hesten skal lære først og hvad der så følger. Den er her:
    Takt, løsgjorthed, forbindelse til biddet, sving, ligeudretning og til sidst samling.
    Jeg troede at ligeudretningen lå langt tidligere?
    Min foretrukne rækkefølge er nok nærmere: takt, ligeudretning, løsgjorthed, forbindelse til bidet, sving og samling. Her mener jeg at man børe ride unge heste med en vis tøjlekontakt, så de lærer ligeudretning fra begyndelsen.

    6. Er der nogen der vil vise mig et billede af en alm. Ridepony af sportstype der går (i jeres øjne) rigtigt ’til biddet’?
    (link fjernet)
    2 centimeter længere frem i næsen og evt. en anelse laver i nakken(afhængig af samling) så er den i vinkel. (Gid hun nogensinde ville vise sig sådan under rytter ;))

    7. For en kompakt og korthalset hest som Anton hvad vil i så mene er korrekt holdning? Jeg synes han er bag lod og stiver sig her: (link fjernet) hvorimod han her går mere løsgjort og taktfast men måske for langt foran lod? (link fjernet)
    Har desværre ikke andre billeder taget vinkelret på – de andre er taget forfra og så er det svært at se.
    Er enig med dig her. Nr. 2 er han i naturlig, afslappet holdning, men uden særlig bæring og dermed lidt 'lallet'. Hvis han sænkede hovedet lidt og løftede ryggen, ville den naturlige bæring være flot. En hest som Anton synes jeg er i flot og afslappet holdning den dag han var i lange liner(når han ikke gik for dybt og puttet vel og mærke).


  • #70   11. mar 2011 Mange tak smukke! Det var dejligt at læse smiley
    Det er et genialt billede af Amanda!


  • #71   11. mar 2011 Velbekomme og ja, Amandas naturlige bæring og kropsholdning er simpelthen så fin. Sådan der når hun bliver presset og skal blære sig lidt og en tand mere afslappet normalt. Desværre er hun bare smadret så meget i hovedet ridemæssigt, at jeg ikke tror på hun nogensinde kommer videre fra hendes vandrette hals under rytter, og det er stort at det overhovedet har ladet sig gøre at opnå afslappet holdning. Det er jo også lige meget nu hvor hun er ældre og går med eleverne, men det ærgrer mig at der er gået en pony med stort dressurpotentiale tabt, fordi folk er nogle tumper og synes en 8-års hoppe skal tilrides med glidetøjle og sporer og hakkes frem til hånden fra begyndelsen.

  • #72   11. mar 2011 Line: Generelt enig og rigtig godt formuleret smiley

  • #73   11. mar 2011 Jeg siger tak smiley

  • #74   11. mar 2011 Line: Jeg er generelt også enig - og som du siger er det super svært at vurdere noget ud fra billeder smiley
    Derfor skal jeg også passe lidt på med denne betragtning, men vil lige nævne det alligevel:
    Jeg synes også at din hest har en fin holdning på billedet - især hendes "op ad bakke"-udseende.
    Dog kunne jeg godt ønske at hun kippede lidt mere i bækkenet, så bagbenene var længere inde under hendes tyngdepunkt (men igen - det er min vurdering udfra et øjebliksbillede - det kan være at det ikke viser hende rigtigt) Men for mig ligner det at hendes næste skridt med bagbenet ikke vil gribe nok ind under hende, og ikke vil nå op i forbenets spor... Men med mindre du har et billede af hende taget ½ sekund senere, kan man ikke vide om min betragtning er korrekt eller ej smiley

    Men igen - det er hamrende svært at vise et 100% perfekt billede...


  • #75   11. mar 2011 Du har ret, hun kommer væsentligt længere ind end hun er i det billede, men vil sige til hendes forsvar at hun på billedet er 17 og lige har fået føl og derfor lidt låst i bækken og lænd. Har haft kiropraktor til hende efterfølgende.

  • #76   11. mar 2011 Hun ser da godt ud af en nybagt mor at være! smiley

  • #77   11. mar 2011 Line: Ja det med billeder.. det kan være svært at se en helhed ud fra 1 billede.. det kræver en sammenhængende serie eller en film at udtale sig sådan generelt..
    Men ligger folk fx et billede ind og skriver fx at de mener hesten går perfekt.. jamen så kan man jo kun bedømme om den gør det på det billede, fordi vi kan jo ikke se hvad den gjorde ½ min før eller ½ min efter smiley
    Men har man fx 10 eller 15 forskellige billeder der alle viser samme "problem", fx bag lod, eller en eller anden tydelig spænding, åben mund eller en tydelig taktfejl.. så mener jeg godt man kan konkludere i hvert fald noget ud fra det.. især fordi folk jo gerne viser de billeder frem som de finder bedst på den ene eller anden måde..


  • #78   12. mar 2011 Du har helt ret signe. Som jeg siger kan man jo godt vurdere noget ud fra et billede, men om det er et heldigt øjeblik eller faktisk viser mere ved man jo ikke. Har man en billedeserie kan man selvfølgelig også være mere sikker på hvad man ser, og man vil også på langt de fleste billeder kunne vurdere om hesten er på vej i den rigtige retning eller ej.. smiley

  • #79   12. mar 2011 Line: Ja helt enig, man ved aldrig om 1 billede viser det bedste eller dårligste moment.. og om det kun er et kort glimt eller "normalen".. det eneste man nok lidt kan er vel at regne med at hvis folk viser billedet frem i fx en salgs annonce så viser det det de gerne vil fremhæve smiley

  • #80   12. mar 2011 <b>~ SilverFlake ~</b>
    HAHAAHAH ! Hold kæft, jeg har meget indhold i livet smiley

    <b>Signe *spider-pig* Nu som Jesus L</b>
    Kan vi ikke blive enige om at vi er enige?
    Vi snakker hele tiden forbi hinanden.

    - Samling skal ikke komme med tøjlen, BAM. Enig eller uenig? smiley


  • #81   12. mar 2011 Faldt lige over et billede, jeg synes passer til et spørgsmål smiley

    <i>6. Er der nogen der vil vise mig et billede af en alm. Ridepony af sportstype der går (i jeres øjne) rigtigt ’til biddet’? Synes ikke hans illustrationer afspejler min ide om holdning – men de har også en meget kort hals de små tegneserieheste :p</i>
    Det er ikke det fuldstændig perfekte, men jeg synes det er tæt på smiley
    http://i772.photobucket.com/albums/yy5/DejligeTico3/tcrbu057.jpg?t=1299928043


  • #82   12. mar 2011 Jeg sad lide og søgte lidt på dressurponyer, og faldt over denne side:
    (link fjernet)

    Det billede der er øverst på siden synes jeg viser en pony i den "form" jeg godt kan lide:
    - Den ser afslappet ud (som jeg prioriterer som det aller, aller vigtigste!)
    - Den træder godt ind under sig
    - Den har en flot, men for anspændt rejsning af hals - og hovedet er et godt stykke foran lod

    Jeg synes dog også den mangler det sidste kip i bækkenet, så den opnår den helt rigtige samling og bæring. Det er også her den kommer til at få det sidste "op ad bakke udseende".


  • #83   12. mar 2011 AM: Det er jeg absolut enig i smiley

    Greystone: Ja det er (i forhold til rigtig mange) et pænt billede du har fundet der.. selv om den som du skriver nok lige bliver "lang" nok bagtil i stedet for at kippe..


  • #84   15. mar 2011 Kunne godt tænke mig at få jeres bedømmelse af min parthest Roosevelt (link fjernet)

    For nogle år tilbage - billedet er fra 2008 var det mest dressur og spring jeg red, men det sidste år har vi kastet os over distance hvor jeg må sige at ordene takt, sving, ligeudretning og bæring er vigtige elementer for at hesten rent fysisk kan tilbagelægge mange km og stadigvæk have overskud.



  • #85   15. mar 2011 Og her er et andet (link fjernet)


  • #86   16. mar 2011 <b>Vibeke M</b>
    Hvad er det vi skal bedømme?


Kommentér på:
"Min hest har næsen forrest"

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce