{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.030 visninger | Oprettet:

Bliver hun skimmel? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Amendoa blev mor til et dejligt hoppeføl d.2 marts. smiley
Hun er brun nu, med tigerstriber ved halsen/manken, sort ål og kulsort man/hale. Og en fantastisk blis!!!
Men vi er meget i tvivl, for hun burde skimle, da begge hendes forældre er skimle - men hun er virkelig kastanjebrun, og vi klynger os lidt til håbet om at hun forbliver den farve. smiley

http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=294070

Og hvis hun skimler - hvor søren kommer de sorte striber så fra?

Bianca


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bliver hun skimmel?
  • #2   5. mar 2011 Ja, det er jo dét - Men Amendoa betyder mandel på portugisisk, så kunne sagtens forstille mig, at hun var født i samme farve måske?

    Men krydser fingre - den blis er fantastisk flot! smiley


  • #4   5. mar 2011 Det kunne hun godt gå hen og blive, men det er svært at sige:-)

  • #5   5. mar 2011 Er 99% sikker på hun skimler når hun er født så mørk....

  • #6   5. mar 2011 Mit føl blev osse født den farve og hun er stadig brun:-)

    Men det kan være meget svært at sige det første år... Har set heste der som åring har været sorte og som 1½ års er begyndt at skimle helt vildt.

    Mit gamle shetti føl blev født grå/sort og efter 3 mdr var han skimmel. Han var så Blue roan og derfor lidt anderledes skimmel:-)
    http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=188327
    '


  • #7   5. mar 2011 Hun er virkelig køn!

    Bare fordi begge forældre er skimle, er der (så vidt jeg har forstået) ikke større chance for at hesten bliver skimmel, - men 50% chance for skimmel.
    Umiddelbart kunne det godt tyde på skimmel, ud fra sokkerne som ser ud som om de "flimrer" lidt op i den brune farve på benene (altså ikke markant afgrænsede sokker). Ofte har føl som skimler hvide hår særligt omkring øjnene, - men det synes jeg ikke er så tydeligt på Amendoa?
    Men jeg hælder mest til at gætte på at hun er skimmel smiley


  • #8   5. mar 2011 Ja nemlig - og tak - men vi krydser stadig fingre for at hun beholder farven smiley

  • #9   5. mar 2011 Hvis vi nu eks. siger at begge forældre er heterozygote skimler, så er der 25% chance for at dit føl ikke skimler.
    Hvis de begge er homozygote vil dit føl 100% sikkert skimle.
    Hvis den ene er homozygot og den anden er heterozygot, er der 50% chance for at føllet skimler.

    Racen har jo rigtig mange skimler, så risikoen for at begge forældre er homozygote er der bestemt.
    Men du må vente at se. Hold øje med hendes øjne... det er rundt om dem de oftest begynder at skimle først.

    De sorte striber og ålen, samt hendes mørke farve skyldes sikkert sooty genet smiley


  • #10   5. mar 2011 Der er ret stor sansynlighed for at hun skimler. Man kan tit se det når de er ca 1 måned gamle, og de begynder at skifte følpelsen rundt om øjnene. Hvis der dukker hvide hår op, bliver hun højst sansynligt skimmel.

    Anna F: Du plejer at have rigtigt godt styr på det dér med generne. Men jeg kom til at tænke på at når skimmelgenet er et dominerende gen, ser det så ikke sådan ud:
    Hvis bare den ene forældre et homozygot er der 100% chance for at få en skimmel.
    Begge forældre er nød til at være heterozygote for at der er overhovedet er 25% chance for at få en "ikke skimmel".
    Og at det kræver at den ene er ensfarvet og den anden samtidigt skal være heterozygot før end der er 50% chance for en "ikke skimmel".

    (",)


  • #11   6. mar 2011 Jo det er rigtig... kom til at ligge og tænke på det i aftes da jeg var gået i seng hehe.
    Kunne heller ikke få det til at passe i mit hoved at der skulle være mindre chance for skimmel ved en homozygot end ved to heterozygoter....hahaha.

    Men jo selvfølgelig vil føllet skimle bare der er en af forældrene der er homozygot. Hvilket der højst sandsynlg er med den race smiley
    Men man skal aldrig sige aldrig smiley


Kommentér på:
Bliver hun skimmel?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce