{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
622 visninger | Oprettet:

Føltes som om jeg har mistet hende. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Dette indlæg handler om min snart 4 årige shetlænder, Lippa.

Da jeg fik hende var hun helt utroligt sky, men efter bare 1-2 uger kom hun løbende og ville snakkes med. Det begyndte at gå rigtig godt med hende.
(vi købte hende da hun var 2 år)

men her det sidste halve år har det bare været så svingende med vores forhold. Det kommer i perioder.
Der er gode perioder, hvor hun bare er så samarbejdsvillig, og hun viser mig respekt, hun vil super gerne lære og så bider hun aldrig.
Men så kommer de dårlige perioder. Hun bliver total respektløs, bider (ligesom de gør ved hinanden på marken, når de vil irritere), hun kan finde på at skubbe til mig med sit hovede, hun er ikke villig til at lære noget, hun kan finde på lige pludselig at stå stille, og så er der INTET der kan få hende til at gå fremad. VIRKELIG intet.

Lige nu er vi i en rigtig dårlig periode, den er værre end nogensinde, og det har stået på ca. 1-2 måneder nu, det føltes som om jeg har minstet en af mine aller bedste venner. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre! );

hvordan skal jeg reagere når hun bider, skubber, og står stille?

Er der nogle øvelser jeg kan lave så jeg får et tættere forhold til hende igen?

OBS! jeg har INGEN ridebane, og jeg er SÅ træt af det, så det skal være øvelser jeg kan lave "i det fri". På folden ved hun godt at hun har fri.

jeg håber i vil give jer tid til at læse det. Jeg har virkelig brug for jer!

Kram Maria/den fortvivlede ejer :s.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føltes som om jeg har mistet hende.
  • #1   14. mar 2011 puha mig og min hoppe har også perioder. det har alle smiley jeg er beyndt at træne i det fri meget, også for hendes koncentration og fokus på MIG smiley starter stille op med fx spanske skridt, så går vi lidt videre og så øver vi sidebevægelser og sådan. bare små øvelser i starten så i starter stille op og gå videre så snart hun har gjort det korrekt, ikke bliv ved fordi det "er pænt"

held og lykke smiley

• #2   14. mar 2011 Øv, den kender jeg godt

Miza. Hvorfor skulle ryste hjælpe?

• #3   14. mar 2011 Miza:

nej. hvorfor?

P&U:

Ja, det ved jeg godt at alle har. Sådanne perioder har jeg jo også med min islænder. Men denne gang er det bare ekstra slemt.
    - Hun kan spanske skridt, hun kan i det hele taget op til flere tricks. men jeg vil rigtig gerne vide HVORDAN jeg kan få hendes opmærksomhed.

Inge-Lise:

Meget. Tak, men jeg hader at låne bøger, fordi de så ikke er mine egne, og jeg kommer aldrig på biblioteket, og hvis jeg skal købe bogen, så bliver det dyrt.

Pernille:

Tja.. :s

• #4   14. mar 2011 Miza:

først vil jeg sige: jeg bruger ALDRIG godbidder til nogen af mine heste, da jeg kun har ene dårlige erfaringer med det. Hesten skal udføre noget for MIG, ikke for godbiden. Desuden, jeg vil have det sådan at jeg kan røre mine heste OVERALT, og jeg har prøvet at lære hende ryste tricket, men hun reagere ikke, og jeg vil ikke proppe min finger helt ind i øret af hende.
    Hun bider ikke for at opnå opmærksomhed, jeg tror hun gør det sådan lidt for at sige "kom nu videre, vi skal løbe!" agtigt. For hun vil så gerne brænde noget krudt af når hun er ude på tur, og det ærger mig så sindsygt at jeg ikke har nogen ridebane jeg kan lukke hende ind på, så hun bare kan fyre den max af.

• #5   14. mar 2011 Du må forvente der er op og nedture det er et levende dyr og ligesom os kan heste også have gode og dårlige perioder (:

- Jeg tror bare du må træne og ignorere det hun gør, det skal nok blive godt igen (:

• #6   14. mar 2011 Natural dressage:

Hvor ville det være dejligt hvis du vil læse det jeg næsten liige har skrevet. Jeg ved altså udemærket godt at alle har gode og dårlige perioder, det har jeg også med min islænder. Men det er bare virkelig slemt denne gang med min shetlænder.

Miza:

Nejnej, du skrev bare at der sikkert var en grund til at hun bider.
    Når hun som sagt er UKONCENTRERET, så er det første der falder hende ind, ikke lige at udføre et trick, fordi jeg beder hende om det.
    Ja, det har vi selvfølgelig nok! men når hun kommer ud elsker hun det, og så vil hun gerne fremad. Lad mig skære det ud i pap: Hun vil rigtig gerne fremad når hun er ude på tur!
    De går ude døgnet rundt, så jeg tror nu nok hun også får løbet noget å folden..

• #7   14. mar 2011 Miza:
    tricket er 110 % indlært.
    Men lige nu hjælper du mig ikke. Du skriver om DIN hest. det er ikke den der er tale om nu.

Alberte:

lige nu er jorden jo blød nok, og hun fiser også flere gange om dagen rundt på folden. Det er ikke derfor. (-:

• #8   15. mar 2011 Jeg er enig med team natrual dressage... Det er en ung, shetlænder, hoppe du har mellem hænderne smiley I mine øjne kan man nok næppe finde noget der skulle være mere egensidigt og 'besværligt' (forstå mig ret, det er ikke kritik men hopper er sværere end vallakker, ponyer tit stædigere end heste og at hun så er ung og derfor måske lidt signalforvirret gør det ikke bedre)
    Hvis du ved at det svinger så giv hende tid til at komme på rette spor igen. Tving hende ikke til at gøre en masse ting hun ikke vil - det vil blot ødelægge hendes lyst til at træne med dig..

• #9   15. mar 2011 Hej MG.
    puha der er sikkert mange ting som kører rundt i hendes hoved lige i øjeblikket.
    Jeg tænker om du måske bare skulle tage 2-3 dage med noget undemanding time.
    Undemanding time siger sig selv men forklarer lige.
    Det er bare at du er sammen med din hest uden at bede om noget f.eks strigl hende en masse og nus med hende, MEN er hun ikke hesten der er helt vildt med nusserier tag hensyn til det og lad vær. Du kan gå en lang tur med hende, gå ud og sæt dig sammen med hende og græs en masse, (ved godt der ikke er såmeget græs men en smule kan man vel finde):-) Lav en masse af hvad hun kan lide, Hvis hun elsker at spise så tag noget hø/wrap eller hendes frokost og sæt dig med hende og spis (du skal selvfølelig ikke spise hendes mad).:-)

Brug så de her 2-3 dage til at hygge med hende og så begynd igen og se hvad der sker.
    Den kan nemlig være at det er hendes måde at fortælle dig at hun er ved at være træt enten af det i laver eller bare træt generelt, Nu ved jeg ikke hvad i laver men hvis du føler at det er kedelig for dig er det, det sikkert også for hesten.
    Hvis hendes adfærd ikke ændre sig vend tilbage så kan jeg prøve at hjælpe på en anden måde:-)
    held oglykke

• #10   15. mar 2011 Som de andre skriver, hun er meget ung, og selv ungheste i ridning og som ikke bliver trænet HMS/for hånd, bliver ikke reddet hver dag.

De vokser også, og gerne i perioder. Så gør kroppen ondt og de er trætte. Tænder bliver skiftet ud m.m. Nogle hopper er også mere "touchi" om vinteren og tidlig forår, ikke mindst ved brunst. Der tales faktisk om at heste også godt kan få vinterdepression. Om det er sandt ved jeg ikke, men jeg har i tiden oplevet en del heste, der bliver "sure" og på "øv" om vinteren. Både stald- og løsdriftsheste. Så måske der er noget om det.

Så ja, prøv at give hende pauser. Kun hygge, kæle strigle, og så lad det blive ved det. Prøv med 1 måned til at starte med, og så kun træne 3-4 dage om ugen med tricks m.m derefter. Resten af tiden så bare nøjes med at gå/køre med hende, ell. hygge de andre dage. Pas på ikke at give hende for meget at tygge på. Hun er jo ung. smiley

• #11   15. mar 2011 Katrine P:
    Alt det der kan jeg slet ikke bruge til noget. Det er jeg ked af at sige, men det kan jeg bare ikke. Det er ene ting jeg allerede ved, eller også er det noget der er skrevet før.

Cristina Drachmann:
    Der var straks noget mere brugbart. Hun er ikke den type hest der bare eeelsker at stå stille i evigheder og blive striglet.
    Og hun er så fokuseret på alle mulige andre ting der sker omkring hende, og så er det svært at fange opmærksomheden.
    Hun er simpelthen så svær at finde ud af for tiden.. Men jeg kan ikke bare lade ALT være som hun vil have det, for så bliver det jo faktisk hende der bestemmer det hele, og så er der intet venskab over det længere.
    Det med at gå en laang tur, ville jeg super gerne, men det er liige præcis det jeg ikke kan, da hun jo fx. stopper, og ikke vil frem igen, så bliver den lange tur VIRKELIG lang! :S
    Men tak for alle rådene, du er nok den der har været til mest hjælp. smiley

Bine J:
    Tusind tak for dit svar, der var klart også noget brugbart! smiley

Kommentér på:
Føltes som om jeg har mistet hende.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce