11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jo jeg indrømmer... {{forumTopicSubject}}
Det er sjovt at gå en tur med hesten uden noget om den - eller rettere sagt det er sku lidt sejt
Efter endt tur hvor Maja stadig var forpustet hoppede jeg af, pillede hackamoren af og lagde bare tøjlerne hen over hende og spankulerede der ud af.
Damen fulgte med som om intet var hændt. Pillede tøjlerne helt af inde i skoven men damen fandt en dejlig græsplet også gik der ædegille i det så puttede dem på igen. Havde det været vinter var hun nok fulgt efter men nu er det sommer med dejligt græs!
Da vejen gik hjemmad gik hun lidt langt foran mig - typisk, ligemeget hvor træt hun har været så liver hun altid op hjemmad
Anyways... Hvordan har i lærte i hesten ikke at spise på tur? Damen er voldsomt ligeglad med et stemme " nej " og trækker man hende op reagere hun efter lidt tid. Hun er ligeglad med at blive kaldt på.
Har i bare gået tur i grime også sagt nej hver gang hesten forsøgte? Virkede det så når i slap den fri?
Jer der har en hest der udemærket godt ved hvor hjem ligger, hvad har i evt. gjort for at den ikke bare gik hjem?
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.220
Med den på får han ikke ret meget ud af at følge pænt med, før den brugte jeg stemmen, som virkede indtil herren fik hormoner og øjnene op for damer
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg spekulere bare på.. hvordan man overføre at adlyde imens man har grime på til helt fri?
Maja er ikke helt dum og ved udemærket godt hvornår jeg ikke har fat i hende - hun kan sagtens gå pænt for helt løs snor, hun ved snoren er der men så snart den er væk ved hun også den er væk.
Ligesom hun også godt ved hvornår hun ikke har udstyr på når man rider og hvornår man ikke holder i tøjlerne..
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.220
De færreste heste er dumme, de fleste er faktisk temmelig intelligente og følsomme, men hvordan du gør de uden udstyr eller andre hjælpemidler ved jeg sq ikke lige
mar 2008
Følger: 134 Følgere: 126 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 779
feb 2008
Følger: 107 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 101 Svar: 2.869
Samme med når han går hjem. Når jeg kommer lidt for langt væk, så venter man (:
sep 2007
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
Hos os hænger der i stalden en masse hønet rundt omkring som hestene synes de skal stoppe op og æde af - hvilket jeg IKKE synes!
Mirell har lært det ved, at hvis hun er på vej derover siger jeg "Nej!" og så stopper hun - hun er dog ved at blive slem til at ville have detigen, men hun reagerer, når jeg siger nej (og ellers hjælper det lige at stampe i jroden, vifte ved en arm eller lign. der giver mig hendes opmærksomhed)
Du skal finde ud af, hvad din hest reagerer på - om det så er et kæmpe ryk eller hvad det er, og så skal du være konsekvent - HVER gang hun så meget som overvejer at ville græsse (uden at have fået lov) så siger du nej (rykker eller hvad hesten nu vil reagerer på) - efterhånden skulle du kunne give mindre og mindre "nej" -signaler før hun reagerer og til sidst skulle hendes tendens til at ville græsse gerne minimeres - men kunne forestille mig, at det er svært med sådan en madsyg hest
sep 2007
BECK ! - Hesten kan som sagtens fint holde mulen for sig selv med tov på da den godt ved den ikke får lov... Meeeen når tovet kommer af har den jo luret det!
nov 2006
Følger: 526 Følgere: 561 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 1.445
sep 2007
NHG - et minde i mit hjerte. nobi - Hesten går som sagt helt fint og opføre sig pragtfuldt med snor på :o)
jan 2007
Krikken:
Du kan jo godt pille snoren af og så beholde en girme eller lignende på i starten - du kan jo ikek forvente, at du bare sådan lgie kan pille alt udstyret af og rende rundt med en løs hest - den skal jo lære tingene INDEN den er helt løs.
Når den har grime på har du stadig noget at tage fat i - desuden syens jeg det er dybt uansvarligt at rende rundt med en hest, der ikke har grime eller noet på udenfor indhegning mm.
Der er også en lovgivning for dette...
sep 2007
BECK ! - Forventer heller ikke det er lutter lagkage også afsted x)
Vil også helst have noget om hesten ( snor om halsen fx. m snor i ) i tilfælde af at damen mener at nu skal hun hjem eller hvis vi er på vej hjem og hun går fra mig - så helt fri bliver hun nok ikke.
Kan prøve med en grime også hen og trække hovedet op hver gang .o)
nov 2006
nov 2006
sep 2007
NHG - et minde i mit hjerte. nobi . - Kan være så langt væk som snoren nu er 2-3 meter uden problemer
• Fænrik & Nadja - Team SER
Er der mad i nærheden så er det ligemeget, er der ikke så adlydes der
nov 2006
jan 2007
Maya:
Tja, i mit hoved er der en væsentligt forskel på, om ens hest er på størrelse med en hund, eller om det er en stor tyk fjordhest f.eks.
Hvis du havde haft en hest på 150 cm og havde gået rundt med den som du gør med Vito, ja så havde jeg synes det var dybt uansvarligt
At du går løs med Vito er nærmere som, når vi andre går løs med vores hunde..
jan 2007
Krikken:
Hvis man giver det er forslag får man enten at vide:
1) Det kan hun
2) Det er umuligt
Hvilket gør det pænt umuligt at hjælpe dig - vil du overhovedet have hjælp til dit problem eller?
sep 2007
BECK ! - Mit svar til dig indeholder nu ikke det er umuligt eller det kan hun
jan 2007
Nej, men nu læser jeg jo også, hvad du skriver til andre :b
Og generelt, hvad du har svaret i andre emner i denne gruppe
sep 2007
NHG - et minde i mit hjerte. nobi . - Fordi jeg konkludere at jeg kan være 2-3 meter væk uden problemer m. snor på?
Søgte nu bare løsning til hvad andre folk havde gjort i overgangen så det kunne være man kunne få inspiration derfra
BECK ! - Hvad skal jeg ellers svare?
Lyder super arrogant og snæver af synspunkt men jeg har nu fået nogle idéer til hvad jeg kan gøre alligevel :o)
jan 2007
Nå, men så er det da dejligt for dig. (:
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.975
men så snart hun tog hovedet ned til græsset og nippede af det sagde jeg "nej", så tog hun hovedet op igen. Sådan blev vi ved lidt, så hvis hun prøver på at spise idag, bruger jeg bare ordet "nej" også stopper hun.
Hvis hun så derimod godt må spise en dag sætter jeg mig på hug foran hende og viser hende græsset.
- Nu skal det lige siges at Emma ikke er den mest madglade hest, så det var rimelig nemt med hende(:
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 63 Svar: 247
Men det er jo godt at hun allerede kan når du har snor i hende, for det er helt sikkert det første skridt jo
Jeg synes også at det er vigtigt at have ét og højst to signaler når du vil fortælle hende at hun ikke må begynde at spise når i skal have hinandens opmærksomhed når i træner eller går ture osv. (generrelt for alle komandoer)
Dét blev langt, men jeg håber at noget af det jeg har skrevet her, kan hjælpe jer (:
Mvh Anna Sofie
Jo jeg indrømmer...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside