{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
901 visninger | Oprettet:

Eftertænksomhed {{forumTopicSubject}}

Tankerne drøner fordi og jeg sidder her og tænker tilbage på en fantastisk masse gode, enestående og afgørende oplevelser med min hest. Oplevelser der har givet energi, glæde og overskud. Oplevelser der har præget mig som person og som har hjulpet mig gennem mange ellers så farveløse dage.

Lige nu er verden ikke i farver. Efter en lang og hård kamp med endeløse behandlinger, dyrelægebesøg, smerter og ikke mindst bekymringer, har Bertus og jeg nu givet op. En tilsyneladende almindelig tilbagevendende øjenbetændelse har vist sig ikke at være så "almindelig" og nu efter 4 års behandling, operation mv. er resistens mod antibiotika, blevet afgørende.

Jeg forbander tidlige ejer fordi hun kunne negligere øjenbetændelse og ansvarsløst kun behandlede med kamillethe.

Jeg var dog efter foredraget med michael fyldt med nyt håb - øjenamputation. Et stort indgreb - men med en villighed i tid og økonomi - var det egentlig en god løsning. Efter 2 konsultationer med 2 forskellige dyrlæger, blev sagen mere nuanceret. Måneders smerte, fantomsmerter resten af livet (?), uden at vide hvorvidt min dreng mentalt ville kunne klare håndteringen af blindhed på det ene øje. Yderligere kombineret med en ikke - traffiksikker turhest. En potentiel uforudsigelig cocktail med usikkert fremtidsperspektiv. Min tanke var at jeg selvfølge ville kompensere og tage hensyn til Bertus så længe han kunne leve et godt liv, velvidende at han aldrig - med et sensibelt og traumatiseret sind - og manglende øje - aldrig skulle sælges videre. På den anden side en ærlig mand der i et stille øjeblik vovede at spørge mig hvor meget glæde jeg reelt har af den ridehest vi endte med at købe bondegård til?

Efter knap en måneds behandling virker salven bare ikke denne gang. Til mit og Bertus' "held" mødte jeg i mandags en meget speciel dyrlæge. Nænsom, præcis og nærværende. Efter hendes besøg har jeg ikke været i tvivl, min dejlige dreng skal ikke udsættes for mere nu. Lige nu er jeg optaget af "en værdig afslutning" og fredag sker det. Jeg er total knust og ulykkelig. Men en ting ved jeg, tvivlen er ikke tilstede og jeg er total afklaret. I hvert fald hvad angår mit ansvar. Men de følelser jeg sidder tilbage med er noget helt andet.

Jeg priser mig lykkelig for den hjælp fantastiske mennesker har ydet mig. Især de skøre hestepiger og min mand, der med deres helt særlige omsorg og hjælp har kunnet lytte, trøste, forstå, handle og agere. Jer forbander jeg ikke, men tænker at skulle jeg engang møde en i samme situation som jeg, ja så håber jeg at kunne agere som jer. Tak!

Til Bertus:

Jeg håber du fik det lys du så inderligt blev berøvet for tidligere

Jeg håber du tilgiver mig om jeg ventede for længe med at tage min del af ansvaret

og jeg håber du kigger tilbage på dine sidste år som gode og trygge.

Jeg er så priviligeret at jeg kan tage en ordentlig afsked. De seneste par dage har mængden af æbler, ekstra kløen på "de bedste steder", og omsorg været i højsædet. En hård men god proces for mig - og Bertus du tager mine emotinelle udsving med sindsro.

Tingene er snakket igennem og jeg oplever for hver dag en lille bitte mere tillid til at det hele nok skal gå. Måske er ens 1. hest altid en hest der vil være noget særligt, det bilder jeg mig ind, ihvertfald skal der gå en rum tid før en anden hest overhovedet er værd at bruge tanker på.

Jeg sender dig den størte taknemlighed for det vi delte og det du lærte mig. Det vil jeg aldrig glemme.

De kærligste hilsner

Sofie

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Eftertænksomhed
  • #1   11. maj 2011 Åhh Sofie, sikke et smukt indlæg, og hvor er det hårdt at læse. Du er fandeme en stærk pige! Jeg så jo, hvor meget håb du fik til foredraget, og det gjorde mig så glad på dine vejne. Men håbet var jo ikke spildt, for du har jo haft muligheden med i dine overvejelser nu, i stedet for bagefter.
    Din smukke hest vil helt sikkert ikke blive glemt af nogen af os og jeg kan slet ikke forestille mig andet end at den tid han har haft med dig, har været den bedste i hans liv. Og selvom at jeg ville ønske det, så tror jeg simpelthen ikke, at jeg kunne være så cool som dig når beslutningen skal tages om nogen her på Rolykkevej. Jeg beundrer dig for din afklarethed og dit overskud i denne svære situation, og du har de varmeste tanker og ønsker om at alt går som det skal, at afskeden bliver god for Jer begge og at du kommer godt ud på den anden side.
    Kærlig hilsen Pauline

• #2   11. maj 2011 Kæreste Sofie, tårene triller....i fortjente begge så meget mere sammen, men alligevel mærker jeg fortsat en ro, det er den rette beslutning.... Tak for dine tanker som du her deler, jeg ved at Bertus har haft den aller bedste del af sit liv sammen med dig.
    Fredag skal om noget blive en smuk og fredelig dag, for det fortjener både du og han.
    Knus og tanker herfra,
    Mette

• #3   12. maj 2011 Puha... det var vist ikke dette indlæg, jeg skulle "snige" mig til at læse fra jobbet... for nu sidder jeg her med tårerne ned ad kinderne, og mine kolleger kigger underligt på mig...

R.I.P. Bertus... Det er så trist, når det skal ende sådan... selv om jeg fornemmer, at det er den rette beslutning.

• #4   12. maj 2011 Kære Sofie,

Min største respekt til dig for dit svære svære valg og tak fordi du deler dine tanker med os.
    Du sætter din Bertus' trivsel højere end din egen sorg - og det er så rent, smukt og ægte.
    Sender tanker og ønsker om en værdig og fredelig afsked på fredag.

• #5   12. maj 2011 Åh nej Sofie – Jeg sad jo ved siden af dig til førstehjælpskurset – hvor er jeg ked af at høre det om din kære hest.
    Det er så hård en beslutning – har været der for mange år siden. Det er ganske forfærdeligt. Håber på alt godt for jer og
    Husk han får det godt der hvor han kommer hen – uden smerter og ubehag i øjet – kun grønne græsmarker så langt øjet rækker
    Er jeg sikker på 
    Tanker herfra.

• #6   12. maj 2011 Puha Sofie, sikke en hård beslutning at skulle træffe.

Det er flot at du tager ansvaret på dig og godt at du er afklaret med beslutningen.

Din kærlighed til Bertus lyser ud af dit indlæg og jeg håber at I får taget en god og værdig afsked i morgen

Mange tanker Mie

• #7   13. maj 2011 Århh kæreste Sofie....Kan næsten ikke kommentere på dit indlæg - sikke en tudetur det gir.
    Utrolig smukt skrevet, og tak fordi du deler dine tanker med os. Puha sikke en forfærdelig situation og beslutning, men den helt rigtige. Du er/var jo desværre havnet i den situation som vi alle frygter- at skulle tage afsked med vores kære dyr alt for tidligt. Jeg tænker meget på dig, og du er naturligvis altid velkommen til at kontakte mig hvis du har brug for det. Men heldigvis har du har haft Mette ved din side idag.

Mange kram fra Tina

• #9   23. maj 2011 Kære alle.

Sikke en overvældende respons - jeg takker for jeres tanker og tid.

Det er nu godt en uge siden Bertus blev aflivet, og det var lige nøjagtig så hårdt og trist som jeg havde frygtet og forventet. Selve aflivningen forløb heldigvis så fredsfyldt og smuk som jeg kunne have ønsket mig. Trofast som ham var, gik han bare glad og tilfreds med mig på folden, fik noget beroligende og herefter det sidste farvel. Jeg var hos ham hele tiden og fik lov til at sende ham helt på vej. Det er jeg meget taknemlig for.

Jeg bruger mange tanker på ham hver dag og det vil jeg gøre i lang tid - selv om det var den rigtige beslutning mangles han i min hverdag og han er meget savnet. En stor del af min hverdag og glæden ved den, har været bygget op omkring ham og det liv skal nu udfyldes med andet.

Jeg har plantet en fin blomst i haven til minde om ham og tænder hver aften et lille starinlys i mørket. For mig er det en fin måde at sende ham en kærlig tanke på.

Jeg overraskes hele tiden over hvor ked af det jeg bliver, når jeg tænker på ham, om ikke andet må det betyde, at han har gjort en forskel for mig. Han har givet kæmpe glæder - og nu sorger. Med tiden tror jeg de gode oplevelser vil være dem der kommer til fylde mine tanker. Men lige nu forbeholder jeg mig retten til at savne ham umådelig meget.

Tankerne omkring en ny hest giver mig faktisk kvalme, så selvom der er et tomrum i forhold til relationen "til den eneste ene" så ligger det lidt længere ude i tiden. Når den tid kommer skal jeg ikke have en ny "Bertus", ham findes der kun en af og lige nu kan ingen tilnærmelsesvis komme i nærheden af det specielle vi havde sammen.

• #10   23. maj 2011 Hej Sofie, du formulerer dig simpelthen så fantastisk og så levende, at det er svært ikke at knibe en tåre. Du fortæller så enkelt og smukt om din sorg og man fornemmer den styrke du også har - den er misundelsesværdig! Jeg ved at jeg snart må igennem det samme som dig, men jeg kan slet slet slet ikke finde, tilnærmelsesvis den styrke du har udvist i alt dette.
    Jeg ved at vi er mange, der stiller stald og hestelugt til rådighed for dig, hvis du trænger til at dufte af hest for en dag, og bare gerne ville tulle rundt med nogle 4-benede uden at forpligte dig - du er i i hvert fald altid velkommen her til en klappe-nusse-strigle-dag.
    Mange hilsner Pauline og ponyerne på Rolykkevej

• #11   23. maj 2011 Jeg kan egentlig kun slutte op om, hvad Pauline allerede har skrevet... dit smukke, velformulerede indlæg har givet mig en stor klump i halsen og en tåre i min øjenkrog. Og jeg føler med dig i denne svære tid... det er altid uendelig trist at skulle sige farvel til en elsket ven, firbenet såvel som tobenet.

Derfor sender jeg dig også mange tanker i denne svære tid... som du selv siger, kommer der en tid, hvor de gode minder vil fylde mest i din bevidsthed, men sorgen og savnet skal bearbejdes først, og jeg synes, det er en utrolig smuk måde, du gør dette på.

• #12   24. maj 2011 Kære Pauline og Louise!

Som jeg vist skrev tidligere har omgivelserne og gode mennesker en stor betydning når livet er svært. Derfor vil jeg gerne takke Jer begge for jeres omsorg.

I alt det her har jeg jo slet ikke nævnt min fantastiske frække unghest Felix, som har været trofast makker for Bertus. Han er rejst på hestepension i det skønneste hesteparadis ved en fantastisk pige - Lise. Her er masser af hesteselskab og hestevelfærd - indtil han kan komme hjem igen til et anderledes liv med en ny makker. Så heldigvis er der fortsat hesteduft og strigleri smiley Men Pauline, tak! Nu kender jeg ikke din konkrete situation i forhold til evt.at måtte skulle tage afsked til en god ven. Uanset hvad, så står jeg gerne til rådighed til en snak. Det var lige præcis masser af snak (fx. også denne tråd) som for mig satte gang i en beslutningsproces og nu en proces som bearbejder hele situationen.

Som hesteejer er det et vilkår at der kommer svære dillemmaer og dermed svære beslutninger, det eneste vi kan gøre, er at udforske muligheder og konsekvenser og så træffe det mest kvalificerede valg. Herefter er kunsten vel at acceptere valget og stole på det rigtige i det. Lige nu skal jeg i hvert fald lige tumle med det. Og så vil jeg sige, at her fra sofaen lyser stearinlysene i haven så smukt - det må da betyde noget.

Louise - du har helt ret . Fire - eller tobenet, så er det svært at sige farvel til en man har elsket. Folk der siger, at det er unaturligt at dyr fylder så meget, forstår jeg ikke. Respekter dog at det giver mit liv mening og tro på, at jeg trods kærlighed til dyret formår at behandle det som et dyr. Jeg fordømmer heller ikke folk fordi de finder glæde ved golf, om end jeg overhovedet ikke kan sætte mig ind i hvad en pind og en kugle kan give af fantastiske oplevelser. Heldigvis findes der andre passionerede dyrefolk og gud ske tak og lov for en forening som denne. Det er så befriende at have et sted hvor jeg oplever forståelse og anerkendelse på de oplevelser jeg har.

Det er da virkelig værd at holde fast i...

• #13   24. maj 2011 Sofie, vi er enige... faktisk har jeg lidt ondt af folk, som ikke er i stand til at elske et dyr eller til at se de mange unikke kvaliteter, som vores firbenede venner kan være i besiddelse af. Jeg mener nemlig, de går glip af noget stort og smukt i deres liv. smiley

Jeg er også enig i, at vi som hesteejere - eller dyreejere helt generelt - ofte står med svære dilemmaer og beslutninger, hvor det handler om at være i stand til at holde hovedet koldt og gøre det bedste for vores dyr, selv om det måske i vores hjerter ikke nødvendigvis er det bedste eller det letteste for os selv. Deri ligger kærligheden til dyrene... og ansvaret for deres velbefindende.

• #14   25. maj 2011 Puha, en tråd... Smukt! Trist! Hårdt! Ordene er mange, og ingen ord kan trøste dig som din egen måde at skrive på.
    Du er din egen hjælp, du formulere dig, bearbejder og modtager fra de andre.
    Og hvor er du stærk... Tak fordi du viser hvor meget vi andre kan lære om at tage afsked, hvornår nok er nok og hvornår hesten netop skal være i første række!
    Jeg ved at Bertus har fred, ingen smerter og kan nyde synet oppefra.
    Han kunne ikke få det bedre end den tid hos dig. Du har passet så godt på ham, taget ham alvorligt, og elsket ham for det han er.
    Og det vil du iøvrigt altid gøre.
    Dejligt at se, så mange mennesker støtter op om dig. Passer på dig. Guider dig. Og gør dit syn endnu mere klart.
    Mine tanker er hos dig, og jeg håber meget du finder en god hest til tomrummet i fremtiden, når du er klar.
    Brug din mave og dit hjerte, så finder du ro til de nødvendige beslutninger smiley

Sender dig og Bertus lyse tanker.

Kram Heidi

Kommentér på:
Eftertænksomhed

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce