{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
554 visninger | Oprettet:

Bider mig i hovedet? {{forumTopicSubject}}

Jeg har den sødeste, mest kærlige og legesyge unghest.
Han kunne aldrig drømme om at gøre mig noget, og har aldrig været aggressiv over for mig.
Problemet er bare, når jeg står og snakker med ham, vil han ofte gerne lege med mig. Når jeg så nusser ham i hovedet begynder han at bide fat i mine hænder og sågar bide mig i hovedet eller andre steder. Han står med ørene fremme og virker på ingen måde sur eller irriteret på mig, men synes alligevel ikke det er så rart at få et tandsæt i kinden. For han bider hårdt!
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det?
Han tror han er hingst og er som sagt meget legesyg.
Vil gerne få ham til at holde op med at bide mig, men vil på ingen måde slå på ham. Jeg vil tro at problemet ligger i, at han nok ikke ved at man ikke må bide mennesker.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bider mig i hovedet?
  • #1   15. maj 2011 Hvis du ikke er til at sige fra, for det ville klart være det nemmeste, så kan du evt prøve med at pive højlydt (AV!) og trække hånden til dig. Hvis du kan få hesten til at forstå at det gør ondt, så stopper den vel... Forhåbentligt

• #2   15. maj 2011 Lav en hurtig bevægelse og sig en høj lyd. Så bliver han forskrækket og på nden måde lære det er forkert.

• #3   15. maj 2011 Du behøver heller ikke slå ham, men som de andre siger sig højt "nej!" eller stamp i gulvet. bare du husker det bliver gjort i det sekund han gør det, eller kan det være fuldstændig lige meget. (:
    - men ja tror heller ikke han gør det af ondskab, men simpelthen bare fordi han ikke ved han ikke må(:

• #4   15. maj 2011 heste nusser hinanden ned tænderne så han gengælder bare dine kærtegn. skub hans hans hovde væk.

• #5   15. maj 2011 Jeg accepterer det, når Aram nusser mig. De nusser med tænderne, og det kan jeg ikke lave om på. Men jeg holder mig lidt væk for at det ikke gør så ondt, når han nusser igen.

• #6   15. maj 2011 jeg har selv meget forstand på heste adfærd osv, så det er ikke det smiley synes bare jeg har prøvet med "AV CODY!!!" og at skubbe hans hoved væk. men når jeg skubber ham væk, bliver han bare helt "ihhh, hun vil lege" og gør det igen, endnu mere ivrigt. nogle mener man skal ignorere det, men det er ikke så nemt når han bider så pokkers hårdt. hehe.

• #7   15. maj 2011 Jeg tror han gør det, fordi han tror du synes det er dejligt... Sådan gør de jo ved hinanden, når de nusser. smiley
    Jeg tror, jeg ville gå lidt væk, så han ikke kan nå. Så finder han vel ud af, at du ikke synes det er rart?

• #8   15. maj 2011 hm tja smiley synes det er lidt svært hvad jeg lige skal stille op.

• #9   16. maj 2011 LoveLetter - folk vil nok tro jeg er lidt "psyko" i hovedet, men jeg ville lade det være.

Jeg har lært, hvornår Aram skal til at bide, også trækker jeg mig lidt væk.

Kan jeg ikke klare gengæld i nus, så må jeg selv lade være med at nusse ham, hvilket jeg ikke kan :o))

• #10   16. maj 2011 det er jo også uforsvarligt over for andre. igen, han gør det ikke for at være ond. Men han bider virkelig hårdt, det er ikke bare små nap.

• #11   16. maj 2011 Så må du jo sætte en lille lap om, hvor der er en advarsel :-))

• #12   16. maj 2011 og man skulle gerne kunne nusse med sin hest, uden at blive bidt

• #13   16. maj 2011 "hesten bider" får ham jo til at fremstå som farlig. Jeg bruger utrolig lang tid på at arbejde og omgås med ham fra jorden, og har meget kontakt til hans hoved. Så mangler et fif til at lære ham, at man ikke må bide, uden at skælde ham for meget ud :o)

• #14   16. maj 2011 tja, kan godt se det :o)) så kan jeg desværre nok ikke hjælpe.

• #15   16. maj 2011 Hvis det er fordi han får opmærksomhed og er glad for den, hvorfor så ikke "fratage" ham det han er glad for? Altså.. Når han bider, så gå sin vej.. Eller stille sig uden for rækkevidde og ordne strigler eller et eller andet så det ikke er ham der får opmærksomheden??

• #16   16. maj 2011 Tror der er forskel på at blive "nusset" af sin hest som du beskriver det Camilla, og blive bidt som Loveletter fortæller det.

Her tror jeg mere der er tale om leg og ikke nusse, og det er slf. ikke iorden at han bider, så jeg ville helt sikkert få gjort noget ved problemet i stedt for at lade det være og sætte sedler op om at den gør det.

• #17   16. maj 2011 Bare stop med at nus ham og evt. gå væk fra ham når han disideret bider eller når han når din grænse (-: Det kan jo være meget hyggeligt at hesten nulre tilbage i ens hår osv, men når han begynder at blive FOR ivrig, så bare gå væk.. så tror jeg at han finder ud af at det var LIGE da han bed eller nappede at den dejlige nussen og kløen stoppede (det kaldes positiv straf.. altså noget godt stopper).

Mvh. Anna Sofie

• #18   16. maj 2011 ja, jeg må jo prøve mig lidt frem smiley tak for idéerne. synes bare jeg har prøvet med så meget af det.

Anna Sofie - prøvede faktisk lidt alla det du beskriver, hvilket så ud til at virke lidt bedre. "Negativ forstærkning" :o) hehe.

• #19   17. maj 2011 Negativ forstærkning er "tortur". Det er når du påfører ubehag indtil du får den rette respons. Det kunne f.eks være at hesten ikke kan lide at blive rørt på øret - så man tager fat i øret og giver først slip når hesten står stille igen. Den lærer ikke nødvendigvis at kunne lide at blive rørt på øret, men den lærer at man giver hurtigere slip hvis den finder sig i det (på sigt kan den jo så ende med at være ligeglad med berøring, men det er den ikke til at starte med).

Positiv straf er når du straffer for forkert adfærd. (Du råber (skræmmer den) hvis den forsøger at sparke)

Det som Anna Sofie beskriver er negativ straf - at man ikke belønner (tilbageholder belønningen fra) hesten når den gør noget forkert. Altså, at vi ikke nusser hesten når den bider. smiley

Og for lige at runde helt af, så er positiv forstærkning når man belønner for ønsket adfærd (eks. man giver en godbid fordi hesten kommer når man kalder.. eller noget i den dur). Man kan også godt sige at nusningen i sig selv er en positiv forstærker af korrekt adfærd, så i dit tilfælde snakker vi nok om en kombi af dette og negativ straf.

Positiv og negativ forstærkning bruger man når man ønsker at adfærden gentages - det forstærker adfærden.

De to straf metoder bruger man til at stoppe adfærd.

Man kan kombinere på tværs af dem alle, så man er ikke nødt til at vælge den ene eller den anden. Du skal bare vide hvad du vil forstærke, og hvad du vil dæmpe.

• #20   17. maj 2011 negativ forstærkning er aldeles ikke tortur!

det at det hedder "negativ forstærkning", gør det ikke til noget negativt. Det skal bare forstået som "plus og minus".
    negativ forstærkning er at man påfører hesten et tryk, tap med pisken eller noget andet "ubehageligt" som du kalder det, og ophører med det i det split-sekund, hesten giver den ønskede reaktion. Du tager i tøjlen - hesten drejer - du slipper taget i tøjlen = negativ forstærkning. smiley

Alle bruger det i deres omgang med hesten. Heste bruger også negativ forstærkning i naturen. - til at flytte med hinanden og til dominans.

• #21   17. maj 2011 Det er jo så nok et spørgsmål om at du lægger noget meget hårdere ind i ordet "tortur" (med anførselstegn) end jeg gør, eller også skulle jeg have lagt et "f.eks" eller "bl.a" ind i min sætning og måske tilføjet endnu flere anførselstegn for at understrege at der ikke er tale om en fuldstændig ligestilling af de to begreber, for du har lige beskrevet præcist det samme som jeg beskrev.

Negativ forstærkning bruges bl.a til at få folk til at udlevere information - i nogle tilfælde i form af decideret tortur, eller som afpresning (truslen om at noget ubehageligt vil ske medmindre man gør som ønsket), og princippet er nemlig fuldstændigt den samme - ubehag vil stoppe når modtageren udviser den korrekte adfærd. Så at det ene "aldeles ikke" er det andet, er absolut ikke korrekt. Tortur er altid negativ forstærkning når det bruges til at få oplysninger ud af folk. (Men ja, det kan også manifestere sig som positiv straf hvis man ikke har interesse i at få oplysninger/adfærd ud af modtageren.)

Om ikke andet, så er det en glimrende måde at huske hvad negativ forstærkning er, og så bare huske at det ikke nødvendigvis betyder at negativ straf skal være noget traumatiserende som tortur (denne gang uden anførselstegn).

• #22   17. maj 2011 "negativ straf" skal være "negativ forstærkning" i den sidste linje. Det gik lidt stærkt til sidst. smiley

• #23   17. maj 2011 ja det er jo nemt for dig at sige nu smiley men før beskrev du det kun som noget der bruges i ubehagelige situationer. Kan heller ikke helt se hvorfor alle vi andre lige skulle have en prædiken om det i dette indlæg?

• #24   17. maj 2011 Jeg har ikke skrevet at det kun bruges i ubehagelige situationer (mit eksempel kan dog nok godt have været bedre), men vi er så vidt jeg kan se begge enige i at det går ud på at påføre ubehag/ubekvemhed (graden kan så variere) indtil man opnår den ønskede adfærd, så for mig at se er der ikke rigtigt mere at komme efter.

Begrebsdefinitionerne smed jeg fordi udtrykkene "positiv straf" og "negativ forstærkning" begge bliver brugt forkert i tråden, og jeg vile gerne at dem der læser med lærer hvad udtrykkene rent faktisk dækker over.

Jeg er ked af hvis det generer, men det er lidt svært at vide på forhånd om folk er glade for at man prøver at hjælpe, eller om det bliver opfattet som en OT "prædken". Nu da vi er kommet frem til at det er sidstnævnte må vi hellere stoppe, for jeg er ikke interesseret i at skændes når vi i virkeligheden er enige, og det giver sådan en unødig negativ tone i en ellers interessant debat.

• #25   17. maj 2011 ¤ Søster McFluff ¤
    Tak fordi du rettede det for mig, er jeg glad for (; ellers havde jeg da måske sagt forkert hele mit liv :b Man bliver bare nemt distraheret af hvad negativ og positiv står for i denne her sammenhæng og det var det jeg gjorder smiley

• #26   17. maj 2011 negativ forstærkning behøver ikke at være ubehag.

• #27   17. maj 2011 *>fire heste fuck i betyder alt<* P
    Vil du ikke give et eksempel på hvad det så kunne være? (-:

Kommentér på:
Bider mig i hovedet?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce