{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.023 visninger | Oprettet:

Motion af "syg" tyk hest? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu ligger landet desværre således, at min hest for snart 3 uger siden, blev konstateret kronisk forfangen

Det er ganske lidt, og han har kun haft boksro i en dag (dette i samråd med både dyrlæge og smed!)Han har fået forsko på, og fik kun smertestillende i 4 dage.

Han har det godt nu, der er ingen tegn tilbage i benene, og er hverken ømtået eller småtgående.

Derfor har jeg måtte lægge hans liv lidt om, og tage ham af græsset og stille ham på jordfold.

Den første uge han var på jordfold med min venindes unghest, var vi lidt for gavmilde med høet, og skar ned på det. 2 uge har de så fået 20 kg hø om dagen og halm samt lucerne, vitaminer osv for resten.

Men nu har jeg haft et indlæg omkring smed og barfodstrimning, hvor jeg fik afvide at 20 kg hø til dem var ALT for meget, så vi har nu i dag skåret det ned til 14 kg til de to.


Kan godt se, at det har været for meget, for han er faktisk blevet tyk, og hans fedtdepoter, på især manken er blevet betydeligt større og hårde igen.

Så jeg panikkede selvfølgelig lidt i dag, og tænkte "hvordan hulen får jeg ham til at tabe sig, når jeg ikke må motionere ham?!"

Besluttede mig for at gå en lille tur med ham, for der skal altså ske noget med de fedtdepoter, ellers bliver han jo bare syg igen!

Ringer til dyrlægen mandag og hører om, jeg snart må begynde og motionere ham ordentligt igen.

Men indtil da ville jeg høre jer, om I mener, at det er forsvarligt og gå ture med ham på 15-20 minutter hen over weekenden, så han kommer ud og lave bare lidt.?

Min tanke er at det er mere uforsvarligt bare og lade stå til eller hvad? Og jeg kan jo ikke sulte ham.

Gode råd er dyre. Og på forhånd tak for hjælpen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motion af "syg" tyk hest?
  • #1   10. jun 2011 Kender godt problemet!
    Min hoppe er først lige begyndt at måtte rides igen, og hun får kun hø, og noget foder om aftenen (aner ikke hvad det ehdder, men uden stivelse og korn i) og de får så ret meget hø, men står på jordfold, med adgang til hø. Jeg er SÅ bange for de ikke får det rigtige (min fars heste ergo ham der bestemmer hvad de får og hvad de ikke får, og han holder heste på gammel dags måde :b) samt om de får fedt lever, når Fanta, nu snart rides på nbormalt niveau igen. så er også på bar bund ang om de får det rigtige eller ej? s:


  • #2   11. jun 2011 Det du kan gøre er at lade ham svømme i en hestesvømmehal. Enten sende ham på et ophold eller selv køre derop fx en gang om ugen. På den måde får han motion uden at belaste led og sener. Desværre er det jo noget dyrt, men jeg har hørt, at der er mange, der bruger det til at motionere syge heste. Min egen ponyhoppe skal på et sommerophold mens jeg er på ferie, men dette er ikke forbi hun er syg, vi vil bare gerne holde hendes kondition oppe sommeren over (:
    se evt. http://hestivand.dk/


Kommentér på:
Motion af "syg" tyk hest?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce