{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
892 visninger | Oprettet:

vitaminer og mineraler {{forumTopicSubject}}

Jeg lader mig fortælle at koldblodshestene skal have ekstra tilskud af vitaminer og mineraler i forhold til varmblodsheste. Men til gengæld mindre fuldfoder fordi de er så nøjsomme. Er der nogle af jer der giver det, og i så fald - hvad og hvor meget ?

Kavan er 152 cm. 8 år og vejer ca. 575 kg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vitaminer og mineraler
  • #1   20. jun 2011 Jeg har næsten også lige fået oplyst det samme. Har dog ikke rigtig fået justeret det endnu

    Geyser skal have 20-25 g pr 100 kg. Regner med han vejer ca 650 kg.
    Han får pt 120 g dgl., men han laver heller ikke noget som helst, andet end at æde smiley
    Regner med at sætte det op, når det begynder at aftage lidt i græsset...


  • #2   20. jun 2011 Er det multivitamin - og så det alene plus græs og hø ? Eller får han også foder ved siden af ?

  • #3   20. jun 2011 Ja, som jeg skrev til dig,
    så får han hø og græs,
    Gemüs-Kräuter-Mineralien ( vitamin/mineralprodukt )
    et par hundrede g Pre Alpin WiesenCobs
    og et par hundrede g Pre Alpin Light Protein - lavt proteinindhold.

    + et par hundrede g Linamix.

    Dropper nok at udskifte Ligten med den Dangrønt Alfalfa, som jeg ellers skrev til dig, da det nok bliver for meget protein...


  • #4   20. jun 2011 Og netop Protein skal koldblods helst ikke have så meget af kanjeg læse mig til smiley

  • #5   20. jun 2011 Har jeg også læst, så holder mig derfor til lighten smiley

  • #7   21. jun 2011 Tak Iris - godt med lidt indput smiley

  • #8   22. jun 2011 Vi har 4 sigøjnermuler og de får alle Suregrow 2 x 300g om dagen. Derudover får de hø / wrap, alt afhængig af årstid.

  • #9   25. jun 2011 V.H. Gypsy Horses *
    Jeg fik det at vide fra foderfirmaet St. Hippolyt, at nøjsomme koldblods ofte havde brug for mere vitamin/mineral.


  • #10   26. jun 2011 Jeg vil nok tillade mig at stille spørgsmålstegn ved foderfirmaets vejledning.
    For det første fordi en hest der betegnes nøjsom jo netop er en hest hvis fordøjelsessystem er indrettet så det kan udnytte langt flere næringsstoffer af samme mængde foder end en hest der betegnes som værende ikke nøjsom.
    For det andet fordi jeg har været til mange foredrag om korrekt fodring af koldblodsheste afholdt af forskellige forskere og eksperter på området, og aldrig har denne påstand været oppe at vende.
    For det tredje fordi at et foderfirma har en økonomisk interesse i at sælge mere af et givent produkt. For søren hvor har jeg tit diskuteret med sælgere af foderprodukter i farvestrålende emballage efter jeg har sat mig bare en lille smule ind i hestens ernæring smiley Men det er en helt anden historie! smiley

    Men min konklusion er i hvert fald at jeg ville undersøge om der findes noget forskningsmæssigt belæg for højere docering til koldblodsheste inden jeg med risiko for at overbelaste lever og nyrer satte doseringen af vitaminer og mineraler op smiley
    Vi vil jo alle det bedste for vores heste - men husk på at med vitaminer og mineraler er den rette docering vigtig.

    Mine voksne heste får vitamin/mineralblanding fra Salvana. Mit føl får fra Travo (da Salvana ikke har vitamin/mineralblanding specifikt til føl)


  • #11   26. jun 2011 Greystone - jeg plejer også at være skeptisk, netop derfor sammenlignede jeg indholdet i tinkerbrok ( specielt til koldblods ) med vores nuværende foder, - Hippolyt Naturmusli. Og jeg måtte jo komme frem til at - jeg ikke behøver ændre på noget smiley . Jeg har dog aldrig fået instrukser af Hippolyt - til de foderforedrag jeg har været til - at jeg skulle give noget ekstra, - hverken vitamin eller mineraler. Men jeg har været obs på protein, idet jeg har set lidt dokomentation for hvilke hudlidelser det kan give. Men det gælder jo nok alle typer heste, og måske er koldblods lidt mere sarte overfor protein end varmblods ?

Kommentér på:
vitaminer og mineraler

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce