{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.453 visninger | Oprettet:

Hvorfor går din hest stadig bag lod? {{forumTopicSubject}}


Hvorfor går din hest stadig bag lod? Har den ikke muskler nok - mangler den bæring, eller skal en hest der går korrekt gå sådan?

En hest der lige er blevet tilredet eller er ung kan undskyldes med at den mangler muskler, den er lige startet, det er nyt og det hele er underligt. Knapperne skal også lige findes.

I når nu til LC og skal starte dette hvor der i programmet står øverst; " Hesten/ponyen skal være lydig, afslappet og tillidsfuld og have givet korrekt efter på biddet, og den skal arbejde i en utvungen
holdning med næseryggen lidt foran det lodrette plan. "

Videre i LB siges der; " samtidig med at den er korrekt eftergiven i ryg, hals og nakke "
Og vi har lige i LC'en fået af vide at det korrekte er lidt foran lod - så det skal den også være i LC'en.

Nu begynder det at løbe tør for at "hesten ikke har muskler nok " - den har været i gang en del tid da den nu må starte en LA og kan formentligt også øvelser der til og har bæring til dette.
" oldningen skal fortsat være utvungen med let hvælvet hals og næseryggen korrekt placeret let foran eller i
det lodrette plan. "
Her tilføjes lodrette plan da hesten nu kan samles endnu mere.

Kommer vi højere op, op imod MB, Prix George mm. er der ingen tekt for oven, men til gengæld står der nederst i bedømmelsen under lydighed; " samt hovedets
korrekte placering. "
Som vi jo på forhånd ved er foran lod, der har vi lært helt fra LC'en af.

FEI nævner også lidt foran lod i deres store "dressur bog" med alle regler og fortællen om hvordan det skal se ud.
" The
head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the
vertical, with a supple poll as the highest point of the neck "

Fordringerne nævner det også ( kan købes for 100kr via. DRF ) - at der skal trækkes 2-3 point fra pr. øvelse hvis hesten går bag lod.

Det var vældig meget snak om bag lod! Men så kommer 1000 kroners spørgsmålet igen; Hvorfor går din hest bag lod stadigvæk? Og kan man blive ved med at sige " den mangler muskler og bæring " selvom man bevæger sig i LA eller GP? Ellers skal man hvis manglende muskler er tilfældet blive hjemme, til man kan opfylde kravene eller sætte kravene et niveau ned?

Og når nu FEI nævner dette med at bag lod ikke duer - DRF gør også - hvordan mener du så det kan være at top hestene på internationalt plan og landsplan går bag lod, når nu man har lært fra LC at det er no go? Og i det hele taget mange heste, måske også din går bag lod ?

Eller skal DRF og FEI til at skrive deres reglementer og krav om ?

Håber på en super god debat med en masse spændende indlæg :o)!

Emnet er ikke ment som et " fyhahadaa til dig ", så træk vejret en gang og tæl til ti inden du svare smiley

Føler du emnet meget stødende, negativt og surt - så smid det i en privat besked til mig istedet for at ødelægge en god debat smiley
Forsøger ikke at pådutte andre nogen mening, være bedrevidne og klog - blot få en god debat igang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor går din hest stadig bag lod?
  • #1   7. jul 2011
    Den med kontrol har jeg faktisk hørt før. Det var i forbindelse med at man ser mange springheste rides bag lod rundt inde på springbanen, der fik jeg svaret at man havde mere kontrol.

    Og at det føles underligt - det gør det vel nok. Har også ofte gået kommentaren " hesten går jo oven ud! " eller at den ikke er samlet, selvom den kun er lidt foran lod...
    Selvom hesten ( med evt. lile tyk hals ) går lige som den skal lidt foran lod.


  • #2   7. jul 2011 NICE EMNE smiley

    jeg tror det hænger sammen med den forbistrede 3 nakken hvirvel der er blevet svag, selv bidløse, der sværger ved hms rider jo bag lod. Jeg tror simpelthen ikke de arbejder hestene i lang form. Supraspinosa overbelastes jo nemt, men ikke mange ved det.

    Dels tror jeg også ALT for mange lærer hesten at søge derind uden at vide det. De kan ikke se hesten allerede er lod ( i en anspændt stilling) og når hesten gør mere ind, får den sværre ved at løsne grebet i tøjlen ( rytteren bruger mindre krafter, og føler hesten er løsere, og blødere, så giver rytteren efter = roser handlingen), de synes ikke over lod er acceptabel. Dels også fordi hestens stop signal er i stykker, og hesten har et kontakt problem, altså, hesten dykker ved kontakt, og stopper ikke for et let signal. ( hvlket kan rettes op ved arbejde - altså dykningen)

    Genialt indlæg.


  • #3   7. jul 2011 det med mere kontrol er rigtigt - heste der er varme går godt med roll kür, da frygt og syn ofte hænger sammen, bliver hesten roligere når den ikke kan se særligt meget. det beroliger dem. + De bliver svage af smerten fra nakken, skulderen, sacral-regionen og spytkirtlen bag ganachen.

    Samtidigt bruger springheste deres ben og haser mere efter brug ved roll kür. - hvilket ikke er bevist videnskabeligt - men på flere springbaner og dressur baner verden over - netop hvorfor roll kür er så populært.


  • #4   7. jul 2011

    William går sommetider bag lod, hvilket er noget af det, som jeg arbejder allermest med.

    Han har det med at gå bag lod -> smide ryggen og dermed bevæger hans bagben sig nærmere bagud end ind under ham.

    Hvorfor gør han det stadig? Fordi rom ikke blev bygget på en dag.
    Men det er blevet bedre - MEGET bedre.
    Jeg har lige redet en LC3 til 70 %, hvor der ingen kommentarer var om, at han gik bag lod - jubi :b

    Jeg arbejder med det ved at ride ham frem og ned - så ryggen kommer op og samtidigt kommer der aktivitet bagfra. Når han så begynder at bruge ryggen samler jeg ham op, samler sammen og forlanger mere samling.. og så slutter jeg af med frem og ned igen smiley
    Han har svært ved det, og derfor tager det lang tid.
    Han vil gerne stille sig højt i nakken og ligger dermed ikke ærligt på tøjlen, når han gør dette :b

    Men han er blevet bedre - MEGET bedre, det er super dejligt, at det går fremad smiley
    Han er 13 år gammel - kan ikek se, hvorfor du sammenligner med alderen?
    Hvis den korrekte ridning ikke har fundet sted, hvordan skal en hest på 20 år f.eks. så have styrke nok?





  • #5   7. jul 2011
    Hvor mange af jer, der skriver dette har egentligt selv startet dressurstævner?

    Nu ahr jeg startet mange stævner - og i dressur er jeg squ ALTID blevet høvlet ned for det, hvis den ehst jeg har redet på af den ene eller anden grund har gået bag lod og puttet sig lidt i en øvelse.
    Så lad nu være med bare at svine dommerne til - JA der er tilfælde, men i størstedelen af gangene får man altså dårligere karakterer for det smiley


  • #6   7. jul 2011 Mht. det som Simone nævner tror jeg der kan være noget om det.
    Tror mange ryttere kender til at hav en stærk hest fortil, og ofte når hetsen bliver stærk så tager dne hovedet op eller næsen mget foran lod. En hest bag lod har ikke så meget fat i biddet, hvilket giver rytteren en følelse af mere kontrol.

    Jeg syntes absolut ikke om det - men har set det mange gange...


    Min vallak går en gang i mellem bag lod, og jeg skulle mene det skyldes manglende styrke i ryggen. Han gør det kun meget lidt og ikke hele tidne, men det hænder, og jeg gør hvad jeg kan for at ride ham i lod eller over.
    Min hets er tilredet for et år siden og er ikke redet seriøst før jeg fik ham i april i år, hvor han ankom meget muskelfattig smiley
    Jeg er meget opmærksom på hans holdnig fortil, netop hvad angår bag lod! smiley


    Og mht. hvad Beck siger, så er jeg faktisk enig:)
    Jeg syntes at du ser meget af de h'je dressur bag lod, hvilket undrer mig en del..
    Men når jeg selv har redet stævner på min gamle pony, osm var rimelig ustabil fortil, fik jeg mest kommenteret de øvelser, hvor hun gik bag lod - sim noget negativt.


  • #7   7. jul 2011
    BECK ! - Når jeg sammenligner med alder, så mener jeg, en unghest = en 4års der lige er tilredet er jo ikke langt. Men det kunne også være en 10årig der havde gået som avls hoppe og først blev tilredet nu.

    Jeg har desværre ikke haft mulighed for at starte stævner, men når jeg får muligheden gør jeg det :o)

    På distriksplan er det en ting - men man bliver vist ikke høvlet ned for at ride bag lod når man er Andreas Helgstrand eller Isabel Werth der kan præstere et program hele tiden bag lod til 80-90% smiley


  • #8   7. jul 2011 nu behøves en glæderytter som mig ikke deltage i stævner for at kunne ytre mig om hestens biomekaniske svagheder smiley

  • #9   7. jul 2011
    De bliver også dømt ned for, at hesten går bag lod..
    De bliver bare dømt op på nogle andre ting - en øvelse, der f.eks. havde givet 10, hvis hesten stod i lod giver så kun 8 fordi hesten er lidt bag lod smiley


    Nu har jeg siddet som skriver utroligt mange gange også, og jeg synes MANGE dommere påtaler det og går meget op i, at hesten skal stå rigtigt i lod smiley


  • #10   7. jul 2011
    Hvis så mange dommere påtaler det, hvorfor luller over halvdelen af HG's stævneheste så rundt bag lod? smiley Så burde det vel sende et signal til ryttere om at bag lod = dårlige procenter og gå hjem og træn.
    Og selvom man følger dem fra LC til LA sker der ingenting.


  • #11   7. jul 2011
    Jeg hentydede til jeres kommentarer om dommerne - ikke kendskab til hesten.


  • #12   7. jul 2011
    Det synes jeg heller ikke de gør.
    Jeg står opstaldet på et stort sted, og der er squ meget få heste her, der går bag lod - hvis de gør er det noget, der trænes meget for at forhindre.

    Man bliver ikke belønnet for det smiley
    jeg har haft problemer med, at Williiam gik bag lod - har redet LC'erne til 63 procent ca. SÅ arbejdede jeg med med et par uger og så hævede procenten sig til 66 og 70 % smiley

    såå ..



  • #13   7. jul 2011 jeg tror det er ret forskelligt hvor dommerne dømmer ned, og hvor de ikke ser det.

  • #14   7. jul 2011 Måske vi ser forskelligt på hvornår hesten er bag lod eller, hvor meget det tæller - men for mit vedkomne så er næsten alle de albums og videoer der inkludere dressurtræning bag lod, der er slf. nogle foran lod - men det er ikke de der for mig er flest af.



  • #15   7. jul 2011
    mindst 8 ud af 10 dommere dømmer det ned. Det er jeg overbevist om - har erfaring med de fleste dommere her i området, og det er altså et punkt, der bliver slået hårdt ned på - om i vil det eller ej smiley


  • #16   7. jul 2011
    Ja i dit område.
    Men det forklare stadig ikke for mig hvorfor man møder heste over alt - i overtal/flertal der går bag lod?


  • #17   7. jul 2011
    Man kan jo ikke se forskelligt på, hvornår hesten går bag lod ?
    Lodret er ikke ligefrem et subjektivt begreb smiley


  • #18   7. jul 2011
    Fordi ingen er perfekte smiley
    Jeg har squ siddet på mange GP heste, hvor nogle af dem var så tændte, at de, hvis man lavede den mindste anholdning, gik ind bag lod og puttede sig i stedet for at reagere - det er jo noget, der skal trænes på? Og hvordan skal man udvikle sig, hvis man ikke må ride og tage til stævner osv? xD



  • #19   7. jul 2011
    Man må da gerne ride, men forstår ikke hvorfor man stiller op til et stævne med en hest der går konstant bag lod.
    Er hesten vældig følsom især når den er tændt, så må man ud og træne nye steder, uden det er stævne og få styr på det.

    Udvikle sig hænger jo ikke sammen med stævner, man kan sagtens udvikle sig der hjemme også vise resultatet frem til stævnerne :o)
    Finder man ud af til stævnet at hesten går i bag lås og fræser der ud af pga. den er spændt over det nye sted, så må man som jeg skriver oven over finde grunden til den styrter rundt.

    Nej, ingen er perfekte - jeg finder det bare super besynderligt at man i et album med super mange forskellige heste, i forskellige klasser i løbet af en dag kun ser heste bag lod, hvis det dømmes så hårdt ned.
    Hvis hestene bliver så tændte og går bag lod skulle man måske til at avle efter nogle heste der ikke blev det og kunne møde kravene istedet smiley


  • #20   8. jul 2011
    Undskyld mig - hvorfor hænger stævner ikke sammen med udvikling? Det er da lige netop det det gør!

    Jeg rider ikke stævner for at vinde - jeg rider stævner for at få min kritik, hvorpå jeg kan se, hvordan vi har udviklet os.
    Ydermere rider jeg stævner for, at hesten kan lære at være udenbys og kan lære af være afslappet og tryg på udebane.

    hvis man først må ride stævner, når man er perfekt, så ville der ikke være nogen grund til at ride stævner? o.O

    SÅ hvis hesten ikke går perfekt, må man ikke stille op og få noget konstruktiv kritik siger du? Det er da for fesent!
    Jeg udvikler mig rigtigt megetlige efter et stævne, da man kommer langt bare med kommentarene på kritikken smiley


  • #21   8. jul 2011
    Well, jeg ville aldrig starte et stævne med en hest der gik bag lod - fordi det er et af de krav jeg mener alle heste, lige fra de er 4år skal opfylde.
    En kritk er en god ting ja, super fint til at få rettelser på opstilling, schenkelvigningen der skal laves anderledes osv.

    Men starte med en hest bag lod, nej det er bare imod mine principper og imod hvad jeg mener er et af de første og største krav til hesten i stævnesammenhænge.

    Igen, jeg undre mig stadig over at folk bliver ved, ved og ved år efter år i deres fotoalbums at vise heste bag lod som den stiger i graderne i niveauerne. Som spørgsmålet lyder fra start indlægget; hvorfor går hesten stadig bag lod? Burde det ikke være ude af verdenen i LA klasserne? - ihvertfald den konstante bag lod.


  • #22   8. jul 2011
    hvordan skal din hest kunne opfylde det krav, hvis den (som de fleste heste) først bliver redet ordentligt til, når den er 4 år?

    selvfølgelig kan de ikke stå i lod med det samme - det ville da være yderst forkert..

    Dommerne her i distrikt 10 virker meget fornuftige på det punkt smiley

    Forstår ikke, hvorfor du ikke vil ride stævne på en hest, der ikke går perfekt?
    Et stævne er jo ligesom en træningssession - bare udenbys? smiley

    Jeg starter så ofte jeg kan for at hente en masse stævneerfaring hjem for mig og hesten - jeg er ligeglad med om jeg rider til 40 procent og bliver nummer sidst - det handler i første omgang om, at hesten skal slappe af til stævner. Når den kan det kan man begynde at kræve, at den også skal gå brilliant smiley


  • #23   8. jul 2011 Godt emne Krikken..
    Jeg har selv undret mig over det samme - og specielt når man ser 'flot dressur' i fjernsynet (som jeg så sjældent synes er flot)
    Jeg prøver selv at ride min hest foran lod, men jeg er ikke en engel eller hvad man nu siger, da Kavello selv går en lille smule under lod - tror måske han synes det er rarest der? Måske skal han ikke bruge så mange muskler som han skal foran lod? Men lige gyldigt hvad, 'sparker' jeg lige en ekstra gang til ham, og så kommer hovedet op smiley Det er træning, træning og atter træning er jeg sikker på..

    Men jeg forstår virkelig ikke, hvorfor man ser så mange der faktisk vinder dressuren når det er tydeligt at hesten går under lod?


  • #24   8. jul 2011
    En 4års vil jeg mene sagtens kan gå lidt foran lod med det samme, det er der da mange eksempler på at de gør. At mange så vælger at tage snuden ind på dem og op i høj holdning fra start er noget andet.

    Jeg kunne godt finde på at ride stævne uden det var perfekt - men, jeg ville aldrig starte på en hest bag lod. Det er for mig grundstenen, noget der skal være på plads før man begiver sig til stævner.

    Maja A - En hest bruger forskellige muskler bag lidt og foran lod. Derfor, hvis du rider bag lod træner den ikke musklerne der skal bruges til foran lod :o)



  • #25   8. jul 2011 Krikken: Nej, det er jeg godt klar over smiley Også derfor at jeg langt hellere vil ride foran lod, altså for meget. Hellere det end bag lod.. Men igen træning, træning og atter træning.. Men okay, vi rider heller ikke mere end max LC
    Egentlig lidt skægt, at jeg er den eneste der har skrevet af min hest også går bag lod nogle gange - for det er der godt nok mange heste der gør..


  • #26   8. jul 2011 super godt enme!

    er selv meget imod hesten går bag lod, self. har min da også godt bag lod, det ligger jeg ikke skjul på, men der var jeg meget urutineret og det var min hest også, nu hvor vi har fået trænet rigtig meget og begge er blevet en del bedre er det væk, og nu ligger han en smule foran lod og er afslappet i halsen, bruger ryg og bagben meget mere smiley (der er tale om en hest på 19)

    hvis der er så mange dommer der er imod det, forstår jeg ikke hvorfor folk bliver ved med at ride hesten bag lod (jeg snakker om LA+ klasserne) jeg har stået på rideskole, hvor folk red deres heste bag lod, fik det afvide og red bare videre baglod.

    når du siger bag lod tænker jeg med det samme på alle de slags annoncer hvor hesten går bag lod, jeg forstår ikke hvorfor folk ligger billeder ind på deres annoncer.

    jeg er selv stævne rytter og er tit til stævner og skriver for dommer.


  • #27   8. jul 2011
    Krikken:

    Har du nogensinde prøvet at tilride en hest og ride den op helt fra bunden?
    Lyder som om du tror det er ufatteligt nemt smiley
    Jeg red en 4 års op - den gik af sig selv ind bag lod og puttede sig. Nogle heste går den vej, men andre går den anden vej - og så må man jo arbejde mod lod.

    Men nej alle heste gør det squ ikke af sig selv, der tager du grueligt fejl smiley
    Har redet enormt mange ungheste, da jeg har arbejdet for berideren - og størstedelen af dem gik bag lod og puttede sig af sig selv.. Og der blev jo så arbejdet på at få dem lidt over lod.

    Gentager mig selv: Rom blev ikke bygget på én dag!


  • #29   9. jul 2011
    Bare lige fordi det er mega relevant for dette emne smiley
    Rider normalt kun WIlliam en gang om ugen - men Sara var syg i dag, så jeg passede ham.

    På INTET tidspunkt i dag gik han bag lod - og flere gange gik han faktisk en smule foran lod smiley Plejer højest at kunne få ham i lod :b

    Deeeeeeejlig hest smiley Som også lavede 2'er changementer i dag UDEN at gå bag lod ..
    Weeeeeeeeeee, så var jeg glad smiley


  • #30   9. jul 2011
    Nej jeg har aldrig selv tilredet en hest - eller jo, da jeg var 13år hjalp jeg med det.

    Men jeg har bemærket en sjov ting; de heste på 4år der putter sig, der rides i høj holdning med korte tøjler og kontakt.
    Hestene ser snot forvirrede ud over hvad kontakten er så de tager næsen bag lod for at slippe for kontakten. Det får de lov til og bliver jo belønnet for da presset fjernes.

    Istedet for at give dem lange tøjler, i en holdning de kan bære og gøre dem trygge ved kontakten først.


  • #31   9. jul 2011
    Har set flere heste gøre det for lange tøjler også smiley


  • #32   9. jul 2011
    Slf vil en hest der er ikke aner hvad kontakten er for noget, selv for løse tøjler gå bag lod - det handler så bare om ikke at dyrke det.

    Ofte ses det også at man uden det er med vilje kommer til at belønne hesten for at gå der.

    En anden ting der også er "sjov" - for at gå bag lod skal hesten spænde i underhalsen, dvs. det er ikke rigtigt afslappende.
    Så det giver ikke rigtigt mening at den vil gå derind for at slappe af eller fordi det er behageligt.


  • #33   9. jul 2011
    Der er vidst heller ingen, der har sagt at den går derind fordi det er behageligt?


  • #34   9. jul 2011
    Nej, ikke lige her :o) - andre steder.


Kommentér på:
Hvorfor går din hest stadig bag lod?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce