Cushings {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg fik et tip om, at Dialekt muligvis havde cushings og jeg er helt oppe at ringe over det - nervøs og grædefærdig.
Hun har disse lidelser:
Svært ved at tabe vinterpels
Ingen muskulatur ved overlinjen
Dårlige hove og svamp der er svær at holde nede
Gigt
Tabt en tand for nylig
Svært ved at holde huld
Hun er meget langsom til at komme op, efter at have ligget og hun smider sig nærmest ned, når hun skal ned.
Enorm ædelyst
En smule forbenet dragt brusk på forbenene, mest det venstre
Det der gør at jeg er i tvivl, er at hun har energi og pelsen krøller ikke - hun spiser godt og hvor meget hun drikker og tisser har jeg ikke ligefrem styr på, da de går ude og vi er flere om at fylde karrene.
Jeg ved heller ikke hvor mange af lidelserne der kan høre indeunder cushings-symptomerne. Kan I sige mig dette? Og lyder det typisk for en hest med cushings?
feb 2009
Følger: 37 Følgere: 42 Heste: 9 Emner: 65 Svar: 377
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 64 Emner: 91 Svar: 454
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Hesten kan også komme i brunst meget ofte (hvis det er en hoppe), da sygdommen er en svulst på hypofysen (et sted ved hjernen), og er meget hormonforstyrrende. Hesten kan tisse utroligt meget, og det lugter meget grimt. Det er ret tydeligt efter en nat i boks.
Vær meget opmærksom på græs, for en hest med cushing har øget risiko for forfangenhed, og i dette tilfælde er det næsten umuligt at kurrere.
Spørg hvis du vil vide mere, jeg har meget erfaring da min egen pony har haft det.
Hvis du søger på nettet, så vær opmærksom på at det ikke er rart at se på en hest med Cushing, og slet ikke hvis man kan sammenligne det med ens egen hest.
Muskulaturen kan også falde meget kraftigt, og være ualmindelig svær at bygge op.
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
jan 2007
Følger: 127 Følgere: 108 Heste: 10 Emner: 150 Svar: 1.451
http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?id=1377&start=&slut=&pg=&aart=&aar=&bl=
Cushings
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside