{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.246 visninger | Oprettet:

seperations angst i højeste grad - hjælp! {{forumTopicSubject}}

Ved ikke helt om emnet hører til her, men nu prøver jeg alligevel smiley

Min hest lider virkelig meget af seperations angst. Ved hendes gamle stald kunne man ikke fjerne hendes side-kammerat fordi at Ruby (min hest) gik fuldstændig amok når kammeraten blev taget væk.
Hvis man havde hende løs, går hun amok, og specielt hvis hun kan høre hove udenfor.
Når man red på hende, og kammeraten kaldede så gik/går Ruby også amok, og er slet ikke til at styre.
- Nu har vi så flyttet p.gra private grunde, og nu er hun begyndt at gå amok igen, og kan slet ikke falde til, og har allerede fundet sig nogle kammerater som hun ikke vil skilles fra, og bliver helt vildt nervøs når hun bliver taget ud af boksen eller væk fra alle de andre heste i stalden.

Jeg spørger jer nu, hvad kan jeg gøre for at stoppe det? Det er vildt træls, og hun er slet ikke til at gå nogle steder med fordi hun går amok.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  seperations angst i højeste grad - hjælp!
  • #1   16. aug 2011 Lyder ikke rart smiley
    Altså, jeg havde også nogle af de samme problemer med min hest.
    Jeg købte ham, og det nye opstaldningssted var sådan et lille ét langt ude på landet. Meget isoleret og omgivet af marker. Der stod 6 andre heste.
    Min hest blev efter en uges tid også meget nervøs for at blive skilt fra flokken. Min mor trak en tur med ham, hvor han stak af fra hende for at komme tilbage til de andre. Jeg trænede så meget med ham (med hjælp fra de andre opstaldere), hvor vi trænede at gå frem og tilbage foran folden. Vi gik lidt længere hver gang - så snart han blev anspændt (eller helst lige inden), stoppede jeg ham op ved at sige "stå", og han fik en godbid. Til sidst kunne vi gå et langt stykke væk fra folden uden panik.
    Men jeg vil sige, at det aldrig blev helt godt. Han ville fx heller ikke stå i stalden alene (der lå lige foran folden med udsigt ud til).

    Den store forskel kom, da jeg flyttede ham til et større sted med meget mere aktivitet i hverdagen. Han kom ned på en fold, hvor der red heste forbi hele tiden, og hvor han vænnede sig til at se heste gå og komme tilbage. Samtidig håndterede ejeren af stedet det meget professionelt, hun har godt styr på, hvad der skal gøres for at en ny hest føler sig tilpas.
    Ud over det fik han den første uges tid Bachs nødhjælpsdråber ca 3 gange om dagen (jeg var dernede mange gange i løbet af dagen for han kunne se nogle, han kendte). Ugen efter fik han kun en eller to gange om dagen.

    Dette var åbenbart en rigtig god opskrift, for siden dag 1 har der INGEN problemer været med seperationsangsten! Han er blevet en anden hest.


  • #2   16. aug 2011 Står din hest opstaldet på et lille eller stort sted?
    Min hest har også en ret svær grad af separationsangst. Jeg købte ham for 3 år siden og har trænet ham lige siden. Han kan stadig ikke være alene i stalden, blive forladt i ridehuset, rides en længere tur alene uden at spænde op. Jeg har dog erfaret at det også har noget at gøre med f.eks. staldens størrelse, er der en bred staldgang og højt til loftet, er det ikke lige så slemt at være alene.

    Mit bedste råd er træning. Tag hende væk fra flokken lidt af gangen (evt. hvor hun stadig kan se de andre heste), og vær tålmodig.


  • #3   16. aug 2011 Hej.

    Jeg vil nødig til at forklare hvordan det kan trænes væk, det tager tid - men kig på www.epona.tv, de har et indslag om hvordan det trænes væk - ellers ved jeg at det er noget som www.horsemind.dk (tine) kan få bugt med via. træning smiley


  • #4   16. aug 2011 altså, man kan slet ikke fjerne hende ét skridt før at hun går helt i panik, hun vader frem og tilbage i boksen konstant, og ja, hun kommer ud på fold så det er ikke p.gra kedsomhed. Hun kalder konstant, men er fuldstændig rolig ude på folden..
    Men hun vil ikke spise godbidder hvis hun er stresset..

    Har flyttet fra et stutteri til en lille stald, der skete simpelthen alt for meget på stutteriet, det stressede hende op konstant smiley


  • #5   16. aug 2011 Jeg har selv stået i den situation at Aram har lidt af seperationsangst i rigtig høj grad. Han vil aldrig kunne komme af med det, mens han har sjældent anfald nu.

    Det lyder måske hårdt - men når en hest(taler om efaring fra Aram + lidt Whitey.) er seperations angst og får et "anfald" lukker verdenen helt i. Det eneste de tænker på er én ting. EN MAKKER .. TRYGHED!

    Aram var så ødelagt at lige så snart han ikke kunne se en hest stejlede han, bed han og gik helt i panik...

    Selv prøvede jeg med fysisk kontakt og beroligende stemme at få ham roet ned igen.. Dette var prøvet i måneder indtil jeg valgte at tage pisken med og give ham et ordentlig rap i røven når han begyndte på hans anfald.. Det gjorde jeg enkelt for at han ikke skulle lukke af og for at jeg stadig kunne få kontakt til ham og vise at jeg er tryg at være sammen med og der sker ikke noget ved at der ikke er en anden hest.

    De efterfølgende gange fik han stadig et rap i røven, men det blev svagere og svagere når han begyndte at få mindre anfald og at han bevarede roen og fokuserede på at jeg var til stede, og fokuserede på trygheden med mig.

    Idag har jeg altid pisken med, hvis et anfald skulle dukke op for at vi ikke ender i en situation igen, hvor jeg har blodige arme og fødder og negativ stemning + en hest der skader sig selv. Idag er han mere tryg og kan gå tur i omkring 1 time UDEN hest, og 2-3 timer hvis han kan se en hest på afstand.

    Han er rigtig rigtig dygtig. Jeg ville ønske jeg kunne bruge min beroligende stemme på at få ham roet ned fra hans anfald, men det er noget vi skal arbejde på med hjælp af pisk. Og jeg er sikker på at om nogle år så kan jeg få ham væk fra hans anfald ved hjælp af min stemme kun.


  • #6   16. aug 2011 Så mit råd er simpelhen at tage en pisk med når du henter hende. Få hendes fokus VÆK fra makkeren, og fokus på dig. Et rap i røven når hun begynder på noget, så hun lige kan få tænkt over hvad der skete. Også samtidig bruge kærlig fysisk kontakt og en positiv stemning og beroligende stemme!

    Det tog Aram 1 måned ved hjælp af pisken + lidt min stemme smiley


  • #7   16. aug 2011 ok, mange tak for rådet smiley Det vil jeg prøve

  • #8   16. aug 2011 smiley og det vigtigste er bare at gøre rappet mindre og mindre for hver gang hun reagerer bedre! smiley og at rose og vise tryghed. smiley

  • #9   16. aug 2011 ja okay smiley

  • #10   16. aug 2011 Tænkte også på det med pisken, altså at bruge den til at få revet hesten ud af sin uhensigtsmæssige sindstilstand...
    Synes det lyder som et godt råd. Selvom det måske virker hårdt, er det nogen gange det, der skal til. De bløde metoder kan gøre dem endnu mere usikre.

    Og så synes jeg stadig, du skal kigge på bachs nødhjælpsdråber. Det var super til min og har også haft en veninde hvor det udrettede mirakler med hendes hest (som var faldet gennem isen og var så traumatiseret, at dyrlægen var ved at aflive den på stedet - en uge med nødhjælpsdråberne og den løb glad rundt på folden igen).


  • #11   16. aug 2011 okay, mange tak det vil jeg også prøve smiley Min hest er også ret traumatiseret efter nogle ulykker med sadlen, så vil klart prøve det smiley

Kommentér på:
seperations angst i højeste grad - hjælp!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce