{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.441 visninger | Oprettet:

boltpistol eller sprøjte???? {{forumTopicSubject}}

Jeg står desværre i den kedelige situation at jeg skal have min skønne, dejlige hest aflivet smiley
Nu er det bare at jeg ikke rigtig kan bestemme mig for om hun skal have en sprøjte eller skydes med boltpistol.
Havde egentlig først bestemt mig for at hun skulle have en sprøjte, men nu er jeg bare kommet til at tænke på at hun er panisk angst for sprøjter, og mener virkelig panisk angst, bare når hun skal vaccineres skal der hovedetøj og en bremse til for at holde hende og hun kommer helt op at kører, og det med at gemme sprøjten så hun ikke ser hjælper faktisk ikke smiley
Og derudover har jeg også hørt en del ting om at det kan trække noget ud med en sprøjte. Men samtidig at det er utrolig voldsomt med en boltpistol?

Hvad ville i vælge og hvorfor? nogle erfaringer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  boltpistol eller sprøjte????
  • #1   18. aug 2011 puha ja du står godt nok over for et svært valg..

jeg syntes boltpistol er rimelig humant, men det er voldsomt og ser syntes jeg,
    men samtidig hvis hun er så panisk overfor sprøjter som du skriver så er den jo heller ikk rar...

har du prøvet og spørge din dyrlæge til råds der hvad han syntes er bedst?

• #2   18. aug 2011 Boltpistol!!!...

Har lige fået aflivet 2 i Juni måned:-/ Den ene blev med sprøjte, og den anden med boltpistol...

• #3   18. aug 2011 Nogle vælger sprøjte fordi de ikke kan klare og se det hul der kommer efter boltpistolen. Men omvendt vil jeg også sige at det er sprøjten der "ser" bedst ud. Var med til og få en hest aflivet for 3 år siden med bolt pistol. 4 gange måtte de skyde den. Den var simpelt for "tyk pandet" til at det ku lade sig gøre de første 3 gange. Det var rigtig grimt og se på. som mange siger så med sprøjten så lægger hesten sig jo ned og hjertet holder op med og slå. Det er mange gange den "smukkeste" måde og se sin hest tage herfra på og med en bolt pistol siger det jo bare bang også vælter hesten mens nerver osv går på den.

• #4   18. aug 2011 Pernille: Ja det er rigtig svært smiley synes nemlig heller ikke det vil være rart hvis jeg skal kæmpe med hende inden hun får den første sprøjte beroligende sprøjte, men kan lige prøve at hører dyrlægen hvad han synes.

Stald Esmann: var du med helt til slut ved begge. For vil nemlig rigtig gerne være med til det sidste, men har det bare lidt svært med hvis det bløder meget, og ser meget voldsomt ud med boltpistolen, eller hvis det trækker ud med sprøjten smiley

• #5   18. aug 2011 jeg snakkede så engang med en dyrlæge der mente at sprøjten var mest humant...

jeg er også selv udlært landmand, og har set både boltpistol og sprøjte og personligt kan jeg bedst lige sprøjte... jeg har aldrig oplevet at der er gået mere end maks 1 min før dyret har lagt ned og været så langt væk at det ik vågner op igen, og efter yderlige 1 minut ca går hjertet så istå

• #6   18. aug 2011 Har prøvet begge dele og vil til enhver tid foretrække boltpistolen...
    Ja, det ser voldsomt ud men med den rigtige kaliber er hesten hjernedød og sanser/mærker ikke mere når den er skudt...
    Det andet er smukt, men oplevede at hesten virkede urolig og angst i de sidste minutter og det er lidt træls.. smiley

• #7   18. aug 2011 Malene: Synes nemlig også det vil være hårdt at skulle huske på hende med et hul i panden smiley Puha det lyder da godt nok som noget af en voldsom oplevelse med soen.
    Team Theisel: Jeg har også hele tiden tænkt at hun skulle have en sprøjte, for synes også det må være utrolig hårdt at se på, men tænker også lidt på at jeg synes det er synd hvis hun skal komme helt op at kører over sprøjten, hvor det bare går stærkt med boltpistolen.

• #8   18. aug 2011 Ja var med HELT til slut...

Faster blev skudt med boltpistol... Han blev ved med at tilbyde at jeg skulle gå, men jeg ville være hos hende... Hun var rolig til det sidste, hun blev skudt og derefter stukket(halspulsåren).dette generede mig ikke da faster forsvandt da hun døde...

Baby fik sprøjten af den dyrlæge der var der, da hun ikke bruger boltpistol... Hun væltede med et brag og der var hun jo stadig vågen:-/ Nej der gik ikke længe fra hun fik sprøjten til hun var væk, men det er meget forskelligt, specielt efter hvor afkræftet den er...

Min gamle Majka var død af sprøjten allerede inden hun ramte jorden, da hun var så underernæret og afkræftet...

• #9   18. aug 2011 der er altså ikke Hul i panden på den måde;-) Lagde slet ikke mærke til det med Faster...

• #10   18. aug 2011 Stald Esmann : Okay, men er bange for min hest måske vil have svære ved at overgi sig ved sprøjten smiley Okay, troede faktisk der ville blive et hul men virkelig vil ligge mærke til, vil det ikke bløde meget ud af hovedet?

• #11   18. aug 2011 jeg vil helt klart vælge boltpistol, det er hurtigt overstået.

• #12   18. aug 2011 jeg ville vælge sprøjten uden tvil

jeg passer køer til daglig og det ene sted jeg arbejder var det min opgave at holde køerene mens slagteren brugte boltpistole og skar halsen op på den. har dog også selv gjordt det et par gange men det har været det værste jeg har har gjord smiley

så jeg vælger sprøjten til min når den tid kommer

• #14   18. aug 2011 Det er jo op til dig, men med en hest med skræk for nåle, ved jeg hvad jeg ville gøre:-)

• #16   19. aug 2011 har prøvet begge dele,både hjemme aflivning og turen til slagteri.
    boltpistolen er hurtigst syntes jeg, men det kan være svært at se på.

• #17   19. aug 2011 uhh det er så hårdt at miste en hest, føler med dig...

jeg fik aflivet min unghest i marts måned pga tarmslyng... og jeg vil sige at jeg var glad for at vælge sprøjten, for det første ligger de sig ned, og derefter går de i kramper... nogle er værre ind andre, og bestemt ikke sjovt at se på.... men ved sprøjten får de jo først en meget stærk bedøvelse, så de faktisk ikke anser noget som helst, og til sidst den dræbende sprøjte som går ind og dræber alt luft, derfor går de i kramper.... jeg vil ikke i min vilde fantasi gøre det med en boldpistol, da hesten bare falder om, og så er jeg skide angst for blod, og er selv ved at dejse hvis jeg ser det....

du kan altid få noget bedøvende i tube til hesten, ellers hvis din dyrlæge kan puste bedøve hende, ligesom vilde dyr... har selv haft en pony med angst for dyrlæger, og da hun skulle bedøves blev det gjort sådan....

og det er ikke slemt at se på overhovedet... ved ikke om du har prøvet andre former for aflivning, men jeg forbinder det med da jeg fik aflivet min hund, og der sagde dyrlægen at han intet mærkede...

men det er jo dit valg du må træffe om det er sprøjten eller...

men det valg du træffer så er det jo aldrig sjovt at se på når det er et dyr man holder af, og har mange oplevelser med dagligt...

• #19   19. aug 2011 Jeg vil sige, at det kommer an på hestens alder. Fik min metusalemgamle hoppe aflivet med en sprøjte og desværre var hendes kredsløb blevet så dårligt, at hun bare ikke ville dø!
    Dyrlægen måtte sprøjte mere og mere gift ind og tilsidst stikke hende direkte i hjertet. Det tog allerhelvedes lang tid.
    Så min erfaring går på, at hvis kredsløbet er i orden, så er sprøjten fin, men hvis det ikke er, så brug en boltpistol.

Håber du kan bruge det til noget og bliv hos din hest indtil du er sikker på at den er død. Jeg gik før, og havde mareridt om hvordan hun var vågnet igen og stod og ventede på at jeg trak hende ind i stalden igen:-(
    Argh! So many memories!

• #20   19. aug 2011 Sprøjte så absolut....

• #21   19. aug 2011 Uuuuha det er godt nok en træls situation du står i!! Har kun været med til en aflivning én gang. Det var en lille pony. Og nu er det ikke for at gøre det sværere for dig end det allerede er, men han endte med at få vist nok 3-4 sprøjter af en eller anden årsag jeg ikke kan huske. Efter han havde fået den første rev han sig løs og løb ud på den rideskole det nu foregik på. Det var forfærdeligt for børnene troede jo han allerede var død. Han hed Leo, og efter hans død indtraf blev han kald leve leo. Han VILLE bare ikke afsted. Men ja, ved ikke selv hvad jeg ville vælge og har ikke lige et godt råd, men synes alligevel jeg ville dele historien. Mange tanker herfra

• #22   19. aug 2011 boltpistol til enhver tid, og allerhelst vil jeg selv være den der både skyder og afbløder, -men har også været vant til at aflive køer de sidste mange år da jeg arbejdede som fodermester på en stor kvæggård.

• #23   20. aug 2011 Tusind tak for alle jeres indlæg:-) jeg har en mand der er slagter, som har forklaret mig lidt mere om hvordan det foregår med boltpistolen, og tror måske jeg hælder lidt mere til den, men har lige weekenden til at tænke mere over det. Vil gerne have det bare går så hurtigt som muligt.

• #24   20. aug 2011 Jeg har altid fået mine aflivet med boltpistol. Det går så stærkt og så er det overstået.

Beauty fik først en beroligende sprøjte, inden hun blev trukket over på møddingen og skudt.

Beauty var også helt klar til at komme væk herfra. Hun plejer at gå helt i panik, når hun skal sprøjtes, men denne gang stod hun helt stille.

• #25   22. aug 2011 Boltpistol til hver en tid. På den måde kan du holde hesten helt glad til sidst. Men vælg en der er tryk ved at skyde, og god omkring hesten. Hvis dette ikke kan findes, ville jeg nok ta' sprøjten. Sprøjten har bare den risiko at det somme tider ikke er nok. Og så har du problemet at hesten ikke vil overgi' sig.

• #26   23. aug 2011 jeg er for begge dele, mine skal ha skudet, da de skal være løvefoder når de har forladt mig.. men sprøjten er en go og rigtig dejlig måde og komme væk på..

Kommentér på:
boltpistol eller sprøjte????

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce