3.911 visninger
|
Oprettet:
Aflivning - sprøjte eller boltpistol? {{forumTopicSubject}}
Jeg står desværre i den kedelige situation at min ene hest skal aflives i morgen
jeg har endnu ikke tage stilling til om den skal aflives med sprøjte eller boltpistol.
Jeg vil derfor gerne høre jeres erfaringer med det? Bliver hesten bedøvet inden den bliver skudt med boltpistolen eller hvordan?
Har ikke prøvet at aflive en hest før, synes der er mange ting at tage stilling til...
aug 2009
Følger: 79 Følgere: 80 Heste: 2 Emner: 164 Svar: 1.052
dec 2010
Følger: 28 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 131
knap så grimt at opleve.
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.260
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 41 Svar: 340
Har altid kun fået mine skudt.. det andet synes jeg er alt for voldsomt..
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.890
Jeg ville vælge sprøjten da det er mindre stressede for hesten.
Har hørt om en hest som bliv aflivet med boltpistol, men dagen efter stod den ude i deres have og græsset med et hul i panden
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Hvis du vælger aflivning med sprøjte, får ehsten en beroligende sprøjte (lige som ved fx tandraspning), trækkes hen, hvor den skal ligge hvorefter den får en eller flere sprøjter - afhængigt af måde, hvorpå man sprøjter (katater eller nål). Hesten synker sammen og ånder ud.
Jeg har stået med flere heste til afvlining - kun en til boltpistol resten er blevet sprøjtet. Jeg ville personligt til enhver tid vælge aflivning ved sprøjte.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 3 Svar: 42
En boltpistol skyder ind i hovedet og lammer/kortslutter noget i hjernen, så det er faktisk ikke det den dør af. For det første, bløder det ud af hovedet og for at gøre sandheden værre, så skal halsen skæres over bagefter. Og det er slet ikke rart at se. Sådan er det hvert fald med køer!
Med sprøjte bløder det ikke.
feb 2004
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 111 Svar: 630
aug 2008
Følger: 163 Følgere: 146 Heste: 10 Emner: 225 Svar: 1.653
det hele forgik stille og roligt han blev trukket hen hvor det skulle ske dyrelægen stod og nussede ham lidt samtidig han stak sprøjten i ham
hvor han lige så stille sov ind han var helt rolig hele vejen igemmen
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 30
det går hurtigt og hesten dør med det sammen..
de får også skåret halsen så blodet løber fra,, så de ikke kan rejse sig efter...
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Hurtigt og meget humant.
sep 2008
Følger: 56 Følgere: 51 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 45
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
Hesten bliver ikke bedøvet når den bliver skudt med bolt pistol og der kommer heller ikke på nogen måder til at stå blod fra dens hoved ud i dit ansigt, men loven omkring bolt pistols aflivning er sådan at efter hesten er blevet skudt med bolt pistol skal den afblødes hvilket man gør ved at skære pulsårern i halsen op på hesten, dette kan hesten på ingen måder mærke da den allerede er død.
Jeg ville i din situation tage en snak med dyrlægen om det i morgen, fortæl ham eller hende om din tvivl og få denne til at rådgive dig så situationen bliver til at overskue for dig selv.
Det gør mig ondt at du skal have din hyp aflivet
mar 2005
Følger: 138 Følgere: 131 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
Jeg vil sige jeg har efterfølgende set får aflivet med boltpistol, er jeg glad for det ikke var sådan det foregik med mine piger.
De blev bedøvet så de var "væk fra vinduet" inden. Så de ikke bemærkede noget.
Selvom det ikke var en behagelig oplevelse for mig. Så gik det så stille og roligt for sig som det nu kunne..
Men puha, selvom det ikke var rart at være der, så har jeg ikke et sekund fortrudt at jeg var der til det sidste..
*REB* Surmulen . - hvis ikke det er skrøner, så tror jeg ikke det var "sprøjtens skyld", men den dyrlæge der håndterede den. Kan ikke huske hvor mange den store af mine på 163 fik, men hun fik ihvertfald mere end ponyen på 139.
Men ja man høre mange skrækhistorier! :s
feb 2006
Følger: 126 Følgere: 116 Heste: 9 Emner: 13 Svar: 218
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
apr 2010
Følger: 368 Følgere: 274 Heste: 10 Emner: 139 Svar: 979
Den havde jeg ved Claus og jeg syntes det er meget fredeligt
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.595
aug 2011
Følger: 492 Følgere: 194 Heste: 3 Emner: 216 Svar: 987
der er kæmpe forskel på hvor hurtigt det går ved sprøjte og hvordan de ligger sig
jan 2009
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 53
Den blå væske har jeg både hørt godt og skidt om. Det er mest skånsomt for ejer da den sover ind, men hvis de ikke giver nok eller hesten ikke reagerer som den skal lider de gevaldigt!
Men det bliver aldrig en nem beslutning! Ville nok selv vælge sprøjten
mar 2008
Følger: 66 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 94 Svar: 351
Har set det gå galt med begge dele.. men jeg fik min aflivet med sprøjten og gjorde det igen hvis det skulle bli aktuelt.
sep 2004
Følger: 40 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 115 Svar: 1.380
Har haft mange tanker om hvordan det skulle foregå, valget faldt på at han skal til zoo og lægges med boltpistol og fodres til løverne.
Har snakket med et par stykker, som har gjort det samme og de anbefalede det. Folkene i zoo var meget forstående for man er ked af det, og tager sig tid til at forklare grundigt hvad der skal ske.
maj 2007
Følger: 84 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 1.495
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 916
Det ser pænere ud med en sprøjte, men grunden til at hesten bliver bedøvet synder og sammen er jo for at den ikke panikker over når den får det lilla væske der lammer musklerne og derved stopper hjertet og vejrtrækningen. Der tager retlang tid inden hesten bliver erklæret død. Hvisikke hjertet stopper først, aå bliver hesten kvalt ihjel hvilket man også kan se når daka kommer og henter dem, der ligger kvælningsskum.
Boltpistol går lynhurtigt men ser brutalt ud - 2 sekunder så er hjernen ødelagt og blodet bliver tømt derefter. Det er SÅ sjældent at det går galt.
maj 2007
Følger: 34 Følgere: 214 Heste: 4 Svar: 552
Blogger
Følger: 87 Følgere: 1943 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.507
Jeg ville aldrig kunne holde ud at se en hest blive skudt. Det ville jeg aldrig gå med til, og det er jeg bestemt ikke stærk nok psykisk til at se på.
Nogen har det på samme måder med sprøjte.
Jeg tror det er noget med erfaringer, men jeg ville vælge sprøjten..
dec 2011
Følger: 187 Følgere: 255 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.235
Ked af din situation
jan 2011
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 73
Det har ændret min indstilling, da jeg gik på grundforløb til dyrepasser. Her var jeg med til at aflive få uger gamle kaniner og marsvin, og med til at slagte høns.Det var ikke rart, men på den anden side slet heller ikke så dramatisk som jeg havde forestillet mig det. Man kan meget hurtigt forestille sig at noget er meget værre end det er, hvis ikke man har oplevet det før, så selvom det er grænseoverskridende kan det måske hjælpe at se videoer eller være med til en aflivning, før man beslutter sig for hvad der skal ske med ens eget dyr.
I forbindelse med et aflivnings kursus så vi i klassen en film/dokumenter som Søren Ryge havde lavet, efter han havde vist i et afsnit hvordan han fangede mosegrise. En forarget mor havde klaget over det, for hun mente ikke at hendes barn skulle udsættes for at se mosegrise i fælder, og han valgte derfor at lave et program for at vise hvordan forskellige aflivninger foregår, og for at vise hvordan det faktisk er. Døden er jo en del af livet, og det kan vi ikke ændre på.
Der blev vist mange forskellige dyr der blev slagtet, på mange forskellige måder. Blandt andet blev en ko skudt med en boltpistol. Jeg var parat til at stikke fingrene i ørerne og vende hovedet væk, men det havde jeg ikke behov for. På under 30 sekunder var koen trukket ind i lokalet, skudt, og hejst op i loftet og fået halsen skåret over. Det gik så stærkt at den ikke opdagede hvad det var der foregik, og selvom det lyder virkelig voldsomt, så tror jeg ikke det var voldsomt for koen.
Vi så også en hund, der skulle aflives hos dyrlægen, og det syntes jeg faktisk var hårdere at se på. Først fik den en beroligende sprøjte, men den begyndte at pibe før den faldt i søvn.
Vores lærer forklarede at det godt kan ske at dyrene bliver urolige, når de mister kontrollen over deres krop.
Her tænker jeg at det især må være skræmmende for en hest, som jo er flugtdyr. Lige pludselig er den ikke i stand til at bevæge sig som den vil, og den bliver sløv uden at den ved hvorfor. Den er vant til at kunne reagere på fare, men det kan den ikke længere.
Der er ingen tvivl om at for ejeren er sprøjten det mest "behagelige" og der er sikkert mange dyr som har det godt med at blive nusset i søvn, men jeg syntes det er værd at have med i overvejelserne, at selvom boltpistolen er voldsom, så går det altså virkelig stærkt, og det syntes jeg personligt er den største fordel.
dec 2007
Følger: 42 Følgere: 60 Heste: 7 Emner: 32 Svar: 875
Når min avlshoppe engang skal herfra, og såfremt hun ikke har været behandlet med medikamenter der udelukker hende fra konsum, så kommer hun også på slagteri, og derfor med boltpistol.
Har fået aflivet et føl med en sprøjte.
Ville til en hver tid vælge boltpistolen.
jan 2010
Følger: 5 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 99
Håber du finder en metode, der passer til dig og din hest, det er ALDRIG rart, at siger farvel til sin bedste ven.
nov 2008
Boltpistol er meget voldsomt at se på, for selvfølgelig kommer der blod og høje lyde, men så er det også bare slut, ikke noget med at stå og høre sin hest kæmpe efter vejret imens den bare ligger uden at kunne bruge musklerne - den er bare væk med det samme med boltpistolen. Det mest voldsomme er nok når hesten bliver drænet, for den dør ikke af selve 'skuddet' men den får ødelagt hjernen så den er helt væk og falder om.
mar 2007
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 422
Vi fik aflivet en pony for en måned siden.. Med sprøjte.. Efter at den havde fået 6 sprøjter 4 af dem direkte i hjertet, var den stadig ikke død og dyrlægen skød den til sidst med boltpistol..
Det var ikke rart at se ponyen blive ved med at kæmpe for livet.. Det havde nok været rarest bare at se den blive skudt fra start af..
jul 2012
Følger: 13 Følgere: 23 Heste: 5 Svar: 362
jan 2009
Følger: 73 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.091
Men anyways, jeg ville vælge sprøjte, af den udelukkende grund at jeg vil sige ordentligt farvel. De fleste heste står jo op, så du sætter simpelt bare en pistol for panden, og BANG.. Så er din hest væk, og skal skæres over.
Af den grund vil jeg vælge sprøjte. Jeg kan følge min hest til han lukker øjnene, og så får han den afgørende sprøjte. Så kan jeg sidde lidt og sunde mig, uden at han skal skæres over, for øjnene af mig. (Jaja, jeg kan bare gå væk -.-)
Jeg har sgu ikke nosser, til at se mit liv blive skudt for øjnene af mig.
jan 2012
Følger: 70 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 97
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.966
Jeg ved personligt ikke hvad jeg vil vælge, når min skal aflives.
Jeg har selv arbejdet som landmand, og skidt grise med boltpistol, så ved hvordan det fungere, det ser rimlig voldsomt ud, og de sidste nerver kan se ret voldsomt ud.
Min venindes hest blev aflivet med sprøjter, synes den får mange sprøjter, og der går lang tid før den rigtig dør.
Jeg havde aldrig oplevet en aflivning, før jeg var med, da min venindes hest skulle aflives. Havde set hesten 4 gange, men havde forelsket mig i ham, og var helt færdig, da han skulle aflives. Han havde fået en slem kolik og tarmslyng, så det var også en rigtig hård tid før aflivningen, og hesten havde det ikke godt i lang tid
aug 2011
Følger: 67 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 1.073
Det er mest fredeligt og jeg syntes man for større chance for at sige farvel til dyret;-)
Men det er også meget hårdt at se dem falde og så er de væk:-(
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.966
Har nu læst en del kommentarer herinde, og nu er jeg 90% sikker på, at jeg vælger boltpistol, når det er mig der skal sige farvel til min bedste ven.
nov 2011
Følger: 48 Følgere: 128 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 1.555
Jeg vil til en hver tid og et hvert dyr helt have sprøjten, det er så stille og roligt og jeg syntes det er rart at kunne side stille og roligt og se sin ven sove ind i en dejlig søvn og tage til et sted hvor den får det bedre
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Nu kan man vælge og få hesten afblødt når den får sprøjte også, det gør nogle dyrlæger også i. Så er man sikker på at dyret ingen steder går.
sep 2004
Følger: 47 Følgere: 51 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 189
Jeg havde egentlig valgt at donere hesten til zoo, men de har desværre måtte aflyse da deres vogn er gået i stykker, og de ved ikke hvornår den bliver klar igen. Hesten kunne i princippet godt vente, men jeg vil gerne have det overstået. Jeg kan ikke holde ud bare at gå og vente, og vide hvad der skal ske. Jeg har mest lyst til bare at ringe og sige, at de skal holde sig langt væk fra min hest :´(
Min hest er meget ked af dyrlæger, så jeg kunne godt frygte at hun karter for meget rundt, til at hun kan blive skudt med boltpistolen. Det ville være FRYGTELIGT hvis han ramte forkert, det ville jeg slet ikke kunne bære. Så jeg tror det bliver sprøjten. Har set en hest blive aflivet med sprøjte, det gik hurtigt og let. Har snakket med en bekendt som er ved at uddanne sig til dyrlæge, og hun siger at hestene dør lige hurtigt, om det er ene eller anden metode. Det er hendes erfaring. Hvis alt går vel, naturligvis..
Jeg tror jeg skal sove på det, og så snakke med dyrlægen om det i morgen
jan 2009
Følger: 73 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.091
sep 2004
Følger: 47 Følgere: 51 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 189
en af de andre piger i stalden ringede så til store merløse, og jeg snakkede med en rigtig sød dame. Hun kom så ud en time efter og aflivede hesten, var utrolig sød og rar og havde et fantastisk tag på hesten. Så det hele gik stille og roligt, hun fik sprøjten og den virkede ret hurtigt. Hun lagde sig pænt og var væk med det samme.. Så det var en rar afslutning på en frygteligt start ;-( Så rart som sådan noget nu kan være.
Er RIGTIG ked af, at jeg ikke brugte den dyrlæge jeg plejer, og at vi skulle igennem alt det bøvl først. Jeg valgte desværre at lytte til andres anbefalinger i stedet for min egen mavefornemmelse, men nu endte det alligevel godt heldigvis.
Stor ros til store merløses dyrlæge Anja. Hun var bare fantastisk. Og tak for alle jeres inputs..
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.595
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Men kan godt genkende det med at de panikker, med sprøjte, fra min kat.
Nyrerne var stået af, den havde knap rejst sig i de dage, den havde været ved dyrlægen. Selvom den var 100% afkræftet og helt væk, gik den alligevel i panik, da den fik sprøjten. Der gik meget kort tid, men det var jeg ikke forberedt på.
Men alligevel ville jeg vælge sprøjten til en hest. Men nu er jeg forberedt på, de kan gå i panik!!
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 87 Svar: 2.402
nov 2008
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 844
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
jeg ville til hver en tid vælge pistolen, mine har sldrig blødt fra "skud-hullet", og de har ALTID fået noget beroligende inden.
for mig er det ikke voldsommere at se den falde af skudet, end det er når giften i sprøjten virker.
je ghar en super dygtig og kompetent dyrlæge, der har masser af tid, indlevelse, godt tag på dyrene og vigtigst af alt empati. han spørg mig hver gang hvordan jeg ønsker at han afliver, og jeg spørg hver gang hvordan han fortrækker, og han forklare altid pænt hvad han syntes best om. alle mine har fået en værdi afslutning på livet, i min dyrlæges kyndige hænder.
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 84 Heste: 6 Emner: 50 Svar: 679
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
For det andet, så er jeg udlært i aflivning af dyr, og har aflivet både geder, kalve, køer og andre dyr på mit arbejde, så jeg kender til forskellige aflivnings metoder, og synes klart boltpistol er mest humant.
For det tredje, så har jeg set aflivninger ved sprøjte, og nej, hesten falder ikke altid bare sammen. Jeg har flere gange oplevet, at hesten har rejst sig i kramper, eller bakket et langt stykker, før den faldt sammen, og heste der har kastet sig rundt de sidste sek.
Det er absolut ikke rart at se på.
Så hvis jeg skal stå og have en hest aflivet igen, af mine egne, så bliver det boltpistol. Og kan det lade sig gøre, så kommer de også til slagteren. Og det blver samme slagteri, som Bruno kom til. Super behandling af både os som ejere, og en fantastisk behandling af min dejlige hest.
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 468
Vil til en enhver tid vælge sprøjten, det er ikke stressende for hesten og den ville kun sove ind i sine vante omgivelser.
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 80 Svar: 1.272
jul 2011
Jeg fik lov til at tjekke diverse dødstegn på hesten et halvt minut efter hesten var faldet om, og den var sten død
jul 2005
Men i de fleste tilfælde har hestene også været døde et halvt minut efter, de har lagt sig, men der har ofte gået for lang tid, inden de har lagt sig.
Jeg synes klart at boltpistolen er mest human. De bliver bedøvet så tungt, at de ikke engang trækker vejret, og det sker så ufatteligt hurtigt. Halsen skæres over, for at sikre døden. Som hovedregel bedøver boltpistolen kun, men i de fleste tilfælde, går bolten helt ind i hjernen og så er hesten altså død.
Ved sprøjte bedøver man først hesten, for derefter at lamme hjertet. Nogle aflivningsvæsker danner en masse små blodpropper i hjertet, som så slår hesten ihjel.
jul 2005
Det er ikke meningen at boltpistolen skal gå ind i hjernen, men derimod skal den give sådan et knald enten i baghovedet eller i panden at dyret bedøves.
Heldigvis, så bruges der ofte for stor kraft i forhold til dyret, at den går helt ind i gennem knoglemassen og ødelægger hjernen.
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 75
Dog har jeg en ide om at når min dejlige vallak om mange mange år skal herfra så bliver det min 'svigerfar' der skyder ham på marken, hvor han står og slet ikke opdager noget?? Hmmm ved slet ikke om man må
jul 2011
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 8
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 2.785
Ved boltpistolen SKAL hestens hals skæres over bagefter! Jeg valgte dette med min shetti da det går hurtigt og uden stik fra dyrlægen... Hun blev skudt og faldt til jorden, og efter der var det ikke min hest mere, så havde intet problem med at halsen blev skåret.
Med min hoppe måttejeg acceptere sprøjten da dyrlægen ikke brugte boltpistol. Hun faldt til jorden og døde kort efter....
maj 2010
nov 2010
Følger: 28 Følgere: 25 Emner: 21 Svar: 192
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 183
Hesten behøver ikke blive stukket flere gange med sprøjten. Enten kan dyrlægen lægge et kateter som han/hun bare kan skifte sprøjter på eller man kan lade kanylen sidde mellem de forskellige sprøjter.
Ved boltpistol knækker hesten meget hurtigt sammen og ved sprøjten kan dyrlægen hjælpe den ned, så den falder roligt.
Jeg er snart selv dyrlæge og jeg ville altid vælge sprøjten med mindre at hesten var så syg at blodomløbet ikke fungerer.
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.058
Men på den anden side vil jeg ikke have nogen til spise min hest og at det sidste den skulle se var et slagterhus.
Jeg håber aldrig at jeg kommer til at stå med valget!
jul 2005
Alt andet ville simpelthen også være grotesk!
mar 2008
Isabella - den behøver ikke rejse til slagterhus for at blive taget med bolt
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
Jeg ville vælge boltpistolen, men tænker, at man nok lige skal have vendt det med staldejer i forhold til, hvis det sviner med blod osv.
dec 2007
Følger: 31 Følgere: 42 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 226
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Blotpistolen gør at dyret er hjernedødt, men det dør ikke helt. Derfor skal hesten afblødes for at sikre at den er død.
jul 2011
At det så sker på forskellige måder er jo en smagssag
maj 2010
Så NEJ Hege&superforce: Min dyrlæge (som er meget anerkendt fra et dyrehospital) gør INTET ulovligt ved ikke at afbløde!
mar 2008
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 766
apr 2013
Følger: 9 Følgere: 12 Svar: 29
apr 2013
apr 2013
apr 2013