{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.451 visninger | Oprettet:

Aflivning.. Hvilken?? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal desværre snart sende min hoppe til de evige græsmarker efter 1 års skade

Jeg er så lidt i vildrede om hvordan jeg skal få hende aflivet.

Med sprøjte eller riffel?

Hvad er jeres erfaringer?

Min gamle hest blev slagtet men min nuværende er udemeldt af konsum.

Hilsen Janni

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning.. Hvilken??
  • #1   13. aug 2013 Når den tid kommer og jeg skal sige farvel til en af mine blir det med sprøjte. Min tidligere hest blev også aflivet på den måde.

• #2   13. aug 2013 Jeg vil foretrække en sprøjte, da jeg bedst kan lide tanken om at hesten sover stille ind smiley Er typen der gerne vil sidde med min hest efter den er blevet aflivet, og så duer det ikke at den bliver skudt smiley

• #3   13. aug 2013 Jeg fik min tidligere pony aflivet med sprøjte, det foregik meget stille og roligt, og er helt klart den metode, jeg foretrækker smiley

• #4   13. aug 2013 Ja jeg vil også gerne kunne sidde med hende bagefter..

• #5   13. aug 2013 Min pony blev med sprøjte og ville slet ikke overgive sig. Det var SÅ forfærdeligt at se hende sådan smiley Min hest blev med boltpistol for så var jeg sikker på hun overhovedet ikke lagde mærke til noget! smiley

• #6   13. aug 2013 Ja det skræk scenarie har jeg hørt om før og vil jeg heller ikke udsætte hende for men igen så er det ikke så tit det sker

• #7   13. aug 2013 Vi har afleveret en til Odense Zoo for få år siden. Sidste år havde vi en der fik en sprøjte (havde ikke andet valg, da det var akut).

Jeg vil til hver en tid foretrække at aflevere hesten i zoo hvis det er muligt. Dvs. jeg er tilhænger af boltpistolen. De giver 2 skud for at være 100 % sikre på hesten er død. Det lyder måske forkert, men hvis ikke de dør af det første, så er de så omtumlede at de ikke registrerer et skud mere.

• #8   13. aug 2013 man ser flere heste der ikke opgiver kampen med sprøjte og helt ærligt må det være det værste mareridt at se sin hest kæmpe for sit liv, selvom man har taget beslutningen. Selvfølgelig er det ikke rart at se sin hest være skudt, men jeg tror faktisk jeg ville vælge at få min skudt den dag det skal ske, for det andet må værre noget af det værste der kan ske, hvor man med boldpistolen er sikker.

• #9   13. aug 2013 Når mine heste engang skal herfra bliver det med boltpistiolen.
    Det kan godt være ubehageligt at se på når de ligger med nerver og et hul i panden, samt halsen skal skæres op. Til gengæld dør den med det samme og den mærker intet.
    Har også været med til aflivning med sprøjte, og forstår godt mange vælger den vej da det foregår udramatisk uden en masse blod.
    Men jeg vil bare være sikker på de ikke ligger og kæmper, eller i værste tilfælde skulle rejse sig igen. smiley

• #10   13. aug 2013 Min blev med sprøjte. Og hun kæmpede desværre så meget for sit liv, at hun til sidst faldt så lang hun var. Meget grim oplevelse, men er ikke i tvivl på nogen måder om at min næste også skal være med sprøjte.

• #11   13. aug 2013 Jeg fik aflivet med sprøjte og derefter kom DAKA. Det var fredeligt og problemfrit. Det gik så godt, som sådan noget nu kan gå smiley

• #12   13. aug 2013 jeg fik den 18 i denne månden en år siden min kamille theo bliv aflivet akut..

jeg må sige nok mest til sprøjte

men ja høre 25% af dem bilver ved sprøjte ikke går efter plan....

nu med kamille the var ikke noget valgt..
    handel mere om få gør hurtig så ikke skulle ha ondt...

men ved den dyrlæge bruger nu gør med boltpistolen (ved ikke om få valgt slev)
    ved de 2 kender fik deres boltpistolen...

• #13   13. aug 2013 Jeg er også glad for, at min pony først blev bedøvet, før hun fik den endelige sprøjte, og derfor i forvejen lå på jorden uden at skulle kæmpe.

• #14   13. aug 2013 Man skyder ik en hest m riffel?!

Man afliver enten m sprøjter, eller m boltpistol.

Min Ronni fik en beroligende sprøjte i stalden, blev trukket op på græsrabatten hvor han senere sku hentes af daka.
    Her fik han endnu en beroligende, mens han græssede det sidste, og blev rigtig træt (som v tandraspning).
    Så satte dyrlægen boltpistolen for panden af Ronni og trykkede. Der lød et smæld, og det tog 0.25 sek før han lå fladt på siden. Hans bevidsthed var væk inden han ramte jorden.
    Så fik han en overdosis bedøvelse, og inden 10 sec var hjertet også stoppet.

Hestens liv stopper i det øjeblik de bliver skudt, så får resten af kroppen en gang overdosis.

Det var så fredfyldt, og jeg sad længe ved siden af ham.

• #15   13. aug 2013 Marie-Louise @ min hest er en liansvinger @ : Men når de bliver skudt med boltpistol skal de så ikke skæres så de bløder bagefter?

• #16   13. aug 2013 Det afhænger af situationen syns jeg.. Jeg nu arbejder jeg med grise til dagligt og har skudt store søer osv. og de forsvinder MED DET SAMME, hvis man ved hvad man laver. Men det kan godt se lidt voldsomt ud som en anden skriver med blod, nerver og sådan. Har på mine tidligere job med heste også set og gode aflivninger med sprøjte og nogen man virkelig ikke tør drømme om. Det er ikke særlig rart..

• #17   13. aug 2013 Nej overhovedet ikke.

Der bliver lavet et lille hul i panden på ca 0,5 cm i diameter.

Der sivede lidt blod ud derinde fra. Men jeg aede ham bare alle andre steder smiley

• #18   13. aug 2013 Marie-Louise @ min hest er en liansvinger @:
    Man må gerne skyde heste med riffel, hvis du har jagttegn.. Det er ikke ulovligt

Janni C:
    Jo dyrene skal afblødes efter skud

• #19   13. aug 2013 Jeg har kun set "vellykkede" aflivningers med boltpistol. Men jeg har set både gode og dårlige aflivningers på sprøjte.

• #20   13. aug 2013 Riffel smiley det må man ski ikke smiley

jeg fik min aflivet med sprøjte først en bedøvelse hvor den lagde sig ned så med hovedet i mit skød fik han den sidste hjælp til at komme herfra med munden fuld af guffer smiley

Boltpistol dør de ikke af derfor skal de også afblødes, altså a halsen skåret hvilket jeg ikke synes er et rart syn smiley

min næste der skal herfra når tid er skal i zoo (ja der bliver det også boltpistol og afblødes) men jeg behøver ikke mindet mht alt det blod smiley

• #21   13. aug 2013 Ja men det er vist mere ualmindeligt end normalt.

• #22   13. aug 2013 Nej de skal ik afblødes m boltpistol!

Jo hvis vi slagter, men nu er det aflivning der blir spurgt ind til.

• #23   13. aug 2013 Marie-Louise @ min hest er en liansvinger @ Helt enig! smiley Det er sku lidt uanmindeligt

• #24   13. aug 2013 og nej min meget gamle shetlænder måtte min mand ikke skyde på trods af riffel og jagttegn!

• #25   13. aug 2013 "Slagtning og aflivning
    Bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr supplerer Rådets forordning nr. 1099/2009 (aflivningsforordningen) og fastsætter regler om, hvordan dyr skal behandles på slagte- og aflivningstidspunktet, når det drejer sig om slagtning uden for slagteri samt vedrørende slagtning efter religiøse ritualer.

Bekendtgørelsen finder anvendelse for dyr, der opdrættes og holdes med henblik på fremstilling af kød, skind, pelsværk eller andre produkter, samt på heste, hunde og katte.

Efter bekendtgørelsen skal dyrene beskyttes bedst muligt mod ophidselse, smerte og lidelse under flytning, opstaldning, fastholdelse, bedøvelse, slagtning og aflivning. Endvidere fastslås det i bekendtgørelsen, at børn under 14 år ikke må udføre bedøvelse, aflivninger eller slagtninger.

Yderligere fremgår det, at slagtning eller aflivning af enhovede dyr (typisk heste), kvæg og strudsefugle kun må foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning. Det samme gælder som udgangspunkt aflivning af hunde og katte.

(link fjernet)

• #26   13. aug 2013 min dyrlæge har oplevet at hesten var stået op igen efter nogle timer efter den var skudt med bolt og ikke afblødt og ja han har sikkert ramt forkert men stadig....

• #27   13. aug 2013 Har også kun hørt de skal afblødes som jo er ved at skære halsen op.
    Men skal ærligt ikke kunne sige om det er ok at give den en overdosis bedøvelse, men går da ud fra dyrlægerne ved hvad de laver.

• #28   13. aug 2013 Igen, man afbløder dem ikke, men gir overdosis af bedøvelse.

• #29   13. aug 2013 Hvis i kun har hørt det men ik oplevet det, så lad være med at snakke med.

• #30   13. aug 2013 Hvis vi afliver en so ude på arbejdet som vi har skudt, så garantere jeg dig for at der kommer diverse hu-hej bøder i mange mange 1000'ne kr. hvis vi ikke afbløder dyret. Bolt pitolen betegnes ikke som dræbene men som bedøvende og derfor afblødes dyret.

• #31   13. aug 2013 Har været med til det med en masse køer, så ro på.
    Og afbløder man ikke dyrene for man en regning fra Daka.
    Det er et bevis på den ikke udelukkende er skudt, de kan ikke se om dyret kun er blevet skudt hvis det var okay at give overdosis.

• #32   13. aug 2013 Skudte dyr skal afblødes

https://www.landbrugsinfo.dk/Landmanddk/Kvaeg/Sider/110210a-Skudte-dyr-SKAL-afbloedes.aspx

Se praktisk på det. Har også set tidligere udenlandske kollegaer ikke afbløde samt skyde dårligt og derfor er dyret ikke død og bliver opdaget måske 10min senere AF MIG, det er da mishandling. Man afbløder efter skud så man er sikker på at dødenindtræffer

• #33   13. aug 2013 Tror jeg vælger at aflive hende med sprøjte.. Kan heller ikke have den tanke om hun bliver skudt og bare falder smiley

• #34   13. aug 2013 TS:
    Det er helt op til dig hvordan du synes din hest skal herfra. Det er kun din beslutning alene og den skal du være godt tilpas med så du ikke bebrejder dig selv bagefter.
    Held og lykke med det hele

• #35   13. aug 2013 Som sagt har jeg også fuld forståelse for folk der vælger sprøjten da det kan være meget voldsomt når dyret spjætter pga. nerverne.
    Man skal også have det godt bagefter og komme igennem det på en god måde smiley

• #36   13. aug 2013 Med hensyn til aflivning med boltpistol, så tror jeg det kommer an på hvad hestens ejer og dyrlægen fortrækker, mht om den skal afblødes eller have en ordentlig overdosis.

De to første jeg var med til at aflive blev aflivet med boltpistol og blev afblødt, men den tredje (omkring en måned senere, måske to) blev aflivet med boltpistol og fik derefter en ordentlig overdosis.
    Det var to forskellige dyrlæger, begge dygtige.

• #37   18. okt 2013 Bare rolig vis den bliver skudt så bliver den bdovet inden og nå den skal skares op så er det kun et lille snit det var det ved min gamle pony

Kommentér på:
Aflivning.. Hvilken??

Annonce