{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lærer at blive vasket..
  • #1   26. aug 2011 så hurtigt som de kan stå bundet selv smiley

Jeg har haft bundet mine heste i rebgrime i vandspiltovet, og så bare spuglet dem. Så hopper de og danser rundt i et par minutter, og så "overgiver" de sig. Jeg kan spule alle mine heste uden snor og uden de er bundet ja fra de er under et halvt år gamle smiley

Så de skal bare vende sig til det smiley

Men husk at blive ved med at vaske dem, så de ikke finder ud af at, ved at springe rundt, så stopper du med vaskning. Rebgrime er fordi den ikke går i stykker og sprænger, når hesten danser rundt. smiley

• #4   26. aug 2011 Åh det er ikke nogen god ide at binde sin hest i rebgrime ! Og da slet ikke i en situation hvor den går i panik. En rebgrime er lavet af et langt stykke reb og der skal et kæmpe træk til at rive det over. Med andre ord hesten går i stykker før grimen gør. I værste tilfælde kan hesten knække nakken. Der skal kun et forkert ryk til.

Men tilbage til emnet. Jeg ville lære den at få vasket ben først. Skru kun lidt op for vandet så det ikke plasker for meget. Og lad hesten først og fremmest vende sig til lyden. Derefter sprøjt vand på hovene, og når den accepterer det går du et stykke længere op til kodeled, knæ, skulder, ryg, hals osv. Gør det over nogen dage. Og stop imens hesten er rolig. Hvis du stopper fordi hesten hopper rundt og er bange, lærer den at det får vandet til at stoppe. Derimod hvis du stopper imens hesten er rolig lærer den at rolig-hed får vandet til at stoppe.

Men som sagt tag det i små etapper. Og beslut dig for et mål for hver gang. Eks. I dag skal den bare accepterer vandet der sprøjter i nærheden. Næste dag kan det være at få vand på begge forhove. Osv osv.

Held og lykke med det.

• #5   26. aug 2011 jeg skulle for nogle år siden lære mig hoppe det, og det var ikke let.. Hun var meget bange for vandslangen.. Jeg valgte at tjekke Monty Roberts metode angående dette.. Han mener du bør placere hesten et sted, den ikke kan komme ud fra (f.eks. boksen) som den også finder behageligt! Så ind i boksen (var udmuget) og først stå på lang afstand med vandet, da hun slappede af ved det, fjernede jeg vandet et par sekunder, og sæt det tættere på hende, sådan forsatte jeg til jeg ramte hendes hove.. Hun hoppede lidt rundt ja, men det er så her det vigtigste kommer! FORSÆT!!! Det er den samme logik, og fremgangsmåde som ved ALT andet heste skal lære :)..
    Du må aldrig stoppe, hvis den reagere anderledes, end du ønsker - da den så evt. tror det er det ud vil have, eller endnu værre, den finder hurtigt ud af, hvordan den kan undgå visse handlinger, og dette bliver kun værre, hvis det ikke tages med det samme smiley

• #6   26. aug 2011 det skal lige siges, at hun nu ELSKER at blive vasket.. Vaskede hende her i mandags, hvor hun ikke havde prøvet det i et års tid.. (pga. føllet har vi ikke redet så meget her tidligere på året) og jeg havde ingen problemer, kunne vaske hende i panden, i næseborene - som hun virkelig elsker nu :D. Samt inde i munden, mellem lårene, ved yveret - alle steder! :).

• #8   26. aug 2011 Mille går fuldstændig i panik når jeg vasker hendes bagben med en svamp? jeg må gerne vaske hale osv. men bagbenene så går hun helt amok?

• #10   26. aug 2011 ja jeg må gerne strigle og med tør svamp, men fugtig går hun helt amok?

• #12   26. aug 2011 jamen jeg kan slet ikke få lov så snart hun høre vandet

• #14   26. aug 2011 tja.. men lige så snart jeg ligger den på hendes ben så hopper og danser hun som en sindsyg

• #16   26. aug 2011 oka tak

• #17   26. aug 2011 jeg vennede min til det på kun 3 gange.. jeg tog ham i træktov udenfor og først gjorde jeg det med en svamp, startede på halsen.. dagen after tændte jeg en lile smugle for vandslangen, han vadede rundt men fulgte bare efter og det hjalp.. men han skulle oså lære det for han skulle vaskes i specialchampoo pga eksem:) men hvis du ikk har travlt så tag små skridt af gangen.. jeg startede ved halsen da det er nemmere at håndtere hesten samtidig så uden at komme for langt væk:) jeg ville bare råde dig tíl ikk at binde den hvis den skulle blive bange..

• #18   26. aug 2011 Puuuha, en rebgrime ville jeg godt nok ALDRIG binde min i... I og med at den ikke kan gå i stykker kan det gå grueligt galt... Men min fremgangsmåde er at tage hesten ud på et større areal og hold den i et langt tov, samt have en slange med som kan flyttes med og følge med hesten. Jeg prøver først lige så stille at sætte vandslangen(med en blød stråle) nede ved koden og når hesten flytter sig rundt går jeg stille med og holder vandet på den indtil den står stille, og med det samme fjerner jeg vandet(fjerner presset). Hesten lærer herved at stå stille når den bliver vasket og ved at presset bliver sluppet igen... Ville på ingen måde spule den med vand bare indtil hesten fandt sig i det, og dermed presse den ud i en situation den ikke kender eller er tryg ved... Og derved heller ikke binde hesten, da den netop så kan panikke og føle sig hold fast mod noget ubehageligt... Men ja, hver sin smag:)

• #19   26. aug 2011 Mette A

Giver dig fuldstændig ret smiley

• #20   26. aug 2011 okay alle.. tusind tak smiley

Det er en lille shetlndshingst som skal til bedømmelse til store heste dag, og han har kun været vasket en gang ( på grund af vejret ) , så ville lige hører hvordan og hvorledes nu hvor det faktisk er lige om lidt

• #21   26. aug 2011 Måske er den barsk. Men heste er et stort dyr, og jeg vil bare ikke tage ansvar for en hest der hopper og danser. Denne metode fungere fantastisk og hurtigt smiley Men hver sin mening. Det er måske lidt en overdrivelse at hesten kan brække nakken ved at stå bunde i rebgrime.. Altså der skal jo også kun et forkert skridt til på folden, før hesten brækker benet, men vi lukker jo vores heste på fold hver dag smiley

• #22   26. aug 2011 Tjo, men kan godt være den fremgangsmåde er hurtig fordi hesten overgiver sig- jeg ville bare hellere anvende en metode, hvor hesten får en god oplevelse, i stedet for at man "knækker" den... Og nej, at en rebgrime kan brække nakken er skam ikke en overdrivelse... Man skal være meget varsom med sådan en.. Men igen, hver sin smag, hvordan man vælger at omgåes sin hest:)

• #23   27. aug 2011 I gamle dage brugte de kun rebgrimer smiley ser intet galt i det (:

• #24   30. aug 2011 med det samme de skal med i byen:0)

• #25   30. aug 2011 Ja førhen brugte man rebgrimer, men indså at de ikke var egnet ^^ ..
    Tænk lige over det rent fysisk.. Binder du en hest, der har rebgrime på, som forsøger at komme væk derfra, vil det træk den trækker bagud med blive overført til et MEGET lille areal, herved bliver trykket ENDNU større.
    Trykket fordelt med arealet = den samlede kraft, hesten påvirkes med i nakken..
    Du kan tænke på et meget klassisk eksempel, det gør mere ondt, at blive trådt over tæerne med en stilet, end med en flad sko, da trykket har et mindre areal det skal fordele sig på..
    - og alle herinde ved jo, at heste er utrolig stærke, så jo, du kan risikere at nakken brækker, man skal være meget varsom med rebgrimer :).

• #26   1. sep 2011 Har ikke lest det hele der står da der er så mange der har skrevet....
    Men altså... da vi skulle til følskue var vi en der holdt og en der vaskede. Det havde regnet og han havde været udenfor så han var lidt våd og lidt kold... Jeg blandede varmt vand og hesteshampoo og så havde vi ham bare inde i vaskespiltet med næsen ind...og gik igang fra ryggen og så hele følle med svamp med sæbe.. han synes det var deeeejligt smiley Spylede så sæben væk med slange, først meeeget lille stråle og så lidt hårdere til sidst... Han var bare utrolig dygtig.. smiley
    -TR

• #27   2. sep 2011 tusind tak alle sammen smiley

Kommentér på:
Lærer at blive vasket..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce