{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.297 visninger | Oprettet:

DEBAT: "at jorde" elsker de det virkelig? {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid været af den opfattelse, at hesten eeeeeelsker at jorde ud over en mark og få lov at strække ud. Jeg har ikke redet min araber hoppe i nogle år, men er så småt begyndt at sidde lidt på hende. I går tænkte jeg "jorde, det må hun have savnet, vi tager en tur!"
.... men det gik bare ikk som forventet. Hun havde ikk den der trippen, ingen kanon-start-skud og hun løb ikk som en i fanden - som hun plejede at gøre...

...Jeg har undret mig meget, og er begyndt at tænke....

Har hun tidligere forbundet stubmark(og andre åbne steder) med flugtinstinkt, hvor det galt om at komme så hurtigt ned i den anden ende? Og hvis der var en anden med, var det så en blanding af flugt- og flokinstinkt, som "klikkede" i dem, i stedet for en decideret glæde? Ja, jeg ved da også, at hvis jeg satte hende fri på en stubmark, så ville hun gå 10-15 skridt og begynde at græsse, hun ville ikke løbe....

Har vi misforstået deres "glæde" ved at løbe?
Eller hvornår har de en glæde ved det? - når de står på boks og har små folde så de ikk selv har mulighed for at tonse igennem?

OBS, jeg gider IKKE se "min hest elsker at jorde, basta" indlæg. Der skal være faglig belæg bag det i siger eller overvejelser!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af vægbeslag med udtræk samt tv der skal sidde derpå 350 kr.
  • Samling af skab 1.180 kr.
  • Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DEBAT: "at jorde" elsker de det virkelig?
  • #1   25. sep 2011 Det er egentligt et godt spørgsmål. Jeg har selv været af sted på ture alene hvor min pony bare ville løbe stærkere og stærkere, hvilket hun så har fået lov til. Men andre gange er der bare slet ingen lyst til det.
    Tror det kommer an på alt muligt. Ligesom at jeg nogen dage bare har lyst til at tage en løbetur, kan heste vel også få lyst til at komme ud at give den alt hvad de har.
    Men du har ret i det med at hvis man bare satte dem ud ville de begynde at græsse. Min ville slet ikke tage et skridt inden hendes mule var ved jorden smiley

Jeg tænker at det måske for en en hest der bliver reddet næsten hver dag er rart med den forandring, Det at når hesten jorde giver man jo hesten tøjle til det, og den skal ikke ride samlet osv. Så for de heste tror jeg det kan være utrolig rart at få lov at strække lidt ud. Men det er også bare et gæt smiley

Spændende emne, glæder mig til at følge med :)!

• #3   25. sep 2011 Rigtig godt spørgsmål i grunden - jeg følger helt klart med her smiley

Altså helt konkret synes jeg den er svær - men jeg kan give et eksempel med min egen hoppe, Flicka.
    Da jeg lige fik Flicka havde hun altid meget travlt når vi var på tur og hun "trippede" meget i traven - så jeg gav hende ofte lov at galoppere så hun "kunne få hornene løbet af" (ja jeg har ændret mange ting siden jeg var 14) og dengang følte jeg at "hey det går sku da fint det her" uden egentligt at bemærke hvor anspændt Flicka var - hun havde altid hovedet højt (meget højt) og selvom det gik stærkt var det med meget små skridt og hovedet gik fra side til side for at holde øje med hele verden. <i>Dengang</i> troede jeg hun nød det - for hun havde jo hovedet oppe og virkede frisk / ivrig - men i dag ved jeg jo godt, at det ikke var tilfældet. Hun stoppede ikke promte når jeg bad hende om det, når hun kom fra gallop til trav var hun MEGET anspændt og jeg var nødt til at sætte hende i skridt for at få ordentligt styr på hende igen (og selv her var hun ofte anspændt efter galoppen) og hun forsøgte faktisk det meste af tiden at komme i gallop. <i>I dag</i> kan jeg jo godt se at hun ikke nød turen - men det var altid inden jeg satte min ind i diverse læringsteorier og hvordan hesten tænker.
    I dag kan hun stadig godt have hovedet lidt højt til tider, men så arbejder jeg selvfølgelig på at få hende ned i tempo, så hun kan sænke hovedet og komme op med ryggen. Når vi sætter i gallop er det altid <i>mig</i> der bestemmer hvor anspringet skal være og det er rolige anspring hun laver - så snart jeg tager i tøjlen stopper hun op (også helt til parader med det samme) og i galoppen strækker hun sig mere og mere fremad og slapper af.

Jeg vil da mene at Flicka godt kan lide en strakt gallop på en stubbemark <b>i dag</b> - og det mener jeg fordi hun slapper af, hun lystrer på de signaler jeg giver (hvad enten det er "fremad" eller "stop") og fordi hun har overskud til at sænke hovedet og jeg kan ride med slappe tøjler, uden hun farer afsted. Det var ting jeg ikke kunne før...
    Så jeg tror faktisk ikke at man bare kan sige "enten eller", men at man skal se på den enkelte hest og dennes færdigheder - hvis ikke hesten har grundsignalerne på plads, vil den jo aldrig kunne nyde turen - fordi den ikke ved hvad der venter den eller hvad 'det der pres i tøjlen' egentligt betyder, mens at en velredet hest, som har styr på signalerne og kender sin rytter, i langt større grad kan slappe af og overlade det hele til sin rytter...

Hmm det er da en teori - glæder mig til at læse de andre indlæg smiley

• #4   25. sep 2011 Lad os lige overveje hestens psyke engang. Hesten er et flugtdyr, og der er derved helt sikkert et center i dens hjerne, der belønner den med endorfiner/adrenalin, når den får lov til at løbe alt, hvad remmer og tøj kan holde. MEN det er derved også en misforståelse at tro, at hesten synes noget er sjovt. Det kan en hest IKKE!
    Den kan få noget nydelse ud af det, fordi den får noget flugt ud af det, men jeg tror, at langt de fleste heste får et overudviklet flugtinstinkt og man derved får de der heste, der "helt vildt gerne vil jorde" fordi den gerne vil opnå den der flugt.
    Man kunne vil sammenligne det med en adrenalinjunkie, der hele tiden har behov for vildere, højere, farligere ting for at få det der kick.

Ville aldrig nogensinde give min hest frie tøjler og lade den styrte afsted. Udover at det er farligt for mig selv, hesten og andre, træner det ikke hesten på nogen som helst positiv måde - den bestemmer selv farten, ruten og løber afsted med ryggen nede og hovedet oppe.
    Nej nej nej. En frisk galop er dejlig for alle og rigtig god træning, men jordeturde skulle nakkeskydes.

• #5   25. sep 2011 Som opsumering til "Anna og Den Sorte Hingst"'s svar vil jeg gerne lige sige at når jeg skriver at jeg slipper tøjlerne, så er det fordi hesten ikke sætter farten op når jeg gør dette, så vi spæner altså ikke afsted, man galopperer bare mere friskt end hvad vi gør på banen smiley

• #7   25. sep 2011 Min pony er i hvert fald glad for at komme ud og løbe stærkt på en laaaaang bred mark smiley I hvet fald når der også er en anden hest med. Når jeg rider med andre kan vi knap nok trave på en mark, for hun vil bare afsted, afsted, afsted! smiley Og jeg kan mærke på hende at hun virkelig gerne vil. Hun tripper, og hvis jeg ikke giver hende lov fra starten, kan hun finde på at bukke lidt - tosse smiley

• #8   25. sep 2011 altså en hest er jo bygget til at bevæge sig, hele dens fordøjelse afhænger af at den bevæger sig og dens krop er bygget til især galop, der er jo forskellige måder at jorde på, både hvor man presser hesten frem eller selv lader den gøre det, jeg tror ikke at de heste jeg har redet misforstår det med deres flugt instinkt, jeg kan se bare på måde, mine bevæger sig ude på folden og at de sagtens kan slå i galop uden at der er panik selvom de løber stærkt nogle gange

• #9   25. sep 2011 Jeg tror hellere hestene vil dække deres jordebehov uden rytter:-) På marken med makkerne

• #10   25. sep 2011 Anna: Når heste jorden har de da ikk hovedet oppe? De sænker da hovedet og får faktisk løftet ryggen lidt?

Fæhesten og Miza: Ja, men hvad hvis hesten har udfoldelsesmuligheder selv? Altså har en lang nok mark til selv at løbe og lege på, ville de så være interesseret i at løbe på en stubmark med en rytter? Tit når hesten tonser på deres egen mark, så er det jo ikk løbe-for-at-løbe, det er stadig med interaktion med deres kammerater. Selvfølgelig kan de lave løbe-udbrud, hvis de har stået på boks hele natten, men så brænder de jo også inde med krudt?

Spændende at høre alle jeres ideer og overvejelser smiley

• #12   25. sep 2011 Som mennesker er heste forskellige og jeg tror egentligt at det kommer an på hesten. Min gamle pony, var en meget vågen hest og når vi red tur og nærmede os en mark, kunne jeg tydeligt mærke at han begyndte og trippe og ville frem i galop. Jeg er ikke i tvivl om han nød det, men som sagt er han ogs en meget vågen og aktiv hest, der nyder fremdrift. Samtidigt er hesten(de fleste) også en pleaser, mange gange og tror den gør det fordi den ved vi ønsker det fra den, når den ser den bestemte mark, hvor den plejer at jorde. Om det er flugtinstinkt, ved jeg nu ikke, syntes det er til at se om hesten flygter af frygt, eller bare galoppere. Tror personligt at hesten syntes det er rart med lidt afveksling, og hvis man går dressur derhjemme 6 gange om ugen, ville jeg mene det var fantastisk og komme ud og spurte lidt smiley

• #13   25. sep 2011 Jeg tror mere det er det at strække ud og lave noget mindre "hjerne-brugene".

Det er nok derfor din hoppe ikke har "savnet" det. Hun forbinder endnu ikke (da du kun rider lidt) ridning med arbejde, så hun kan ikke nyde den der 'primitive' løbetur, som en jordetur jo er. Det 'trigger' garanteret nogle urinstinkter og det er jo rart at bevæge kroppen helt som den er lavet til at skulle bevæge sig. Mange heste bukker jo også hvis de først kører op i 'jordefeltet', fordi de netop er oppe og køre og kroppen <i>bare</i> skal bruges smiley
    De kan jo sagtens løbe på folden (hvilket de jo også gør en gang i mellem) så ved ikke hvor stort et behov der er for jordeture, men hvis hesten gejles op (fx en ivrig rytter der sidder og trykker til den) så bliver de fleste heste jo hurtigt vågne og klar på løb.

Blah. Jeg er elendig til at forklare hvad jeg mener. Håber der er lidt I forstår eller spørg endelig x)

• #14   25. sep 2011 For mig eget vedkommende har jeg nydt vores "jordeture" smiley

Det har ikke været stressende med højt hoved eller andet, men bare hyggeligt og gavnligt..

Det har været på bestemte strækninger, men har lige så tit skridtet eller travet der...
    Mark galop... Ååååh det er en farlig sag.. Det har jeg gjort meget i som barn/teenager, det kan bare være en dårlig idé...
    Det er om noget, noget der kan stresse en hest.. Men hvor var det sjovt dengang... Ja ja...

• #15   25. sep 2011 Pyh, det er et godt spørgsmål..

Tror jeg vil sige som de andre, at det er noget man bør mærke på sin egen hest. Da det nok er individuelt. Men også hvad de forbinder med den jordetur.
    Hvis det er en rytter, som sidder og driver på hele tiden, kan det umuligt være en positiv oplevelse for hesten. Men hvis det ligesom nogle skriver er hesten, som sætter tempoet, og rytteren "bare følger med", og hesten herudover virker afslappet, tror jeg bestemt, at den nyder det.

Og tror bestemt, også det er enormt sundt for den fysisk, at få strukket godt ud. Det er jo belastende og gå i samling hele tiden. Og banen er for lille til en ordentlig udstrækning.

• #16   25. sep 2011 AS. :
    Som et "svar" til det med gallophestene så tror jeg bestemt ikke at hestene ville løbe rundt i fuld fart hvis man slap dem løs på banen. Var i praktik 5 dage på en gallopbane - og ja, når hestene kom ud på banen så vidste de godt at der skulle ske noget, men hestene blev både skridtet, travet og galopperet i kort tempo på banen - og de aller fleste heste var faktisk meget rolige i det daglige og gik for løs tøjle (også når de var inde på banen). Der var selvfølgelig også nogle heste (hos de andre trænere) som bestemt ikke forbandt banen med noget rart - men de heste jeg fulgte var overraskende rolige - både på banen og i det daglige. Jeg mødte selv op med skepsis og var faktisk meget imod gallopløb - de fik godt nok vendt mit syn til noget meget positivt må jeg sige smiley

Her fik jeg i hvert fald et indtryk af nogle heste som faktisk godt kunne lide at løbe - de kunne gå i kort tempo (igen for en let tøjle) og når de blev trænet i gallop blev farten gradvist øget - det var ikke bare "fuld fart frem" med fuldkommen forvirrede heste. De ville gerne løbe, ja - men ikke før end de fik signalerne dertil smiley

• #17   25. sep 2011 Tjoo.. smiley Jeg tror at heste er vant til at stå på fold eller i boks. Når vi rider på dem hr VI kontrollen. På en bane er det jo sjældent at de jorde afsted, fordi den jo ikke er så stor. Så jeg tror at de nydeer vi endelig slipper dem lidt løs så de virkelig kan strække ud. en jeg tror også det kommer an på hvilket humør de er i smiley Min gamle pony elskede at løbe så hurtigt han kunne på stubmark eller galopbanen, men andre gange ád han bare ikke, og så var det jo det smiley
    Det kommer vel an på hvilken hest det er. Min part elsker når vi kommer til et væltettræ i skoven så at springe over den. Det er jeg 100% på IKKE er flugt instinkt. Han tripper helt vildt og lige så snart jeg slipper tøjlen skal jeg slet ikke prøve at styre ham en bestemt vej, for han styrter over til træstammen springer over(han kan SAGTENS løbe udenom) og så spurter han op af bakken, og er helt tændt bagefter og vil så gerne løbe mere. Men det er jo klart at hvis det er en meget bange/mishandlet/misfortået e.lign. hest, så kan det jo sagtens være at den flygter. Men HVIS en hest flygter, så er jeg overbevist om at du IKKE kan stoppe den før den er faldet til ro. For hvis den er bange og flygter, så er det kun dét den har i tankerne.
    Så.. Det korte af det lange i min tro, så nyder hesten at løbe, medmindre den føler sig presset og er skide bange.

• #18   25. sep 2011
    En hest der styrter der ud af, ikke kan styres og virkelig minder om en hest i flugt - selvom man har en tendens til at sige " den har det sjovt " - den har formentligt fået aktiveret flugtinstinktet ligesom heste der tripper i spring og styrter ukontrolleret rundt.

Men - slf. kan den kende forskel på skov og tur,nogle heste liver op i naturen hvor de på banen er umulige at få frem.

Terp . - det lyder lige netop som en hest med flugtinstinktet sat i gang smiley Den " elsker " det vel fordi i har hoppet over det mange gange, galoperet imod det mange gange - dvs. den forbinder det med løb og hop over.
    Som i springning.

• #19   25. sep 2011 Flere har nævnt forandring i hverdagen og de også strækker ud i naturen... men en hest har da ikk nødvendigvis specielt meget afveksling i naturen? Self siger jeg ikk, bare sæt hesten i en boks og en frimærkefold er udemærket, men hvis de stimuleres med frisk luft, naturlig græsning og kontakt til andre heste, fri af stress og skader, burde de så ikk være tilfredsstillet?

Nogen siger afslappethed i jordetur, men det er fuld udstrækning af hele kroppen med 120% udfoldelse af de muskler der er i brug, hvordan kan det være afslappet?

Heste i naturen løber jo ikk bare rundt, de sparer på krudtet til hvis der sker noget (eller unge heste leger, men ellers..). Jeg læste en gang en artikel/bog(sorry jeg ikk har referencen..) om hvor overraskende lidt en hest bevæger siden uden for skridttempo - og vi ved jo også, at normalt så galoperer en hest ikk flere kilometer, for så længe vil et rovdyr ikk blive ved med at jagte en bytte (tror de plejer at give op efter 500 m)

Der er INTET svar (endnu? smiley ), men ja, self er heste forskellige. Jeg kender også en pige hvis hest er umulig at styre i nærheden af en trailer, ikke af frygt som mange er...., men fordi han bare VIL ind i traileren..? -_- " Haha !
    Men altså, helt ærlig, hvor tit elsker en hest halsbrækkende at løbe afsted i galop, det er jo for det meste kun noget de gør, når de bange eller flygter fra noget...

Jeg synes bare man skal huske at tænke ind i mellem, og som vi har før talt om, 1-2 adfærdstegn ikk er nok til at bedømme en hests humør i, dvs. at ørene fremme + fremaddrift ikk altid betyder at hesten kan lide hvad man laver. Ind i mellem må man bruge lidt logik og kigge på hesten som dyr for måske at se en ny betydning af signaler smiley

AS og Krikken, ja jeg har også tænkt tidligere forbi løbsheste og springheste, som mange folk siger eeeeeelsker det de laver.... Men det er ikk det emnet er om nu smiley Bare også et par spændende debatter smiley

• #20   25. sep 2011
    Spring og galopheste har noget med emnte og gøre - da jeg bruger bla. springheste til at undersøtte det jeg mener med en hest der har fået aktiveret flugt instinktet smiley

Som fx. springheste der sponser der ud af i udstyligt tempo - hvilket jeg også tror på en hest kan have fået på en mark.

Eller, at man simpelthen har vænnet den til at denne mark skal der jordes på eller alle lige strækninger skal der gives gas på.
    Så er hesten sådan en vane dyr og let at lære ting, så efter et stykke tid, jamen så er det sådan!

Sådan var Maja også. På et bestemt sted jordede jeg altid - derfor begyndte hun hver gang på det sted af sig selv, tidligere og tidligere at skridte mere energisk, skulle nærmest ikke ligge an til trav før hun var forsvundet væk over stubmarken i galop.
    Efter en periode hvor jeg skridtede pga. manglende tid til ridning osv. - så gjorde hun det ikke mere.

Derudover for at svare konkret på spørgsmålet; Tror ikke på at heste kan føle glæde, tillægger dem slet ikke så meget hjerne.
    Derfor mener jeg heller ikke de kan være glade for at jorde, men at noget andet må udløse det.
    Dvs. flugtinstinkt eller vi er på vej hjem hvis vi snakker den virkelig hurtige galop hvor det føles som om de har satan i røven.
    Eller flokinstinkt hvis man fx. er 3 der er afsted og sætter i galop, så skulle man nødigt sakke bag ud jo. Samtidig tror jeg mange vågner op når man sætter pludseligt igang.
    Også igen - en vane, det er indlært at når man er her, så skal der jordes. Når man siger sådan og sådan, giver de signaler, så er det fuld fart fremmad.

En hest der galopere i god fart, men til at kontrollere vil jeg mene er en hest der trives bedst og har bedst energi i naturen. Der er bare mere energi pga. flere indtryk, mere at se på osv.
    End på en bane hvor der er kedeligt og ensformigt, ikke nye indtryk osv.

• #21   25. sep 2011 Det understøtter fint for dem der tænker sådan om springning, men jeg vil vove og påstå at mange i denne debat sværger til at heste kan lide at springe, derfor et emne for sig smiley

Men rigtig god forklaring du lavede på vane smiley

• #22   26. sep 2011 Ærligt talt ik´? Så hader jeg at jorde.. Jeg synes man mister "båndet" til hesten, som om der ikke er helt kontrol. Jeg vil hellere tage en stille rolig galop gennem skoven, som min hest også nyder mere smiley

Hvis min dreng har brug for at strække igennem - så tror jeg hellere han vil gøre det på marken sammen med de andre heste smiley

• #23   26. sep 2011
    Det er ikke meningen at hesten skal være ude af kontrol når den jorde smiley
    Så er det vist en hest der har fået aktiveret flugtinstinktet og stikker af istedet for.

• #24   26. sep 2011 Krikken: Mener heller ikke den er ude af kontrol. Mener bare at jeg føler mig mere "tæt" med hesten i en kort galop smiley

• #25   26. sep 2011
    Føler mig vældig tæt på hesten i fuld galop, i grime, uden sadel også fuld fart fremmad med armene ud til siden og lukkede øjne...

smiley

• #26   26. sep 2011 Jeg er ret sikker på at min pony elsker at strække ud på stubmarkerne. Hun er altid frisk på tur, vil altid gerne fremad. Hun ved godt at vi jorder når vi rider på stubmark, men når jeg sætter hende i galop (bare ligeså stille, for ikke at få det der kæmpe anspring) så lader jeg hende galoppere for lange tøjler og hun bestemmer så at sige selv farten. En dag stoppede hun lige så stille op igen og så skridtede jeg af, for der havde hun ikke mere energi i sig mere smiley Jeg tror at hestene nyder det så længe de selv får lov at bestemme tempo - så kan man jo diskutere om det kaldes at jorde eller ej smiley
    min pony elsker i hvert fald fart smiley

• #27   26. sep 2011 Michell - hvis din hest får ondt af din træning, så træner du enten forkert eller også trykker din sadel.
    Dressur er jo for at hjælpe hesten med at blive stærkere og mere smidig. Og det skal bestemt ikke gøre ondt.

• #28   26. sep 2011 Krikken: Det er jo også bare sådan JEG har det smiley

• #29   26. sep 2011 BM (o:

• #30   26. sep 2011 En hest der er stiv kan ikk gå høje øvelser. Hvis man rider efter hesten, så prøver man at undgå tilsyring, for hvis de syrer til, så er de mere usammarbejdsvillige næste gang pga de husker træning som smerte ..
    Mange små træninger med løsgørelse burde ikk give tilsyring eller smerte.

Men det er IKKE en del af emnet, så venligst, lad ikk emnet gå over i at være off-topic smiley

• #32   26. sep 2011 Lotte, du har da fuldstændig ret ! Jeg tænkte da kun over om den var for våd (vi har meget leret jord), og jeg føler mig ellers normal som en betænksom hesteejer... tsk tsk !

Men kan du til gengæld forklare hvorfor det skulle være sjovt for hesten(adfærd, instinkter eller lign)? Jo mere jeg tænker over det, desto mindre kan jeg se det fornuftige i det for hesten smiley

• #33   26. sep 2011 Krikken: Tjoo.. Men jeg mener jo så også at mange heste nyder at springe smiley

• #35   27. sep 2011 spændene enme smiley kigger også lige med smiley

• #36   30. sep 2011 Jeg fik ikke læst alle indlæg, men til den med ryggen og formen, min islænder rider jeg mest uden sadle og jeg kan tydeligt mærke at han tager ryggen OP i fri galop/ræs og hovedet NED, han løsner simpelthen op i kroppen og ligesom for strukket sig fri for spændinger

Jeg er overbevidst om at han nyder det, men det er ikke mere underbygget end at jeg er overbevidst om at han ikke nyder baneridning
    Han slår lidt med hovedet og går langsommere i starten på banen, han skal ligesom overtales. På marken går han frisk frem og får han lov at løbe frit så strækker han sig på en fysisk korrekt måde

Desuden gik han før som turhest og var stiv i nakken, jeg har haft massør og arbejdet meget med at løsgøre ham og korrekt bæring, alt vores ridning i naturen løsner ham, også en lækker frisk galop udover stepperne, og jeg får også tårer i øjnene pga farten og ler hjerteligt i samhørighed.
    Jeg er et meget empatisk menneske, jeg kan godt fornemme om folk er stressede, sure, kede, osv, og jeg har en hest som er meget nem at føle...
    Adrenalin, såvel som oxytocin og flere endorfiner er jo luftbårent, det vil sige at vi kan smitte hinanden med flugt-instinkt, men også med glæde og opløstethed via vores luftveje, jeg ved ikke hvem der smitter hvem, eller om vi bare hygger os sammen, men det er ikke flugt smiley

• #37   1. okt 2011 Pernille, meget sejt med de luftbårne stoffer, det vidste jeg ikke, fedt at lære noget nyt smiley ... men påstå ikk at stofferne kan følge med når en hest løber med 50 km/t xD

• #38   1. okt 2011 øh hvad?
    Smitter min sindsstemning eller virus ikke hvis jeg løber forbi dig? smiley

Du sidder jo på hesten og du kan lugte den, hvad enten du vil det eller ej, så jo, det vil jeg faktisk påstå, at så længe I følges ad og er i hinanden "luft" så at sige så vil man også indånde hinanden feromoner og endorfiner, såvel som adrenalin

Men men, der er da stor forskel på heste, jeg vil våge og påstå at man kan, om ikke andet så med erfaring, lærer at fornemme dem man er sammen med (empati) og føle kan man godt mens man rider, selvom de færreste gør det.. Nogen heste bliver meget skræmte og hyper af at løbe, det smittes jeg meget af og sådanne heste har jeg svært ved at sidde på, man kan mærke at de ikke nyder det

• #39   2. okt 2011 Jeg kan godt se, at det kan påvirke inden i sætter afsted, og nok også når du bremser ned.... Men luftbårne partikler forsvinder altså tilbage når hesten løber fremad. Til gengæld, så kan din puls, anspænthed og lign godt smitte. Men luftbårne ting... de flyver altså ikk frem foran hesten, det er altså ikk fysisk muligt smiley

Hvis du giver slip på et blad når i løber, så får hesten det jo heller ikk i hovedet, det bliver bag jer smiley

Kommentér på:
DEBAT: "at jorde" elsker de det virkelig?

Annonce