{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.368 visninger | Oprettet:

Sommerfold - for dumt! {{forumTopicSubject}}

Nu ved vi efterhånden alle sammen at for meget græs = forfangenhed, hvad vi ikke ved er hvor mange der faktisk bliver forfangene i løbet af sommeren og tit opdager hesteejerne selv, ikke at deres hest er forfangen.

Hvorfor udsætte hesten for noget så usundt som sommergræs?

Det er unaturligt for hesten at gå fra vinterens kolde, våde, tørre folde, til sommerens frodige grønne og sukkerfyldte enge. Det er også usundt for hesten, at skulle omstilles på den måde og specielt når de slet ikke er vant til det.

Personligt har jeg altid bare sat mine heste på sommegræs, så begyndte jeg med mundkurv på de små og nu vil jeg faktisk helt undlade at sætte dem på en sommerfold. De kan gå på deres slidte nedbidte fold og det kan de med min gode samvittighed, for jeg har og er i gang med at lave visse tiltag der gør det meget sjovere for hesten at gå på folden og så sørger jeg også for at der er enten hø eller wrap de kan spise af når de vil.

Hvad synes I - hvorfor gør I det og hvad er jeres holdning til det? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sommerfold - for dumt!
  • #1   2. okt 2011 Efter min mening er det hestens mest naturlige måde at indtage deres foder på. Så mine er, og vil altid være på sommergræs fra april til oktober.

    Men mine har også mulighed for at græsse ind langsomt, efterhånden som græsset spirer og bliver kraftigere i vækst og fylde, da de går på den samme fold de første måneder af foråret som de har gjort om vinteren, de er en kort periode på en anden fold, mens vinterfolden kommer sig, og derefter kommer de tilbage igen.

    Mine heste går i løsdrift året rundt, og har derved mulighed for at nippe græs hele vinteren også, så deres maver bliver aldrig helt vænnet af med det. De har om vinteren godt hø og halm til rådighed. plus et godt foder afstemt efter deres personlige behov.


  • #2   2. okt 2011 Der hvor mine heste stod før , havde de både vinter- og sommerfolde . Min hest har heldigvis aldrig været forfangen (:
    Men nu hvor jeg har fået flere heste som alle står herhjemme , har vi ikke nok jord til at opdele foldene . Derfor går de i løsdrift året rundt ( sidste vinter kom de dog ind , men det er nu lavet om smiley ) , og så har de adgang til hø som jeg fylder en gang om dagen .

    Men efter jeg har læst dit indlæg , er jeg pludselig glad for at det er sådan ! Der er rigtig mange der har ment at det var synd mine heste gik på så " nedslidte " folde .. Så det var rart , tusind tak !


  • #3   2. okt 2011 Skal tilføjes, at jeg aldrig har haft en forfangen hest, ej heller min sofa tykke shetlænder, har nogen tendens. Han/de bliver tjekket af smeden hver 8-10 uge, og der er intet at komme efter.

  • #4   2. okt 2011 Interessant. Ja, det er da den mest naturlige måde at INDTAGE det på, men langt fra den sundeste måde for hesten at leve - efter min mening og hvad jeg har af forstand på lige netop heste og sukker.

  • #5   2. okt 2011 Og velbekomme - hvis du mangler tips til hvordan du kan gøre dine folde mere interessante, så skriv endelig - jeg har mange ideer og får billeder ind så snart jeg har ført dem ud i livet.

  • #6   2. okt 2011 mine heste får 20g foder om dagen, griner - de lever af de græs de kan nippe op og wrap/hø, de er alle i kanon god foderstand.

  • #7   2. okt 2011 Jeg forstår hvad du mener med "jo mere pivet..... osv." sådan har jeg det også selv, en når jeg nu ved at der skal så lidt til at hesten bliver forfangen, samtidig med at jeg ved hvor ondt det gør - som jeg hørte til et foredrag "forestil dig at du får revet alle dine negle af fingrene, LANGSOMT og en efter en"...

  • #8   2. okt 2011 Når du nu siger sundeste. Hva med de vilde heste, et eller andet sted prøver man vel at give vores fangne heste så naturligt et liv, der ligner deres forfædres. Og det er efter min mening at de kan få så frit et liv som muligt, med bla.a græs og foldtid.

    Sofie- heavens horse: Helt enig med dig.


  • #9   2. okt 2011 Ser ingen grund til man skal droppe græs foldene, derimod er jordfolde jo det som er unaturligt. for i naturen ville de jo kunne nippe hele vinteren, og være med så snart græsset spirer til foråret. men da man skåner foldene, så venter man til græsset er spiret og tørret op inden de kommer ud, og det kræver naturligvis en masse tilvænning og arbejde med indgræsning og man skal være sikker på græsset er af den korrekte sort.

    Hvis du har mulighed for at lave aktivitets folde, de kan gå på hele året, er det jo super. Os der opstaldet, må tage lidt mere hvad vi kan få. Og ja så længe man er toldmodig når man indgræsser så går det altså sjældent galt. men jo, når folk har for travlt og undervurdere deres hest sarte mave, så ender man med en forfangen hest.

    Kort sagt jeg går ind for sommergræs, men med fornuftig indgræsning.


  • #10   2. okt 2011 Hestene er ikke vilde heste mere, de er avlet til at være langt mere skrøbelige helbreds mæssigt. Desuden døde de vilde heste ofte unge, fordi de blev syge (af f.eks. forfangenhed)

    De havde ikke samme slags græs som i dag, de bevægede sig meget mere end i dag, de blev ikke periodevis smidt på en eng og derefter en anden og så intet græs og så lidt mere + stivelse og sukker i foder... De ER ikke vilde heste mere og er MEGET enig i at vi skal gøre det så naturligt for dem som muligt, men shetlændere er bjergponyer, ikke ponyer der levede på en eng... og det gælder MANGE andre slags heste og ponyer.

    Jeg er sådan set lige glad med mit eget liv - JEG har taget ansvar for mine hestes liv og de skal ikke lide under min "kommando".

    Vi skal alle dø, men vi har selv et ansvar og i dette tilfælde har vi et ansvar for hesten!


  • #13   2. okt 2011 Alle heste kan tåle det (hvis de ikke har været forfangne kraftige eller mange gange). Det er måden vi tilbyder dem det. Så snart vi begynder at pille dem fra foldene (i boks) eller på jordfolde, det er dér problemer er smiley
    ..... hvilket er unaturligt. Det er naturligt for heste at græsse... Self er det ikk naturligt med det super fine næsten græsplænegræs vi giver dem ind i mellem.. Men det er da langt mere naturligt end havre og jordfolde?


  • #15   2. okt 2011 Jeg snakker om jordfolden om vinteren, dét er unaturligt, men hvis hesten går på græs hele vinteren, så vænner de sig sammen med græsset til at der roligt kommer mere og mere sukker i maden. Hvis de pludselig kommer ud på det (fordi de har været op jordfold og græsset har fået lov at vokse), jamen så er det jo logisk at maven får et chok smiley

  • #17   2. okt 2011 Ehm, det har jeg haft alle 4 steder jeg har haft min hest de sidste...... mange år, både løsdrift og stald med mindre hold af heste. Jeg kender én hest de fire steder der er blevet forfangen siden 2003
    Så må man opkøbe/låne mere græs. I princippet er det jo faktisk også bedre at lade hesten spise det om vinteren end om sommeren så de netop ikk får alt det sukker smiley

    Men du har ret, der er ikke meget i det om vinteren, men faktisk laver de jo på alle dage med sol sukker i græsset, også om vinteren. Hmm, faktisk kan vinteren være ligeså farlig....
    Det farlige om foråret er at der er masser af sol(der laves sukker i græsset), men koldt om natten(sukkeret kan ikke omdannes til "græs-molekyler"), og så ophober der sig en masse sukker i græsset. Det samme kan jo også ske solrige vinterdage smiley

    Men pointen var, at hvis de hele tiden får lidt sukker fra græsset, så kommer der ikk et boost, når de pludselig bliver lukket på det om foråret, hvor bomben i græsset er.


  • #18   2. okt 2011 Jeg er så heldig at have 2,7 hkt fold til mine heste, og de går der hele året rundt. De kan finde græs hele vinteren, men nej der er ingen værdi i græsset om vinteren, men også derfor de naturligvis har hø og foder som de jo reelt lever af om vinteren.
    Men tilgengæld er de græsset meget langsomt ind når græsset begynder at gro om foråret. De får ikke det "græs-chok" da deres maver følger udviklingen i græsset.

    Og Jeg har 7-9-13 ikke haft syge heste endnu.


  • #19   2. okt 2011 Mine gravede og rodede også hele vinteren efter noget at spise. De bruger enormt meget energi på at rode efter de sølle græsstumper, i forhold til at der er hø/halm til rådighed her hele døgnet.

    Som sagt har jeg endnu heller ikke haft nogen problemer, ej heller med min meget nøjsomme shetlænder og welsh hoppe. De store trives også gevaldigt på den måde.


  • #20   2. okt 2011 Der hvor jeg kommer fra og har boet og haft hest (og alle mine naboer har haft hest) de første 25 år af mit liv har hesten gået på den samme fold hele året. Én af naboerne var så heldig at have dobbelt så meget jord som hun behøvede hvilket betød at én af markerne altid blev omlagt og sået med nyt/mere græs og lå brat. - dette er den ideelle måde at have heste og græs.

    Alle vi andre havde bare én stor mark og hestene gik på denne måde hele året rundt. Dette var helt perfekt og der var massere af græs hele året. om vinteren indeholdte græsset ikke så meget som om sommeren og her fik de hø/wrap på folden. Men de meste af tiden gik de alligevel og græssede - også når der lå mange cm sne ovenpå, mulede de ned til græsset og spiste.

    Nu er vi flyttet (i april) og her skal alle INDGRÆSSE deres heste!!! Jeg har aldrig hørt dette begreb. Det betød at hesten hver dage fik 5 minutter længere tid på folden end dagen før indtil hesten var oppe på 2 timer. Alle de heste omkring mig fejler noget!!! Får foldskader, får kolik osv.

    Mine heste går altså stadig på fold (den samme som om vinteren) og fejler intet. De har igennem foråret nyt godt af græsset langsomme vækst og deres nye spire.

    For mig er vejen frem at have 2 store folde (ca. 1 hektar pr. hest) og lade den ene fold bliver omlagt og stå brak hvert andet år.

    Hvis ikke man har mulighed for det, så synes jeg man skal lade hesten gå på den samme fold om vinteren som om sommeren - året rundt. Lad i øvrigt hesten gå ude så lang tid som muligt. 4 timer IKKE lang tid. Mine går 12-14 timer ude om vinteren.


  • #21   2. okt 2011 Jeg kan se det gode ved at de går på samme mark og selv følger græsset. Men den måde jeg taler "sommerfolde", er at man tager fra en nedbidt plæne til en stor og flot grøn plæne.

    Der er jo ingen idé ved at kalde den samme fold for hestenes "sommerfold" hvis det bare er deres års fold.

    Mine får det græs de selv kan få fat på på deres folde, og der er græs, men jeg sætter dem ikke på en sommerfold - det er for unaturligt for dem. Forstå mig ret, GRÆS ER NATURLIGT, men meget lidt græs en periode og så meget græs den næste er UNATURLIGT.


  • #22   2. okt 2011 Claire isabella. Kunne ikke være mere enig.

    Hvis jeg ikke havde haft løsdrift, så havde mine stadig været ude 12-14 timer hver hverdag.
    Men igen, jeg er heldig at have en stor fold, hvor de går hele året rundt.


  • #23   2. okt 2011 Karoline G: der kan jeg så kun give dig ret.

  • #24   2. okt 2011 Ja, så forstår jeg smiley SOMMERfold ER dumt!!!

    Man skal i hvert fald smide hesten på sommerfold meget meget tidligere end de gør omkring mig nu. Allerede i februar - passer nok egentlig med at vintergækkerne begynder at komme frem, skal man smide hesten på SOMMERfold. April er ALT for sent smiley


  • #25   2. okt 2011 Personligt er jeg lidt en ordkløver, så det stod ret klart for mig hvad vi talte om griner, men godt i lige fik fat på den der. smiley

  • #26   2. okt 2011 Det er sidst på dagen, og jeg har været på arbejde, passet heste, børn og hus.

    Så jeg er nok i det langsomme hjørne.

    Men ja den type sommerfold du snakker om, er klart unaturligt for hesten. Men det lød lidt som om du var modstander af græs. smiley
    Mine har så rigeligt af det, vi har heste på græs ude fra for at de kan følge med. Mine kan umuligt klare det selv.


  • #27   2. okt 2011 Jo ja, jeg er modstander af sommerfoldsgræs smiley så at sige..

  • #28   2. okt 2011 Er helt enig med Claire Isabelle B


  • #29   2. okt 2011 Er du så også modstander af at fx have opdelt foldene i 4-5, hvor man lader en være grund-fold og så skifter man rundt mellem andre sommeren igennem, for at stresse græsset så lidt som muligt? Og hvad med gødning? Vi gødede den store og lod den få fred 1½ måned. Det har gjort, at de først rigtig begynder at få foder nu (det gamle sted jeg stod før jeg flyttede landsdel), også selvom det er en løsdrift med rideheste (den ene i tilridning, den anden springer klub/distrikt stævner).......

    Vidste i, at det nederste i græsset er det farligste? Det er nede i bunden hvor langt det meste sukker fæster sig smiley


  • #30   2. okt 2011 Jeg ved at stresset græs er noget lort smiley Så nej, det er jeg ikke. Det gælder om hvor vidt man selv har styr på hvor meget hesten indtager. Gødning, jeg omlægger mine folde af og til og har også brugt gødning - det er også fint, igen - det handler om hvordan græsset er når hestene kommer på og hvor meget de er på.

    Og ja, vidste jeg nu egentlig godt - men det er mængden der er farlig. smiley


  • #31   3. okt 2011 Altså, jeg ville ikke have 4-5 folde, med en grund-fold og så 4 græsfolde. Men jeg ved ikke om jeg er modstander af det. Det er unaturligt for hesten at bliver smidt ud på den ene højtgrønne fold efter den anden.

    Det jeg i stedet ville gøre var at sammenlægge det til én fold (alternativt 2, hvis der er areal nok) og så indhegne den således at hesten skulle gå længst muligt for at nå fra den ene ende til den anden.


  • #32   3. okt 2011 Claire, vi lod det aldrig blive højt, men gav det lidt pause, så det ikke blev alt for stresset. Det skal så siges, at ingen af os ejede stedet... hvis jeg havde ejet det, så havde jeg lavet løbegang ligesom du nævner. "paddock paradise" er bare en genial ide smiley

    Karoline, ok, men så er vi heller ikke så uenige, for du har ret, det kan være lidt farligt med kæmpe-eng-fold. Igen vil jeg dog påstå, at hvis de har været vænnet til at indtage græs, også om vinteren, at så bliver man virkelig sjældent ramt af forfangenhed smiley


  • #33   3. okt 2011 Hold da op en lang tråd. Hvis jeg gentager andre så på forhånd undskyld.

    Jeg synes lige I skal overveje at det nedspiste græs er det aller mest sukkerholdige. Græs på 5-10 cm er mindst sukkerholdig fordi græsset ikke vokser så hurtigt på dette tidspunkt.
    Læs Den store forfangenhedsguide http://www.forfangenhed.dk/Forfangenhed.htm


  • #34   3. okt 2011 så er det jeg tænker lidt ved mig selv.. hvis i vælger kun at have en fold, er den så ordentligt tilsået med urter? er der tilgang til buske, træer og krat?

  • #35   3. okt 2011 jeg kender ikke noget til urter i vores græs, men jeg ved at vi har rigtig mange træer og levende hegn og buske på vores.

  • #36   8. okt 2011 Min går med mundkurv om sommeren og hvis ikke hun kommer på sommergræs, så får hun blodorm. Samtidig er hun utrolig glad for det, og de kommer på sommergræs fra 1. maj til 20. oktober smiley

Kommentér på:
Sommerfold - for dumt!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce