416 visninger
|
Oprettet:
27. mar 2008 Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 28
HJÆLPEMIDLER? {{forumTopicSubject}}
Hvad er din mening om hjælpemidler som glidetøjler, chambon, martingal osv.
- Bruger du dem selv eller tager du afstand fra sådanne ting?
- Bare så i andre ved det når vi skal debatere, jeg er ikke tilhænger af det og tager heller ikke afstand fra det. Jeg bruger kun fortøj og pisk.
jan 2010
Følger: 151 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 761
lidt det samme med chambon, den holder jeg mig også langt fra, lidt af de samme grunde og så synes jeg personligt at i dressur, gælder det om at smiddiggøre hesten og løfte ryggen godt og ride ind under sig osv. det kan den umuligt med chambon, dressur skal være sjovt for hesten og man skal "logge" den til at gå pænt.. med chambon bliver den bare stik, smider ryggen hvilket også kan resultere i dårlig ryg hvis din hest er lidt spinkel osv. og selvf. også på de kraftige heste.. jeg ville aldrig putte hverken chambon eller glidetøjle på en hest! de 2 midler og kun for næbegyndere, sådan ment, at det er en "hjælper"! skal man bruge sådan en, er det fordi man ikke selv kan finde ud af at ride.. så enkelt ser jeg det:) men selvf. bare min mening..
martingal, har jeg ikke noget imod, det bruger jeg også selv på min ene part, for art hjælpe hende, fordi hun har haft rigtig dårlige oplevelser før hen, og er blevet så ædelagt at hun dirrekte er blevet "bange" for at springe, og bare spæner hele banen igennem for at få det overstået, og når man tager tilbage i hende flår hun hovedet op og gasmader lige ind i springet, så jeg er lidt nød til at bruge det(; faktisk tror de fleste at et martingal er for at hesten ikke kan hive hovedet op, teoretisk set kan den hive hovedet oppe så tosset den ville med et martingal på. martingalet blev faktisk opfundet for mange mange år siden, og blev brugt til jagter fordi man ikke red så pænt den gang og smed hånderne nærmest op i hovedet på hesten når man sprang, og nogle gange faldt tøjlen jo ud over hovedet, så de blev nød til at opvinde noget der kunne holde tøjlerne tilbage:) men vil da sige, at jeg bruger den for at den ikke skal tage hovedet op.. og det hjælper også lidt.. men ikke meget:)
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
martingal bruger jeg men det er kun på tur og fortøj er jo nødvendigt hvis sadlen ryger bagud (det har jeg dog aldrig oplevet, derfor bruger jeg den ikke) men jeg bruger både indspændingstøjler og pisk. indspænding når jeg longere og pisk når jeg rider
feb 2009
Følger: 96 Følgere: 91 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 31
mar 2008
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 28
feb 2009
Følger: 96 Følgere: 91 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 31
sep 2010
Følger: 97 Følgere: 94 Heste: 4 Svar: 30
Fortøj ´rider jeg altis med når jeg springer, rider tur og gallopere på stubmarker og strand og sådan, ellers stikker han af. Jeg rider også med Full Cheek bid, for ellers er det ikke altid at han drejer, så tager han bare hovedt op og løber sin egen vej
Jeg rider sjældent med pisk. I spring gør jeg for fx lige at friske ham lidt op, og i dressur gør jeg det for at få bagparten lidt mere med.
Indspænding longere jeg altid med, da min hest trænes op til noget voltigering vi skal prøve her på min efterskole.
-Mathilde
jan 2010
Følger: 151 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 761
sep 2010
Følger: 97 Følgere: 94 Heste: 4 Svar: 30
HJÆLPEMIDLER?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside